aukiolo aika

Megasquirtin säätäminen

Moderator: Masi_K

wilikki
Megasquirttaaja

Re: aukiolo aika

Post by wilikki »

Näytti olevan, ei vain ollut minkäänlaisia tuotetietoja. Häätyypi huomenna soittaa ja kysästä.
timppav6
Megasquirttaaja

Post by timppav6 »

Tuli syvennyttyä tuohon opening timeen tai dead timeen,ihan miten vaan,luin tämän pitkän "taistelu topicin"pariin kertaan ja poimin mielestäni tärkeimmät jyvät sieltä.

Ja näin kävi....

-DT ON ERITTÄIN TÄRKEÄ PARAMETRI
-Mitä isommat suuttimet sen tärkeämpi sen on olla "sinnepäin..." :lol:
-sinne hävis ns heat soak ilmiö
-Ei enään mene laihalle kun IAT nousee
-Meneekö rikkaalle kun IAT menee pakkaselle,en tiedä=kesälelu,luulen et ei mene...ei viittiny käydä kokeilee noilla R888:lla 8)
-kaikki IAT/MAT korjaukset nyt nollilla
-Nyt siis kuumakäynnistyksenkin jälkeen käy heti nätisti (IAT 45c 20min) :idea:

Mulla muuttui 1.0ms ---> 1,118ms ja hain sen "kohdalleen" injector staging/squirts per cycle välilehdestä seuraavasti,niinkuin tuolla topicissa väläyteltiin.

Surffailin asetusten alt2,sim1,sim2 arvojen väliä ja muuttelin opening timeä kunnes kävi kaikilla moodeilla noin about samaa AFR:ää,otti aikaa noin 5min

1.0 ms käynti muuttui merkittävästi kun vaihtoi suihkutus moodia,1,118 muuttuu vieläkin hieman mutta huomattavasti parempi,noilla vois millä vaan nyt ajaa mutta tietty alternating ja 2suihkutusta on se paras tässä tapauksessa --->

-Ford Cosworth vee6 B O A +1bar 400Hp/600Nm/510cc/4bar MSII extra, Polttoaine ärree85,kohta pannaan tonniset EV14 suuttimet ja pa paineet alas,ahtopaineet ylös...

Noin meinaan hakea ne tonnisetkin "alueelle",niihin vois uhraa tupla ajan :mrgreen: .

Timppa
kamski
Megajumala

Post by kamski »

timppav6 wrote:Tuli syvennyttyä tuohon opening timeen tai dead timeen,ihan miten vaan,luin tämän pitkän "taistelu topicin"pariin kertaan ja poimin mielestäni tärkeimmät jyvät sieltä.

Ja näin kävi....

-DT ON ERITTÄIN TÄRKEÄ PARAMETRI
-Mitä isommat suuttimet sen tärkeämpi sen on olla "sinnepäin..." :lol:
-sinne hävis ns heat soak ilmiö
-Ei enään mene laihalle kun IAT nousee
-Meneekö rikkaalle kun IAT menee pakkaselle,en tiedä=kesälelu,luulen et ei mene...ei viittiny käydä kokeilee noilla R888:lla 8)
-kaikki IAT/MAT korjaukset nyt nollilla
-Nyt siis kuumakäynnistyksenkin jälkeen käy heti nätisti (IAT 45c 20min) :idea:

Mulla muuttui 1.0ms ---> 1,118ms ja hain sen "kohdalleen" injector staging/squirts per cycle välilehdestä seuraavasti,niinkuin tuolla topicissa väläyteltiin.

Surffailin asetusten alt2,sim1,sim2 arvojen väliä ja muuttelin opening timeä kunnes kävi kaikilla moodeilla noin about samaa AFR:ää,otti aikaa noin 5min

1.0 ms käynti muuttui merkittävästi kun vaihtoi suihkutus moodia,1,118 muuttuu vieläkin hieman mutta huomattavasti parempi,noilla vois millä vaan nyt ajaa mutta tietty alternating ja 2suihkutusta on se paras tässä tapauksessa --->

-Ford Cosworth vee6 B O A +1bar 400Hp/600Nm/510cc/4bar MSII extra, Polttoaine ärree85,kohta pannaan tonniset EV14 suuttimet ja pa paineet alas,ahtopaineet ylös...

Noin meinaan hakea ne tonnisetkin "alueelle",niihin vois uhraa tupla ajan :mrgreen: .

Timppa

Taas löytyi yksi kriminaali lisää. :D Niitä Open timen arvoja ei saa arvailla onnistunesti ! vaan pitää ensin hommata A2 kokoinen ruutupaperi, mittalasit, vähintään MS 2, jäikö vielä jotain? Sitten voi alkaa testtailaa suuttimet. Ja arvaillaa sopivan numeraalisen arvon Opening Timeksi.
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
teg
Megajumala

Post by teg »

Itse tilasin Bebekiltä 500ml mittalasin ja otin suuttimet irti tukkeineen imusarjasta. Ajoin useita eri pw:itä tuhansia (8000-65000 kpl) ruiskutuskertoja. Sain Bosch suuttimille 0 280 150 558 dead timeksi 12.3 voltilla n. 0.89ms ja 13.2 voltilla n. 0.72ms.
timppav6
Megasquirttaaja

Post by timppav6 »

teg wrote:Itse tilasin Bebekiltä 500ml mittalasin ja otin suuttimet irti tukkeineen imusarjasta. Ajoin useita eri pw:itä tuhansia (8000-65000 kpl) ruiskutuskertoja. Sain Bosch suuttimille 0 280 150 558 dead timeksi 12.3 voltilla n. 0.89ms ja 13.2 voltilla n. 0.72ms.
Melkoinen yhteen sattuma... :shock: ,mulla just samat suuttimet tossa testissä ,440cc/42lb ja vihreät,vaikka ei värillä väliä :D .
Hmm...päädyimme hieman eri tulokseen(mulla 1,118ms,4bar oli pa-paine)

Miten auto toimi sen jälkeen kun oli DT kohdallaan?
teg
Megajumala

Post by teg »

Mulla oli paineet 3.0 bar tai 2.7 bar. Vakio säädin enkä muista kumpiko oli. Millä jännitteellä testasit? Pystytkö tiputtaan paineita ja testaamaan? Aika suurelta vaikuttaa tuo DT:si.. Löysin netistä omia mittauksia tukevia lukemia muiltakin.
timppav6
Megasquirttaaja

Post by timppav6 »

teg wrote:Mulla oli paineet 3.0 bar tai 2.7 bar. Vakio säädin enkä muista kumpiko oli. Millä jännitteellä testasit? Pystytkö tiputtaan paineita ja testaamaan? Aika suurelta vaikuttaa tuo DT:si.. Löysin netistä omia mittauksia tukevia lukemia muiltakin.
Mulla oli paineet 3.0 bar tai 2.7 bar. Vakio säädin enkä muista kumpiko oli
Varmaan toi 3bar,täyskaasu :D
Millä jännitteellä testasit?
13,7v näytti TS:n volttimittari.
Pystytkö tiputtaan paineita ja testaamaan
Tottakai pystyn... :D ,mutta olen laiska
Löysin netistä omia mittauksia tukevia lukemia muiltakin.
No mitä sitte :lol: ,ei tokkiisi,mulla toi korkeampi pa paine hidastaa suutinta,onko joku väittäny että jommatkummat tulokset olis väärät?

Lähinnä tämä homman helppous houkuttaa,ja kun hetkeksi pysähtyy miettimään niin ruiskutus moodin muuttaminen ei saisi vaikuttaa pa määrään...
teg
Megajumala

Post by teg »

timppav6 wrote:
Itseasiassa ei ollut edes kaasuvaijeri kiinni. Eikä paineensäätimen alip. letku. Eikä muuten käynyt edes auto.
No mitä sitte :lol: ,ei tokkiisi,mulla toi korkeampi pa paine hidastaa suutinta,onko joku väittäny että jommatkummat tulokset olis väärät?
Kuka tässä nyt on vääristä mittaustuloksista puhunut - sun lisäksesi?

Ihan mielenkiinnosta olisi kiva nähdä pääseekö joku samoihin mittaustuloksiin vai tuliko kenties fiba mittauksessa tai laskutoimituksissa.
timppav6
Megasquirttaaja

Post by timppav6 »

teg wrote:
timppav6 wrote:
Itseasiassa ei ollut edes kaasuvaijeri kiinni. Eikä paineensäätimen alip. letku. Eikä muuten käynyt edes auto.
Kuka tässä nyt on vääristä mittaustuloksista puhunut - sun lisäksesi?

Ihan mielenkiinnosta olisi kiva nähdä pääseekö joku samoihin mittaustuloksiin vai tuliko kenties fiba mittauksessa tai laskutoimituksissa.
Juurikin näillä oletuksilla veikkasin tuota 3bar pa painetta kun tuolla aikaisemmin sanoit b kiskon olleen irti --->ei alipainetta=sama kuin kaasuläppä selällään=täyskaasu=korkeampi pa paine :mrgreen: .
Kuka tässä nyt on vääristä mittaustuloksista puhunut - xxx xxxxxxx?
Enpäs tiedä...mä olen vaan puhunut tuloksesta,koska mähän en ole mitannut tuota asiaa,enkä mittaa,vaan päätynyt tuohon tulokseen säätämällä autoa tyhjäkäynnillä aiemmin kerrotulla tavalla,on aika totuudenmukainen tilanne :!:
ArttuH
Megajumala

Post by ArttuH »

Tuota ruiskutuskertojen vaihtelemiseen perustuvaa menetelmää käytettäessä kannattaa muistaa myös avautumisajan jännitekorjaus. Eli jos testiä ei tee 13,2V jännitteellä, niin Megan käyttämä avautumisaika/DT muodostuu syötetystä avautumisajasta ja jännitekorjauksesta. Eli yhdellä jännitteellä tehdyllä testillä voi saada toimivia tuloksia, siis stabiilina pysyvän AFR:n ruiskutuskertoja muutettaessa, myös väärällä DT:n arvolla jos jännitekorjaus ei ole kohdillaan. Varmuuden saamiseksi testi pitäisi siis tehdä myös eri akkujänniteillä.
Arttu
GSX1100 -85
timppav6
Megasquirttaaja

Post by timppav6 »

ArttuH wrote:Tuota ruiskutuskertojen vaihtelemiseen perustuvaa menetelmää käytettäessä kannattaa muistaa myös avautumisajan jännitekorjaus. Eli jos testiä ei tee 13,2V jännitteellä, niin Megan käyttämä avautumisaika/DT muodostuu syötetystä avautumisajasta ja jännitekorjauksesta. Eli yhdellä jännitteellä tehdyllä testillä voi saada toimivia tuloksia, siis stabiilina pysyvän AFR:n ruiskutuskertoja muutettaessa, myös väärällä DT:n arvolla jos jännitekorjaus ei ole kohdillaan. Varmuuden saamiseksi testi pitäisi siis tehdä myös eri akkujänniteillä.
Hyvä huomio,tein sen seuraavasti ----> pienensin tyhjäkäyntiä(laturin "tuotto"pieneksi)
kaikki vähäiset ylim. sähkölaitteet päälle :cry: ,ja sain puoli volttia pois ---> seos meni tietysti laihalle 0,2ms battery voltage correctionilla seos rikastui samaan kuin aiemmin.
nyt kun noita variaatioita jumppaa keskenään niin AFR pysyy about samana.
Tämä oli siis nopeahko testi,jotta näen voisko tää toimii....keskityn siihen vähän paremmin kun uudet suuttimet tulee.
Stedi
Megasquirt aloittelija

Post by Stedi »

Täytyy varmaan itteki mittailla toi DT, mutta...

Mittalasin sijasta ajattelin käyttää tarkkaa vaakaa.

Sitte tuosta jännitekompensaatiosta, kun olette mittaillu sen vaikutusta
DT:seen niin oletteko sitten käyttäneet myös syöttävää bensapumppua
samalla alijännitteellä kuin suuttimia ? Luulis että olis jotakin vaikutusta
pumpun tuottamaan paineeseen silläkin :D (jos pilkkua lähetään n*ssimaan
nii vedetää loppuu asti).

Milläs ootte syötelly noita ali- ja ylijännitteitä ? aattelin jos käyttäis vanhaa
tietokoneen virtalähdettä ku niitä sattuu pari olemaan.
teg
Megajumala

Post by teg »

Itse käytän bensanpaineensäädintä, joten pumpun kierrokset eivät vaikuta suuttimille tulevaan paineeseen.
Stedi
Megasquirt aloittelija

Post by Stedi »

teg wrote:Itse käytän bensanpaineensäädintä, joten pumpun kierrokset eivät vaikuta suuttimille tulevaan paineeseen.
Aivan juu, oli ajatuskatkos :X

Mites montako mittausta olis riittävä ? Aattelin että jos neljällä eri pulssinleveydellä testais
per jännitetaso ?
järviin
Megasquirttaaja

Post by järviin »

Mittailinkohan päin persettä, kun SMP/Lucas 444cc antoi 3bar:
13,2V-0,373ms
14,2V-0,214ms.

Edit:Outputinterval:20ms
PW:6,0-5,0-4,0ms
injections 10000
Last edited by järviin on Sun Apr 10, 2011 9:51, edited 1 time in total.
Benkku
Megajumala

Post by Benkku »

Vaikuttaa aika pieniltä nuo ajat. Onko suutin pintle ts. neula- vaiko disc ts. levytyyppinen?
järviin
Megasquirttaaja

Post by järviin »

Disc.
Punnitsin polttoainemäärän 0,1g tarkkuuksisella vaakalla ja jaoin 98E5 ominaispainolla 0,743, josta sain millilitrat.
Noiden 3 pisteen välille kävi kyllä tarkasti lineaarinen viiva.
EDIT: Niin, ja jaoin 3,3333333... jotta tulee minuuteiksi.
harrastaja
Kokenut Megasquirttaaja

Post by harrastaja »

Munhan ei pitäis tänne kirjoittaa, kun kohta joku kuitenkin väittää vastaan :wink: , mutta...

Kyllä tuossa mittauksessa jotain on tainnut mennä pieleen, kun pienemmällä jännitteellä on pienempi DT.

Laita noi mittaamasi millilitrat myös tänne.

Kannattaa mitata myös 100% aukiolon tuotto, josta voi laskea vertailua viivalle / laskea suoraan DT:n.
järviin
Megasquirttaaja

Post by järviin »

Oho, unissani laitoin väärin päin. Korjattu.

14,2V
PW 6,0-130,13ml/min
PW5,0-107,64
PW4,0-85,20

13,2V
PW6,0-127,91
PW5,0-105,18
PW4,0-81,80
järviin
Megasquirttaaja

Post by järviin »

Laitetaan nyt vielä lähtöarvot:
14,2V
6,0-322,3g
5,0-266,6g
4,0-211,0g

13,2V
6,0-316,8g
5,0-260,5g
4,0-202,6g
harrastaja
Kokenut Megasquirttaaja

Post by harrastaja »

Kyllä noi tulokset "järjellisiltä" vaikuttaa, jos Mega on ruutannut oikein.

Noista laskettuna teoreettisen 444cc 100% auki virtauksen mukaan tuli DT.t seuraavasti...

14,2V
PW6 -130,13ml/min ->DT 0,14
PW5 -107,64 ->0,15
PW4 -85,20 ->0,16

13,2V
PW6 -127,91 ->0,24
PW5 -105,18 ->0,26
PW4 -81,80 ->0,31
jukka81
Megasquirttaaja

Post by jukka81 »

Näille http://www.racetronix.biz/itemdesc.asp? ... 92&eq=&Tp= siemens deka suuttimille, jotka omassa autossa on käytössä, näyttäis olevan tarkkoja mittaustuloksia, joten saisko noista MS1 V2.2 purkkiin edes sinnepäin arvoja opening time-valikkoon, jota vois sitten muutella eri suuntiin?!?

Kun ei vielä ainakaan viitsis alkaa mittauksia tekemään, kun ei ole suuttimen testausmoodia käytössä.
Benkku
Megajumala

Post by Benkku »

teg
Megajumala

Post by teg »

Itse mittailin V3 PCB:llä tällaisia arvoja:

https://docs.google.com/file/d/0B2A7ZPf ... edit?pli=1#
Makeh
Megasquirttaaja

Post by Makeh »

Nostetaas tää vääntö ylös 8) Olen koko topicin lukenut useasti läpi mutta en saanut selvyyttä koneessani olevien suuttimien oikeaan dead timeen Turbiini oli kirjoittanut että tarpeeksi lähelle pääsee "laskemalla avautumis ja sulkeutumisajat yhteen" Mitkä ne arvot noista taulukossa olevista on vai onko jokin arvo jo valmiiksi dead time aika? Taulukosta siis tuo 4a-gze:n suuttimet.

http://www.toymods.org.au/forums/tech-c ... etups.html
Masi_K
Megajumala

Post by Masi_K »

Myös kannattaa omasta mielestäni ottaa huomioon ja ms2 sekä ms3 tapauksessa konffaa se tunerstudion jännitenäyttämä myös oikein. Jännitemittarin kytkeminen Megan rinnalle on näyttänyt monessa eri tapauksessa ihan eri lukemia kuin TS. 5min konffauksella oon saanut näyttämät samoihin. Luulisin tällä olevan vaikutusta etenkin tämän topicin aiheeseen.

Vai onko kyseessä vain ts virhenäyttämä ? Se näyttämä kuitenkin laskettiin piirilevyllä cpu toimesta ?
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
j.kangas
Megasquirttaaja

Post by j.kangas »

Boschin 0280155725 suuttimille ilmoitetaan dead time 0,5ms/14v, voisiko tosta jotenkin yksinkertaisesti päätellä/selvittää mitä se mahtais olla 13.2 voltilla?
Benkku
Megajumala

Post by Benkku »

Mitäänhan tuosta yhdestä pisteestä ei voi päätellä, eikä latenssi jännitteen funktiona edes ole lineaarinen eli halutut pisteet tulee mitata.
Post Reply