kamski wrote:harrastaja wrote:kamski: Mieti nyt vähän aikaa näitä asioita äläkä aina heti väitä vastaan

.
Nyt on mietitty jo harvinaisen pitkään ja heti aloitan vastaan väittämisen
Ilmeisesti pyritte absoluutisen täydellisyyden mittaamisessä ja säätö palametreissä.
Teillä on oikein mittalasit ja ruutupaperi jolla sitten yritätte laskea DT:n Mutta sitä ette ole kertoneet että testi kannattaa tehdä juuri sillä boksilla ja suuttimilla jotka ruuvataan autoon. Tai Benkkun ruohonleikkuurin "ei sitten herneitä nenään" Onhan myös komponentteissa jopa 10% toleranssi ja tinassa sitäkin enemmän Myöskin millä virralla olette testi suorittaneet on hämärän peitossa.
Tarkoittaa taas sitä esim. kun laitan autossa penkinlämmittimen päälle taikka ilmasointi aktivoittu niin DT laskennat heti kuralla. Jolloin tämä ABS prossu josta siis tehty MS 1. Koodi yrittä oikaista seokset kohdalleen. Se siitä nano tarkkuudesta.
Luonnollisesti DT pienempi kuin open time ja molemmat lasketaan eri tavalla! Ja silloin kuin mennään PW:n alle 1.2mSek voi käydä niin:
PW = 6.3 msec * 30% * (33 kPa / 100 kPa) + 1.0 msec = 1.62 msec
And the measured idle PW was 1.7 msec. So these injectors are okay on this engine, but just barely. If it had been 1.2 or 1.3 milliseconds, these injectors would have presented very significant tuning problems on this engine.
: Silloin joudutaan pienentämään suuttimet taikka voi kokeilla nostaa vähän (DT/ open time) jolloin näistä dt mittauksista ole taas ollut mitään hyötyä.
Yritän tässä sanoa että olipa DT 0.6 taikka Open time 1.0 niin käytännössä ollaan samalla hehtaarilla! Eikä sitä säätöä kannattaa jäädä miettimään moneksi viikoksi niin kuin höylä jo mainitsi! Ja saa tällä Megasquirtilla tarkemmin säädettyä moottorin kuin kaasuttimilla.
Minä ainakin tähän liittyvällä kirjoittelulla pyrin siihen, että tällä foorumilla jotkut (toivottavasti mahdollisimman moni) ymmärtäisi kyseisen termin (DT) ja sen vaikutuksen.
Ja asiaa mitanneena ja muutenkin miettineenä tiedän myös, ettei mitään älytöntä tarkkuutta tuohon arvoon saa.
Mielestäni en ole missään viestissäni tai esimerkissä esittänyt tarkempaa, kuin 0,05ms mitään aikaa. Enkä ole missään myöskään väittänyt tarvittavan "mikrosekunttitarkkuutta", saatikka "nano".
Siis olen yrittänyt saada meneen jakeluun vaikkapa.....
- Injector opening time kohtaan ei laiteta tuota avautumisaikaa vaan DT (tai miksi sitä nyt joku haluaa nimittää)
- DT:tä ei voi luotettavasti määrittää laskemalla avautumis- ja sulkeutumisajoista. Siis "skooppimittauksella"
- DT ei ole minimipulssinpituus
- DT ei ole mikään minimi toistettava pulssinpituus, tai lineaarisuuden alaraja.
- Megamanuaalissa tämä asia on väärin selitetty
- Megan koodissa laskenta tämän osalta oikein
-
Tossa sun "penkinlämmitin / ilmastointi" jutussa meni metsään, kun sen takiahan se DT pitäis olla mahdollisimman lähelle oikein (ja se jännite korjaus), että laskennat toimisi. Tosin toi MS1 menetelmä ei ole kovin pätevä, toiminee lievien jännitemuutosten kanssa, muttei kunnolla vaikkapa startatessa. MS2:ssa lienee paremmin jo?
Sitten toi 1,2ms ja esimerkkilaskelma.
Ei sitä noin voi päätellä.
Nyt jos on motti x, jossa suuttimet y, joilla sitten tyhjäkäynnillä on toi 1,7ms PW, niin olkoon "Opening time" 1 tai 0,5ms ja kuitenkin tyhjäkäynnillä on sama 1,7ms PW.
Joka tapauksessa moottoriin on laitettava riittävän isot suuttimet tehoon nähden ja niillä sitten tyhjäkäynnille tulee joku PW ja siihen ei vaikuta "Opening timen" muutos.
MUTTA, jos se openingtime on pielessä, niin kaikki ne korjaukset lasketaan väärin. Ja jos sen jälkikäteen haluaakin (siis vaikka vaivautuu illan uhraamaan tieteelle ja mittailulle), niin saa tehdä kartat uudelleen.
Toihan on muutenkin ihan teoreettinen laskelma.
Eli se kannattanee mielellään heti aluksi saada mahdollisimman lähelle.
Se muuten kuvastaa Megakehittäjien tietämättömyyttä asiasta, jos tulee herjausta alle 0,9ms ajasta.
Tuota ei myöskään oikein voi säätää tunteella/korvalla ta vaikkapai perseellä, kun auto voi yhdessä olosuhteessa toimia väärällä DT:llä ihan OK, mutta olosuhteiden muuttuessa ei toimi. Senhän kyllä huomaa noilla menetelmillä, mutta paljonko DT:tä korjaa ja sitten säätää kartat uudelleen.