käynnistys ongelmia (ei käynnisty)

Megasquirtin säätäminen

Moderator: Masi_K

TTH
Megasquirttaaja
Posts: 73
Joined: Mon Apr 09, 2007 16:05
Location: KITEE

puritko jakajan?

Post by TTH »

Puritko jakajan , kun vaihdoit hal- anturin? Jakajaa pyörittävä osa käy molemmin päin jakajan akseliin. Eli sytyttääkö ykkössylinterillä silloin kun siellä on puristustahti, vai vaihtuiko jakajan akselin asento 180 astetta?
peanuts
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 220
Joined: Sun Jul 31, 2005 19:32

Post by peanuts »

joo purin mut merkkasin purkauessa sen pyörijän asennon. Tosin kokeiltiin sit myös testailu mielessä muuttaa tulpanjohtojen paikkoja niin että muuttuu sen 180 astetta mutta eipä tuolla tuntunu olevan vaikutusta...
peanuts
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 220
Joined: Sun Jul 31, 2005 19:32

Post by peanuts »

osaisko kukaan nyt antaa apuja ton koodin päivityksen kans mistä tos edellisel sivuil kirjottelin? löytyykö mistään vanhempia koodeja ku toi 029y4? Viikonloppuna pääsis taas puuhastelee auton paris
jantunen
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 122
Joined: Mon Feb 28, 2005 10:57
Location: Mustasaari

Post by jantunen »

peanuts wrote:osaisko kukaan nyt antaa apuja ton koodin päivityksen kans mistä tos edellisel sivuil kirjottelin? löytyykö mistään vanhempia koodeja ku toi 029y4? Viikonloppuna pääsis taas puuhastelee auton paris

Koitappas tsekata spark outputit tunesta, jos sattuis päälleikkäin olemaan sytkälähöt :!: Monesti tuo jää huomaamatta koodin vaihdon jälkeen :lol:
peanuts
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 220
Joined: Sun Jul 31, 2005 19:32

Post by peanuts »

Mulla on ne outputit seuraavalla tavalla:

FIDLE function: Spark output A
LED17: Squirt
LED 18: IRQ Trigger
LED 19: Spark output B

Tollai ne oli aiemminkin, paitsi tossa FIDLE functionissa oli vaan aiemmassa koodissa Spark output^.

Mut nyt mega herjaa sitä että boksissa on eri .ini tiedosto ku megatunessa (kopioin koodin mukana tulleen .ini tiedoston sinne auton hakemistoon). Muistaakseni herjas jotain et megatunessa on MS1 029y4 ja boksissa S1 029y4 tai jotain.... Pari kertaa kokeilin uusiks päivitellä sitä mut ei auttanu asiaa
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

mulla on ainakin ollut se käsitys, että jos käyttää muitakin spark outputteja, kuin pelkkä A, niin silloin ei se A output saa olla tuosta fidlestä, vaan se pitää olla led 17...
peanuts
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 220
Joined: Sun Jul 31, 2005 19:32

Post by peanuts »

ok, eli pitää kokeillakin sit viikonloppuna kun pääsee auton kimppuun ni tota B outputtia ottaa pois. Jos nyt saa sen megatunen boxin kiinni ollessa edes päälle, ettei herjaa tosta koodista
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

siis tarvitko 2 sytkähtöä, vai yhden :shock:
peanuts
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 220
Joined: Sun Jul 31, 2005 19:32

Post by peanuts »

Yhden sytkälähdön tartten vaan, eli jakajasytytys käytössä tolla bosch -139 moduulilla. Kattelin vaan aiemmista asetuksista että olis ollu spark output a ja spark output b käytössä, tosin tuntuu että sen jälkeen ku yritin koodia päivittää ni meni vanhatki asetukset jotenkin sekasin. Megatunen configuratorilla ei pysty myöskään tota uutta koodia aktivoimaan, tai siis sitä ei löydy sieltä vaihtoehdoista, vanhempia koodeja kyllä löytyy...
peanuts
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 220
Joined: Sun Jul 31, 2005 19:32

Post by peanuts »

Tänään kävin hakemassa vanhemman koodin, 029v, mut totakaan ei saa megatunen configuratorilla activoitua, purkkiin en kokeillu vielä tota sisään ladata...
jantunen
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 122
Joined: Mon Feb 28, 2005 10:57
Location: Mustasaari

Post by jantunen »

Teeppä kaikki ton ohjeen mukaan niin pitäs skulata. Ite oon poistellu megatunen koneelta ja asennellu sen uudelleen koodin vaihdon jälkeen..... en tiedä onko siitä mitään hyötyä, mutta on ainakin kaikki "turhat" tiedon rippeet pois sekaamasta :? Kannattaa poistaa myös tuo megasquirt kansio programfilesistä muuten siellä kummittelee nuo vanhat koodinroippeet.... Yks sytkälähtö vain toimintaan :!:

viewtopic.php?t=391
peanuts
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 220
Joined: Sun Jul 31, 2005 19:32

Post by peanuts »

mistähän johtuu, että kun kopion 029v koodin mukana tulleen msns-extra.ini tiedoston sinne car1/mtCfg kansioon niin megatune configurator näyttää msns-extra.ini signatureksi 029q. Edelleenkään en myöskään saa tuolta car1 valikosta aktivoitua configuratorilla tuota koodia, vaikuttaako tämä toimintaan? Muuten seurailin noita jantusen asetuksia, kohta kun pääsen tallille niin kokeilemaan koodia purkkiin sisään....
peanuts
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 220
Joined: Sun Jul 31, 2005 19:32

Post by peanuts »

noniin, jotain edistystä. Kokeilin pöytäkoneella koodin päivitystä niin nyt ei herjaa enää. Ilmeisesti ei tykkää läppärin usb-serial adapterista vaikka ei vikailmoituksia antanutkaan... Huomenna sit kokeilemaan taas sahata autoo käyntiin...
peanuts
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 220
Joined: Sun Jul 31, 2005 19:32

Post by peanuts »

joopa joo, liian aikaseen sitä taas iloittiin, sisällä kaikki näytti toimivan ihan ok kun sääteli pöytäkoneella. boksi näyttäny rumppaavan bensapumppua päälle ja pois eikä herjannu mitään koodista, mut heti ku laitan boksin autoon kiinni ja usb-serial adapterilla läppäriin kiinni niin alkaa herjata koodista ja bensapumppu rumppaa päälle ja pois. aiemmin toiminu ihan hyvin tolla adapterilla...
peanuts
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 220
Joined: Sun Jul 31, 2005 19:32

Post by peanuts »

Nyt on kokeiltu tota 029v ja 029y4 koodeja mut ei toi ota toimiakseen. Niin pitkään "toimii" toi boksi et sen saa autoon kiinni, sit ku laittaa virrat päälle ni samantien alkaa se bensapumpun rumppaus, jotenki tuntuu että korruptoituu se koodi aina ku laittaa autoon kiinni ton boksin...
TTH
Megasquirttaaja
Posts: 73
Joined: Mon Apr 09, 2007 16:05
Location: KITEE

Post by TTH »

Päivitätkö ohjelman purkille vai ootko, vai ootko ajanu ohjelman bootti palikan kanssa, kannattais kokeilla. Epäilys on että ohjelma päivittyy, mutta kun virrat sammutat niin seuraava käynnistys ei onnistuu.
peanuts
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 220
Joined: Sun Jul 31, 2005 19:32

Post by peanuts »

en oo tota bootti palikkaa kokeillu, pitääkin testata se sit seuraavaks
peanuts
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 220
Joined: Sun Jul 31, 2005 19:32

Post by peanuts »

voiskohan olla mahdollista että toi prossu ois entinen tosta boksilta? kokeilin päivittää boot jumpperin avulla tota, taas aluks toimi ihan hyvin, sain uudet asetukset tehtyä ym. Sit kun oli pari kertaa sammuttanu virrat ja laittanu uusiks ni veti taas ihan jumiin, MAP näyttää 189, bensapumppua rumppaa taas...
TTH
Megasquirttaaja
Posts: 73
Joined: Mon Apr 09, 2007 16:05
Location: KITEE

Post by TTH »

Luehan täältä. Siinä on jotain asetuksista megatunessa eli Useampia set asetuksia tai jotain. Ainakin siinä puhutaan bensapumpun toiminnasta kuin sinulla. YM. Ongelmista
viewtopic.php?t=2721&start=0&postdays=0 ... &highlight
peanuts
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 220
Joined: Sun Jul 31, 2005 19:32

Post by peanuts »

mä kokeilin poistaa sytkäasetukset kokonaan tuolta code base & outputs function valikosta mut ei auttanu asiaa. vieläki näyttelee map 189kPa ja bensapumppu rumppaa edes takasin
TTH
Megasquirttaaja
Posts: 73
Joined: Mon Apr 09, 2007 16:05
Location: KITEE

Post by TTH »

Toimiiko purkki pöytäkoneella? Mappi ja muut sydeemit vai sekoaakoko kun käytät läppäriä?
peanuts
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 220
Joined: Sun Jul 31, 2005 19:32

Post by peanuts »

Kyllä se sekoili pöytäkoneellakin. Pitää tossa illalla kokeilla vielä kerran boot jumpperilla laittaa vaikka joku vanhempi koodi (taitaa löytyä koneelta joku 024s tai jotain) ja katella sekooko vielä sitten...
peanuts
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 220
Joined: Sun Jul 31, 2005 19:32

Post by peanuts »

Noniin, nyt sain eilen illal ton boksin jo toimii, kokeilin vielä kerran boot jumpperil lataa ensin vanhemman koodin sisään ja sit päivitin tohon 029v niin nyt se toimii. Nyt pitää palata ton alkuperäsen onhegelman kimppuun mistä koko topicci alko, et jos ton sais jo joskus käyntiin. pitäis päästä katsastukseenki :D
peanuts
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 220
Joined: Sun Jul 31, 2005 19:32

Post by peanuts »

Vähän tullu edistystä, vaihdoin uuden startin ja nyt ku vedän sytkän 180' pieleen ni sytyttää putkessa. Vieläkään ei kuitenkaan kone käynnisty ku on oikein tuo järjestys. Laskeeko käynnistys rikastus sen rikastuksen määrän pelkästään sen tietyn lämpötila arvon kohdalta? Huomenna olis tarkotus kokeilla vielä käynnistys rikastuksia pienentää kun aikamoinen bensankatku tulee startatessa. sikäli jännä että mitään asetuksia ei ollut muutettu hall-anturin hajoamisen jälkeen ja ei lähtenyt hallin vaihdon jälkeen käyntiin
blenheim
Megasquirttaaja
Posts: 47
Joined: Sat Sep 08, 2007 17:32
Location: Pohja

Jeepin käynnistysongelmat...

Post by blenheim »

Jooh, ajattelin heittää tämän ketjun alle, kun kerran otsikkokin vastaa aihetta. Elikkäs ongelman nimi on se, että 360cid V8 AMC:n pata ei vaan yksinkertaisesti megasquirtin päivityksen jälkeen starttaa. Ei kirveelläkään. Lupaa kyllä ja on paukauttanut kuulonkin vähäksi aikaa pois putkessa sytytettyään. On täysin vakioruutta, ei syttyohjausta. Extran kautta ajellaan tuota. Mistä sitä kannattaisi lähteä etsimään vikoja? Voin laitella VE-taulukon ja asetukset näkyviin intterweppiin iltasella kun kotiin pääsen eksymään. Elikkä sitä nyt tässä hajoillessa siihen. Kävi hienosti ennen kuin päivitin tuohon uuteen 029y4 versioon vanhemmasta, mikähän se 026q2 tai joku... Partcon sarjasta siis kyse.
jantunen
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 122
Joined: Mon Feb 28, 2005 10:57
Location: Mustasaari

Post by jantunen »

Onkos tämän vika selvinny?
blenheim
Megasquirttaaja
Posts: 47
Joined: Sat Sep 08, 2007 17:32
Location: Pohja

Post by blenheim »

Jaa meikäläisen rojektin vika? Onhan tuo, tänään olisi mahdollisesti lähdössä taipaleelle jos vaan saan puolan vaihdettua. Todennäköisesti levähti puola kun ei kierroslukusignaalia saa ollenkaan eikä starttaa. Kipinää ei tule...
peanuts
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 220
Joined: Sun Jul 31, 2005 19:32

Post by peanuts »

toi omakin vika selvis. sieltä oli sit kuitenki pari männän rengasta jumissa. jostain syystä ei siinä kompuralla testatessa käyny ilmi, mut sit loppujen lopuks nostin kannen irti ku ei jaksanu ihmetellä enää. Nyt tuleekin sit samalla vaihdettuu kaikki laakerit ja tiivisteet alakertaan ton rempan yhteydes. Ainut asia mikä jäi ihmetyttämään on se, että miten hitossa ne renkaat on menny jumiin...
wilikki
Megasquirttaaja
Posts: 79
Joined: Sat Jun 07, 2008 11:39
Location: Espoo

Post by wilikki »

Kuulostaa kyllä hieman omituiselta :?: Noh toivotaan että lähtee rempan jälkeen käyntiin :D Oliko kerenny jo polttaa öljyä renkaiden jumimisen takia? Meinaan mulla oli palanut ölja aika raakasti mutta kävi kyllä, kotisivuillani kuvia avatusta koneesta.
peanuts
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 220
Joined: Sun Jul 31, 2005 19:32

Post by peanuts »

Eipä toi ollu kerenny öljyä poltella, ainakaan mäntien ja tulppien ja venttiilien ulkonäön perusteella. Nyt pikkuhiljaa valmistuu uus kone, vähän rajottaa tuota vauhtia kun ite opiskelee ja on kesätöissä helsingissä ja moottori 300km päässä vanhempien tallilla... Noo jos se siitä pikkuhiljaa. Vähän jäi auki että mikä ne renkaat sitten jumitti, stoorihan meni niin että oltiin vähän hieromassa noita karttoja osakaasulle ja sit otettiin välillä pari rivakampaa kiihdytystäki mut sit tuo ikivanha hall-anturi tuli tiensä päähän ja auto sammu kesken ajon, siitä sit hinattiin tallille ja anturin vaihdon jälkeen ei enää startannu -> männän renkaat jumissa...
Post Reply