Corvetteen megasquirtti

Megasquirtin asentaminen käyttökohteeseen sekä keskustelu johdotuksista, antureista suuttimista ja muista toimilaitteista.

Moderator: Masi_K

jussi70
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 121
Joined: Fri Oct 19, 2007 22:50
Location: Rovaniemi

Post by jussi70 »

Vauhtivaunu wrote:Kokeileppa nyt nostaa sieltä "cranking"-valikosta niitä starttaus suihkutusarvoja. Joku pari millisekuntia pitää olla vähintään vaikka kuinka isot suuttimet ois.

Siitä ei kannata välittää jos ne moottorin ja suuttimen koot ei jää siihen "required fuel calculator"-kohtaan. Se on vaan laskin joka laskee sulle sen "req.fuel" arvon joka taas tallentuu vastaavaan lokeroon "engine constants"-valikkoon.
Uusia kokeita tehty. Startatessa jännite suuttimille tipahtaa 9.4 V tällöin akkujännite on 10.6V akun navalla.
Neljältä suuttimelta kun ottaa töpselit pois eli kummastakin pankista kaksi pois, auto yrittää käyntiin, eli tällöin bensaa tulois hieman noille neljälle suuttimelle.Tällöin 0.7V suuttimen jännite suurempi Huomasimme tämän kun starttasimme yksi suuttimen johto irti niin auto yritteli hivenen...

Syötimme myös lisävirtaa suuttimien virtajohtoon akulta pankkien johtoon, ennen esivastuksia. Sillä ei ollut merkitystä käyntiin yrittämisessä, eli ei yrittänyt

Pitääkö megalle meneviä virta ja maa johtoja paksuntaa koska suuttimille virta tulee boksin kautta.

Vai onko nuo esivastukset nyt liian suuret? Kokonaisvastus boksin päästä noin 4.5 ja 4.7 ohmia per pankki?

Ja päivitystä: pulse widht oli3.4 ms ja duty cycle 0.6%

-Jussi-
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Post by ArttuH »

Voi olla, että sulla on hiukan turhan isot esivastukset. Päätellen tuosta, että tilanne muuttuu kun osa suuttimista irroitetaan. Eli kun pankissa on vähemmän suuttimia kiinni, niin jäljelle jäävät saavat enemmän virtaa, mikä taas lyhentää avautumisaikaa ja lisää tehollista aukioloaikaa. Mutta kokeileppa alkajaisiksi kasvattaa startin ruiskutusaikaa, vaikka jonnekin 5-6ms nurkille. Veikkaan, että pitäisi alkaa tuolla lupailemaan nykyisilläkin etuvastuksilla.

Etuvastukset kannattaa kyllä säätää kohdalleen ennen tarkemman säätelyn aloittamista.

Minkä paksuisia nuo Megalle menevät maa- ja virtapiuhat ovat nyt? Etenkin maadoituksen pitäisi olla ihan suhteellisen tukevalla piuhalla tehty, muuten seurauksena voi olla kaikenlaista mielenkiintoista häiriötä.
Arttu
GSX1100 -85
Turbiini
Megajumala
Posts: 508
Joined: Sun May 01, 2005 22:26
Location: Alavus

Post by Turbiini »

siis 4.5ohm per lähtö ja siinä aina 4 suutinta? sehän tekee 18ohmia per suutin. Noin 4ohmia lienee suuttimien resistanssi eli etuvastukset 14 ohmia/suutin. Sehän on aivan liikaa. joka suuttimelle noin 4 ohminen vastus tai sitten jos yhteistä käyttää niin 4 suuttimen ryhmälle jotain 1-2ohmia
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Post by ArttuH »

Ymmärsin, että tuo 4,5 Ohmia oli vastuksen ja neljän suuttimen yhteinen resistanssi. Tuo tekisi 12V jännitteellä yhden suuttimen virraksi noin 0,7A, mikä voi olla ihan sopivasti tai sitten liian vähän suuttimista riippuen. Itse en ainakaan ole löytänyt kovin hyvin speksejä suositeltavasta ohjausvirrasta matalaohmisille suuttimille. Yhdelle tyypille löysin jotain ja sille sanottiin maksimi pitovirraksi 0,5A.

No, oireista päätellen tässä tapauksessa suuttimet haluavat enemmän virtaa avautuakseen riittävän nopeasti. Eli etuvastuksia kannattaa joka tapuksessa pienentää. Tosiaan joku 2 Ohmia/pankki voisi olla hyvä lukema.
Arttu
GSX1100 -85
jussi70
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 121
Joined: Fri Oct 19, 2007 22:50
Location: Rovaniemi

Post by jussi70 »

ArttuH wrote:Ymmärsin, että tuo 4,5 Ohmia oli vastuksen ja neljän suuttimen yhteinen resistanssi. Tuo tekisi 12V jännitteellä yhden suuttimen virraksi noin 0,7A, mikä voi olla ihan sopivasti tai sitten liian vähän suuttimista riippuen. Itse en ainakaan ole löytänyt kovin hyvin speksejä suositeltavasta ohjausvirrasta matalaohmisille suuttimille. Yhdelle tyypille löysin jotain ja sille sanottiin maksimi pitovirraksi 0,5A.

No, oireista päätellen tässä tapauksessa suuttimet haluavat enemmän virtaa avautuakseen riittävän nopeasti. Eli etuvastuksia kannattaa joka tapuksessa pienentää. Tosiaan joku 2 Ohmia/pankki voisi olla hyvä lukema.
Kyllä, juurikin noin 4.5 ja 4.7ohmia on kokonaisvastukset pankki yksi ja kaksi. Arvot mitattiin megalle menevästä liittimestä.
Moiset arvot ovat constat sivulla(hiresskoodi) , ovatko oikein ?
Injector openng time 1 ms
Battery voltage correction 0.1
PVM current limit 100%
PVMtime treshold 25.4
Korjaanko arvoja vai hommaanko pienemmät etuvastukset että pääsen tuohon kokonaisvastukseen 2ohmia(neljän ja puolen sijasta)?
Kiitokset...
-Jussi-
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Post by ArttuH »

Anna arvojen olla tuollaisenaan ja vaihda vastukset. Mutta jos sulla ei ole vastuksia samantien käsillä, niin kokeile odotellessasi laittaa "cranking pulse widths"-valikkoon 2-3ms isompia arvoja ja testaa sitten käyntiin. Saattaa hyvinkin lähteä.
Arttu
GSX1100 -85
jussi70
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 121
Joined: Fri Oct 19, 2007 22:50
Location: Rovaniemi

Post by jussi70 »

ArttuH wrote:Anna arvojen olla tuollaisenaan ja vaihda vastukset. Mutta jos sulla ei ole vastuksia samantien käsillä, niin kokeile odotellessasi laittaa "cranking pulse widths"-valikkoon 2-3ms isompia arvoja ja testaa sitten käyntiin. Saattaa hyvinkin lähteä.
Minäpä kokeilen...
Nyt tuli rakenteluun muuan päivän tauko kun pitänee viettää "oikeaa" kesälomaa perheen kaa. Mutta raportoin välittömästi kun pääsen auton kimppuun kokeileen muutoksia.
Kiitokset kaikille tähän astisista vinkeistä ja avuista, ilman asiantuntemustanne projekti olisi ollut aikasen hankala. Myös itse olen oppinut yhtä sun toista...
Tietenkin olen sen verran "riippuvainen" että luen foorumia lomareissullakin...
-Jussi-
jussi70
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 121
Joined: Fri Oct 19, 2007 22:50
Location: Rovaniemi

Post by jussi70 »

ArttuH wrote:Anna arvojen olla tuollaisenaan ja vaihda vastukset. Mutta jos sulla ei ole vastuksia samantien käsillä, niin kokeile odotellessasi laittaa "cranking pulse widths"-valikkoon 2-3ms isompia arvoja ja testaa sitten käyntiin. Saattaa hyvinkin lähteä.
Joo, tosiaan tässä kesälomareissulla ollaan mutta läppäriä pääsee näin pikkutunneilla hipeltään...
Ja taas tämmösiä perus aloittelijan kysymyksiä. Megatunea näppäillessäni en oikein löytänyt paikkaa johon voisin kokeilla laittaa 2-3ms isompia arvoja... Vai meinasitko VE taulukkoja, että niihin lisätään?
Sitten toinen, voiko noita matalaohmi suuttimia kytkeä sarjaan jolloin sopiva resistanssi saatais ilman etuvastuksia?
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

jussi70 wrote:
ArttuH wrote:Anna arvojen olla tuollaisenaan ja vaihda vastukset. Mutta jos sulla ei ole vastuksia samantien käsillä, niin kokeile odotellessasi laittaa "cranking pulse widths"-valikkoon 2-3ms isompia arvoja ja testaa sitten käyntiin. Saattaa hyvinkin lähteä.
Joo, tosiaan tässä kesälomareissulla ollaan mutta läppäriä pääsee näin pikkutunneilla hipeltään...
Ja taas tämmösiä perus aloittelijan kysymyksiä. Megatunea näppäillessäni en oikein löytänyt paikkaa johon voisin kokeilla laittaa 2-3ms isompia arvoja... Vai meinasitko VE taulukkoja, että niihin lisätään?
Sitten toinen, voiko noita matalaohmi suuttimia kytkeä sarjaan jolloin sopiva resistanssi saatais ilman etuvastuksia?
olisko tästä apua :roll:

http://jysal.pp.fi/extran%20ohjeet/Crank%20valikko.htm
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Post by ArttuH »

Jep, tuonne cranking settings-valikkoon. Tuossa linkissä olleisiin selityksiin täytyy lisätä, että tuo "Cranking/prime PW table" määrittää sekä ryyppypulssin pituuden (jos käytössä), että ruiskutusajan kierrosta kohti startin aikana. Eli startatessa ruiskutusaika otetaan ihan suoraan tuosta taulukosta lämpötilan mukaan eikä VE-taulukolla ole tässä vaiheessa mitään merkitystä. VE-taulukkoa siirrytään käyttämään kun kierrosluku ylittää "cranking rpm" arvon.

Periaatteessa matalaohmisia suuttimia voisi kytkeä sarjaan, mutta käytännössä ei kannata. Ongelmana on se, että resistanssin lisäksi tässä kasvaa myös induktanssi, mikä sitten kasvattaa avautumisaikaa.
Arttu
GSX1100 -85
jussi70
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 121
Joined: Fri Oct 19, 2007 22:50
Location: Rovaniemi

Post by jussi70 »

Hei
Nyt on lomalta palattu ja takaisin projektin ääreen...
Tampereeella ollessani ostin vastukset tyco CGS HSA25 2R2 J 0447 , yksi vastus kumpaankin pankkiin. Resistanssi on 2.2 ohmia ja tehonkesto käsittääkseni 25W.
Autohan tärähti käyntiin, tyhjäkäynti tosin ei suostunut käymään. Kyllä tästä nyt on mukava edetä, kiitokset kaikille "projektissa mukana olleille".

Kestääkö vastus vai onko lie alitehoinen ettei kestä moisia virtoja?

-Jussi-
jussi70
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 121
Joined: Fri Oct 19, 2007 22:50
Location: Rovaniemi

Post by jussi70 »

Itse itselleni vastaten. Arvelutti nuo vastusten lämmenkesto...
Hommasin vielä lisää vastuksia, olikhan HSA 100 3.3 ohmia. Laitoin tuollaisen rinnan HSA10 8 ohmisen kaa. Näin etuvastuksen kokonaisvastukseksi tuli vajaa 3 joka on hyvä ja tehonkesto on lähes 100wattia...
Lähtee käyntiin ja kaasutellutkin olen. Seuraavaksi pitää siirtää auto ulos tallista ja jatkaa säätöä. Pakokaasua tulee siihen malliin, että ilma käy paksuksi...
Tyhjäkäynnillä lambda oli laajakaistan mukaan noin yksi, myös megan oma kapeakaista tuki edellistä, eli näytti samaa.
Yritin siinä hätäiseen katsoa auton käydessä, että mistä pääsen reaaliaikasesti säätään seosta... AFR targets for VE Table 1 ja 3 ovat harmaina More settigs valikossa, eli eivät käytettävissä. Onko tämä se paikka missä voi säätää reaaliaikasesti? Onkhan minulla joku asetus nyt väärin...
-Jussi-
SamiH
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 253
Joined: Thu Mar 17, 2005 17:58
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by SamiH »

AFR Targetseja käytetään ainoastaan siihen että laajakaistan kanssa ruiskulle pystytään kertomaan mihinkä seossuhteeseen tähdätä. Kun asetukset muuttaa laajakaistalambdalle, niin nuo valikot aukeavat

Seosten säätö tehdään valikosta Tuning -> VE Table, tuolla kartta näkyy graafisessa muodossa. Säätö vaikuttaa reaaliaikaisesti, mutta että se jäisi pysyväksi sammutuksen jälkeenkin, niin pitää muistaa painaa Burn.
jussi70
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 121
Joined: Fri Oct 19, 2007 22:50
Location: Rovaniemi

Post by jussi70 »

No nyt on päästy jo vähän säätämäänkin ja välillä lyöty sitä päätäkin seinään... eli autotunella olen säätänyt ja sitten ihan naputtamalla/vaihtamalla arvoja VE taulukkoon.

Sellainen kämmi minulla on päällä, (Basic settings/constant välilehdellä page 1)että reguired fuel arvo on 11 ja olen valinnut neljä ruiskutusta per työkierto niin toteutunut arvo on puolet tuosta eli 5,5 vaikkakin suuttimen aukiolo aika tyhjäkäynnillä on yli 2ms.
Eikös tuo pidä korjata asetuksiin siis kaksi ruiskutusta per kierto -> luku 11, ennen kuin jatkan jotta kummassakin ylemmässä ja alemmassa on lokerossa on sama arvo 11?

Sitten toinen: Autossa on "ralli nokka-akseli" joten alipaineen tuotto on huonoa, varsinkin joutokäynnillä 800rpm(85-90 Kpa). Yhdistettynä automaattivaihteistoon liikkeelle lähtö on hankalaa. Kun tyhjäkäynnillä säätää seoksen sopivaksi niin liikkelle ei tahdo päästä kun menee niin laihalle että vain yskii. Tämähän johtuu siitä, että auto yrittää heti liikkeelle kun kaasua painaa ja kierrokset ei ehdi nousta. Voiko tämän hoita vain kiihdytys rikastuksella vai onko tähän joku muukin konsti?

Kolmas: Jos pikkulohko letukan miehet lukis tätä, niin minkälaisia syt.ennakkoja olette käyttäneet hipo moottoreissanne alakierroksilla tai yleensäkään? Tuolla ison vedon alueella, yli 3500rpm olen laittanut ennakoksi 30° eikä nakutuksen ääniä kuulu. Mutta alakierroksille kaipaisin lisää vääntöä koska moottori on niin hengetön siellä, uskaltaisko yli 30 mennä siellä...
Tokihan tuo nokka on ylävireinen mutta jos alapään uupumiseen sais jotakaan parannusta...

Ja sitten vielä ihan aloittelijan kysymys, mutta kun en minä löydä... Mistä asetan kierrosten rajoittajan toimivaan, käytössä edis eli bensaa pitää katkoa. Opastaisitteko lähes kädestä...

-Jussi-
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Post by ArttuH »

Niissä req. fuel -kentissä voi olla myös eri arvot. Toinen on aika yhdelle ruiskutukselle ja toinen koko työkierrolle. Muuten ruiskutusten määrä per työkierto kannattaa laittaa mahdollisimman pieneksi jos suuttimet ovat vähänkään reilumman kokoiset koneeseen nähden. Tällä saadaan ruiskutusaika tyhjäkäynnillä pidemmäksi ja siten säätö tarkemmaksi.

85-90 kPa tyhjäkäynnillä kuulostaa vähän huonolta. Jos alipainetta ei tosiaan saa tuon enempää, niin voi olla liki mahdotonta saada toimimaan kunnolla speed density -algoritmilla. Eli sitten pitäisi vaihtaa alpha-N:ään. Mutta kannattaa ensin tutkia tarkkaan, että onko alipainetta todella noin vähän jos kaikki on kunnossa. Eli mahdollisten imuvuotojen tarkistus, sitten seosten säätö kohdalleen tyhjäkäynnillä ja vielä sytkäennakkojen tarkistus. Pielessä olevat seos tai sytkä vähentävät alipainetta kun huonoa käyntiä pitää kompensoida avaamalla kaasuläppää enemmän.

Kierrostenrajoittajaan ei nyt pysty antamaan ihan kädestäpitäen ohjetta, kun ei ole tässä käsillä Megatunea. Mutta ensin rajoittimen tyypiksi "fuel cut" (tjsp.), valikko "more settings" tai "advanced" ja "rpm limiter". Sitten toisesta valikosta rajoittimen kierrosluku, olikohan "rpm limits". Tuolla on sitten arvot soft ja hard limit, bensaa katkottaessa ainoastaan hard limitillä on väliä. Kannattaa kuitenkin laittaa joku vähän pienempi lukema tuohon soft limittiin, ihan varmuuden vuoksi.
Arttu
GSX1100 -85
jussi70
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 121
Joined: Fri Oct 19, 2007 22:50
Location: Rovaniemi

Post by jussi70 »

Kiitos Arttu vastauksista!
Minähän laitan ruiskutusmääräksi kaksi neljän sijaan. Required fuel päivittyi myös arvoihin 8.1 (ylempään ja alempaan)kun laitoin suuttimen koon taulukkoon kohdalleen.

Alipaine näyttää tosiaan tuolta. Vuotoja olen etsiskellyt tuloksitta. Myös huono alipainetehostus jarruissa tukee edellistä. Mutta tarkistan vielä ennakon ja seoksen kautta, josko kaasuläppää saisi pienemmälle ja alipainetta ylös.
Alpha -N siirtyminen tarkoittanee, että säädetään TPS ja RPM mukaan, eikös se niin ollut...

-Jussi-
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Post by ArttuH »

Jep, alpha-N tarkoittaa tosiaan, että ve-taulukko tehdään TPS:n ja RPM:n mukaan.

Tuo alipaine vaikuttaa vähän epäilyttävän huonolta, kun kyseessä ei kuitenkaan ole erilliset kaasuläpät jokaiselle sylinterille. Moottoripyörän koneissakin tyhjäkäynnin saa helposti 40-60kPa nurkille yhteisellä kaasuläpällä ja tuskin tuo sun nokka nyt niin paljoa kireämpi ole.
Arttu
GSX1100 -85
jussi70
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 121
Joined: Fri Oct 19, 2007 22:50
Location: Rovaniemi

Post by jussi70 »

Kyllä nyt vastustaa...
Suuttimethan ei enää aukene, eli pulse widht ja duty cycle näyttää nollaa. Käynnistyslisä ruiskeen megatune näyttää antavan, pulse widht näyttää lukua kolme. Kierrosluku tieto pelaa. Kokonaisvastus on ollut luokkaa kolme ohmia ja virran rajoituksia ei ole ollut. Suuttimen liittimistä mitattuna kumpaankin pinniin tulee +12V. Virta katkaistuna myös kumpikin pinni on maassa ja vastus 15ohmia siis maahan. Mikähän siitä nyt on palanut?
turbosbc
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 427
Joined: Thu May 19, 2005 21:15

Post by turbosbc »

Toivottavasti sulla on tolla nokalla ainakin 3000 stallin turbiini.
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Post by ArttuH »

Jos kierroslukutieto tulee ja pulse width näyttää nollaa, niin ei sulta varmaan mitään ole palanut vaan asetuksissa on jotain poskellaan. Eli mieti ajatuksen kanssa läpi mitä olet viimeksi muuttanut.

Tuo pulse width kertoo vain kuinka pitkään ohjelma mielestään ohjaa suuttimia auki. Siihen ei vaikuta mikään suutinpiirin osa prosessorin ulkopuolella.
Arttu
GSX1100 -85
jussi70
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 121
Joined: Fri Oct 19, 2007 22:50
Location: Rovaniemi

Post by jussi70 »

Kiitos Arttu!
Olen vaan niin pässi, että olin laittanut nuo priming pulse arvot nollaan kun viimeksi käyttelin... Lämpimällä moottorilla starttas silloinkin. Nyt lähti huoneenlämpösenäkin heti kun laitoin suuttimelle aikoja
Yritän jatkaa tuhertamista...
-Jussi-
jussi70
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 121
Joined: Fri Oct 19, 2007 22:50
Location: Rovaniemi

Post by jussi70 »

turbosbc wrote:Toivottavasti sulla on tolla nokalla ainakin 3000 stallin turbiini.
Ei ihan ole, turbiinin stall speed on noin 2600-2800. Eli suurin staal jonka vakio, lukko limppuun pystyy tekeen. Pitänee kysyä vinkkiä mistä sais TH700 lukkoturbiinin korkeammalla stallilla
-Jussi-
jussi70
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 121
Joined: Fri Oct 19, 2007 22:50
Location: Rovaniemi

Post by jussi70 »

Taas kävin yrittään säätää, eipä ne alipaineet ole siitä kummentuneet vaikka jo hetken niin luulinkin.
Kyllä se varmaan pitää muuttaa nyt tuo säätöhomma TPS ja RPM muuttujilla toimimaan, niin kuin Arttu sanoi. Voiko asetuksen muuttaa megatunesta vai mennäänkö konfiguraation kautta ja valitaan sieltä alpha -N ja luodaan uusi ohjelma?

Onko tuo kuinka yleistä, jotta auto käytössä/villi nokka-akseli joudutaan säätään tps ja rpm:n mukaan?
-Jussi-
jussi70
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 121
Joined: Fri Oct 19, 2007 22:50
Location: Rovaniemi

Post by jussi70 »

Äskeiseen kysymykseeni vastaten. Eikös tuo mene niin, että tein Megatune configuraattorilla uuden projektin jossa valitsin alpha-N, speed densityn sijaan. C/program files tuli toinen uusi "projekti" jonka avaan sitten megatunella. Megasquirt boksista imen uuteen projektiin/ohjelmaan arvot boksista jottei kaikkia taulukoita tarvi hakata käsin uusiksi, no syttö ja bensakartat tietty. Vai unohdinko / käsitinkö väärin jotain?
-Jussi-
jussi70
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 121
Joined: Fri Oct 19, 2007 22:50
Location: Rovaniemi

Post by jussi70 »

alpha-N sisällä ja säätö tilanne päällä...
Ehkä se tällä helpompi säätää, mutta homma vasta alussa.
Säätö strategiassa varmaankin vähän opeteltavaa...
Alkupään arvoja ajelin autotunella kun en saanut kaveria mukaan, ajamaan tai naputtaan. Pitäiskö tuolloinkin olla kiihdytys rikastukset vielä pois pelistä?
Minulla kun on se vaikeus, että jos kiihdytys rikastuksia et laita niin autolla liikkelle lähtö ei tahdo onnistua, kiitos automaattivaihteiston. Tieten jos laitan heti seuraavalle kaasupolin asennolle ison arvon ve karttaan niin voihan sen hoitaa niinkin.
Tyhjäkäynnin säätöäkin vaikeuttaa vähän tuo vapaalla tyhjäkäynti vs. vaihde päällä...
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

kyllä minä olen ajellut säädöt myös kiihdytysrikastusten kanssa, on paljon turvallisempaakin, kun ei auto sammuile mihin sattuu... itse en ainakaan mitään ongelmaa tuossa tyylissä huomannut :roll:

kaveri ajoi ja minä naputtelin vieressä ja kyselin, että tuntuuko paremmalta, kun ainakin tietokoneen näytön mukaan pitäis toimia hyvin tai ainakin paremmin :D

puolituntia kun oltiin ajeltu, niin kaveri kysyi, että vieläkö pitää kauan ajella, että ei kai tähän säätämiseen kokopäivää mene :shock: kerroin, että jotku säätää viikkoja, eikä siltikään tahdo tulla hyvä :P mutta eiköhän se meidän osalta ollut siinä ajelujen osalta 8) tyhjäkäynnin ja muut katsastus jutut saan kyllä säädettyä auton parkissa ollessakin...

oli kyllä melkoinen yllätys, kun kaveri luuli, että megaa ei tarvitsi varsinaisesti "säätää", vaan riittää kun sen asentaa kiinni autoon :D

megalogviewer on kyllä ehdoton apuväline tässä säätöjen hakemisessa...
jussi70
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 121
Joined: Fri Oct 19, 2007 22:50
Location: Rovaniemi

Post by jussi70 »

Höylä wrote:megalogviewer on kyllä ehdoton apuväline tässä säätöjen hakemisessa...
Autoa säädetty pikkuhiljaa. Mutta kyllä se nokka-akselin vaihto näyttää väistämättömältä. Liian raisu nokka tarvii talvella vaihtaa pois...

Tuota tiedonkeruu puolta en ole reenannut ollenkaan. Saisko siihen lyhyen oppimäärän...

Kiitokset jälleen avuistanne!

-Jussi-
jussi70
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 121
Joined: Fri Oct 19, 2007 22:50
Location: Rovaniemi

Post by jussi70 »

Piitkän tauon jälkeen. Tiedonkeruutakin opin ottaan. Millä korjauskertoimella tuo lambda arvo muutetaan ymmärrettäväksi excel taulukkoon? No en keskittynyt siihen sen enempää...

Säädöt (VE ja sytkä)olen saanut aikasen hyväksikin, toisinaan.
Minuahan on vaan koko ajan riivannut, että kun lähden autolla seuraavan kerran ajaan niin auto ei pelaa ensimmäiseen pariinkymmeneen minuuttiin, ennen kuin on "täysin lämmin". Näinhän olen kirjoitellut...
Kaikki ajot olen tehnyt läppärin kaa. Aina taulukkoa korjatessani olen painanut burn to ecu ja savettanut vielä ohjelmankin. Sitten kun olen lähtenyt seuraavalle ajoreissulle niin olen usein ladannut ohjelman uudestaan sisään ja sitten startannut.
Nyt sen tänään huomasin. Ajoin läppärin kaa, ja muutin sytkää kahdella asteella joutokäynnillä ja burn to ecu. Eli korjaushan oli mitätön mutta tuon burn to ecu painalluksen jälkeen auton käynti parani kaikilla aluiella. Eli aiemmin luulin, että moottori toimii vain täysin kuumana, mutta taikasana olikin tuo burn to ecu...
Ajoin ja toimi oikein hyvin. Sammutin kävin muuan minuutin kaupassa ja starttasin uudestaan ja auto toimii tosi huonosti. Pysäytin tienreunaan auto käydessä burn to ecu ja taas pelaa hyvin.
Miksi autoon pitää ajaa aina käydessä uusi ohjelma, että alkaa pelaan?
Tämän ongelman kaa olen tosi pitkään taikinoinut kunnes sen vasta tajusin. Onko niin, että jos läppäri kytkettynä on line tilassa niin ohjelma pitää aina ajaa uudestaan. Vai mikä mulla tässä klikkaa?
Suuret kiitokset aikaisemmista neuvoista ja avuistanne!
-Jussi-
jussi70
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 121
Joined: Fri Oct 19, 2007 22:50
Location: Rovaniemi

Post by jussi70 »

Projekti jatkuu taas tälle vuodelle... ja kyselyt myös...
Viime syksynä jäätiin tilanteeseen jotta nokka oli liian raju katu autoon.
Nokka on nyt vaihdettu kesymmäksi ja prochargerin mekaaninen ahdin asennettu. Autoa olen vaan pikkuisen tallissa käytellyt viime kesän mega säädöillä, nöyrästi pelaa.
Viime suvena jouduin muuttaan tuon säätölogiikan TPS/RPM pohjaiseksi koska kireä nokka ei antanut alipainetta ja säätö oli helpompi alpha-N:än kaa.
Nyt pitää taas palautella mieleen kuinka tuo säätö muutetaan imusarjan paine/RPM tyyppiseksi(Speed Density)... minullahan on läppärillä kummallekin oma projekti. Pitikö se firnwarella ajaa uusi ohjelma boksiin vai riittikö että valitsen projektiksi tuon speed densityn ja burn to ecu ja alan säätään...?

-Jussi-
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Post by ArttuH »

Ei tarvitse ajaa firmwarea uusiksi. Tosiaan vaan vaihdat Megatunessa projektin ja ajat asetukset boksiin.
Arttu
GSX1100 -85
Post Reply