Pätkii pätkii pätkii

Megasquirtin säätäminen

Moderator: Masi_K

miikel
Megasquirttaaja
Posts: 86
Joined: Mon Oct 25, 2010 1:27

Post by miikel »

Vauhtivaunu wrote:
miikel wrote:En sen enempää ala enempää tietävien kanssa kisaamaan, mutta minun mielestä tuossa minun yksikössä on ylösveto itsessään. Ja osaa säätää latausajat. Eli tarvitseeko minun nyt kuitenkaan tehdä poxille muutosta. Ennen transistoria tosiaan on etuvastust tai mikä vastus nyt onkaan

http://yfrog.com/bf25112010007j
Siis ohjaatko sä sytytys-yksiköllä toista sytytys-yksikköä? Sain jostain käsityksen että megan sisällä ollut kivi on poistettu :? ja lähtö boschin yksikölle otettu samasta pisteestä.

Boschin yksikkö tarvitsee ohjauksen edelleen sen q9:n ja led17:n välistä. Ylösvedolla tai ilman.

Toinen kysymys on että miksi et ohjaa puolaa tuolla purkin sisällä olevalla yksiköllä :shock:

Olen edelleen sitä mieltä että 123 ei ohjaa puolan latausaikaa: viewtopic.php?t=18

Tämäkin voi olla katkomisen syynä. Mulla ei nyt vaan ole oikein käsitystä miten se sytytysjärjestelmä on rakennettu ja sitä kautta mitä asetuksia tulisi laittaa...
tarkistin asian, yksikkö on 139 loppuinen. Siirsin jo maa-pisteet moottoriin, pelaa nyt paremmin eli kiertää jo kohtalaisesti. Välillä vetää rajoitinta vasten, mutta välillä ei. Tasakaasulla nykii ja suuttimien aukioloaika heittelee
miikel
Megasquirttaaja
Posts: 86
Joined: Mon Oct 25, 2010 1:27

Post by miikel »

Kestääkö purkin sisällä oleva transistori muka suoraa puolan ohjausta, kun puolakin on vielä tuollainen vanhan mallin kaljaputölkin kokoinen puola??
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Post by Vauhtivaunu »

miikel wrote:Kestääkö purkin sisällä oleva transistori muka suoraa puolan ohjausta, kun puolakin on vielä tuollainen vanhan mallin kaljaputölkin kokoinen puola??
Luetteleppas vielä mitä sen "trankun" kyljessä lukee. Jos sen ohjaus on otettu siitä r25:stä niin ei se muu voi olla kun sytytysohjaukseen tarkoitettu.

Hyvä että varmistit tuon Bosch-modulin tyypin: 139 hoitaa latausajan eikä tarvitse ylösvetoa. Voisit kuitenkin kokeila vielä muuttaa sitä "fixed duty"-asetusta 75%:iin.

Ja mä suosittelen kokeilemaan sitä puolan ohjaamista suoraan. Ne dwell-asetukset on yksinkertaisia laittaa.

Kierroslukusignaalin häiriöihin liittyviä nuo ongelmat kyllä tuntuisi olevan :?
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
miikel
Megasquirttaaja
Posts: 86
Joined: Mon Oct 25, 2010 1:27

Post by miikel »

Pitää huomenna katsoa mitä siinä lukee... Sytytyksen ohjaukseen pitäisi kyllä olla tarkoitettu, mutta en jaksa siihenkään sokkona luottaa.

Tänään siirtelin johtoja, maat koneeseen, säädin jakajaa, seoksia, asetuksia jne. Pelaa jo PALJON paremmin.

Nyt ei lyhyellä ajolla enää mitään ongelmia ilmennyt :D Nyt en ole varma että ottaako rajoitin vastaan vai sekoaako se kun kiertää 6900 paikkeilla ja rajoitin on 7000
wilikki
Megasquirttaaja
Posts: 79
Joined: Sat Jun 07, 2008 11:39
Location: Espoo

Post by wilikki »

Meinasinki aamulla huomauttaa et tarkista lopuksi seokset, ettei ainakaan kovin laihalla käy. Voi kans aiheuttaa nyhtämistä rötäämistä..., olitki jo tehny sen. Hieno homma että edistystä havaittavissa käynnissä=)
miikel
Megasquirttaaja
Posts: 86
Joined: Mon Oct 25, 2010 1:27

Post by miikel »

Aina kun ennakkoa nostaa tarpeeksi alkaa mättää putkeen kierroksilla. Toisinsanoen jakaja ei taida olla edelleenkään oikein. Miten saan hienosäädettyä sytytysennakon megatunesta? Siis että saisin lampulla sen ennakon mitä megatune näyttää?
JaniM
Megajumala
Posts: 1390
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
Contact:

Post by JaniM »

Laita fixed angle vaikka 10 astetta ja sit väännät jakajaa että lamppu näyttää sen kymmenen astetta kans.
Mut tsekkaa että pyörijä on sit sen kannen tapin kohdilla.

Tai sit trigger anglea muuttamalla ja jakajaa.
Mun mielestä aika hankala saada jakajan asteet kohdilleen mielestäni.

Yhteen autoon taistelin, mut ei se oikein toiminut. Sit vaihdoin suosiolla ediksen, niin johan alkoi rokkaamaan ja loppu rötääminen. Mitään en muuttanut, kuin sytkävermeet ja tietty edis-asetukset.
miikel
Megasquirttaaja
Posts: 86
Joined: Mon Oct 25, 2010 1:27

Post by miikel »

No ongelmana on se että pyörijä ei ole oikeassa kohdassa kun saa pussin... Kun kierroksia=ennakkoa paljon= ei osu nastaan ja rötää! kääntää jakajaa niin ongelma katoaa, mutta silloin ei megassa ja koneessa ennakko ole enää samassa
wilikki
Megasquirttaaja
Posts: 79
Joined: Sat Jun 07, 2008 11:39
Location: Espoo

Post by wilikki »

Kokeile vaikka kattoo sillai että > merkkaa virranjakajan kansi paikoillaan tulpanjohtojen/kohtioiden (ykkös sylinterikin riittää) paikka siihen virran jakajan juureen> Ota virranjakajan kansi pois paikoiltaan> pyöritä vaikka nolla merkki kohdilleen kampiakselilta> Ja siitä lähet pyörittämään moottoria niin kauan että pyöriä ohittaa sen piirtämäsi merkin> laske asteet mitä kampiakseli pyörinyt (vaikka 0-10 asteen merkkien välimatkaa apuna käyttäen) > Tässä ennakko mitä varmasti ainakin pystyt käyttämään.

Onko virranjakaja sulla nokka-akselin päässä tai mistä moottorista yleensäkkin kyse? Tarttis tietää nii voi koittaa neuvoo mitä pitäs kääntää/muuttaa..
miikel
Megasquirttaaja
Posts: 86
Joined: Mon Oct 25, 2010 1:27

Post by miikel »

kestää vähän yli 30asteen ennakon ennen kuin sekoaa... noo pitää viikonloppuna vaikka muutaman olusen ääressä pähkäillä asiaa... jos vaikka jotenkin kääntäisi triggeri levyä.

Moottori on volvon vinokone b200k Virranjakaja on b200e koneesta ja kannessa koneen "takana" tulipellissä
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Post by Vauhtivaunu »

Jaahah. Eli Volvosta on kyse?

Jos jakaja on boschin tekele ja koneen kyljessä niin se ei ainakaan alunperin ole "kiinteä". Toisinsanoin jos miikel ei ole sitä laittanut kiinteäksi niin joku on sen tehnyt ja nyt pitäisi varmistaa että mihin asentoon triggerilevy on laitettu suhteessa pyörijään.

Jos keskipakopainot on hitsattu kiinni ja alipaine-ennakko laitettu kiinteäksi, on oikea triggerangle 10 astetta ja jos ei sillä toimi niin asetuksissa tai asennuksessa on vikaa.

Mulla on noita volvon jakajia ollu useampikin käsittelyssä.

edittiä: vastaus tuli

pystytkö miikel ottamaan kuvan siitä (jakajasta) kun ykkönen on ykk:ssa?
Last edited by Vauhtivaunu on Thu Dec 09, 2010 22:24, edited 2 times in total.
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
wilikki
Megasquirttaaja
Posts: 79
Joined: Sat Jun 07, 2008 11:39
Location: Espoo

Post by wilikki »

Tuntuuko se että toimisi nyt muuten ok?

Sun täytyy sitte muuttaa sitä trigger anglea vastaavasti kun käännät sitä levyä.

Tuo 60 astetta kuulostaa aika isolta kyllä volvon jakajan trigger agleksi, mutta kuten aikaisemmin sanoin nii ei nää virranjakaja ohjaukset ole tuttuja itelle.
Last edited by wilikki on Thu Dec 09, 2010 22:00, edited 1 time in total.
miikel
Megasquirttaaja
Posts: 86
Joined: Mon Oct 25, 2010 1:27

Post by miikel »

tuntuu toimivan ihan ok, mitä nyt pientä säätöä vailla tietenkin. Kun pitää ennakon jossain 35 tuntumissa ei ongelmaa...

Mitä tuo fixed duty 50/75% meinaa
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Post by Vauhtivaunu »

miikel wrote: Mitä tuo fixed duty 50/75% meinaa
Se tarkoittaa tapaa jolla sytytys-yksikölle annetaan triggaus. Väärä arvo voi aiheuttaa epämääräistä käytöstä.
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
miikel
Megasquirttaaja
Posts: 86
Joined: Mon Oct 25, 2010 1:27

Post by miikel »

Paljonkohan olisi sopiva max ennakko tuollaiselle vekottimelle:/ 40asteen tuntumissa? nakutusta en ole aikaiseksi saanut
miikel
Megasquirttaaja
Posts: 86
Joined: Mon Oct 25, 2010 1:27

Post by miikel »

Pitää huomenna kokeilla, että laitan ennakon helvetin alas, vaikka 20astetta max ja kierrätän tappiin niin jos ei sekoa tod näk vika siinä ettei nasta ole isolla ennakolla kohdallaan, mutta jos se siltikin sekoaa on vika todennäköisesti jossain muualla?
wilikki
Megasquirttaaja
Posts: 79
Joined: Sat Jun 07, 2008 11:39
Location: Espoo

Post by wilikki »

Paljonkohan olisi sopiva max ennakko tuollaiselle vekottimelle:/ 40asteen tuntumissa? nakutusta en ole aikaiseksi saanut
Tuohon kukaan varmaan uskaltaa/pystyy sanomaan varmaksi mitään. riippuu onko vakio kone, tai mitä sille on tehty, mitä bensaa ja onko ahdettu. Tuolla bensa ja sytty karttoja osioilla on jotain volvon karttoja mistä voi käydä kattelee osviittaa.
miikel
Megasquirttaaja
Posts: 86
Joined: Mon Oct 25, 2010 1:27

Post by miikel »

Megasquirt, jäykät venttiilinjouset, avarrettu imo/pako kanavat, kantta laskettu 1.5mmpuristus-suhde 12.5:1, monikulma seetit, toistaseks vakio nokka(säätöharjottelun takia) 208cc suuttimet, 5kiloo kevennetty pottapyörä turbovolvon asetelmal ja levyl, LH-jetin imusarja, vakio pakosarja mitä vingutettu, 3tuuman rööri taakse, K-jetronic volvon bensapumppu, Kiinteä hall anturillinen virranjakaja (b200e) k-jet volvosta otettu, sähkö flekti.

Ja kaikkea kivaa vielä tulossa
wilikki
Megasquirttaaja
Posts: 79
Joined: Sat Jun 07, 2008 11:39
Location: Espoo

Post by wilikki »

, K-jetronic volvon bensapumppu, Kiinteä hall anturillinen virranjakaja (b200e) k-jet volvosta otettu, sähkö flekti.
Mites nyt tosiaan kuitenki minustaki rupes tuntuun että on kai k-jetissä keskipako/alipaine ennakon säätö alunperin!?

EDIT.

Ei kun onhan niitä kiinteellä ja lambadaa ja kattiaki...
Last edited by wilikki on Thu Dec 09, 2010 22:24, edited 1 time in total.
miikel
Megasquirttaaja
Posts: 86
Joined: Mon Oct 25, 2010 1:27

Post by miikel »

On alipaine säätö:) NIMITTÄIN OHJAUSYKSIKÄSSÄ. Jakaja on ihan 100% varmuudella täysin kiinteä. Ohjausyksikölle menee alipineletku :wink: Alunperin rakensin siihen volvoon vain juuri tuon kyseisen sytytyksenohjauksen omalla ohjausyksiköllään
miikel
Megasquirttaaja
Posts: 86
Joined: Mon Oct 25, 2010 1:27

Post by miikel »

Jos näin ei ole niin sitten voin myöntää olevani ihan 100% sokea koska jakajasta tulee akseli nokka-akseliin ja se akseli ja triggeripyörä on yhtä puuta
miikel
Megasquirttaaja
Posts: 86
Joined: Mon Oct 25, 2010 1:27

Post by miikel »

En kyllä ikinä ole katillista tai labdallista k-jetronic volvia nähnyt mutta muita kylläkin :? Voi olla että ilmaisen itse asiat vaan niin epäselvästi siinä uskossa että muut ovat selvinnäkijöitä ja tietää kokoonpanoni
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Post by Vauhtivaunu »

miikel wrote: Jakaja on ihan 100% varmuudella täysin kiinteä. Ohjausyksikölle menee alipineletku :wink:
Ohjausyksikön numero lienee 0 261 201 010. Pitelen semmoista nimittäin kädessä ja mulla on pieni aavistus siitä mikä voisi olla vialla, mutta kuva varmistaisi asioita...
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
wilikki
Megasquirttaaja
Posts: 79
Joined: Sat Jun 07, 2008 11:39
Location: Espoo

Post by wilikki »

Juu, korjasin tuota kommenttia jo tossa... k-jettihän on jo tosiaan saaste malliki... on se kiintee jee-jee :lol:
miikel
Megasquirttaaja
Posts: 86
Joined: Mon Oct 25, 2010 1:27

Post by miikel »

Ei ole enää se ohjausyksikkö kiinni vaan mega ohjaa seka ruiskua että sytytystä. Vai tarkoititko mikä voisi megassa olla vialla :P
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Post by Vauhtivaunu »

miikel wrote:Ei ole enää se ohjausyksikkö kiinni vaan mega ohjaa seka ruiskua että sytytystä. Vai tarkoititko mikä voisi megassa olla vialla :P
Niin....

Tuon ohjausyksikön tyypin perusteella voisin hieman päätellä millä tavalla megalle menevän triggauksen pitäisi toimia. Mulla on villi veikkaus että se sun mega lukee nyt sen sakarapyörän väärää reunaa. Mulla kun on noita Boschin osia käpisteltävänä ja purettuna ja olen niitä testaillut jonkun verran.
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
miikel
Megasquirttaaja
Posts: 86
Joined: Mon Oct 25, 2010 1:27

Post by miikel »

Itselläkin volvon osaa niin perkeleesti;) volvoja 4kopl pihassa ja lisää kaverilla:) Mutta asiaan, mitä pitäisi tässä tilanteessa tehdä jos näin on? entä miten varmistaa asia
wilikki
Megasquirttaaja
Posts: 79
Joined: Sat Jun 07, 2008 11:39
Location: Espoo

Post by wilikki »

Hei tuota tajusin tossa ihan vaan nuo sun suuttimien koot, kuulostaa aika hemskutan pieniltä, voi tulla erinäisiä rötäämisiä jo tuoltakin jos loppuu tuotto kesken! :shock:
miikel
Megasquirttaaja
Posts: 86
Joined: Mon Oct 25, 2010 1:27

Post by miikel »

On juu pienet:( mutta tuolla vakio nokalla ei kyllä pitäisi yli 150hp päästä:/ Jostain kun isommat käteen sattuisi niin laittaisin kyllä.
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Post by Vauhtivaunu »

miikel wrote:Mutta asiaan, mitä pitäisi tässä tilanteessa tehdä jos näin on? entä miten varmistaa asia
Ota kuva. Laita ykkönen ykk:aan työtahdille ja kuvaa pyörijän asento. Jos vielä saat sen sakarapyörän näkymään samassa kuvassa niin siitä näkee onko triggerikulma se 60 astetta vai joku muu.
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
Post Reply