aukiolo aika
Moderator: Masi_K
Re: aukiolo aika
Näytti olevan, ei vain ollut minkäänlaisia tuotetietoja. Häätyypi huomenna soittaa ja kysästä.
Re: aukiolo aika
Tuli syvennyttyä tuohon opening timeen tai dead timeen,ihan miten vaan,luin tämän pitkän "taistelu topicin"pariin kertaan ja poimin mielestäni tärkeimmät jyvät sieltä.
Ja näin kävi....
-DT ON ERITTÄIN TÄRKEÄ PARAMETRI
-Mitä isommat suuttimet sen tärkeämpi sen on olla "sinnepäin..."
-sinne hävis ns heat soak ilmiö
-Ei enään mene laihalle kun IAT nousee
-Meneekö rikkaalle kun IAT menee pakkaselle,en tiedä=kesälelu,luulen et ei mene...ei viittiny käydä kokeilee noilla R888:lla
-kaikki IAT/MAT korjaukset nyt nollilla
-Nyt siis kuumakäynnistyksenkin jälkeen käy heti nätisti (IAT 45c 20min)
Mulla muuttui 1.0ms ---> 1,118ms ja hain sen "kohdalleen" injector staging/squirts per cycle välilehdestä seuraavasti,niinkuin tuolla topicissa väläyteltiin.
Surffailin asetusten alt2,sim1,sim2 arvojen väliä ja muuttelin opening timeä kunnes kävi kaikilla moodeilla noin about samaa AFR:ää,otti aikaa noin 5min
1.0 ms käynti muuttui merkittävästi kun vaihtoi suihkutus moodia,1,118 muuttuu vieläkin hieman mutta huomattavasti parempi,noilla vois millä vaan nyt ajaa mutta tietty alternating ja 2suihkutusta on se paras tässä tapauksessa --->
-Ford Cosworth vee6 B O A +1bar 400Hp/600Nm/510cc/4bar MSII extra, Polttoaine ärree85,kohta pannaan tonniset EV14 suuttimet ja pa paineet alas,ahtopaineet ylös...
Noin meinaan hakea ne tonnisetkin "alueelle",niihin vois uhraa tupla ajan
.
Timppa
Ja näin kävi....
-DT ON ERITTÄIN TÄRKEÄ PARAMETRI
-Mitä isommat suuttimet sen tärkeämpi sen on olla "sinnepäin..."

-sinne hävis ns heat soak ilmiö
-Ei enään mene laihalle kun IAT nousee
-Meneekö rikkaalle kun IAT menee pakkaselle,en tiedä=kesälelu,luulen et ei mene...ei viittiny käydä kokeilee noilla R888:lla

-kaikki IAT/MAT korjaukset nyt nollilla
-Nyt siis kuumakäynnistyksenkin jälkeen käy heti nätisti (IAT 45c 20min)

Mulla muuttui 1.0ms ---> 1,118ms ja hain sen "kohdalleen" injector staging/squirts per cycle välilehdestä seuraavasti,niinkuin tuolla topicissa väläyteltiin.
Surffailin asetusten alt2,sim1,sim2 arvojen väliä ja muuttelin opening timeä kunnes kävi kaikilla moodeilla noin about samaa AFR:ää,otti aikaa noin 5min
1.0 ms käynti muuttui merkittävästi kun vaihtoi suihkutus moodia,1,118 muuttuu vieläkin hieman mutta huomattavasti parempi,noilla vois millä vaan nyt ajaa mutta tietty alternating ja 2suihkutusta on se paras tässä tapauksessa --->
-Ford Cosworth vee6 B O A +1bar 400Hp/600Nm/510cc/4bar MSII extra, Polttoaine ärree85,kohta pannaan tonniset EV14 suuttimet ja pa paineet alas,ahtopaineet ylös...
Noin meinaan hakea ne tonnisetkin "alueelle",niihin vois uhraa tupla ajan

Timppa
Re: aukiolo aika
timppav6 wrote:Tuli syvennyttyä tuohon opening timeen tai dead timeen,ihan miten vaan,luin tämän pitkän "taistelu topicin"pariin kertaan ja poimin mielestäni tärkeimmät jyvät sieltä.
Ja näin kävi....
-DT ON ERITTÄIN TÄRKEÄ PARAMETRI
-Mitä isommat suuttimet sen tärkeämpi sen on olla "sinnepäin..."![]()
-sinne hävis ns heat soak ilmiö
-Ei enään mene laihalle kun IAT nousee
-Meneekö rikkaalle kun IAT menee pakkaselle,en tiedä=kesälelu,luulen et ei mene...ei viittiny käydä kokeilee noilla R888:lla![]()
-kaikki IAT/MAT korjaukset nyt nollilla
-Nyt siis kuumakäynnistyksenkin jälkeen käy heti nätisti (IAT 45c 20min)![]()
Mulla muuttui 1.0ms ---> 1,118ms ja hain sen "kohdalleen" injector staging/squirts per cycle välilehdestä seuraavasti,niinkuin tuolla topicissa väläyteltiin.
Surffailin asetusten alt2,sim1,sim2 arvojen väliä ja muuttelin opening timeä kunnes kävi kaikilla moodeilla noin about samaa AFR:ää,otti aikaa noin 5min
1.0 ms käynti muuttui merkittävästi kun vaihtoi suihkutus moodia,1,118 muuttuu vieläkin hieman mutta huomattavasti parempi,noilla vois millä vaan nyt ajaa mutta tietty alternating ja 2suihkutusta on se paras tässä tapauksessa --->
-Ford Cosworth vee6 B O A +1bar 400Hp/600Nm/510cc/4bar MSII extra, Polttoaine ärree85,kohta pannaan tonniset EV14 suuttimet ja pa paineet alas,ahtopaineet ylös...
Noin meinaan hakea ne tonnisetkin "alueelle",niihin vois uhraa tupla ajan.
Timppa
Taas löytyi yksi kriminaali lisää.

TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
Re: aukiolo aika
Itse tilasin Bebekiltä 500ml mittalasin ja otin suuttimet irti tukkeineen imusarjasta. Ajoin useita eri pw:itä tuhansia (8000-65000 kpl) ruiskutuskertoja. Sain Bosch suuttimille 0 280 150 558 dead timeksi 12.3 voltilla n. 0.89ms ja 13.2 voltilla n. 0.72ms.
Re: aukiolo aika
Melkoinen yhteen sattuma...teg wrote:Itse tilasin Bebekiltä 500ml mittalasin ja otin suuttimet irti tukkeineen imusarjasta. Ajoin useita eri pw:itä tuhansia (8000-65000 kpl) ruiskutuskertoja. Sain Bosch suuttimille 0 280 150 558 dead timeksi 12.3 voltilla n. 0.89ms ja 13.2 voltilla n. 0.72ms.


Hmm...päädyimme hieman eri tulokseen(mulla 1,118ms,4bar oli pa-paine)
Miten auto toimi sen jälkeen kun oli DT kohdallaan?
Re: aukiolo aika
Mulla oli paineet 3.0 bar tai 2.7 bar. Vakio säädin enkä muista kumpiko oli. Millä jännitteellä testasit? Pystytkö tiputtaan paineita ja testaamaan? Aika suurelta vaikuttaa tuo DT:si.. Löysin netistä omia mittauksia tukevia lukemia muiltakin.
Re: aukiolo aika
teg wrote:Mulla oli paineet 3.0 bar tai 2.7 bar. Vakio säädin enkä muista kumpiko oli. Millä jännitteellä testasit? Pystytkö tiputtaan paineita ja testaamaan? Aika suurelta vaikuttaa tuo DT:si.. Löysin netistä omia mittauksia tukevia lukemia muiltakin.
Varmaan toi 3bar,täyskaasuMulla oli paineet 3.0 bar tai 2.7 bar. Vakio säädin enkä muista kumpiko oli

13,7v näytti TS:n volttimittari.Millä jännitteellä testasit?
Tottakai pystyn...Pystytkö tiputtaan paineita ja testaamaan

No mitä sitteLöysin netistä omia mittauksia tukevia lukemia muiltakin.

Lähinnä tämä homman helppous houkuttaa,ja kun hetkeksi pysähtyy miettimään niin ruiskutus moodin muuttaminen ei saisi vaikuttaa pa määrään...
Re: aukiolo aika
Itseasiassa ei ollut edes kaasuvaijeri kiinni. Eikä paineensäätimen alip. letku. Eikä muuten käynyt edes auto.timppav6 wrote:Varmaan toi 3bar,täyskaasuMulla oli paineet 3.0 bar tai 2.7 bar. Vakio säädin enkä muista kumpiko oli![]()
Kuka tässä nyt on vääristä mittaustuloksista puhunut - sun lisäksesi?No mitä sitte,ei tokkiisi,mulla toi korkeampi pa paine hidastaa suutinta,onko joku väittäny että jommatkummat tulokset olis väärät?
Ihan mielenkiinnosta olisi kiva nähdä pääseekö joku samoihin mittaustuloksiin vai tuliko kenties fiba mittauksessa tai laskutoimituksissa.
Re: aukiolo aika
teg wrote:Itseasiassa ei ollut edes kaasuvaijeri kiinni. Eikä paineensäätimen alip. letku. Eikä muuten käynyt edes auto.timppav6 wrote:Varmaan toi 3bar,täyskaasuMulla oli paineet 3.0 bar tai 2.7 bar. Vakio säädin enkä muista kumpiko oli![]()
Kuka tässä nyt on vääristä mittaustuloksista puhunut - sun lisäksesi?No mitä sitte,ei tokkiisi,mulla toi korkeampi pa paine hidastaa suutinta,onko joku väittäny että jommatkummat tulokset olis väärät?
Ihan mielenkiinnosta olisi kiva nähdä pääseekö joku samoihin mittaustuloksiin vai tuliko kenties fiba mittauksessa tai laskutoimituksissa.
Juurikin näillä oletuksilla veikkasin tuota 3bar pa painetta kun tuolla aikaisemmin sanoit b kiskon olleen irti --->ei alipainetta=sama kuin kaasuläppä selällään=täyskaasu=korkeampi pa paineItseasiassa ei ollut edes kaasuvaijeri kiinni. Eikä paineensäätimen alip. letku. Eikä muuten käynyt edes auto.

Enpäs tiedä...mä olen vaan puhunut tuloksesta,koska mähän en ole mitannut tuota asiaa,enkä mittaa,vaan päätynyt tuohon tulokseen säätämällä autoa tyhjäkäynnillä aiemmin kerrotulla tavalla,on aika totuudenmukainen tilanneKuka tässä nyt on vääristä mittaustuloksista puhunut - xxx xxxxxxx?

Re: aukiolo aika
Tuota ruiskutuskertojen vaihtelemiseen perustuvaa menetelmää käytettäessä kannattaa muistaa myös avautumisajan jännitekorjaus. Eli jos testiä ei tee 13,2V jännitteellä, niin Megan käyttämä avautumisaika/DT muodostuu syötetystä avautumisajasta ja jännitekorjauksesta. Eli yhdellä jännitteellä tehdyllä testillä voi saada toimivia tuloksia, siis stabiilina pysyvän AFR:n ruiskutuskertoja muutettaessa, myös väärällä DT:n arvolla jos jännitekorjaus ei ole kohdillaan. Varmuuden saamiseksi testi pitäisi siis tehdä myös eri akkujänniteillä.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
Re: aukiolo aika
Hyvä huomio,tein sen seuraavasti ----> pienensin tyhjäkäyntiä(laturin "tuotto"pieneksi)ArttuH wrote:Tuota ruiskutuskertojen vaihtelemiseen perustuvaa menetelmää käytettäessä kannattaa muistaa myös avautumisajan jännitekorjaus. Eli jos testiä ei tee 13,2V jännitteellä, niin Megan käyttämä avautumisaika/DT muodostuu syötetystä avautumisajasta ja jännitekorjauksesta. Eli yhdellä jännitteellä tehdyllä testillä voi saada toimivia tuloksia, siis stabiilina pysyvän AFR:n ruiskutuskertoja muutettaessa, myös väärällä DT:n arvolla jos jännitekorjaus ei ole kohdillaan. Varmuuden saamiseksi testi pitäisi siis tehdä myös eri akkujänniteillä.
kaikki vähäiset ylim. sähkölaitteet päälle

nyt kun noita variaatioita jumppaa keskenään niin AFR pysyy about samana.
Tämä oli siis nopeahko testi,jotta näen voisko tää toimii....keskityn siihen vähän paremmin kun uudet suuttimet tulee.
Re: aukiolo aika
Täytyy varmaan itteki mittailla toi DT, mutta...
Mittalasin sijasta ajattelin käyttää tarkkaa vaakaa.
Sitte tuosta jännitekompensaatiosta, kun olette mittaillu sen vaikutusta
DT:seen niin oletteko sitten käyttäneet myös syöttävää bensapumppua
samalla alijännitteellä kuin suuttimia ? Luulis että olis jotakin vaikutusta
pumpun tuottamaan paineeseen silläkin
(jos pilkkua lähetään n*ssimaan
nii vedetää loppuu asti).
Milläs ootte syötelly noita ali- ja ylijännitteitä ? aattelin jos käyttäis vanhaa
tietokoneen virtalähdettä ku niitä sattuu pari olemaan.
Mittalasin sijasta ajattelin käyttää tarkkaa vaakaa.
Sitte tuosta jännitekompensaatiosta, kun olette mittaillu sen vaikutusta
DT:seen niin oletteko sitten käyttäneet myös syöttävää bensapumppua
samalla alijännitteellä kuin suuttimia ? Luulis että olis jotakin vaikutusta
pumpun tuottamaan paineeseen silläkin

nii vedetää loppuu asti).
Milläs ootte syötelly noita ali- ja ylijännitteitä ? aattelin jos käyttäis vanhaa
tietokoneen virtalähdettä ku niitä sattuu pari olemaan.
Re: aukiolo aika
Itse käytän bensanpaineensäädintä, joten pumpun kierrokset eivät vaikuta suuttimille tulevaan paineeseen.
Re: aukiolo aika
Aivan juu, oli ajatuskatkos :Xteg wrote:Itse käytän bensanpaineensäädintä, joten pumpun kierrokset eivät vaikuta suuttimille tulevaan paineeseen.
Mites montako mittausta olis riittävä ? Aattelin että jos neljällä eri pulssinleveydellä testais
per jännitetaso ?
Re: aukiolo aika
Mittailinkohan päin persettä, kun SMP/Lucas 444cc antoi 3bar:
13,2V-0,373ms
14,2V-0,214ms.
Edit:Outputinterval:20ms
PW:6,0-5,0-4,0ms
injections 10000
13,2V-0,373ms
14,2V-0,214ms.
Edit:Outputinterval:20ms
PW:6,0-5,0-4,0ms
injections 10000
Last edited by järviin on Sun Apr 10, 2011 9:51, edited 1 time in total.
Re: aukiolo aika
Vaikuttaa aika pieniltä nuo ajat. Onko suutin pintle ts. neula- vaiko disc ts. levytyyppinen?
Re: aukiolo aika
Disc.
Punnitsin polttoainemäärän 0,1g tarkkuuksisella vaakalla ja jaoin 98E5 ominaispainolla 0,743, josta sain millilitrat.
Noiden 3 pisteen välille kävi kyllä tarkasti lineaarinen viiva.
EDIT: Niin, ja jaoin 3,3333333... jotta tulee minuuteiksi.
Punnitsin polttoainemäärän 0,1g tarkkuuksisella vaakalla ja jaoin 98E5 ominaispainolla 0,743, josta sain millilitrat.
Noiden 3 pisteen välille kävi kyllä tarkasti lineaarinen viiva.
EDIT: Niin, ja jaoin 3,3333333... jotta tulee minuuteiksi.
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 225
- Joined: Mon Feb 28, 2005 11:49
- Location: Riihimäki
Re: aukiolo aika
Munhan ei pitäis tänne kirjoittaa, kun kohta joku kuitenkin väittää vastaan
, mutta...
Kyllä tuossa mittauksessa jotain on tainnut mennä pieleen, kun pienemmällä jännitteellä on pienempi DT.
Laita noi mittaamasi millilitrat myös tänne.
Kannattaa mitata myös 100% aukiolon tuotto, josta voi laskea vertailua viivalle / laskea suoraan DT:n.

Kyllä tuossa mittauksessa jotain on tainnut mennä pieleen, kun pienemmällä jännitteellä on pienempi DT.
Laita noi mittaamasi millilitrat myös tänne.
Kannattaa mitata myös 100% aukiolon tuotto, josta voi laskea vertailua viivalle / laskea suoraan DT:n.
Re: aukiolo aika
Oho, unissani laitoin väärin päin. Korjattu.
14,2V
PW 6,0-130,13ml/min
PW5,0-107,64
PW4,0-85,20
13,2V
PW6,0-127,91
PW5,0-105,18
PW4,0-81,80
14,2V
PW 6,0-130,13ml/min
PW5,0-107,64
PW4,0-85,20
13,2V
PW6,0-127,91
PW5,0-105,18
PW4,0-81,80
Re: aukiolo aika
Laitetaan nyt vielä lähtöarvot:
14,2V
6,0-322,3g
5,0-266,6g
4,0-211,0g
13,2V
6,0-316,8g
5,0-260,5g
4,0-202,6g
14,2V
6,0-322,3g
5,0-266,6g
4,0-211,0g
13,2V
6,0-316,8g
5,0-260,5g
4,0-202,6g
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 225
- Joined: Mon Feb 28, 2005 11:49
- Location: Riihimäki
Re: aukiolo aika
Kyllä noi tulokset "järjellisiltä" vaikuttaa, jos Mega on ruutannut oikein.
Noista laskettuna teoreettisen 444cc 100% auki virtauksen mukaan tuli DT.t seuraavasti...
14,2V
PW6 -130,13ml/min ->DT 0,14
PW5 -107,64 ->0,15
PW4 -85,20 ->0,16
13,2V
PW6 -127,91 ->0,24
PW5 -105,18 ->0,26
PW4 -81,80 ->0,31
Noista laskettuna teoreettisen 444cc 100% auki virtauksen mukaan tuli DT.t seuraavasti...
14,2V
PW6 -130,13ml/min ->DT 0,14
PW5 -107,64 ->0,15
PW4 -85,20 ->0,16
13,2V
PW6 -127,91 ->0,24
PW5 -105,18 ->0,26
PW4 -81,80 ->0,31
Re: aukiolo aika
Näille http://www.racetronix.biz/itemdesc.asp? ... 92&eq=&Tp= siemens deka suuttimille, jotka omassa autossa on käytössä, näyttäis olevan tarkkoja mittaustuloksia, joten saisko noista MS1 V2.2 purkkiin edes sinnepäin arvoja opening time-valikkoon, jota vois sitten muutella eri suuntiin?!?
Kun ei vielä ainakaan viitsis alkaa mittauksia tekemään, kun ei ole suuttimen testausmoodia käytössä.
Kun ei vielä ainakaan viitsis alkaa mittauksia tekemään, kun ei ole suuttimen testausmoodia käytössä.
Re: aukiolo aika
FI114992 Bosch EV-1 liitin (sama kuin FI114991 US-Car liitin)
http://www.siemensdeka.com/index.php?ma ... ucts_id=13
http://siemensdeka.com/specsheets/FI114992cs.jpg
http://www.siemensdeka.com/index.php?ma ... ucts_id=13
http://siemensdeka.com/specsheets/FI114992cs.jpg
Re: aukiolo aika
Nostetaas tää vääntö ylös
Olen koko topicin lukenut useasti läpi mutta en saanut selvyyttä koneessani olevien suuttimien oikeaan dead timeen Turbiini oli kirjoittanut että tarpeeksi lähelle pääsee "laskemalla avautumis ja sulkeutumisajat yhteen" Mitkä ne arvot noista taulukossa olevista on vai onko jokin arvo jo valmiiksi dead time aika? Taulukosta siis tuo 4a-gze:n suuttimet.
http://www.toymods.org.au/forums/tech-c ... etups.html

http://www.toymods.org.au/forums/tech-c ... etups.html
Re: aukiolo aika
Myös kannattaa omasta mielestäni ottaa huomioon ja ms2 sekä ms3 tapauksessa konffaa se tunerstudion jännitenäyttämä myös oikein. Jännitemittarin kytkeminen Megan rinnalle on näyttänyt monessa eri tapauksessa ihan eri lukemia kuin TS. 5min konffauksella oon saanut näyttämät samoihin. Luulisin tällä olevan vaikutusta etenkin tämän topicin aiheeseen.
Vai onko kyseessä vain ts virhenäyttämä ? Se näyttämä kuitenkin laskettiin piirilevyllä cpu toimesta ?
Vai onko kyseessä vain ts virhenäyttämä ? Se näyttämä kuitenkin laskettiin piirilevyllä cpu toimesta ?
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Re: aukiolo aika
Boschin 0280155725 suuttimille ilmoitetaan dead time 0,5ms/14v, voisiko tosta jotenkin yksinkertaisesti päätellä/selvittää mitä se mahtais olla 13.2 voltilla?
Re: aukiolo aika
Mitäänhan tuosta yhdestä pisteestä ei voi päätellä, eikä latenssi jännitteen funktiona edes ole lineaarinen eli halutut pisteet tulee mitata.