BMW 320i turbo ic -87

Yleinen jutustelu

Moderator: Masi_K

E30 320i TiC
Megasquirttaaja
Posts: 25
Joined: Mon Apr 02, 2007 18:05
Location: Varkaus

BMW 320i turbo ic -87

Post by E30 320i TiC »

Nonii ,en ainakaa haulla löytänyt tämmöistä aihetta,joten mennään itse asiaan :).
Megan meinasin tossa kohta puolin hommata ja aattelin nyt kysästä et mitä kaikkia antureita pitää hommata, vai toimiiko noilla nykyisillä mitä on?
Sitte viel et kannattaako suosiolla rakentaa uusilla johdoilla vai rakentaa vakio johtosarjalle?
SamiH
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 253
Joined: Thu Mar 17, 2005 17:58
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by SamiH »

Ilmamäärämittarilla saa heittää vesilintua, muut anturit on sovitettavissa käyttöön. MAP anturi tulee boksin / rakennussarjan mukana.

Jos on vakio johtosarja teurastettavaksi, niin sitä voi hyväksikäyttää. Onhan siinä ainakin sopivat liittimet yms valmiina. Mutta tuo on sitten kiinni itsestä, molemmat on ihan päteviä keinoja.
Jankos
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 310
Joined: Sat Mar 12, 2005 17:17
Location: Jokioinen

Post by Jankos »

Johtosarjan tekisin kokonaan uusiksi...

Ainakin oma kokeums on että nopeammin vetää uudet johdot kuin muokkaa vanhaa ja etsii siinä kulkevia johtoja. Ja koskaan ei tiedä varmalla että haarautuuko se johto siellä johtosarjan sisällä jonnekin.
Leikitään kotia ja laitetaan kaasarit kiinni ;)
E30 320i TiC
Megasquirttaaja
Posts: 25
Joined: Mon Apr 02, 2007 18:05
Location: Varkaus

Post by E30 320i TiC »

Kiitoksia vastauksista :) Katsellaan nyt millon aloittaa tuon rojektin(ei ainakaa lähiaikoina huonon raha tilanteen takia)
E30 320i TiC
Megasquirttaaja
Posts: 25
Joined: Mon Apr 02, 2007 18:05
Location: Varkaus

Post by E30 320i TiC »

Noniin nyt on mega tulossa ,joten ajattelin kysyä semmoista asiaa et saako bmw:n vakio mittarin toimimaan megan kanssa ,vai joudunko ostamaan erillisen kierroslukumittarin?
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Post by Vauhtivaunu »

E30 320i TiC wrote: saako bmw:n vakio mittarin toimimaan megan kanssa ,vai joudunko ostamaan erillisen kierroslukumittarin?
Saapi sen vakiomittarinkin toimimaan.
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
hill-tun
Megasquirttaaja
Posts: 26
Joined: Wed Oct 31, 2007 21:57
Location: savo
Contact:

Post by hill-tun »

Itsellänikin on mega bmw:ssä (e30 316) ja siitä on orkkisboksi poistettu ja siinä toimii orkkismittari kaikilta muilta osin paitsi kierrosluvun osalta. Bmw:ssä kiekkakello saa signaalin oman boksinsa kautta. Ja ainakaan vielä en ole onnistunut selvittämään sen sielunelämää.
Image
E30 320i TiC
Megasquirttaaja
Posts: 25
Joined: Mon Apr 02, 2007 18:05
Location: Varkaus

Post by E30 320i TiC »

No nyt alkaa sitten ruutan rakennus paikalleen, pitäis enne bimmerpartyjä saada ajoon :D pystyykö orkkis triggeriä käyttämään vai kannattaako laittaa erilainen?
SamiH
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 253
Joined: Thu Mar 17, 2005 17:58
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by SamiH »

http://www.diyautotune.com/catalog/motr ... p-194.html Tuolla levyllä homma hoituu kaikista helpoiten.

Orggis triggerin käyttö onnistuu kans. Tosin VR anturi lähtökohtaisesti, joten vaati muunnospiirin kanttiaalloksi tai V3 piirilevyn josta tuo muunnospiiri löytyy vakiona.
E30 320i TiC
Megasquirttaaja
Posts: 25
Joined: Mon Apr 02, 2007 18:05
Location: Varkaus

Post by E30 320i TiC »

pystyykös tuota adapteria käyttämään V 2.2 :?:
SamiH
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 253
Joined: Thu Mar 17, 2005 17:58
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by SamiH »

Kyllä, mutta vaatii seurakseen sitten jotain joka muuttaa alkuperäisen VR anturin antaman tiedon MS:n ymmärtämään muotoon. Vaikkapa sitten täältä löytyvän, LM1815:sta käyttävän kytkennän. Olettaen tietysti että haluaa käyttää alkuperäistä anturia kampiakselilla.

Toinen vaihtoehto on vaihtaa anturi vaikkapa Hall-anturiksi.
E30 320i TiC
Megasquirttaaja
Posts: 25
Joined: Mon Apr 02, 2007 18:05
Location: Varkaus

Post by E30 320i TiC »

Saatiin tuo boksi ja johtosarja 1aikaa yöllä valmiiksi paikalleen, tuli sitten uusi ongelma.. Ei saa yhteyttä boksiin ja sillä hyperterminalilla kokeiltiin että johto toimii sillä hyppylagalla. Megatunea käytän säätö ohjelmana, pitääkö megatunen versio olla sama ku boksin versio?
E30 320i TiC
Megasquirttaaja
Posts: 25
Joined: Mon Apr 02, 2007 18:05
Location: Varkaus

Post by E30 320i TiC »

Homma selvisikin sillä että päivitettiin ruuttaan uusin koodi ja samoin päivitettiin megatune uusimpaan ja saatiin yhteys koneen ja ruutan välille ,mikä on hyvä asia :)
Saatiin myös säädöt laiteltua ,mutta tuli semmoinen ongelma et megatunen alapalkissa lukee config error ja bensa pumppu menee edestakaisin päälle ja pois :? Tämä tuli siis silloin ,kun yritettiin käyntiin
JaniM
Megajumala
Posts: 1390
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
Contact:

Post by JaniM »

Siellä on joku asetusvirhe, olikohan sytkäasetuksissa eli käykääs kaikki valikot läpi vielä.
E30 320i TiC
Megasquirttaaja
Posts: 25
Joined: Mon Apr 02, 2007 18:05
Location: Varkaus

Post by E30 320i TiC »

JaniM wrote:Siellä on joku asetusvirhe, olikohan sytkäasetuksissa eli käykääs kaikki valikot läpi vielä.
Joo, niin siellä saattaa olla dwell settings joku virhe ja sitten ledien ohjauksessa ehkä? Mut selviää kun menen kohta tutkimaan tarkemmin :)
E30 320i TiC
Megasquirttaaja
Posts: 25
Joined: Mon Apr 02, 2007 18:05
Location: Varkaus

Post by E30 320i TiC »

Elikkä, dwell settings, trigger settings ja code outputs oli vikaa, mutta viat nyt korjattu :D En ilmeisesti voi käyttää muuta triggeri pyörää ,kuin 36-1 ,jos oikein ymmärsin?
AJ
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 182
Joined: Mon Apr 03, 2006 14:21
Location: Seinäjoki

Post by AJ »

Miksi et voisi käyttää kuin 36-1 -pyörää? Ainut että EDIS4 vaatii 36-1-pyörän ja sen asentokin on oleellista, muuten voit kyllä käyttää muitakin hammastuksia.
E30 320i TiC
Megasquirttaaja
Posts: 25
Joined: Mon Apr 02, 2007 18:05
Location: Varkaus

Post by E30 320i TiC »

AJ wrote:Miksi et voisi käyttää kuin 36-1 -pyörää? Ainut että EDIS4 vaatii 36-1-pyörän ja sen asentokin on oleellista, muuten voit kyllä käyttää muitakin hammastuksia.
Selvitin asiaa lisää ja HEI7 ei ilmeisesti ymmärrä hall-anturin signaalia?
Eli taidan käyttää tuota bemun omaa anturia ja triggeriä eli 60-2.
E30 320i TiC
Megasquirttaaja
Posts: 25
Joined: Mon Apr 02, 2007 18:05
Location: Varkaus

Post by E30 320i TiC »

Homma edistyy jotenkin :D Kierros signaali jo saatu bmw:n omalla anturilla :) Semmoinen homma kuitenkin tuli että jostain syystä en saa imuilman lämpötietoa, anturi ihan uusi :? Anturi on Bosch 0 280 130 085

EDIT: Lämpömittari korjattu, syynä irronnut liitin boksin takaa :D
E30 320i TiC
Megasquirttaaja
Posts: 25
Joined: Mon Apr 02, 2007 18:05
Location: Varkaus

Post by E30 320i TiC »

Nyt tuli semmoinen ongelma et kun yrittää käyntiin ni kierroslukumittari näyttää 3000(kertoo 10:llä luultavasti?) et mikähän tähän sitten auttaisi?
JaniM
Megajumala
Posts: 1390
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
Contact:

Post by JaniM »

Tsekkaa asetukset vielä että hammasluvut täsmää ja pyttyjä oikea määrä.
E30 320i TiC
Megasquirttaaja
Posts: 25
Joined: Mon Apr 02, 2007 18:05
Location: Varkaus

Post by E30 320i TiC »

Asetukset tarkistettiin illalla, kaikki ok. Mut tuo hei7 ei ymmärrä sitten ilmeisesti 60-2 pyörää.
E30 320i TiC
Megasquirttaaja
Posts: 25
Joined: Mon Apr 02, 2007 18:05
Location: Varkaus

Post by E30 320i TiC »

Luovuttiin HEI7 kokonaan ja rakennettiin bosch:in sytkämoduulille :)
E30 320i TiC
Megasquirttaaja
Posts: 25
Joined: Mon Apr 02, 2007 18:05
Location: Varkaus

Post by E30 320i TiC »

Pieniä murheita tuli garretin kanssa ,mut tänään pitäisi kkk:n ahdin tulla niin pääsee lisää säätämään :D garretista meni laakerit :?
nykyinen : e34 527 TiC ms2, flat shift,launch control ja boost control
ex. e36 325 vakio
ex. e30 320 TiC megalla
blenheim
Megasquirttaaja
Posts: 47
Joined: Sat Sep 08, 2007 17:32
Location: Pohja

Post by blenheim »

Mistäs sulla tulee öljyt ahtimelle? Jos oot tehny tuon suodattimen kaulalta sen öljylähdön niin tarkistahan että tulee puhtaalta puolelta se öljy. Menee nopsasti laakerit ahtimesta kun likaiselta puolelta tulee. Näin kertoi isot pojat :).
E30 320i TiC
Megasquirttaaja
Posts: 25
Joined: Mon Apr 02, 2007 18:05
Location: Varkaus

Post by E30 320i TiC »

blenheim wrote:Mistäs sulla tulee öljyt ahtimelle? Jos oot tehny tuon suodattimen kaulalta sen öljylähdön niin tarkistahan että tulee puhtaalta puolelta se öljy. Menee nopsasti laakerit ahtimesta kun likaiselta puolelta tulee. Näin kertoi isot pojat :).
Öljynpaine otettu kellolta :) Tulikin sitten laitettua holset tilalle :D

EDIT: Pitää vielä testata että öljynpaine tulee, kisa autosta hajosi yksi ahdin ku suodatin oli hajonnut ja tukkinut ö-painepuolen putken
nykyinen : e34 527 TiC ms2, flat shift,launch control ja boost control
ex. e36 325 vakio
ex. e30 320 TiC megalla
E30 320i TiC
Megasquirttaaja
Posts: 25
Joined: Mon Apr 02, 2007 18:05
Location: Varkaus

Post by E30 320i TiC »

Jotain oli öljynpaine puolella, käytin letkun irti ja paineilmalla laskin läpi niin nyt tulee öljyä niinkuin pitääkin :) ja uusi ahdin on jo paikallaan et kyllä tää tästä :wink:
nykyinen : e34 527 TiC ms2, flat shift,launch control ja boost control
ex. e36 325 vakio
ex. e30 320 TiC megalla
WeiJJo
Megasquirt aloittelija
Posts: 10
Joined: Wed Mar 19, 2008 19:12
Location: Kempele

Post by WeiJJo »

Kirjoitetaanpa tahan topikkiin, ku samasta autosta kyse.. Eli tanaan kaytiin autoa penkittamassa ja saatamassa. Teholukemat jaivat n.220hp/294nm @ 0.6bar. Eli penkissa tuli ongelmia sytytyksen patkimisen takia. Loppuvaiheessa kun alettiin huippuja testaamaan ei kestany 0.6bar enempaa ahtoja, puola oli tuossa vaiheessa niin kuuma, ettei meinannut kestaa kasin koskea. Penkityksen jalkeen annoin tunnin auton jaahtya ja nostin paineen sinne 0.8bar niin toimi hyvin. Puolalle tulee melkein 14volttia, eli voisko liian suuri jannite vaikuttaa puolan lampenemiseen?? Mietin et vaihtaisin tuon jakajasytkan suorasytkaan, mita kaikkea muutoksia pitaa tehda?? Talla hetkella autossa jakaja sytka bosch moduulilla. 3-napainen triggeri pyora.. Kaikki ohjeet ja vinkit tervetulleita, olen vasta aloittelija megan kans.. :)
BMW 2.3 TIC
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Post by Vauhtivaunu »

WeiJJo wrote:Talla hetkella autossa jakaja sytka bosch moduulilla.
Mikähän mahtaa olla puolan merkki ja malli sekä sytkäyksikön numero?
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
WeiJJo
Megasquirt aloittelija
Posts: 10
Joined: Wed Mar 19, 2008 19:12
Location: Kempele

Post by WeiJJo »

Vauhtivaunu wrote:
WeiJJo wrote:Talla hetkella autossa jakaja sytka bosch moduulilla.
Mikähän mahtaa olla puolan merkki ja malli sekä sytkäyksikön numero?
Bosch 0 227 100 200 moduuli, puola mallia Biltema..

Suorasytka puola olis jo tiedossa, Bosch 0 221 503 010.. Mita muutoksia megalle pitaa tehda, mahtaako siella jo olla tarvittavat sytkakivet, ku nyt jo ohjaa sytytys ennakkoa? Ja kayko tuo mun triggeri pyora jossa 3 nastaa??
BMW 2.3 TIC
Post Reply