Corvetteen megasquirtti

Megasquirtin asentaminen käyttökohteeseen sekä keskustelu johdotuksista, antureista suuttimista ja muista toimilaitteista.

Moderator: Masi_K

Post Reply
jussi70
Kokenut Megasquirttaaja

Corvetteen megasquirtti

Post by jussi70 »

Terve
Megasquirtin asennus vinkkejä kaipailisin…
Kerronpa taustaa:
Corvette -84:een olen rakentanut uuden moottorin, josta voimaa pitäisi tulla tuplat alkuperäiseen verrattuna. Autossahan on GM:n TBI ruisku vakiona.
Olen ostanu kaveriltani mega ruiskun mallia (Päivitetty)Mini Ms 2,25, siinä on ohjaus myös edis suorasytkälle ja ne komponentit minulla myös on.
Auton oman ecun jättäisin paikalleen kytkettynä, jotta auton digitaalinen mittaristo pysyisi hengissä, myöskin vakionopeuden säätimen voisin ehkä pelastaa. Meinaan vaan, että auton nuo mukavuustekijät pysyisivät hengissä mahd. paljon ja asennus olisi ikään kuin laadukkaampi…. Olenko ymmärtänyt oikein, että voisin vakio eculle menevistä johdoista haaroittaa tietoa megasquirtille kuten vedenlämpötilaa? No, paljon muuta en saisikaan haaroitettua…(kartta nykyisen ecun pistokkeesta, tässäpä linkki) http://www.joby.se/corvette/misc/electr ... 1large.gif

Sitten johtosarja: Kannatanee varmaan ostaa tuo puolivalmiste johtosarja http://www.diyautotune.com/catalog/1239 ... -p-43.html

Mutta, tarvinko tuota http://www.diyautotune.com/catalog/mega ... p-187.html autonihan on vanhempi kuin mihin tuo suositellaan, eikä autossa ole tuon numeroista ecua vaan vanhempi… Tuota onko tämä piirilevy, johon voi kolvailla tarvitsemiaan herkkuja vai valmis adapteri boxi? Saattaa olla tyhmiä kysymyksiä, mutta kun en ole oikein tällaisten kaa pelannut…eikä tuo englannin kielen taito ole ihan vahvimpia…

Hestecin ruiskun asensin aikaisempaan harrasteautooni, että jotain kokemusta minulla on. Mutta täällä tuntuu porukka olevan pintaa syvemmällä ja minun kokemukseni on vaan pinta raapaisuja totesin lukiessani näitä juttuja.

Suuttimet minulla myös on 8 X 65LB/HR(päivitetty) Nehän on ”vähän” ylimitoitetut, mutta saisiko noilla autoni käymään ”puhtaasti” tyhjäkäyntiä, pakokaasu päästö mittaus nääs…(auto vm.1984)

Tässä oli paljon kysymyksiä, mutta olisin erittäin otettu jos saisin edes joihinkin kysymyksiini uskonvahvistusta tai vinkkejä. Nyt olen yrittänyt ajella autolla vakio imusarjalla ja ruiskulla, mutta se pelaa niin pirun huonosti. Laitoin sen kasaan vakio fuel systemiillä että saisin pikkuisen kokeilla tälle kesälle ja jaksais taas talven rassata.

Autossahan on hyvin toimiva GM HEI jakaja. Kannataisko siinä pysyä vai korvata se tuolla ediksellä? Olen kuullut, että joskus ollut ongelmia käynnistyksen suhteen näissä suorasytkä vehkeissä… Triggeri pyörä on 36-1

Moottori on chevy 383, puristukset 11:1 ja nokka comp cams 305H

Kiitos etukäteen!

-Jussi-
Last edited by jussi70 on Mon Jun 15, 2009 22:22, edited 1 time in total.
Höylä
Megajumala

Post by Höylä »

niin mitkä suuttimet sulla olikaan :roll: 65 cc/min, 650 cc/min vai 65 lb/hr?

vaikka kyllä se kone nuolla kaikilla luulis päästöistä menevän läpi, ehkä jopa nuo "65cc/min" riittäisivät juuri tyhjäkäynnille :D
jussi70
Kokenut Megasquirttaaja

Post by jussi70 »

Tuota, ne on ostettu alunperin turboahdettuun pikkulohko chevyyn ja kapasiteetti on lähes 1000hv :o
Oli joo 65lb/hr, tarkoitin tieten sitä että saako ne säädettyä niin pienelle ajalle ettei ole tyhjäkäynti paksulla...
Imusarja on victor jr. 90mm läppärungolla.
Höylä wrote:niin mitkä suuttimet sulla olikaan :roll: 65 cc/min, 650 cc/min vai 65 lb/hr?

vaikka kyllä se kone nuolla kaikilla luulis päästöistä menevän läpi, ehkä jopa nuo "65cc/min" riittäisivät juuri tyhjäkäynnille :D
Höylä
Megajumala

Post by Höylä »

eiköhän noilla vielä saa säädettyä seokset kohdalleen, litrojahan koneesta kuitenkin löytyy...

mulla on 760 cc/min suuttimet kolmelitraisessa kutosessa ja senkin saa ihan hyviin säätöihin jopa MS1 prossulla/hi-res koodilla...

kumpiko prossu sulla on 1 vai 2, jos kakkonen, niin sen koodeilla ainakin saa tosi hyvät seokset isoillakin suuttimilla...
jussi70
Kokenut Megasquirttaaja

Post by jussi70 »

Höylä wrote:eiköhän noilla vielä saa säädettyä seokset kohdalleen, litrojahan koneesta kuitenkin löytyy...
mulla on 760 cc/min suuttimet kolmelitraisessa kutosessa ja senkin saa ihan hyviin säätöihin jopa MS1 prossulla/hi-res koodilla...
No tuohan kuulostaa hyvältä eli toivoa on... :)
Höylä wrote:kumpiko prossu sulla on 1 vai 2, jos kakkonen, niin sen koodeilla ainakin saa tosi hyvät seokset isoillakin suuttimilla...
Harmi, kun en oikein tiedä...Mistä sen erottais? Tämä on valmistettu 2005 alkuvuodesta. Onko silloin ollutkaan vielä tuota kakkosta?

Kaveri jolta ostin, puhui jostain tytär levyn asentamisesta, että sillä vois updeitata... Kannattaisko moinen?
Höylä
Megajumala

Post by Höylä »

eli sillä tytärkortilla sais sen kakkos prossun, jolle nykyään on jo ihan terveet kooditkin saatavilla, melkein suosittelin sen hankkimista :roll: ei kuitenkaan kauhean kallis investointi ole... (jokainen tietysti määrittelee itse mikä on kallista ja mikä ei...)

joskus saatan itsekkin sortua siihen kakkos prossuun :D

jos sulla on vielä purkki irti, niin miksei heti laittais sitä kakkosta, menis sitten yksillä säädöillä ja "alku hankaluuksilla" :D
jussi70
Kokenut Megasquirttaaja

Post by jussi70 »

Höylä wrote:eli sillä tytärkortilla sais sen kakkos prossun, jolle nykyään on jo ihan terveet kooditkin saatavilla, melkein suosittelin sen hankkimista :roll: ei kuitenkaan kauhean kallis investointi ole... (jokainen tietysti määrittelee itse mikä on kallista ja mikä ei...)

joskus saatan itsekkin sortua siihen kakkos prossuun :D

jos sulla on vielä purkki irti, niin miksei heti laittais sitä kakkosta, menis sitten yksillä säädöillä ja "alku hankaluuksilla" :D
Joo, varmaankin tässä vaiheessa vois olla asiallinen homma. Voisitko suositella vaikkapa tältä foorumilta kuka tuommosen muutos työn tekisi? Itse kun en ole kolvannut muita kun johtoja, ja haluaisin olla varma asennuksesta... Onko se tämä? http://www.diyautotune.com/catalog/cpu- ... -p-86.html
SamiH
Kokenut Megasquirttaaja

Post by SamiH »

Yleensä tuo prosessori ei ole tinattu suoraan piirilevyyn, vaan on kiinnitetty erilliseen kantaan. Silloin prosessorin vaihto ei ole muuta kuin vääntää varovasti vanha irti ja painaa uusi tilaansa. Jos tinattu suoraan piirilevyyn, niin työmäärä on hieman suurempi...
jussi70
Kokenut Megasquirttaaja

Post by jussi70 »

SamiH wrote:Yleensä tuo prosessori ei ole tinattu suoraan piirilevyyn, vaan on kiinnitetty erilliseen kantaan. Silloin prosessorin vaihto ei ole muuta kuin vääntää varovasti vanha irti ja painaa uusi tilaansa. Jos tinattu suoraan piirilevyyn, niin työmäärä on hieman suurempi...
Pitääpä ottaa purkki auki ja katsoa.
Kiitokset tähän astisista vastauksistanne!
Otan auliisti vastaan lisää vinkkiä tässä ketjussa :wink:
-Jussi-
Vauhtivaunu
Megajumala

Re: Corvetteen megasquirtti

Post by Vauhtivaunu »

jussi70 wrote: Olenko ymmärtänyt oikein, että voisin vakio eculle menevistä johdoista haaroittaa tietoa megasquirtille kuten vedenlämpötilaa?
Mieluummin oma anturi megalle.
jussi70 wrote: Sitten johtosarja: Kannatanee varmaan ostaa tuo puolivalmiste johtosarja http://www.diyautotune.com/catalog/1239 ... -p-43.html
Näissä on ollut huonolaatuisia kappaleita. Itse en ostaisi
jussi70 wrote: Mutta, tarvinko tuota http://www.diyautotune.com/catalog/mega ... p-187.html autonihan on vanhempi kuin mihin tuo suositellaan, eikä autossa ole tuon numeroista ecua vaan vanhempi… Tuota onko tämä piirilevy, johon voi kolvailla tarvitsemiaan herkkuja vai valmis adapteri boxi?
No tuosta ei välttämättä ole mitään hyötyä. Ilmeisesti tuolla on tarkoitus naittaa se alkuperäinen johtosarja megaan, ja jos alkuperäinen ecu jää paikalleen niin tuo on turha.
jussi70 wrote: Suuttimet minulla myös on 8 X 65 lb/hr Nehän on ”vähän” ylimitoitetut, mutta saisiko noilla autoni käymään ”puhtaasti” tyhjäkäyntiä, pakokaasu päästö mittaus nääs…(auto vm.1984)
Helposti. Vähäpäästöisiäkin autoja on katsastettu megalla.
jussi70 wrote: Autossahan on hyvin toimiva GM HEI jakaja. Kannataisko siinä pysyä vai korvata se tuolla ediksellä? Olen kuullut, että joskus ollut ongelmia käynnistyksen suhteen näissä suorasytkä vehkeissä… Triggeri pyörä on 36-1
Mieluummin ei edistä. Siihen saa helpommankin sytkäjärjestelmän. megassa on varsin toimiva ohjaus erillisille sytkäkiville "wheel decoder"-toiminnolla ja en nää mitään syytä miksi sitä edistä pitäisi tunkea mukaan.

Jakajan voi säilyttää tai sitten tehdä hukkakipinä-suorasytytyksen. Helppoa kuin heinänteko.

Ja lopuksi: MS1-extra on helpommin lähestyttävä kokonaisuus, kuin MS2. Jos et ole kovin perehtynyt megaan, niin mieluummin tuo ykkönen. Hi-Res koodi ohjaa noita isoja suuttimia ihan riittävän tarkasti.
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
jussi70
Kokenut Megasquirttaaja

Re: Corvetteen megasquirtti

Post by jussi70 »

Kiitos Vauhtivaunu!
Tällaista tietoiskua kaipasinkin. Taidan lähteä näillä eväillä liikkeelle. Nyt olen käynyt ajaan autolla muuan kerran, tänään viimeksi ja auton oma ecuhan toimii niin huonosti, ettei sillä viitti juuri ajaa.

Megasquirt ecuni on rakennettu valmiiksi edis suorasytkälle, ja kaupan mukana minulla on nuo kaikki hilppeet puolineen sun muineen. Mutta, en oikein keksi syytä miksi laittaisin tuo edis suorasytkän. Pelkään, etten mitään saavuta sillä.
Pitääkö megasquirt ecuuni tehdä muutoksia jotta saisin megalla säätää ennakkoja vakio jakajalle?

Tai kertokaahan mitä lisäarvoa saisin tuosta ediksestä. Ainakin se triggeripyörän laittaminen ois vähempänä virranjakaja sytkällä...

-Jussi-

[/quote]

Mieluummin ei edistä. Siihen saa helpommankin sytkäjärjestelmän. megassa on varsin toimiva ohjaus erillisille sytkäkiville "wheel decoder"-toiminnolla ja en nää mitään syytä miksi sitä edistä pitäisi tunkea mukaan.

Jakajan voi säilyttää tai sitten tehdä hukkakipinä-suorasytytyksen. Helppoa kuin heinänteko.

Ja lopuksi: MS1-extra on helpommin lähestyttävä kokonaisuus, kuin MS2. Jos et ole kovin perehtynyt megaan, niin mieluummin tuo ykkönen. Hi-Res koodi ohjaa noita isoja suuttimia ihan riittävän tarkasti.[/quote]
turbosbc
Kokenut Megasquirttaaja

Post by turbosbc »

Helpoimmalla pääsee kun käyttää hei7 modausta, joka on siis tarkoitetu juuri tolle setupille. Kierrosluvun kanssa oli aikoinaan useilla ongelmia mutta ainakin ms2 kanssa löytyy helppo "vr input" modi jolla minäkin sain omani toimimaan.
jussi70
Kokenut Megasquirttaaja

Post by jussi70 »

Heivasin nyt vanhan imusarjan ja ruiskun pois autosta.
Eli tuo ruiskunihan on MS1 2.2 johon lisätty suorasytkä ja tupla lambda "kytkentä". Jos nyt lähtisin tuollaisenaan liikkeelle ediksineen päivineen. Tuolla suorasytkällä sais tuota moottoritilaa "selvennettyä" aikasen paljon jota pidän hyvänä asiana.
Asentelen tässä pikku hiljaa ja ajattelin aloittaa ekaks tuolla kampianturin asennuksella.
Vähän olen huolestunut noista menestystarinat ym. jutut joita olen tältä palstalta lukenut, että aika monella ollut ongelmaa "koodin pysymisessä" ja arvojen säilymisestä. Olenhan nyt ymmärtänyt oikein, että tämä oikein asennettuna ja toimiessaan kuten vaikkapa entinen hesteccini. Se ei hukannut ohjelmaa eikä muutakaan vaikka virrat kävi vähänä tai pois.

-Jussi-
Vauhtivaunu
Megajumala

Post by Vauhtivaunu »

jussi70 wrote: Jos nyt lähtisin tuollaisenaan liikkeelle ediksineen päivineen.
Samalla vaivalla siihen laittais sen wheel decoderin toimimaan, jolloin mega ohjaisi puolia "suoraan".
jussi70 wrote: Vähän olen huolestunut noista menestystarinat ym. jutut joita olen tältä palstalta lukenut, että aika monella ollut ongelmaa "koodin pysymisessä" ja arvojen säilymisestä.
Mä en oikein ymmärrä miten jengi saa sieltä tiedot häviämään. Niissä joita olen asentanut ei ole semmoista ongelmaa ollut. Vahva veikkaus on "user error".
jussi70 wrote: Olenhan nyt ymmärtänyt oikein, että tämä oikein asennettuna ja toimiessaan kuten vaikkapa entinen hesteccini. Se ei hukannut ohjelmaa eikä muutakaan vaikka virrat kävi vähänä tai pois.
Nimenomaan oikein tehtynä MS on yhtä varmatoiminen kuin mikä tahansa muukin moottorinohjausjärjestelmä.

RTFM!
jussi70
Kokenut Megasquirttaaja

Post by jussi70 »

Kiitokset taas!
Vauhtivaunu wrote: Samalla vaivalla siihen laittais sen wheel decoderin toimimaan, jolloin mega ohjaisi puolia "suoraan"
Tuota, noviisi kyselee. Mitä tämä käytännössä tarkoittaa? Laitetaanko kampianturi samaan paikkaan kun ediksen kaa (v8) eli 50°ennen ykk?
Onko suuri muutostyö purkkiin? Teetkö Vauhtivaunu tällaisia muutoksia?
Mikä siinä olisi parempaa kun ediksessä?

Vauhtivaunu wrote: Mä en oikein ymmärrä miten jengi saa sieltä tiedot häviämään. Niissä joita olen asentanut ei ole semmoista ongelmaa ollut. Vahva veikkaus on "user error".

Nimenomaan oikein tehtynä MS on yhtä varmatoiminen kuin mikä tahansa muukin moottorinohjausjärjestelmä.
Juuri näin, tällaista uskonvahvistusta kaipasinkin!

-Jussi-

Ps. Jos ottasin muuan kuvan purkin sisältä niin siitä näkyis jo nuo tehdyt muutokset. Purkissahan on 23 pinninen liitin ja kotelosta tulee kolme johtoa lisäksi jotka liittyy noihin muutostöihin eli 26 narua yhteensä...
Vauhtivaunu
Megajumala

Post by Vauhtivaunu »

jussi70 wrote: Tuota, noviisi kyselee. Mitä tämä käytännössä tarkoittaa? Laitetaanko kampianturi samaan paikkaan kun ediksen kaa (v8) eli 50°ennen ykk?
Laita edis-4:n ohjeen mukaan, eli yhdeksännen hampaan reuna anturin alla tyhjästä hampaasta pyörimissuuntaa vastaan lukien (=90astetta eykk)

Silloin sattuu wheel decoderin hammas-asetukset paremmin.

Siis jos otat wheel decoderin käyttöön etkä edistä.
jussi70 wrote: Onko suuri muutostyö purkkiin? Teetkö Vauhtivaunu tällaisia muutoksia?
Mikä siinä olisi parempaa kun ediksessä?
On niitä tullut tehtyä. Siihen pitää laittaa vr-signaalimuunninpiiri tai vaihtoehtoisesti on vr-anturin tilalla käytettävä esim. Opelin 60-2 pyörälle tarkoitettua hall-anturia (motonetissä osanro 10-9194) tai Volkkarijermun kauppaamia pienille hammasväleille tarkoitettua hallia. Olettaen että käytät sitä ediksen hammaspyörää. Vaihtoehtoisesti joku harvempihampainen pyörä ja honeywellin hall. Tapoja on monia, mutta hall on varmempi.
Sitten siihen pitää laittaa ne ledilähdöt+yksi erillinen lähtö sytkänohjauksiksi. Nyt siinä ei oo kun led17 ohjauksena. Lisäksi se tarvitsee sytkäkivet. Voi käyttää boschin osia tai sitten laittaa erilliset kivet (=VB921/vastaava) purkin sisälle tai sitten omaan erilliseen purkkiinsa.

Ne edis-järjestelmän puolat käy kyllä eo. systeemissä, jos sulla ne jo on.

Se hyöty tuosta on, että megan kierrostenrajoitin, launch control ja ylipainevahti saadaan toimimaan kipinänkatkaisulla. Ediksen kanssa ei ole muuta mahdollisuutta kuin katkoa bensansyöttöä. Lisäksi mun mielestä on selkeempi, että megan prosu ohjailee suoraan puolia, kuin että siinä olisi vielä yksi "aivo" välissä.
jussi70 wrote: Ps. Jos ottasin muuan kuvan purkin sisältä niin siitä näkyis jo nuo tehdyt muutokset. Purkissahan on 23 pinninen liitin ja kotelosta tulee kolme johtoa lisäksi jotka liittyy noihin muutostöihin eli 26 narua yhteensä...
Voisit ottaa. Mun rakentamia megoja voit katella tuolta: http://kuvablogi.com/blog/5339/1/

RTFM!
jussi70
Kokenut Megasquirttaaja

Post by jussi70 »

Hei
Tässä kuva purkista:
http://img407.imageshack.us/my.php?imag ... 007ib6.jpg

Ja siinä on ed. omistajan toimesta laitettu tupla lambda kytkentä ja tuo ediksen suorasytkä. Kauppaan sain myös edis puolat, kaksi kappaletta, edis 8 ohjain, kampi anturi ja 36-1 triggeripyörä. Sekä edis tulpanjohto "nysiä" 8 kpl joihin pitää johdot tehdä...

Tällaisen simulaatio kalikan sain myös, mutten ole vielä reenannut...
http://img515.imageshack.us/my.php?imag ... 008qm7.jpg
-Jussi-
Vauhtivaunu
Megajumala

Post by Vauhtivaunu »

jussi70 wrote:Hei
Tässä kuva purkista:
http://img407.imageshack.us/my.php?imag ... 007ib6.jpg
Sehän onkin MiniMS.
jussi70 wrote: Tällaisen simulaatio kalikan sain myös, mutten ole vielä reenannut...
http://img515.imageshack.us/my.php?imag ... 008qm7.jpg
-Jussi-
Kannattaa laittaa kiinni ja megatunen kanssa vähän katsella mitä mistäkin tapahtuu, niin pääsee vähän "sisälle" megan maailmaan.[/url]

RTFM!
jussi70
Kokenut Megasquirttaaja

Post by jussi70 »

Vauhtivaunu wrote: Sehän onkin MiniMS.
[/url]
Tuota, onko tuo hyvä vai huono yllätys :D
Ymmärsinkö oikein että Mini Ms on pienempiin kuoriin tehty MS ykkönen?
Vauhtivaunu wrote: Kannattaa laittaa kiinni ja megatunen kanssa vähän katsella mitä mistäkin tapahtuu, niin pääsee vähän "sisälle" megan maailmaan.[/url]
Pitänee alkaa reenaamaan!
Vauhtivaunu
Megajumala

Post by Vauhtivaunu »

jussi70 wrote: Tuota, onko tuo hyvä vai huono yllätys :D
Ymmärsinkö oikein että Mini Ms on pienempiin kuoriin tehty MS ykkönen?
No tilanahtaus tahtoo tulla vastaan, jos tekee paljon muutoksia.

Tuohan on sinänsä sama laite kuin V2.2 megasquirt, mutta levyn komponenttiladonta on erilainen ja releohjaukset on laitettu suoraan levyyn.
Tuonkin saa sellaiseksi kuin haluaa, kun tietää mitä tekee :wink:

RTFM!
jussi70
Kokenut Megasquirttaaja

Post by jussi70 »

No niin, nyt pitäis jatkaa squirttaamista. Otin tuossa makupalaksi kelkka remontin joka sitten vähän venähti...
Boxin sijoittamista mietin. Koelautaa purin, mutta näyttää ettei edes minims:lle löydy sopivaa paikkaa tuolta koelaudan syövereistä. Meinasin siis sellaista josta purkin sais helposti pois jos jokin ei pelaakaan. On se vaan täyteen ahettu tuo -84 mallisen corveten koelaudan sisus... Noh, eiköhän se paikka jostain löydy. Jos ei muualta, niin apumiehen penkin alta...

Mites johtosarja MiniMS:ään... Onko boksissa eri liitin kun perinteisessä?
Käviskö tämä? http://www.diyautotune.com/catalog/1239 ... -p-43.html

Toisaalta, eihän tuossa ole kuin liitin boksiin ja johtoa. Kaikki "toiset" päät pitää tehdä ja ostaa liittimet. Onko tähän oikotietä, esim sellaista sarjaa myytävänä jossa ois toisenkin pään osat mukana?

-Jussi-
ArttuH
Megajumala

Post by ArttuH »

MiniMS:ssä on ihan eri liitin kuin muissa versioissa. Tietääkseni siihen ei saa mistään minkäänlaista johtosarjaa, eli menee itse tekemiseksi. Ja tuo purkin puoleinen liitinkin on hiukan hankalammin saatavilla, ei ole hyllytavaraa oikein millään elektroniikan vähittäismyyjällä. VPV:ltä (www.vpv-motorracing.com)kannattaisi ehkä kysyä, muistaakseni sieltä on joskus löytynyt, vaikka ei hinnastossa olekaan.
Arttu
GSX1100 -85
jussi70
Kokenut Megasquirttaaja

Post by jussi70 »

Tere
googletin liitintä tuolla amp 770680 ja kaverini aikoi hommata mulle tuollaisen...
Johtosarjaa kun ei saa niin johtokauppaana tulee lähtö... Mistä ostaisin tai tilaisin sopivaa johtoa, se pitäisi varmaan olla jotain laadukasta jotta kestää tärinöitä ja kuumuutta. Mikä poikkipinta ala?
Vai onko se tarvikeliikkeen perus johto ookoo?
Meinasin neljän, viiden metrin pätkiä laittaa ja niistä sitten lyhentää tarvittaessa...
-Jussi-
jussi70
Kokenut Megasquirttaaja

Post by jussi70 »

No niin
Tulee tieten välissä kysyttyä vähän hassujakin, eli eiköhän sitä sähköjohtoa autotarviikkeesta saa... Ja boksillekin ole paikan löytänyt, apukuskin jaloista.
Sitten kysymyksiä antureista. Minulla olisi moiset anturit valmiina, ovatko megan kaa yhteensopivia?
Imuilman lämpö Bosch 0280 130 092
Imusarjan paine Bosch 0261 230 061
Nää on Rotaxin 2004 vuosimallin 4-tec V-1000 moottorista.
Kytkenkö paikoilleen kysyy vasta alkaja...
Kiitokset vastauksistanne!
-Jussi-
ArttuH
Megajumala

Post by ArttuH »

No nuo antureiden koodit ei sano mitään näin äkkiseltään...

Lämpöanturin saa sopimaan 99% varmuudella, jos se on NTC-tyyppinen ja arvot järkevää suuruusluokka, niin käy. Se pitää vaan kalibroida. Eli mitataan vastusarvot kolmessa tunnetussa lämpötilassa ja sitten näiden perusteella tehdään korjaustaulukot Easytherm-ohjelmalla ja päivitetään ne Megalle. Tarkempia ohjeita pitäisi löytyä täältäkin hakemalla. Kysy jos ei tunnu löytyvän.

Imusarjan paineanturi (MAP) sulla pitäisi olla jo tuossa Megan purkissa sisällä, eli ei kannata alkaa soveltamaan mitään muita antureita ilman hyvää syytä.
Arttu
GSX1100 -85
jussi70
Kokenut Megasquirttaaja

Post by jussi70 »

ArttuH wrote: Lämpöanturin saa sopimaan 99% varmuudella, jos se on NTC-tyyppinen ja arvot järkevää suuruusluokka, niin käy. Se pitää vaan kalibroida. Eli mitataan vastusarvot kolmessa tunnetussa lämpötilassa ja sitten näiden perusteella tehdään korjaustaulukot Easytherm-ohjelmalla ja päivitetään ne Megalle. Tarkempia ohjeita pitäisi löytyä täältäkin hakemalla. Kysy jos ei tunnu löytyvän.
Näin toimin
:D
ArttuH wrote:Imusarjan paineanturi (MAP) sulla pitäisi olla jo tuossa Megan purkissa sisällä, eli ei kannata alkaa soveltamaan mitään muita antureita ilman hyvää syytä.
No tietenkin, nyt ei ole ajatus mielessä hitustakaan kun tässä kyselee kaikenlaisia tyhmiä. Tuntuu, että tämän projektin kans on niin pirun kiire ja ei pääse keskittymään kuin silloin tällöin. Hätäsesti taas mietin mitä kaikkea tässä pitää vielä hommata...ja sitten nämä kysymyksetkin on tällaisia.
Nyt minun pitää kunnostautua, että saan pelin kesäksi kuntoon. Ensi viikolla pääsen jatkaan. Kasaan ja sovitan imusarjaan suuttimet, tukit, paineensäätimet sun muut hilppeet. Kiitokset ArttuH:lle jälleen!
-Jussi-
Vauhtivaunu
Megajumala

Post by Vauhtivaunu »

Missäspäin maailmaa jussi vaikuttaa? Jos nimittäin olisi joku kokeneempi squirttaaja kaveriksi vähän katsomaan päältä niin voisi välttää pahimpia karikoita.

Uskallan kokemuksesta väittää että tulee verta, hikeä ja kyyneliä kun sitä ruiskua alkaa kiireellä paikoilleen laittamaan ja jos vielä muitakin asioita on sotkemassa ajatusta niin...

RTFM!
jussi70
Kokenut Megasquirttaaja

Post by jussi70 »

Vauhtivaunu wrote:Missäspäin maailmaa jussi vaikuttaa?
Terve Vauhtivaunu!
Rovaniemellähän minä...
Vauhtivaunu wrote:Uskallan kokemuksesta väittää että tulee verta, hikeä ja kyyneliä kun sitä ruiskua alkaa kiireellä paikoilleen laittamaan ja jos vielä muitakin asioita on sotkemassa ajatusta niin...
Se on varmaankin totta... Pitää pysytellä tarkkana ja mieli valppaana kun taas pääsee jatkaan rakentamista. Kiitokset neuvoista!

-Jussi-
jussi70
Kokenut Megasquirttaaja

Post by jussi70 »

Taas on aikaa hetki vierähtänyt. Johtosarja alkaa olemaan valmis ja paikoillaan autossa. Muuan johto vielä irti fuel pump, fan ja happianturit. Jätin vanhan ecun"rinnalle" autoon antureineen ja ajattelin ohjata fania ja fuel pumppua vanhaan tapaan..
Katselin motonetin sivuilta antureita, vaan niissä kun ei sanota onko laajakaista vai ei. Boksissani on tupla lambda kytkentä, eli pääsen ilmeisesti ostaan kaksi lambda anturia. Laittaisko joku vinkin tuote numerosta (esim motonet) mistä laajakaista anturin vois ostaa huokeasti. Tarvinneeko säädössä kaksi anturia vai voiko toisen "linjan" laittaa offline tilaan. Vai onnistuuko säätö jopa kapeakaistasella auton omalla anturilla (chevrolet -84) Tuohon ohjelmointi hommaan en ole vielä keskittynyt, siksi kyselen moisia
Myös tuo ohjelmointi kaapelin liitin on ollut tiukassa(DB9) Purin tavallisen tietsikan jatkojohdon, mutta siinähän ei ollut pinnejä /johtoja tarpeeksi. Saan sen tieten tuosta harjoittelu kapulasta mutta en viittis sitä rikkoa. Jos jollain oisi myydä ja lähettää postilla moinen naaras pistoke voisin ostaa...
-Jussi-
tty
Kokenut Megasquirttaaja

Post by tty »

jussi70 wrote: Myös tuo ohjelmointi kaapelin liitin on ollut tiukassa(DB9) Purin tavallisen tietsikan jatkojohdon, mutta siinähän ei ollut pinnejä /johtoja tarpeeksi. Saan sen tieten tuosta harjoittelu kapulasta mutta en viittis sitä rikkoa. Jos jollain oisi myydä ja lähettää postilla moinen naaras pistoke voisin ostaa...
-Jussi-
Ellei liitintä muualta löydy:

http://www.partco.fi/luettelot/sivut/ri ... sivunro=85

http://www.partco.fi/
Post Reply