aukiolo aika

Megasquirtin säätäminen

Moderator: Masi_K

Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Post by Benkku »

kamski wrote: Ilmeisesti pyritte absoluutisen täydellisyyden mittaamisessä ja säätö palametreissä.
Ei absoluuttiseen tarkkuuteen vaan, käytettävissä olevat menetelmät huomioiden mahdollisimman lähelle asetuksissa - huomaa vissi ero.
Mutta sitä ette ole kertoneet että testi kannattaa tehdä juuri sillä boksilla ja suuttimilla jotka ruuvataan autoon. Myöskin millä virralla olette testi suorittaneet on hämärän peitossa.
Kyllä tuo, käyttöympäristössä mittaaminen on jo aiemmin suositeltu/mainittu. Suuttimen virtahan ei tässä kohtaa vaikuta, vaan käyttöjännite.
Tarkoittaa taas sitä esim. kun laitan autossa penkinlämmittimen päälle taikka ilmasointi aktivoittu niin DT laskennat heti kuralla. Jolloin tämä ABS prossu josta siis tehty MS 1. Koodi yrittä oikaista seokset kohdalleen. Se siitä nano tarkkuudesta.
Ykkösmegassakin on toki latenssin lisäysparametri jännitteen muutokselle. Jos nyt autossasi jännite notkahtaa - kuormaa lisätessä, kannattaa tarkastella laturia - riittääkö/ylittääkö sen kapasiteetti kulutuksen - niiden kulutuslaitteiden ollessa käytössä.

Luonnollisesti DT pienempi kuin open time ja molemmat lasketaan eri tavalla! Ja silloin kuin mennään PW:n alle 1.2mSek voi käydä niin:
PW = 6.3 msec * 30% * (33 kPa / 100 kPa) + 1.0 msec = 1.62 msec
And the measured idle PW was 1.7 msec. So these injectors are okay on this engine, but just barely. If it had been 1.2 or 1.3 milliseconds, these injectors would have presented very significant tuning problems on this engine.
: Silloin joudutaan pienentämään suuttimet taikka voi kokeilla nostaa vähän (DT/ open time) jolloin näistä dt mittauksista ole taas ollut mitään hyötyä.
Niin, tuossa kohtaa kannattaa miettiä ylipäänsä suuttimen mitoitusta applikaatioon - eikä nillittää väärin valittujen suutinten mittausten hyödyttömyydestä.
Yritän tässä sanoa että olipa DT 0.6 taikka Open time 1.0 niin käytännössä ollaan samalla hehtaarilla!
Voit vapaasti olla tuota mieltä, mutta niin asia ei käytännössä ole, 0.4 millisekunnin virhe on jo suuri.
JaniM
Megajumala
Posts: 1390
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
Contact:

Post by JaniM »

Mun mielestä tälläset keskustelut ovat tervetulleita, mutta tuo tyhjänpäivänen pänkkääminen vastaan ilman hyviä perusteita voisi jättää.
Tietty ne kellä on tietoa, vois pikkasen selventää tarkemmin meille keille tämä ei ole itsestään selvää tai edes ohjata paikkaan mistä voi itse lukea.

Itse ainakin haluan saada mahdollisimman hyvin vehkeet säätöihin, eikä sinnepäin ja tietenkin vielä itse.

Sit varmistus penkissä että toimii.
harrastaja
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 225
Joined: Mon Feb 28, 2005 11:49
Location: Riihimäki

Post by harrastaja »

kamski wrote:
harrastaja wrote:kamski: Mieti nyt vähän aikaa näitä asioita äläkä aina heti väitä vastaan :wink: .
Nyt on mietitty jo harvinaisen pitkään ja heti aloitan vastaan väittämisen :wink:

Ilmeisesti pyritte absoluutisen täydellisyyden mittaamisessä ja säätö palametreissä.
Teillä on oikein mittalasit ja ruutupaperi jolla sitten yritätte laskea DT:n Mutta sitä ette ole kertoneet että testi kannattaa tehdä juuri sillä boksilla ja suuttimilla jotka ruuvataan autoon. Tai Benkkun ruohonleikkuurin "ei sitten herneitä nenään" Onhan myös komponentteissa jopa 10% toleranssi ja tinassa sitäkin enemmän Myöskin millä virralla olette testi suorittaneet on hämärän peitossa.
Tarkoittaa taas sitä esim. kun laitan autossa penkinlämmittimen päälle taikka ilmasointi aktivoittu niin DT laskennat heti kuralla. Jolloin tämä ABS prossu josta siis tehty MS 1. Koodi yrittä oikaista seokset kohdalleen. Se siitä nano tarkkuudesta.
Luonnollisesti DT pienempi kuin open time ja molemmat lasketaan eri tavalla! Ja silloin kuin mennään PW:n alle 1.2mSek voi käydä niin:
PW = 6.3 msec * 30% * (33 kPa / 100 kPa) + 1.0 msec = 1.62 msec
And the measured idle PW was 1.7 msec. So these injectors are okay on this engine, but just barely. If it had been 1.2 or 1.3 milliseconds, these injectors would have presented very significant tuning problems on this engine.
: Silloin joudutaan pienentämään suuttimet taikka voi kokeilla nostaa vähän (DT/ open time) jolloin näistä dt mittauksista ole taas ollut mitään hyötyä.
Yritän tässä sanoa että olipa DT 0.6 taikka Open time 1.0 niin käytännössä ollaan samalla hehtaarilla! Eikä sitä säätöä kannattaa jäädä miettimään moneksi viikoksi niin kuin höylä jo mainitsi! Ja saa tällä Megasquirtilla tarkemmin säädettyä moottorin kuin kaasuttimilla.
Minä ainakin tähän liittyvällä kirjoittelulla pyrin siihen, että tällä foorumilla jotkut (toivottavasti mahdollisimman moni) ymmärtäisi kyseisen termin (DT) ja sen vaikutuksen.
Ja asiaa mitanneena ja muutenkin miettineenä tiedän myös, ettei mitään älytöntä tarkkuutta tuohon arvoon saa.
Mielestäni en ole missään viestissäni tai esimerkissä esittänyt tarkempaa, kuin 0,05ms mitään aikaa. Enkä ole missään myöskään väittänyt tarvittavan "mikrosekunttitarkkuutta", saatikka "nano".

Siis olen yrittänyt saada meneen jakeluun vaikkapa.....
- Injector opening time kohtaan ei laiteta tuota avautumisaikaa vaan DT (tai miksi sitä nyt joku haluaa nimittää)
- DT:tä ei voi luotettavasti määrittää laskemalla avautumis- ja sulkeutumisajoista. Siis "skooppimittauksella"
- DT ei ole minimipulssinpituus
- DT ei ole mikään minimi toistettava pulssinpituus, tai lineaarisuuden alaraja.
- Megamanuaalissa tämä asia on väärin selitetty
- Megan koodissa laskenta tämän osalta oikein
-

Tossa sun "penkinlämmitin / ilmastointi" jutussa meni metsään, kun sen takiahan se DT pitäis olla mahdollisimman lähelle oikein (ja se jännite korjaus), että laskennat toimisi. Tosin toi MS1 menetelmä ei ole kovin pätevä, toiminee lievien jännitemuutosten kanssa, muttei kunnolla vaikkapa startatessa. MS2:ssa lienee paremmin jo?

Sitten toi 1,2ms ja esimerkkilaskelma.
Ei sitä noin voi päätellä.
Nyt jos on motti x, jossa suuttimet y, joilla sitten tyhjäkäynnillä on toi 1,7ms PW, niin olkoon "Opening time" 1 tai 0,5ms ja kuitenkin tyhjäkäynnillä on sama 1,7ms PW.
Joka tapauksessa moottoriin on laitettava riittävän isot suuttimet tehoon nähden ja niillä sitten tyhjäkäynnille tulee joku PW ja siihen ei vaikuta "Opening timen" muutos.
MUTTA, jos se openingtime on pielessä, niin kaikki ne korjaukset lasketaan väärin. Ja jos sen jälkikäteen haluaakin (siis vaikka vaivautuu illan uhraamaan tieteelle ja mittailulle), niin saa tehdä kartat uudelleen.
Toihan on muutenkin ihan teoreettinen laskelma.
Eli se kannattanee mielellään heti aluksi saada mahdollisimman lähelle.

Se muuten kuvastaa Megakehittäjien tietämättömyyttä asiasta, jos tulee herjausta alle 0,9ms ajasta.

Tuota ei myöskään oikein voi säätää tunteella/korvalla ta vaikkapai perseellä, kun auto voi yhdessä olosuhteessa toimia väärällä DT:llä ihan OK, mutta olosuhteiden muuttuessa ei toimi. Senhän kyllä huomaa noilla menetelmillä, mutta paljonko DT:tä korjaa ja sitten säätää kartat uudelleen.
kamski
Megajumala
Posts: 689
Joined: Thu Feb 01, 2007 22:35
Location: Tamperee nääs Jämsä city

Post by kamski »

Niin jätin tarkoituksella battery voltage correction mainitsematta jotta ei hämmentäisi enempää tätä keskustelua. Vaikka sillä onkin enemmän vaikutusta verrattuna DT. "benkulle vinkki"
Mutta tosiaan kerätkä lisää faktaa: Megasquirt,koodi ja DT. Niin tarkistetaan asia uudestaan. Minun puolesta DT saa olla vaikka 100 kunhan peli toimii hyvin.

Tämä on jopa stimulla kokeiltu: PW = REQ_FUEL * VE * MAP * E + accel + Injector_open_time
jolloin PW muuttuu kun open time muutetaan.
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Post by Benkku »

kamski wrote:Niin jätin tarkoituksella battery voltage correction mainitsematta jotta ei hämmentäisi enempää tätä keskustelua. Vaikka sillä onkin enemmän vaikutusta verrattuna DT.

Tämä on jopa stimulla kokeiltu: PW = REQ_FUEL * VE * MAP * E + accel + Injector_open_time
jolloin PW muuttuu kun open time muutetaan.
Suuttimen ohjausjännitteen vs. latenssin muuttumisesta(kin) on väännetty jo sen verran, että hyvä kun sinäkin 'tiedostat' asian. Käytännössä jännitekompensoinnilla on sähköjärjestelmältään kunnossa olevassa vehkeessä (= latausjännite OK, laturin teho riittävä), vähemmän merkitystä kuin DT:n oikeansuuruisella asetuksella. Poislukien tietenkin käynnistystilanne, jossa kyseisellä asetuksella on akkujännitteen pudotessa merkitystä.

Tuo 'PW muuttuu kun DT:tä muutetaan' 'juttu', tottakai se muuttuu, mutta yleensä se seossuhde kuitenkin sen hetkisissä säätö-olosuhteissa 'väännetään kohdalleen', muuttamalla VE taulukon arvoja ja/tai Reqfuel arvoa.

Tästäkin on viestiketjussa jo mainittu, että pieleen menee (vaikka seosuhteesi säätöhetkellä olisi kuinka 'spot on'), jos se DT muutoksen jälkeenkin paljon pielessä.
Last edited by Benkku on Fri Oct 29, 2010 0:24, edited 1 time in total.
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Post by Benkku »

kamski wrote:Tässä testailin stimulla MS 1 joku 029Y4 koodiversion. Oletusarvoiksi täräytin suoraan 750cc suuttimet jotta mahdollinen muutos olisi helpommin havaittavissa. Opening timeksi laitoin 1 ms. sekä toisen testiin openin timeen 0,6 ms. Tuloksena oli DC:n arvo laski 2,1->1,8 % eli 0,3%.
Kaikella kunnioituksella, mutta mittaustuloksesi, eivät pidä paikkaansa.

Nimittäin - kyseisellä 029y4 koodiversiolla, pienin suihkutusaikojen ero (siis säätöresoluutio) on 0.1 ms. Mikä duty cycle arvonakin (johon ei kyllä kannata edes tuijottaa, kun se on melko merkityksetön, paitsi sen lähestyessä 85-90% = tuotto loppuu kesken) tekee millä tahansa suihkutusajalla jo enemmän kuin 0.3%. Suihkutusajoissa 9.9/10ms = 1% ja 1.5/1.6ms = 6.25%. Kyseisen kokoisilla suuttimilla/MS1 ohjain/mainitulla koodilla, moottorisi (siis tuo Toyotan parilitrainen) todennäköisesti 'pupeltaisi' tyhjäkäynnillä rikkaalla seoksella.

http://www.msextra.com/doc/ms1extra/MS_ ... htm#hrcode

<clip>
Lets say the injector PW at idle is 1.6mS on the above engine. Then the actual fuel being injected in is:

1.6mS - opening time = 1.6mS - 1.0mS = 0.6mS of fuel.

If the resolution is 0.1mS then that is a change of 16% of the total fuel being added.
</clip>

Niin ja kunkin koodin (olkoon sitten perus 0.1 ms taikka hr 0.035 ms) resoluutio ei muutu mihinkään, vaikka suuttimet olisivat minkä kokoiset.
harrastaja
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 225
Joined: Mon Feb 28, 2005 11:49
Location: Riihimäki

Post by harrastaja »

kamski wrote:Mutta tosiaan kerätkä lisää faktaa: Megasquirt,koodi ja DT. Niin tarkistetaan asia uudestaan. Minun puolesta DT saa olla vaikka 100 kunhan peli toimii hyvin.

Tämä on jopa stimulla kokeiltu: PW = REQ_FUEL * VE * MAP * E + accel + Injector_open_time
jolloin PW muuttuu kun open time muutetaan.
Siis kaikki esittämäni on tähän mennessä ollut faktaa, kun kukaan ei ole niitä perustellusti kumonnut.

Ja ajattele taas edes vähän, totta kai PW muuttuu, jos vain InjOpTime muutetaan (sehän nyt näkyy tosta kaavasta, mikä on kai Mega-faktaa), mutta samalla muuttuu myös sun motin seos.
Eli jos muutat Open Timeä, joudut myös VE:tä muuttamaan jotta saisit saman seoksen JA SILLOIN PW ON SAMA. Siis PW ei muutu.
Ei se moottori sitä tiedä, minkälaisen laskutuloksen mukaan polttoaineen määrä on muodostunut.

Ja vielä, kyllä tämä DT toimii ihan samalla lailla kaikissa ECU:issa, ei tää mikää Mega juttu ole.

***** Toi 2,1->1,8% muutoshan on kyllä 0,3 prosenttiyksikköä, mutta luokkaa 15 prosenttia.
kamski
Megajumala
Posts: 689
Joined: Thu Feb 01, 2007 22:35
Location: Tamperee nääs Jämsä city

Post by kamski »

harrastaja wrote:
kamski wrote:Mutta tosiaan kerätkä lisää faktaa: Megasquirt,koodi ja DT. Niin tarkistetaan asia uudestaan. Minun puolesta DT saa olla vaikka 100 kunhan peli toimii hyvin.

Tämä on jopa stimulla kokeiltu: PW = REQ_FUEL * VE * MAP * E + accel + Injector_open_time
jolloin PW muuttuu kun open time muutetaan.
Siis kaikki esittämäni on tähän mennessä ollut faktaa, kun kukaan ei ole niitä perustellusti kumonnut.

Ja ajattele taas edes vähän, totta kai PW muuttuu, jos vain InjOpTime muutetaan (sehän nyt näkyy tosta kaavasta, mikä on kai Mega-faktaa), mutta samalla muuttuu myös sun motin seos.
Eli jos muutat Open Timeä, joudut myös VE:tä muuttamaan jotta saisit saman seoksen JA SILLOIN PW ON SAMA. Siis PW ei muutu.Ei se moottori sitä tiedä, minkälaisen laskutuloksen mukaan polttoaineen määrä on muodostunut.

Ja vielä, kyllä tämä DT toimii ihan samalla lailla kaikissa ECU:issa, ei tää mikää Mega juttu ole.

***** Toi 2,1->1,8% muutoshan on kyllä 0,3 prosenttiyksikköä, mutta luokkaa 15 prosenttia.
Tulehan sieltä tarkennusta kun puristetaan vähän.
Kuinka paljon mielestäsi VE joudutaan muuttaa ja mihinkä suuntaan. Kun DT muutetaan 1.0 mSek - 0.6 mSek. Ja onko muutos aina vakio VE taulukossa 800 rpm- rajoittimelle asti.
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
harrastaja
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 225
Joined: Mon Feb 28, 2005 11:49
Location: Riihimäki

Post by harrastaja »

Joo, ei tarttis puristaakaan tarkennuksia, jos joku asia edes ymmärrettäis kerrtaselityksellä, eikä heti väitettäisi vääräksi :( . Ja vaikka kerrottaisi, mitä pitäis tarkentaa.

Ja kokeile sillä stimulla, tai laske tolla kaavalla muutoksen tarve.
Itseäni se ei oikeastaan kiinnosta, kun sen DT:n voi laittaa aluksi jo kohdalleen, niin ei tarvi tuota edes ajatella :wink: .
TimoS
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 139
Joined: Sun Apr 05, 2009 15:26
Location: Helsinki

Post by TimoS »

harrastaja wrote: ja Piraxx:
Voihan noi sun saamat lukemat olla ihan oikeinkin, MUTTA ei sitä voi tietää, kun ei ole kerrottu mitenkä ne lukemat on saatu.
Hiukan epäilyttää, kun ovat niitä opening/closing aikoja ilmoitelleet, että on niistä vaan laskettu.
Suurin osa (varmaan yli 90%) netistä löytyvistä DT:een liittyvistä jutuista on väärin.
Siis tarkoittaako tämä sitä että jos valmistaja ilmoittaa DT-aikoja niin niihin ei voi uskoa koska valmistajakaan ei tiedä mitä se tarkoittaa vaan heittää hatusta vaan jotain aikoja että ostaja olis tyytyväinen ?
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Post by Benkku »

TimoS wrote:Siis tarkoittaako tämä sitä että jos valmistaja ilmoittaa DT-aikoja niin niihin ei voi uskoa koska valmistajakaan ei tiedä mitä se tarkoittaa vaan heittää hatusta vaan jotain aikoja että ostaja olis tyytyväinen ?
Ei tarkoita, vaan sitä että kaikki eivät välttämättä mittaa/ilmoita tuota oikein - tietoa ei anneta esim. mittausjännitteestä, käytetystä poltto-aineen paineesta, millainen sulkemisen ohjaustapa - lähinnä flyback jännite.

viewtopic.php?p=38594#38594

Siksi latenssi kannattaa mitata aina sovelluskohteessa, käyttäen aiottua ohjainta tai vastaavaa suutinohjauskytkentää.
Last edited by Benkku on Fri Oct 29, 2010 17:56, edited 1 time in total.
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Post by Benkku »

kamski wrote:Kuinka paljon mielestäsi VE joudutaan muuttaa ja mihinkä suuntaan. Kun DT muutetaan 1.0 mSek - 0.6 mSek.
Riippuu käytetystä suuttimesta, poltto-aineen paineesta, suuttimen sulkemisen ohjaustavasta. Suunta kuitenkin tyypillisesti ylöspäin, eli VE arvot hieman suurenevat - tähdätessä samaan AFR arvoon.
kamski
Megajumala
Posts: 689
Joined: Thu Feb 01, 2007 22:35
Location: Tamperee nääs Jämsä city

Post by kamski »

Benkku wrote:
kamski wrote:Kuinka paljon mielestäsi VE joudutaan muuttaa ja mihinkä suuntaan. Kun DT muutetaan 1.0 mSek - 0.6 mSek.
Riippuu käytetystä suuttimesta, poltto-aineen paineesta, suuttimen sulkemisen ohjaustavasta. Suunta kuitenkin tyypillisesti ylöspäin, eli VE arvot hieman suurenevat - tähdätessä samaan AFR arvoon.
Tämä kysymys oli esitetty harrastajalle. Teillä mene kohta lusikat ja haarukat jakoon kun vastailette toisten puolesta,.
Oletin että teillä oli testattuna kyseiset DT ja Open time käytännössä?
Ja esittä musta valkoisella Open time haitta vaikutuksesta.

Tämähän on pelkkä ympäripyöreä vastaus, kuten aina.

Riippuu käytetystä suuttimesta, poltto-aineen paineesta, suuttimen sulkemisen ohjaustavasta. Suunta kuitenkin tyypillisesti ylöspäin, eli VE arvot hieman suurenevat - tähdätessä samaan AFR arvoon.
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Post by Benkku »

kamski wrote:Oletin että teillä oli testattuna kyseiset DT ja Open time käytännössä?
Ja esittä musta valkoisella Open time haitta vaikutuksesta.
Ymmärrätkö ollenkaan lukemaasi?

Suomeksi siis - tuskin ketään kiinnostaa paljonko se ero juuri sinun sovelluksessasi käyttämilläsi suuttimilla on, muuttaessasi DT aikaa tuon 0.4 ms. Täällä kun tuskin on selvänäkijöitä. Esimerkkilaskelmia esitetty, joita voit omaan tapaukseesi täysin soveltaa.

Riittänee siis sinullekin vastaus, että se 0.4 ms ero oikeaan, on ihan 'riittävästi' pielessä. Varsinkin isoilla 750 kokoisilla suuttimilla.
kamski
Megajumala
Posts: 689
Joined: Thu Feb 01, 2007 22:35
Location: Tamperee nääs Jämsä city

Post by kamski »

Benkku wrote:
kamski wrote:Oletin että teillä oli testattuna kyseiset DT ja Open time käytännössä?
Ja esittä musta valkoisella Open time haitta vaikutuksesta.
Ymmärrätkö ollenkaan lukemaasi?

Suomeksi siis - tuskin ketään kiinnostaa paljonko se ero juuri sinun sovelluksessasi käyttämilläsi suuttimilla on, muuttaessasi DT aikaa tuon 0.4 ms. Täällä kun tuskin on selvänäkijöitä. Esimerkkilaskelmia esitetty, joita voit omaan tapaukseesi täysin soveltaa.

Riittänee siis sinullekin vastaus, että se 0.4 ms ero oikeaan, on ihan 'riittävästi' pielessä. Varsinkin isoilla 750 kokoisilla suuttimilla.
Enhän minä sinulta kysynyt mitään.

Mutta kun kerran taas vastasit niin vasta: kuinka huomasit Megasquirt koodissa korjaus kertoimen vaikutuksen kun vaihdoit Open time -> DT:pohjaiseksi.
Nyt voit heittä villin arvauksen. :wink:
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Post by Benkku »

kamski wrote:kuinka huomasit Megasquirt koodissa korjaus kertoimen vaikutuksen kun vaihdoit Open time -> DT:pohjaiseksi.
Nyt voit heittä villin arvauksen. :wink:
En ole ylipäänsä 'opening time' aikaa asetuksiin laittanutkaan, vaan noiden mitattujen tuottojen eroista muodostuvan ajan ja kyllä pielessä olevan DT:n havaitsee seossuhteen muuttumisena esim. ilman lämpötilan muuttuessa.

Huom! DT ei ole korjauskerroin, vaan suora korjaus parametri.

ps. Kannattaa sinunkin arvailla vähemmän.
harrastaja
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 225
Joined: Mon Feb 28, 2005 11:49
Location: Riihimäki

Post by harrastaja »

kamski wrote:
kamski wrote:Kuinka paljon mielestäsi VE joudutaan muuttaa ja mihinkä suuntaan. Kun DT muutetaan 1.0 mSek - 0.6 mSek.
Tämä kysymys oli esitetty harrastajalle. Teillä mene kohta lusikat ja haarukat jakoon kun vastailette toisten puolesta,.
Oletin että teillä oli testattuna kyseiset DT ja Open time käytännössä?
Ja esittä musta valkoisella Open time haitta vaikutuksesta.
No voi sun... :roll:
VE muutos ei ole minun mielestäni, vaan sehän tulee ihan suoraan ton Megakaavan mukaan. Oletin, että sen verran osataan laskea.
No, tämä sun esimerkki.
" PW = 6.3 msec * 30% * (33 kPa / 100 kPa) + 1.0 msec = 1.62 msec "
Jos tohon muutetaan OpenTime (siis DT) 0,6ms tulee VE:ksi 49%
eli ...... PW = 6.3 msec * 49% * (33 kPa / 100 kPa) + 0.6 msec = 1.62 msec
Lisää saat laskea kyllä ihan itse.
Eihän tuota edes ole mitään syytä laskea, kun se boxi laskee sen kyllä, kun vaan itse huolehtii sen DT:n oikeaksi.

Ja siis miten testattuna DT ja Opentime? Eihän niitä tarvitse (tai voi) mitenkään sen enemmälti testata, kun se vaikutushan on ihan laskettavissa.
Käytännössä tarvitsee vai mitata kyseinen arvo.
Ja "haittavaikutuksenkin" voi tuolla samalla laskemisella todeta. Ja se haitta on kyllä jo moneen kertaan ollut esillä, mutta kerran vielä ....... Kaikki korjauslaskennat menee väärin. (tosta ylläolevasta Megakaavaastahan puuttuu korjaukset)

TimoS: Ei se mun kommentti tarkoita sitä, että "kaikkien" ilmoittamat DT:t on väärin, vaan sitä, että jos ei ole mitään tietoa, kuinka ne on saatu, niin ei niihin voi kyllä oikein luottaakaan.
Nimenomaan epäilyttää, kun tuossa esimerkiksi on nettisivuilla taulukko open/close ajoista ja sitten "DT" on käytännössä noitten erotus.
Onhan se jonkun ilmoittama tietenkin parempi, kuin hatusta vedetty tai vaikkapa Megamanuaalin 1ms.
Ja korjaan vähän sitä "arviotani"....
Suurin osa (varmaan yli 90%) netistä löytyvistä DT:een liittyvistä jutuista on harhaanjohtavia, väärin tai vaan mielipiteitä ilman perusteluja.
piraxx
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 131
Joined: Sat May 24, 2008 12:36
Location: Oravikoski

Post by piraxx »

harrastaja wrote:
kamski wrote:
kamski wrote:Nimenomaan epäilyttää, kun tuossa esimerkiksi on nettisivuilla taulukko open/close ajoista ja sitten "DT" on käytännössä noitten erotus.
.
Jos plokataan tuolla periaatteella valmistajan antamat DT ajat niin mitatkaapa suuttimista 8-20 voltilla DT:mit ja verratkaa niitä valmistajan antamiin avautimis ja sulkeutumis ajan erotukseen, todennäköisesti on jossainvaiheessa melkein sama... mistään mittään ymmärrä mut sotkenpahan tähän väliin :D....

Tuota mittausta mietin niin eikös sinä pitäis olla kaikki suuttimet kiinni suutintukissa ettei notkahda paine suuttimien kytkeytyesä ja auton olis varmaan hyvä pyöriä et saa oikeen jännitteen ja polttoaineen viskositeettihän muuttuu erilämpötiloissa niin sekin pitäis saada vakioksi... Liianpaljon muuttujia niin taidanpa tyytyä tuohon valmistajan antamaan

Voip olla että meikä on taas NIIN metsässä kuin ola ja voi (niinkuin yleensä) :oops:

-pete
harrastaja
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 225
Joined: Mon Feb 28, 2005 11:49
Location: Riihimäki

Post by harrastaja »

Hmmm...
Plokataan? Uusinta,,,,,
"
Ei se mun kommentti tarkoita sitä, että "kaikkien" ilmoittamat DT:t on väärin, vaan sitä, että jos ei ole mitään tietoa, kuinka ne on saatu, niin ei niihin voi kyllä oikein luottaakaan.
Nimenomaan epäilyttää, kun tuossa esimerkiksi on nettisivuilla taulukko open/close ajoista ja sitten "DT" on käytännössä noitten erotus.
"
Ja lisäys...
Siis epäilyttää noitten open/close aikojen ilmoittaminen tuossa tapauksessa, kun olisi paljon järkevämpää ilmoittaa se DT siis jos se on oikeasti tiedossa, nythän se on noitten erotus (mikä tietysti voi olla oikein, mutta ????).

Mittaukseen liittyviä kaikkia muuttujia en ole edes viitsinyt yrittää tuoda esille, kun tuntuu olevan muutenkin ihan tarpeeksi (liian) vaikea asia ymmärtää.
mxu
Megasquirt aloittelija
Posts: 18
Joined: Tue Nov 17, 2009 18:29
Contact:

Post by mxu »

Saankohan tällaisesta taulukosta kaivettua mitään tuohon opening timeen? Tai edes suunnilleen oikeaa arvoa ? Kyseiset suuttimet on tulossa projektiini...
piraxx
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 131
Joined: Sat May 24, 2008 12:36
Location: Oravikoski

Post by piraxx »

harrastaja wrote:Hmmm...
Plokataan? Uusinta,,,,,
"
Ei se mun kommentti tarkoita sitä, että "kaikkien" ilmoittamat DT:t on väärin, vaan sitä, että jos ei ole mitään tietoa, kuinka ne on saatu, niin ei niihin voi kyllä oikein luottaakaan.
Nimenomaan epäilyttää, kun tuossa esimerkiksi on nettisivuilla taulukko open/close ajoista ja sitten "DT" on käytännössä noitten erotus.
"
Ja lisäys...
Siis epäilyttää noitten open/close aikojen ilmoittaminen tuossa tapauksessa, kun olisi paljon järkevämpää ilmoittaa se DT siis jos se on oikeasti tiedossa, nythän se on noitten erotus (mikä tietysti voi olla oikein, mutta ????).

Mittaukseen liittyviä kaikkia muuttujia en ole edes viitsinyt yrittää tuoda esille, kun tuntuu olevan muutenkin ihan tarpeeksi (liian) vaikea asia ymmärtää.
Tällänen rivi jäi sähköpostista postaamatta
"The opening/closing times you have are probably from our website, which is very outdated. Please see below for updated values"...
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Post by Benkku »

piraxx wrote:Jos plokataan tuolla periaatteella valmistajan antamat DT ajat niin mitatkaapa suuttimista 8-20 voltilla DT:mit ja verratkaa niitä valmistajan antamiin avautimis ja sulkeutumis ajan erotukseen, todennäköisesti on jossainvaiheessa melkein sama... mistään mittään ymmärrä mut sotkenpahan tähän väliin :D....
Avautumis- ja sulkeutumisaikojen erotus ei ainakaan 8-15 voltin välillä ole lähelläkään tuotoista mitattua aikaa. Tietty voihan se jollain korkealla negatiivisella flyback jännitteellä ollakin, muttei ainakaan 18, 30 ja 36 voltin piikin muodostavalla flybackillä.
Tuota mittausta mietin niin eikös sinä pitäis olla kaikki suuttimet kiinni suutintukissa ettei notkahda paine suuttimien kytkeytyesä ja auton olis varmaan hyvä pyöriä et saa oikeen jännitteen ja polttoaineen viskositeettihän muuttuu erilämpötiloissa niin sekin pitäis saada vakioksi... Liianpaljon muuttujia niin taidanpa tyytyä tuohon valmistajan antamaan
Linjapaine notkahtaa suutin avattaessa enemmän tai vähemmän riippuen onko sykettä ylipäätään kalvorasialla vaimennettu. Eräässä 4 sylinterisessä 500 cc suuttimilla ilman vaimennusta, esim. 3:sta kahteen kiloon, Boschin 'normi' syketasaajalla painevärinä pienini n. 0.2 kiloon. Poltto-aineen viskositeettin muuttumiselle ei voi mitään(lambda korjaa), ellei lämpötila-anturia ja korjausmahdollisuutta ohjaimessa ole. Onneksi bensiinin viskositeetti on melko matala ja muutos lämpötilan funktiona pieni. Lämpötilan nousun vaikutus - esim. 15 asteessa viskositeetti 0.6 cst (mm2/s) ja 40 asteessa about 0.5 cst.
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Post by Benkku »

mxu wrote:Saankohan tällaisesta taulukosta kaivettua mitään tuohon opening timeen? Tai edes suunnilleen oikeaa arvoa ? Kyseiset suuttimet on tulossa projektiini...
No sinnepäin - ehkä, mutta Fordin mitaama FNPW_OFFSET lienee tarkoitettu sovellukseen (siis johonkin moottorinohjaimeen, jossain autossa, jollakin linjapaineella (39.15 psi:tä ?) jne.) johon noita myyvät. Kyseisessä sovelluksessa todennäköisesti ainakin flyback jännite ja painevärinän vaimennus (ts.) linjapaine eroaa sinun systeemin vastaavista.
kamski
Megajumala
Posts: 689
Joined: Thu Feb 01, 2007 22:35
Location: Tamperee nääs Jämsä city

Post by kamski »

Benkku wrote:
kamski wrote:kuinka huomasit Megasquirt koodissa korjaus kertoimen vaikutuksen kun vaihdoit Open time -> DT:pohjaiseksi.
Nyt voit heittä villin arvauksen. :wink:
En ole ylipäänsä 'opening time' aikaa asetuksiin laittanutkaan, vaan noiden mitattujen tuottojen eroista muodostuvan ajan ja kyllä pielessä olevan DT:n havaitsee seossuhteen muuttumisena esim. ilman lämpötilan muuttuessa.

Huom! DT ei ole korjauskerroin, vaan suora korjaus parametri.

ps. Kannattaa sinunkin arvailla vähemmän.
Ja nyt varsinaiseen kysymykseen sen mitä yritin kysyä jo 100 kertaa. Kuinka paljon mielestäsi väärä DT vääristä seoksen lämpötilan muuttuessa. Pitäisi olla helppo kysymys. Saa olla noi samat vakiot eli DT 0.6 ja 1.0 open time. Ja ilman turhaa filosofia tällä kertaa.!
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Post by Benkku »

kamski wrote:Ja nyt varsinaiseen kysymykseen sen mitä yritin kysyä jo 100 kertaa. Kuinka paljon mielestäsi väärä DT vääristä seoksen lämpötilan muuttuessa. Pitäisi olla helppo kysymys. Saa olla noi samat vakiot eli DT 0.6 ja 1.0 open time. Ja ilman turhaa filosofia tällä kertaa.!
Esimerkki (vaikutuksesta suihkutusaikaan) on ketjussa jo aiemmin esitetty, se paljonko tuo on AFR suhteessa riippuu mm. suuttimen koosta.
viewtopic.php?p=38585#38585

Niin ja jos tuo 20% 'hämää' tai tuntuu 'ihmeelliseltä', niin ilman lämpötilan funktiona hapen massa muuttuu n. 3.2% per 10 astetta.
Last edited by Benkku on Fri Oct 29, 2010 21:49, edited 1 time in total.
harrastaja
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 225
Joined: Mon Feb 28, 2005 11:49
Location: Riihimäki

Post by harrastaja »

kamski wrote:Ja nyt varsinaiseen kysymykseen sen mitä yritin kysyä jo 100 kertaa. Kuinka paljon mielestäsi väärä DT vääristä seoksen lämpötilan muuttuessa. Pitäisi olla helppo kysymys. Saa olla noi samat vakiot eli DT 0.6 ja 1.0 open time. Ja ilman turhaa filosofia tällä kertaa.!
:P Tähän on jo ihan pakko filosofiaa pistää, eli kysymys.
Mitä nyt tarkoitat tuolla "DT 0.6 ja 1.0 open time", kun DT voi olla 0,6ms ja saman suuttimen Open Time 1ms.
Ja lisäksi ei tuota voi muutenkaan ratkaista ilman muita tarpeellisia tietoja, siis lähinnä millä PW:llä?

Rupee oleen aika lähellä.... :cry:
kamski
Megajumala
Posts: 689
Joined: Thu Feb 01, 2007 22:35
Location: Tamperee nääs Jämsä city

Post by kamski »

DT:llä (5-1ms) * 120% + 1ms = 5.8ms.
DT:llä (5-0,5ms) * 120% + 0,5ms = 5,9ms.

DT:llä (10-1ms) * 120% + 1ms = 11.8ms.
DT:llä (10-0,5ms) * 120% + 0,5ms = 11.9ms.


Eli kuinka päin pyörittää PW.n niin tulos on aina samaa 0.1mSek. :(
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Post by Benkku »

kamski wrote:Eli kuinka päin pyörittää PW.n niin tulos on aina samaa 0.1mSek. :(
Onko :)

DT:llä (10-1ms) * 130% + 1ms = 12.7ms
DT:llä (10-0,5ms) * 130% + 0,5ms = 12.85ms

Lue tuolta... Pointti siis se...
viewtopic.php?p=38585#38585
Jasu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 281
Joined: Tue Sep 04, 2007 16:28
Location: Korpilahti
Contact:

Post by Jasu »

http://www.msextra.com/forums/viewtopic ... 71&t=36556

Jutustelee nämä kaverit tuolla ulkomaanfoorumillakin aiheesta, koodinkirjoittajat mukaanlukien... :roll:
Älä tee sitä tänään minkä voit huomenna teettää jollain muulla..!
harrastaja
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 225
Joined: Mon Feb 28, 2005 11:49
Location: Riihimäki

Post by harrastaja »

kamski wrote:DT:llä (5-1ms) * 120% + 1ms = 5.8ms.
DT:llä (5-0,5ms) * 120% + 0,5ms = 5,9ms.

DT:llä (10-1ms) * 120% + 1ms = 11.8ms.
DT:llä (10-0,5ms) * 120% + 0,5ms = 11.9ms.

Eli kuinka päin pyörittää PW.n niin tulos on aina samaa 0.1mSek. :(
Kysyit "Kuinka paljon mielestäsi väärä DT vääristä seoksen..."
No edelleenkin, PW:n ollessa 1 tai 10ms vaikutus seokseen on eri, vaikka tuo "0,1ms" pysyisikin kokoajan samana.

Ja vielä tiedoksi. Siis tarkoituksenihan on ollut korjata viheellisiä (osittain tai kokonaan) kirjoituksia.
Minulle on ihan sama millälailla kukakin laitteensa "säätää" ja mistä hatusta/hihasta lukemat nyppäsee 8) .
Post Reply