aukiolo aika
Moderator: Masi_K
aukiolo aika
Hommasin tuommoset Fuel Injectorn PFU 042-0440 suuttimet ja koti sivu antaa avautumis ajaksi 1.66ms http://www.precisionturbo.net/fuelsystems.php
ja sulkeutumis ajaksi 0.970
Laitanko mie nyt megatunessa avautumis ajaksi tuon 1.66 vai ihan jotain muuta? (menin sekaisin kun tuota "Asetukset BMW R 1100 suuttimille Harrikan Evo-koneessa keskustelua luvin")
-pete
ja sulkeutumis ajaksi 0.970
Laitanko mie nyt megatunessa avautumis ajaksi tuon 1.66 vai ihan jotain muuta? (menin sekaisin kun tuota "Asetukset BMW R 1100 suuttimille Harrikan Evo-koneessa keskustelua luvin")
-pete
Juu, voihan sen arpoa vaikka kuun asennosta - em. 'ohjeen' mukaan ei kannata toimia vaan mitata - kyseessä kun vieläpä levytyyppinen suutin.Turbiini wrote:Riittävän lähelle pääsee kun vähennät sulkeutumis ajan avautumis ajasta ja pistät sen. todellinen lukema olisi kyllä hiemna sen alle koska ruiskuttaa suutin silloinkin kun se vielä ei ole täysin auki.
ei kai sitä noin voi laittaaTurbiini wrote:Riittävän lähelle pääsee kun vähennät sulkeutumis ajan avautumis ajasta ja pistät sen. todellinen lukema olisi kyllä hiemna sen alle koska ruiskuttaa suutin silloinkin kun se vielä ei ole täysin auki.


No ei ihan kyllä tuolla kaavalla.. tai siis sillä tavalla saa ihan yhtä hyvän arvon kuin hihasta ravistamalla
.
Eikös tuon voisi periaatteessa laskea AFR arvosta ja PW:stä, jos pidetään esimerkiksi joutokäynnillä kaikki muut tekijät samana, mutta muutetaan PW:tä. Näin AFR:stä (ja PW:stä) pystyisi aika tarkkaan arvioimaan DT:n.
Mitä mieltä olette, menikö jossain pieleen?

Eikös tuon voisi periaatteessa laskea AFR arvosta ja PW:stä, jos pidetään esimerkiksi joutokäynnillä kaikki muut tekijät samana, mutta muutetaan PW:tä. Näin AFR:stä (ja PW:stä) pystyisi aika tarkkaan arvioimaan DT:n.
Mitä mieltä olette, menikö jossain pieleen?
Tarvitseeko sitä sen kummemmin ryhtyä laskemaan, silmällä sovittaa käyrän jne. toki jos haluaa niin lineaarinen regressio esim. pienimmän neliösumman käyränsovituksella (least squares).teg wrote:Täytyy tästä lähteä yläasteen preppauskurssille kun ei enää muista miten ratkaistiin suoran leikkauskohta x akselilla
Höylä wrote:saisko saman suomeksi...Benkku wrote:jos haluaa niin lineaarinen regressio esim. pienimmän neliösumman käyränsovituksella (least squares).mä en siis tajunnut tuosta hevon vittua suoraan sanottuna (no, lineaarinen kuulosti tutulta...)

http://fi.wikipedia.org/wiki/Lineaarine ... ioanalyysi
http://en.wikipedia.org/wiki/Least_squa ... st_squares
vai meniskö parhaiten noiden avautumis ja sulkeutumis aikojen keskiarvona tälläiselle tavalliselle spruuttaajalleTurbiini wrote:Anteeksi joo tuli väsyneenä ajatus virhe, eli siis ennemmin ne pitää laskea yhteen.

lambdakorjaus sitten suorittaa sen hienosäädön tarvittaessa...
mun järjen mukaan se 1.6 ms on vähemmän metsässä, kuin 0.69 mspiraxx wrote:Elikkä jos laittan 0,69ms avautumis ajaksi megassa niin onko vähemmän metässä kuin et laitas tuon 1,66ms?

itse laittaisin noille suuttimille aluksi kokeeksi sen keskiarvon noista arvoista, eli 1.175 ms... ja siitä kokeilisin molempiin suuntiin 0.3 ms erolla, että mitä vaikuttaa tyhjäkäyntiin... siitä vois päätellä sitten paremmin kumpiko suunta on oikea...
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 225
- Joined: Mon Feb 28, 2005 11:49
- Location: Riihimäki
Joo, ja mun mielestä Höylä on ihan metsässä, kun noista lukemista päätellen (siis noista luvuista ei voi oikeasti päätellä) toi 0,69 on kyllä jähempänä.
Ja en ala tähän enään tuota selittämään, KUN EI SE TUNNU OLEVAN TÄRKEETÄ.
Siis siirtykää käytäntöön ja todellisuuteen ja mitatkaa asioita. Ja ei tuon "laskenta" kovinkaan monimutkaista ole (vaikka ei olis sitä yläastetta ollenkaan).
Siintä olen iloinen
, että ilmeisesti teg on ainakin asiasta kaiken väännön aikana ilmiselvästi jotain ymmärtänyt.
Ja en ala tähän enään tuota selittämään, KUN EI SE TUNNU OLEVAN TÄRKEETÄ.
Siis siirtykää käytäntöön ja todellisuuteen ja mitatkaa asioita. Ja ei tuon "laskenta" kovinkaan monimutkaista ole (vaikka ei olis sitä yläastetta ollenkaan).
Siintä olen iloinen

mitatkaa joo, millä saatana, kun ainut elektroniikka työkalu on sarjassa "30 vuotta vanha virtakynä"... ei kaikilla ole (skooppia vai mikä se nyt oli...) ja muita hienoja laitteita aina käytettävissä, jos vanhoja autoja rassailee...harrastaja wrote:
Siis siirtykää käytäntöön ja todellisuuteen ja mitatkaa asioita. Ja ei tuon "laskenta" kovinkaan monimutkaista ole (vaikka ei olis sitä yläastetta ollenkaan).
Siintä olen iloinen, että ilmeisesti teg on ainakin asiasta kaiken väännön aikana ilmiselvästi jotain ymmärtänyt.
minä olen yleensä aina heittänyt siihen megan avautumisaika ruutuun sen 1.0 ms ja hyvin on autot pelannut


mä pidän tuota DT tai avautumisaika asiaa tärkeysjärjestyksessä aivan häntäpäässä megaa autoon asentaessa, sitten kun mitään muuta nysvättävää ei löydy, niin voi tuotakin kokeilla muutella, että onko mitään vaikutusta...
No, ei suuttimien mittaamiseen tarvita mitään virtakyniä tai muitakaan 'elektroniikkatyökaluja'. Kokoonpantu 'perus mega' - riittää ohjaamaan suutinta, mittausten suorittamiseksi. Tietty MS1:n kanssa tarvitaan myös vaikkapa JimStim pulssigeneraattoriksi. MS2 ohjaimen koodissa, onkin jo suuttimien testaus moodi, valmiiksi sisäänrakennettuna.Höylä wrote:mitatkaa joo, millä saatana, kun ainut elektroniikka työkalu on sarjassa "30 vuotta vanha virtakynä"... ei kaikilla ole (skooppia vai mikä se nyt oli...) ja muita hienoja laitteita aina käytettävissä, jos vanhoja autoja rassailee...
http://www.megamanual.com/ms2/injectortest.htm
Mittalasit eivät montaa euroa kustanna.
<clip>
...idioottimainen "besserwisseily"...
</clip>
No, meillä kaikilla on mielipiteemme, mutta veikkaan sinunkin jossain vaiheessa ymmärtävän tämän asetuksen tärkeyden. Itse asiassa kyseinen asetus on melkeinpä tärkein, poltto-ainepuolen perusparametri. Virtausmäärissä prosentti sinne tänne - aivan sama, mutta latenssin ollessa pielessä, 'se prosentti' on helposti kaksinumeroinen.
Hah, varmaan siinä vaiheessa kun ei enää mitään muuta keksi kokeillaBenkku wrote:No, meillä kaikilla on mielipiteemme, mutta veikkaan sinunkin jossain vaiheessa ymmärtävän tämän asetuksen tärkeyden. Itse asiassa kyseinen asetus on melkeinpä tärkein, poltto-ainepuolen perusparametri. Virtausmäärissä prosentti sinne tänne - aivan sama, mutta latenssin ollessa pielessä, 'se prosentti' on helposti kaksinumeroinen.

Sitä en tiedä onko määre kuinka tärkeä vai turha, mutta esim. nimimerkin "piraxx" ei kannata kompastua tälläiseen knobbitietoon. Minäkin oon ajanut Megalla jo 2 vuotta enkä oo näin tärkeästä asetuksesta kuullutkaan

kyllä minä aina olen sen asetuksen tärkeyden ymmärtänyt (siis että väärä avautumisaika vääristää kaikkea muutakin säätöä), mutta en ala selvittelemään sitä sen tarkemmin, kuin mitä on välttämätöntä... mulle ei varmaan ole sitten tullut sellaista tilannetta eteen, jossa tuo asetus olisi ollut niin pahoin pielessä, että sillä olis ollut niitä epämiellyttäviä vaikutuksia 
heat soak ei ole vaivannut yhdessäkään omassa/kaverin projektissa
kylmällä ja lämpimällä ilmalla lambda korjaus näyttää yleensä sitä samaa 1-2 % korjausta jne. näistähän sen kuitenkin huomaa, jos joku on väärin perusasetuksissa...
mulla on suuttimien kokokin vielä usein ihan hatusta
tyyliin, "laitetaan siihen jotain 210 cc/min, kun muissakin vastaavissa koneissa taitaa olla jotain tuollaista..."
tunteellahan näitä pitää rakentaa, kun mistään osasta ei yleensä ole saatavilla mitään tarkkoja arvoja
suuttimet on yleensä jotain "5-10 euron" hintaisia romuja jne. absouuttinen sävelkorva ajaa mulla sitä samaa, mihin muut käyttää jotain testeriä 

heat soak ei ole vaivannut yhdessäkään omassa/kaverin projektissa

mulla on suuttimien kokokin vielä usein ihan hatusta

tunteellahan näitä pitää rakentaa, kun mistään osasta ei yleensä ole saatavilla mitään tarkkoja arvoja


kyllä se suuttimien aukioloaika on tosi tärkee jos meinaa ajaa pienellä bensan kulutuksetta. vaikutus on melkein sama kun ve50% sinne tänne..
kokemusta: aikaisempi latency oli 1.0 kaikki pelas ihan kivasti mutta aina kun kaasua paineli lattiaan niin sitä mukaa vääntyi bensaviisarikin. ei riitä ymmärrys että minne se bensa oikein meni kun seos oli kohdallaan. nyt latency 1.6 ja bensaa menee kolmas osa mitä ennen. kulutus noin 10l/100km kun ajaa melko raskaalla kaasujalalla niin alkaa olemaan säädöt kohdallaan kun kyseessä on 1.6litrainen 60-luvun tappikone. matka ajo 5-6l/100km.. (suuttimet bosch 308cc vanhat isorunkoiset)
kokemusta: aikaisempi latency oli 1.0 kaikki pelas ihan kivasti mutta aina kun kaasua paineli lattiaan niin sitä mukaa vääntyi bensaviisarikin. ei riitä ymmärrys että minne se bensa oikein meni kun seos oli kohdallaan. nyt latency 1.6 ja bensaa menee kolmas osa mitä ennen. kulutus noin 10l/100km kun ajaa melko raskaalla kaasujalalla niin alkaa olemaan säädöt kohdallaan kun kyseessä on 1.6litrainen 60-luvun tappikone. matka ajo 5-6l/100km.. (suuttimet bosch 308cc vanhat isorunkoiset)
Toyota Corolla DX TE71 -83
-Ruutta paikallaan (Koodina 029y4)
-"garrett 25 disco potato" tulossa pian
-Ruutta paikallaan (Koodina 029y4)
-"garrett 25 disco potato" tulossa pian
Käytännössä et saa oikea aikaa Megatuneen mutta sopivan ajan kylläkin! Koska muuttuvia tekijöitä on runsaasti. Jonka siis loppupelissä säädetään kokeilemalla ja vaikkapa sävel korvalla jos ei ole laiteitta. Tämä on kuin staged labyrinth. Sen kun sisäistää niin on paljon viisaampi.piraxx wrote:käytännössä en siis saa ikinä oikeata aikaa laitettua megatuneen....
Jokainen voi harrasta mitä haluaa, minulle riittää kun täräytän vaikkapa 0,9ms opening timeen ja sitä voi sitten tarvittaessa muuttaa suuntaan tai toisen. Tässä MS 1.ssä on rajattu opening timen 0,9-1,3? ms. MS II.ssa on sitten vähän parempi tilanne.
Asetusten just oikea arvoa on vaikea määritellä tässä lajissa. Nimittäin yksi muutettu arvo vaikuttaa 10 eri asian, siitä sitten etsimään kultainen keskitie.
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
mä kokeilin joskus laittaa MS1 avautumisajaksi 0.6 ms, se kyllä onnistui, mutta herjas, että vain "ammattilainen" saa tehdä niinkamski wrote:
Jokainen voi harrasta mitä haluaa, minulle riittää kun täräytän vaikkapa 0,9ms opening timeen ja sitä voi sitten tarvittaessa muuttaa suuntaan tai toisen. Tässä MS 1.ssä on rajattu opening timen 0,9-1,3? ms. MS II.ssa on sitten vähän parempi tilanne.

muuten ollaan ihan samoilla linjoilla...
Totta tosiaan herjäs jotain kun alitti 0.9 ms arvon!Höylä wrote:mä kokeilin joskus laittaa MS1 avautumisajaksi 0.6 ms, se kyllä onnistui, mutta herjas, että vain "ammattilainen" saa tehdä niinkamski wrote:
Jokainen voi harrasta mitä haluaa, minulle riittää kun täräytän vaikkapa 0,9ms opening timeen ja sitä voi sitten tarvittaessa muuttaa suuntaan tai toisen. Tässä MS 1.ssä on rajattu opening timen 0,9-1,3? ms. MS II.ssa on sitten vähän parempi tilanne.
muuten ollaan ihan samoilla linjoilla...
Jos käytetään yllämainitut arvot hyväksi DT 0.6 ja 0.9 ms niin kuinka kyseinen muutos olisi vaikuttanut Megasquirtissa ja miten? Erona olisi silloin Opening Time asetuksissa 0.3 ms ja mitenkä mahtaa koodi reagoida sellaisen muutoksen. Tietenkin parhaitten selviäisi kun kokeilisi livenä stimulla`mutta jos sen pystyisi laskeman jotenkin, saisi sellaisen teoreettisen numeron.
Luulen että korjaus olisi noin 0.02 ms jonka siis lambda korjaus voisi yhtä hyvin hoitaa.??

TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !