Pätkii pätkii pätkii

Megasquirtin säätäminen

Moderator: Masi_K

miikel
Megasquirttaaja

Pätkii pätkii pätkii

Post by miikel »

Ongelmana että alkaa pätkimään ikään kuin rajotinta vasten vähän millä kierrosluvulla milloinkin. Jos joku voisi olla niin ystävällinen että vilkaisisi logia? En osaa tänne laittaa niin jos joku antaisi sähköpostiosoitteen

http://up.servut.us/27186
wilikki
Megasquirttaaja

Post by wilikki »

Kaasuläpän asentotunnistimen signaali ainakin aivan epämääräinen. Onko sulla signaali maa kytketty kunnolla TPS:lle tai yleensäkin maadotukset ja potikka kunnossa. Ja aika sahalaitaa tuo moottorinlämpötila on, tuskin reagois anturikaan noi nopeisiin muutoksiin> sytty häiriötä näyttäis muutenki olevan suurimmassa osassa arvoista paitsi imuilmanläpötilassa.
Tiää sitte vaikka trikkauskin vielä sekoaa noista häiriöistä

Korjailkaa jos oon väärässä...
miikel
Megasquirttaaja

Post by miikel »

Eli kaikki vituillaan=D anturit ovat uusia ja johtosarja on valmiiksi kasattuna tilattu. Maadoitukset olen vetänyt suoraan akun (-) napaan
wilikki
Megasquirttaaja

Post by wilikki »

Eiku itse asiassa häiriöitähän noi kaasuläpän härötkin varmaan on.

Kokeiles maadoittaa vaikka moottorin runkoon mega ja anturimaat, eli kaikki megaan liittyvä . Tuossa voip olla maakiertoa nyt...

Vaikka sitä maadoitusta hehkutetaan että pitää tehdä hyvin, niin ei sitä ole suositeltavaa tehdä suoraan akkuun. Syy sille on se että virta, jännitepiikit, häiriöt yms. menee sitä kautta mitä helpoimmin pääsee ja jos moottorin ohjaimella esim. on parempi maa mitä vaikka syttylaitteilla pa pumpulla laturilla... purkautuu ne häiriöt sen moottoriohjaimen kautta.

Eli Akusta pirskatin hyvä maadoitus koriin, korista vaihteistoon/moottoriin. Sitten vaikka siitä moottorin lohkosta megan ja anturi maat.
Koittaa vetää megan johtosarjan mahdollisimman kaukaa sytty vermeistä ja jos sytty laitteet tarttee maata ni laittaa ne vaikka sitte eri pultin alle mitä mega on...

Onhan häiriö suojatut signaalijohdot ja minkälainen trikkaus sulla on?
miikel
Megasquirttaaja

Post by miikel »

On häiriösuojatut signaali johdot. Antureiden maathan menee itse antureihin eikö? Eli siis vedän poxin päämaadoituksesta lähtien kaikki esim kanteen? Moottorin maadoitusta on jo parannettu. Moottorissa muistaakseni 4eri maadoituspistettä
miikel
Megasquirttaaja

Post by miikel »

Syyllinen tähän oli sitten ilmeisesti talven aikana väsähtänyt päävirtarele, tämä tilapäisesti ohitettiin piuhalenkillä, vedossa ei enää yhtään resettiä, sama uudella releellä... Saattoi tuon releen väsähtämiseen kyllä vaikuttaa sekin että ko. rele pääsi osumaan lokasuojaan, siitä sitten tärinät siirtyi releeseen ja jos tuossa oli alkavaa heikkoutta kärjissä niin eipä se muuta enää tarvinnut..?

Voisiko tuollainen aiheuttaa vastaavaa, koska minulla rele on pultattuna konehuoneeseen.
wilikki
Megasquirttaaja

Post by wilikki »

Voihan se siitäki johtua. Hyvä jos tuli kuntoon.

Siirtäsin kuitenki sen maan siitä akusta pois, teoreettinen mahdollisuus et jotain jopa hajoaa jos vaikka moottorin tai korin välinen maajohto joskus hapettuu...> startti esim maadottaa itsensä sitte sen megan kautta ja mega ei välttämättä tykkää jos muutama sata amppeeria vetästään virtaa läpi=)
miikel
Megasquirttaaja

Post by miikel »

Ei ratkennut! Anteeksi huomaamattomuuteni en tajunnut laittaa että tuo on lainaus toisen tekstistä. Meinasin vain että voisiko minullakin olla sama vika?

Mutta huomenna haen auton hallilta kotia niin vaihdan kaikki maadoitukset moottoriin.

Laitanko releiden maadoitukset ja sytytysohjausyksikön maadoituksetkin moottoriin?
wilikki
Megasquirttaaja

Post by wilikki »

Aa, joo en hoksannu et oli lainaus... Ei se pääreleen sijainti niinkään, mutta tulevaisuudessahan aina on hapettumis riskit olemassa jos kovin kosteassa paikassa. Ei niitä releiden maattoja tartte erikseen moottoriin vetää.

Sytty laitteille mahdollisimman lyhyet maat vaikka siihen moottoriin, mutta mielummin eri pultin alle mitä mega.
miikel
Megasquirttaaja

Post by miikel »

Okei. Kiitoksia tämänhetisistä tiedoista :D Huomenna tosiaan noita asioita koitan ja kirjoittelen lisää jos en saa siltikään toimimaan.
wilikki
Megasquirttaaja

Post by wilikki »

Ei mitää, ole hyvä vaan.

Käykö se tyhjäkäyntiä millän tavalla?

Tarkista vielä vaikka tunerstudiolla että kaikki anturit näyttää järkeviä lukemia, tiggaus on ok, ajoitukset kohillaan ja ennenkaikkea astetukset oikein. TPS nyt sinänsä ei vaikuta ku rikastuksiin ja sellaisiin, mutta kato kuitenki et TPS mittari reagoi siihen kaasupolkimeen oikeen.

Nii ja noista anturimaista nyt sen verran että niitä antureita on kahdenlaisia kuorensa kautta maadoittavai (1 pinnisiä) ja Eristettyjä (2 pinnisiä) tai onhan niitä sitte vaikka minkälaisia joissa useampia antureita samassa kuoressa, mutta yleensä jo useampi nastaisia. Eli ne 2 pinniset vaatii toiseen pinniin maan ja toisesta lähtee sitten ohjainlaitteelle johto. Kaasuläpän asentoanturi tarttee aina maan. Sun on tietty vaikea sanoa mihin ne johdot on vedetty, jos et ole itse sitä tehny. Riippuu tosiaan siitä johtosarjasta ja antureista miten niiden maadoitus on järjestetty. Kyllähän noi läpötila-anturit ainakin näytti jokseenki järkeviä läpötiloja ton login mukaan.

Edit
Last edited by wilikki on Tue Dec 07, 2010 20:14, edited 2 times in total.
miikel
Megasquirttaaja

Post by miikel »

Voisiko vika olla siitä että jakajan olen asentanut niin, että triger anglena on 60 astetta ja sitten vain käänsin jakajaa niin kauan, että strobo näytti sitä kiinteää 10astetta minkä siihen sillä hetkellä asensin.

Koitin myös jakajan asennusta niin että laitoin koneen 10astetta eykk ja sen laitoin trigerangleksi kun valo silloin juuri sammui vai syttyi en nyt muista kumminpäin. tällä en autoa saanut edes käyntiin vaan hakkasi takasin niin perkeleesti.
miikel
Megasquirttaaja

Post by miikel »

Pelkän pätkimisen tietyllä kierroksella voisin uskoa johtuvan siitä, mutta kun se saattaa pätkiä 4000rpm ja yhtäkkiä vetääkkin 7000rpm ja kohta taas ei ota enää kun 3500rpm... Ja itseänikin ihmetytti tuo logien heittely
wilikki
Megasquirttaaja

Post by wilikki »

No jos ykkös sylinterin tulpanjohdosta strobolla katoit nii mun mielestä pitäs olla kohillaan triger angle tuolla ensimmäinsellä vaihtoehdolla.

Häiriöiltä nuo ny kuitenki vaikuttais...
Vauhtivaunu
Megajumala

Post by Vauhtivaunu »

miikel wrote:Voisiko vika olla siitä että jakajan olen asentanut niin, että triger anglena on 60 astetta ja sitten vain käänsin jakajaa niin kauan, että strobo näytti sitä kiinteää 10astetta minkä siihen sillä hetkellä asensin.

Koitin myös jakajan asennusta niin että laitoin koneen 10astetta eykk ja sen laitoin trigerangleksi kun valo silloin juuri sammui vai syttyi en nyt muista kumminpäin. tällä en autoa saanut edes käyntiin vaan hakkasi takasin niin perkeleesti.
Kerroppa miten triggeröinti on rakennettu? Jakajan kautta? Onko keskipakoennakko poistettu? Entä alipaine? Onko Hall-anturi? Minkälainen sytytys-yksikkö? Onhan MSnS-asetus valittuna? Led-17 sytytyslähtönä?

Niin ja mikä mega?
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
miikel
Megasquirttaaja

Post by miikel »

Juu niin minä sen katsoin. Vielä laadukkaalla strobolla :wink: Pakokaasuanalysaattorilla katoin ilman rasitusta vähän matkaa seoksia kohdalleen jne. No mutta turha arpoa ennen huomista kun häiriöitä koitan poistaa
Vauhtivaunu
Megajumala

Post by Vauhtivaunu »

wilikki wrote:No jos ykkös sylinterin tulpanjohdosta strobolla katoit nii mun mielestä pitäs olla kohillaan triger angle tuolla ensimmäinsellä vaihtoehdolla.
Jos jakaja on rakennettu siten, että trigger angle on 60 astetta niin pyörijän asento on tarkistettava. Muuten käy niin että pyörijä osoittaa kahden pytyn väliin kipinän hypätessä...

RTFM!
miikel
Megasquirttaaja

Post by miikel »

Vauhtivaunu wrote:
miikel wrote:Voisiko vika olla siitä että jakajan olen asentanut niin, että triger anglena on 60 astetta ja sitten vain käänsin jakajaa niin kauan, että strobo näytti sitä kiinteää 10astetta minkä siihen sillä hetkellä asensin.

Kerroppa miten triggeröinti on rakennettu? Jakajan kautta? Onko keskipakoennakko poistettu? Entä alipaine? Onko Hall-anturi? Minkälainen sytytys-yksikkö? Onhan MSnS-asetus valittuna? Led-17 sytytyslähtönä?

hall anturillinen virranjakaja mikä on jo valmiiksi kiinteä(ei keskipakoa/alipainetta) sytytysyksikkö -123 loppuisen kopio. loppuinen muistaakseni, MSnS-asetus valittuna, led-17 spark output A

Boxi ms1v2.2 029y4
Last edited by miikel on Tue Dec 07, 2010 20:38, edited 1 time in total.
miikel
Megasquirttaaja

Post by miikel »

Vauhtivaunu wrote:
wilikki wrote:No jos ykkös sylinterin tulpanjohdosta strobolla katoit nii mun mielestä pitäs olla kohillaan triger angle tuolla ensimmäinsellä vaihtoehdolla.
Jos jakaja on rakennettu siten, että trigger angle on 60 astetta niin pyörijän asento on tarkistettava. Muuten käy niin että pyörijä osoittaa kahden pytyn väliin kipinän hypätessä...
Tätä ongelmaa itsekkin epäilin ensin, mutta ei kait se voi ongelma olla kun joskus rötää 3tonnin paikkeilla ja joskus kiertää jopa yli 7tonnia. koitin myös nostaa ja laskea ennakoita koko alueelta huomattavasti mutta ei vaikutusta
Vauhtivaunu
Megajumala

Post by Vauhtivaunu »

miikel wrote:
hall anturillinen virranjakaja mikä on jo valmiiksi kiinteä(ei keskipakoa/alipainetta) sytytysyksikkö -123 loppuinen muistaakseni, MSnS-asetus valittuna, led-17 spark output A

Boxi ms1v2.2 029y4
Noniin.

Lisää kysymyksiä: Minkäkokoinen ylösvetovastus siellä led17-jalassa? Onhan "spark out inverted: no" (led17 palaa kun auto ei käy)? Onko 123-loppunumerot täysin varmat? Onko moduli auton alkuperäinen? Eihän muut sytytyslähdöt (led18,19) ole "päällä"? Mitkä Dwell-asetukset?

On nimittäin eroa megan kytkennöissä ja asetuksissa -123 ja -124 modulien välillä :?

Toinen asia on tuo trigger angle. Jos se tosiaan on oltava se 60 astetta niin on ehdottomasti tarkistettava että pyörijä osoittaa oikeaan sylinteriin sytytyshetkellä. Tarkistaminen vaatii siis koneen pyörittelyä lenkkiavaimella...

Vahva veikkaus on kyllä että sen pitäisi olla jotain muuta.

muokmuok: voi myös olla ettei hall-anturi lue triggerin oikeaa reunaa-> pitää tarkistaa että onko käytettävä "hi-lo" vai "lo-hi" kytkentää...

RTFM!
wilikki
Megasquirttaaja

Post by wilikki »

Tätä ongelmaa itsekkin epäilin ensin, mutta ei kait se voi ongelma olla kun joskus rötää 3tonnin paikkeilla ja joskus kiertää jopa yli 7tonnia. koitin myös nostaa ja laskea ennakoita koko alueelta huomattavasti mutta ei vaikutusta
Nii no pitää tämä olla oikein kans tietenkin, voi aiheuttaa vaihtelevaakin rötäämistä...

pyöriä pitää olla sen tulpanjohdon kohdalla mihin sylinteriin kipinän pitäisi mennä. asteista en osaa sanoa mitään tän pyöriän osalta. riippuu pitkälti siitä pyöriän kohtion leveydestä...

Virranjakajan sisällä voi olla melkoinen ilotulitus jos pyörijä on sopivasti kahden kohtion välissä> ja voi sekin osakseen aiheuttaa myös häiriöitä.
Vauhtivaunu
Megajumala

Post by Vauhtivaunu »

Voin kokemuksesta kertoa että auton saa käymään ja kulkemaan vaikka asetukset ja kokoonpano olisi pahastikkin pielessä. Mutta sitten tuleekin kaikenlaista ihmeellistä toimintaa... Erään haltekin kanssa tappelin pitkään triggeröinnin kanssa ja auton sai pyörimään vaikka purkki rätki kipinää ihan milloin sattui :x

RTFM!
miikel
Megasquirttaaja

Post by miikel »

Vauhtivaunu wrote:
miikel wrote:
hall anturillinen virranjakaja mikä on jo valmiiksi kiinteä(ei keskipakoa/alipainetta) sytytysyksikkö -123 loppuinen muistaakseni, MSnS-asetus valittuna, led-17 spark output A

Boxi ms1v2.2 029y4
Noniin.

Lisää kysymyksiä: Minkäkokoinen ylösvetovastus siellä led17-jalassa? Onhan "spark out inverted: no" (led17 palaa kun auto ei käy)? Onko 123-loppunumerot täysin varmat? Onko moduli auton alkuperäinen? Eihän muut sytytyslähdöt (led18,19) ole "päällä"? Mitkä Dwell-asetukset?

On nimittäin eroa megan kytkennöissä ja asetuksissa -123 ja -124 modulien välillä :?

Toinen asia on tuo trigger angle. Jos se tosiaan on oltava se 60 astetta niin on ehdottomasti tarkistettava että pyörijä osoittaa oikeaan sylinteriin sytytyshetkellä. Tarkistaminen vaatii siis koneen pyörittelyä lenkkiavaimella...

Vahva veikkaus on kyllä että sen pitäisi olla jotain muuta.

muokmuok: voi myös olla ettei hall-anturi lue triggerin oikeaa reunaa-> pitää tarkistaa että onko käytettävä "hi-lo" vai "lo-hi" kytkentää...
Ylösvetovastuksen kokoa en tiedä eikä -123 loppuisen pitäisi sitä edes tarvita, spark output a lähtee r25 oikealta puolelta. Spark inveted taitaa olla yes. Moduuli ei auton alkuperäinen vään kävin hakemassa uuden tarvikemallin, ja osaa säätä itse latausajat. oli se 50% en nyt muista mikä
miikel
Megasquirttaaja

Post by miikel »

Voisiko joku SUOMEKSI rautalangasta vääntää tuon trigeröinin oikeaoppisen säätämisen? Siis jakajassa oleva hall-anturi
wilikki
Megasquirttaaja

Post by wilikki »

Riippuu ihan täysin jakajasta, ei ykselitteistä oikeaa ohjetta. itsellä loppuu kokemus noiden jakajien osalta hukkakipinää itse käyttänyt.
Vauhtivaunu
Megajumala

Post by Vauhtivaunu »

miikel wrote: spark output a lähtee r25 oikealta puolelta.
Siinä on vika!

ps. tuo kytkentä saattaa tuhota prosessorinkin-> sytkäyksikkö on suoraan prosunjalkaan kytkettynä-> voi mennä virtaa läpi->savu ulos

RTFM!
miikel
Megasquirttaaja

Post by miikel »

Miksiköhän sitten rakennettu näin kun ihan valmiiksi kasattuna protopartsilta tilasin. Mitä muutoksia pitää tehdä?
Vauhtivaunu
Megajumala

Post by Vauhtivaunu »

miikel wrote:Miksiköhän sitten rakennettu näin kun ihan valmiiksi kasattuna protopartsilta tilasin. Mitä muutoksia pitää tehdä?
Vaikea sanoa miksi on tehty noin. Jos olet kertonut kasaajalle mitä sytytysosia ja triggeröintiä aiot käyttää niin syyttävä sormi osoittaa siihen kolvin käyttäjään.

Laita purkki takaisin ja vaadi että se tulee kuntoon. Sen sytkäyksikön ohjauksen pitäisi lähteä led17:n ja q9:n välistä. Vaikka olisi käytössä purkin sisäinen sytkä"kivi" niin ohjaus pitäisi olla sen r25:n vasemmasta reunasta eli sen ledin puoleisesta päästä.

Ps: Keksinkin miksi se ohjauslähtö on otettu sieltä r25:n prosun puoleisesta päästä: sen alkuperäisen purkin sisällä olleen sytkäyksikön johdossa on mitä todennäköisimmin etuvastus välissä.

Jokatapauksessa noille boschin moduuleille pitää ohjaus ottaa sieltä q9:n ja ledin välistä, yleensä sen ledin jalasta. Ja epäilen vahvasti että se tarvitsee myös ylösvedon ja dwell-ohjauksen.

RTFM!
miikel
Megasquirttaaja

Post by miikel »

En sen enempää ala enempää tietävien kanssa kisaamaan, mutta minun mielestä tuossa minun yksikössä on ylösveto itsessään. Ja osaa säätää latausajat. Eli tarvitseeko minun nyt kuitenkaan tehdä poxille muutosta. Ennen transistoria tosiaan on etuvastust tai mikä vastus nyt onkaan

http://yfrog.com/bf25112010007j
Vauhtivaunu
Megajumala

Post by Vauhtivaunu »

miikel wrote:En sen enempää ala enempää tietävien kanssa kisaamaan, mutta minun mielestä tuossa minun yksikössä on ylösveto itsessään. Ja osaa säätää latausajat. Eli tarvitseeko minun nyt kuitenkaan tehdä poxille muutosta. Ennen transistoria tosiaan on etuvastust tai mikä vastus nyt onkaan

http://yfrog.com/bf25112010007j
Siis ohjaatko sä sytytys-yksiköllä toista sytytys-yksikköä? Sain jostain käsityksen että megan sisällä ollut kivi on poistettu :? ja lähtö boschin yksikölle otettu samasta pisteestä.

Boschin yksikkö tarvitsee ohjauksen edelleen sen q9:n ja led17:n välistä. Ylösvedolla tai ilman.

Toinen kysymys on että miksi et ohjaa puolaa tuolla purkin sisällä olevalla yksiköllä :shock:

Olen edelleen sitä mieltä että 123 ei ohjaa puolan latausaikaa: viewtopic.php?t=18

Tämäkin voi olla katkomisen syynä. Mulla ei nyt vaan ole oikein käsitystä miten se sytytysjärjestelmä on rakennettu ja sitä kautta mitä asetuksia tulisi laittaa...

RTFM!
Post Reply