BMW 320i turbo ic -87

Yleinen jutustelu

Moderator: Masi_K

AJ
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 182
Joined: Mon Apr 03, 2006 14:21
Location: Seinäjoki

Post by AJ »

Tuo moduuli on tarkoitettu tuplakipinäpuolaa ohjaamaan, ei jakajajärjestelmään... Tiedä sitten miten vaikuttaa toimintaan...
WeiJJo
Megasquirt aloittelija
Posts: 10
Joined: Wed Mar 19, 2008 19:12
Location: Kempele

Post by WeiJJo »

AJ wrote:Tuo moduuli on tarkoitettu tuplakipinäpuolaa ohjaamaan, ei jakajajärjestelmään... Tiedä sitten miten vaikuttaa toimintaan...
Kyllahan tuo toimii, ei vaan kovemmilla paineilla :?
BMW 2.3 TIC
jantunen
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 122
Joined: Mon Feb 28, 2005 10:57
Location: Mustasaari

Post by jantunen »

Mulla toimii bemarin orkkis puolalla nätisti (M20 B25) Sytkämokkula vastaa BOSCH-139 loppuista. Tulpat on NGK BP7ES 0,5mm kärkivälillä. Ahtoja n. 0.6bar koitettu vahingossa n.1.2bar :twisted: Eikä rökeltänyt... Mitä oot laittanu dwell (puolan latausaika) asetuksiin?? Bilteman puolakin saattaa olla tussu :?:
WeiJJo
Megasquirt aloittelija
Posts: 10
Joined: Wed Mar 19, 2008 19:12
Location: Kempele

Post by WeiJJo »

jantunen wrote:Mulla toimii bemarin orkkis puolalla nätisti (M20 B25) Sytkämokkula vastaa BOSCH-139 loppuista. Tulpat on NGK BP7ES 0,5mm kärkivälillä. Ahtoja n. 0.6bar koitettu vahingossa n.1.2bar :twisted: Eikä rökeltänyt... Mitä oot laittanu dwell (puolan latausaika) asetuksiin?? Bilteman puolakin saattaa olla tussu :?:
Dwell Settings
Fixed futy, 50% duty cycle :?

Mitahan noihin latausaikoihin kannattas laittaa..??
Joo voi olla etta tuokin bilteman puola on jo rikki, edellinen pukkas mehut pihalle ja lopuksi ei karsiny ottaa ollenkaa ahtoja ni alko protaa..
Itella BP6ES tulpat, vakio karkivalilla.. Pitaa kokeilla vaihtaa nuo tulpat ja koittaa muuttaa niita latausaikoja, jos se puola ei sit alkais lampenee ja kavis vaikka ostaa taas uuden puolan, maksaa 19,90e :D
BMW 2.3 TIC
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Post by Vauhtivaunu »

WeiJJo wrote: Dwell Settings
Fixed futy, 50% duty cycle :?
Tässäpä se vika onkin. Ihme olisi, jos puolat kestäisi. Toivoa sopii, että syttykivi on ehjä. Tai voi siinä se toinen puolikas olla ehjä, jos se käytössä oleva on palanut. Kannattaa tarkistaa.

Vaihda siihen fixed dutyyn "dwell control" ja laita aluksi vaikka 5ms starttaukseen ja 3.2ms running dwelliksi. Onhan spark out inverted: no?

Ja kutoskoneeseen ei riitä 3-nastainen triggaus suorasytkään.

Sen alkuperäisen 60-2 pyörän saa toimimaan oikein hyvin bemarin alkuperäisellä vr-anturilla. Sitten tarvitset vielä kutoskoneelle tarkoitetun hukkakipinäpuolan ja 203-loppuisen (boschin) kiven.
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
WeiJJo
Megasquirt aloittelija
Posts: 10
Joined: Wed Mar 19, 2008 19:12
Location: Kempele

Post by WeiJJo »

Vauhtivaunu wrote:
WeiJJo wrote: Dwell Settings
Fixed futy, 50% duty cycle :?
Tässäpä se vika onkin. Ihme olisi, jos puolat kestäisi. Toivoa sopii, että syttykivi on ehjä. Tai voi siinä se toinen puolikas olla ehjä, jos se käytössä oleva on palanut. Kannattaa tarkistaa.

Vaihda siihen fixed dutyyn "dwell control" ja laita aluksi vaikka 5ms starttaukseen ja 3.2ms running dwelliksi. Onhan spark out inverted: no?

Ja kutoskoneeseen ei riitä 3-nastainen triggaus suorasytkään.

Sen alkuperäisen 60-2 pyörän saa toimimaan oikein hyvin bemarin alkuperäisellä vr-anturilla. Sitten tarvitset vielä kutoskoneelle tarkoitetun hukkakipinäpuolan ja 203-loppuisen (boschin) kiven.
Spark out inverted on: Yes :? Laitoin "no" ja sit nuo mainitsemasi lataus ajat niin auto ei lähteny käyntiin.. Vähä vaan yski.. Kuinkahan tarkka se on noista latausajoista? En eilen kerinny sen kummemmin testaileen eri aikoja.. Voiko se syttykivi olla rikki ku nyt kuitenki auto toimii ihan normaalisti pienemmillä paineilla (0.5-0.6bar)?
BMW 2.3 TIC
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Post by Vauhtivaunu »

Olethan varmistanut että se hankkimasi puola on tarkoitettu kärjettömään järjestelmään?

Jokatapauksessa tuolla 200-loppuisella kivellä on käytettävä dwell-controllia, koska se ei puolan latausaikaa laske ja jos on fixed duty käytössä niin silloin palaa puola tai kivi tai molemmat.
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
E30 320i TiC
Megasquirttaaja
Posts: 25
Joined: Mon Apr 02, 2007 18:05
Location: Varkaus

Post by E30 320i TiC »

Joo, kuten WeiJJo mainitsi niin tämä auto on vaihtanut omistajaa, ja jos sitä suorasytkää meinaat niin tuo moduuli pois ja boksiin tekemään modauksia
nykyinen : e34 527 TiC ms2, flat shift,launch control ja boost control
ex. e36 325 vakio
ex. e30 320 TiC megalla
Jasu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 281
Joined: Tue Sep 04, 2007 16:28
Location: Korpilahti
Contact:

Post by Jasu »

Kärjellisen puola toimii täysin kärjettömässä, toisinpäin ei sitten mitenkään..! Näissä tapauksissa ei myöskään latausajalla ole oikeastaan käytännössä just mitään merkitystä...

Kärjellisen puolaa käytettäessä ei vain saada tehokkaampaa kipunaa aikaiseksi, joka voi hyvinkin tulla ongelmaksi ahtojen noustessa. Vaparissa ei tätä ongelmaa vastaan tule...

Tai jos näin ei muka jostain syystä olisi, niin sitten en ole pystynyt tuota Rättäriäni ajamaan viimeistä pariakymmentä tuhatta kilsaa..!
Älä tee sitä tänään minkä voit huomenna teettää jollain muulla..!
WeiJJo
Megasquirt aloittelija
Posts: 10
Joined: Wed Mar 19, 2008 19:12
Location: Kempele

Post by WeiJJo »

Eli tuossa olikin -139 loppuinen sytkä kivi :).. Tänään sitten kokeilin -200 loppuista. Tökkäsin vaan entisen tilalle ja muutin Spark out: no, Dwell settings: Dwell control.. Ei yrittänytkään käyntiin, vaikka lataus aikoja muuttelin 2.5-7.0 ms välillä.. No sitten vaihdoin -139 kiven takas, ei enää silläkään käyntiin, puolankin vaihdoin, ei tule kipinää :? Megalla palaa 1 ledi, eikö siellä pitäs yhen vilkuttaa ku starttaa?? Eli mitähän poltin?? :) Kaikki apu ja neuvo tarpeen. Ja huomena piäs bemarilla töihin päästä :D
BMW 2.3 TIC
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Post by Vauhtivaunu »

boschin 139-loppuinen ja 200-loppuinen sytytysmoduli eivät ole samanlaisia. Niiden pinnijärjestys ja toimintatapa on täysin erilaisia.

139 laskee itse puolan latausajan ja siinä on sisäinen ylösveto, joten megalla vain maadoitetaan pinni nro 6 sytytyshetkellä. 200-loppuinen kivi sisältää kaksi sytytysyksikköä samassa moduulissa ja on alunperin tarkoitettu ohjaamaan nelisylinterisen moottorin hukkakipinäpuolaa. Sille täytyy olla megassa ylösvetovastus/vastukset ja dwell-control käytössä. 200-kivelläkin voi ohjata kutoskoneen jakajasytytystä, kun moduulista käytetään vain toista päätettä.
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
WeiJJo
Megasquirt aloittelija
Posts: 10
Joined: Wed Mar 19, 2008 19:12
Location: Kempele

Post by WeiJJo »

Tuli tuossa avattua boxi ja siellä näytti olevan yks piuha irti. Se ensin näytti että se on paikallaan mut ku otin siitä kiinni ni se oliki irti, eli olisko vähä käyny lämpimänä ja irronnu??

Kuva boxista, jossa nuolella merkattu se piuha http://kuvablogi.com/nayta/1585647/

Jos joku viitsis tarkistaa että pitääkö tuon olla tuossa :D
BMW 2.3 TIC
WeiJJo
Megasquirt aloittelija
Posts: 10
Joined: Wed Mar 19, 2008 19:12
Location: Kempele

Post by WeiJJo »

WeiJJo wrote:Tuli tuossa avattua boxi ja siellä näytti olevan yks piuha irti. Se ensin näytti että se on paikallaan mut ku otin siitä kiinni ni se oliki irti, eli olisko vähä käyny lämpimänä ja irronnu??

Kuva boxista, jossa nuolella merkattu se piuha http://kuvablogi.com/nayta/1585647/

Jos joku viitsis tarkistaa että pitääkö tuon olla tuossa :D
Vieläkään en tiedä kuuluuko tuon piuhan olla tuossa, mut sen laitoin ja vaihdoin transistorin Q9 ni alko kipinää tulemaan.. Mutta, auto käy tosi "raskaasti" ja sammuu kun löysää jalan kaasulta. Lambda näyttää niin laihalle että skaala loppuu kesken :? eli ei jostain syystä saa bensaa kunnolla.. Voiko olla mahdollista että boxilta ois kärynny jotain muutakin?? Konkka C10 näytti ihan ku siihen ois kolvilla tökätty, eli sulanu päällisin puolin hieman, oisko sieltä voinu koneen käyttäjä karata??

E: Nyt rupes bemari toimimaan.. Oli yhen transistorin (IFRjotain) 2 jalkaa poikki..
BMW 2.3 TIC
Post Reply