käynnistys ongelmia (ei käynnisty)

Megasquirtin säätäminen

Moderator: Masi_K

peanuts
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 220
Joined: Sun Jul 31, 2005 19:32

käynnistys ongelmia (ei käynnisty)

Post by peanuts »

Seuraavanlaista ongelmaa on:
Autosta hajosi hall-anturi kesken ajon (jakajasytytys, gm:n 7pin moduulilla) ja auto hinattiin pihaan. vaihdoin uuden hall-anturin ja kokeilin autoa käyntiin mutta ei edes lupaa. kerran poksautti putkessa mutta ei muuta. Kaikki tulpat antaa kipinää ja bensaakin tulee mutta ei vain starttaa. Vaihdoin samaan syssyyn uudet tulpat, virranjakajan kannen ja kokeilin vielä toista puolaa, ei vaikutusta. Tulpat tuntuu olevan kosteat kun starttaus yrityksen jälkeen ne irroitin. Käynnistysrikastusten säädölläkään ei tunnu olevan vaikutusta.

Onko tämä nyt sit vaan säätökysymys vai onkohan esim. megasta voinut hajota jotain?
peanuts
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 220
Joined: Sun Jul 31, 2005 19:32

Post by peanuts »

Ai niin sellanen vielä että megatunen mukaan kierrokset tossa startatessa on n.170rpm...
peanuts
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 220
Joined: Sun Jul 31, 2005 19:32

Post by peanuts »

Tänäää käyty johdotuksia läpi ja tarkistin map anturin toiminnan + letkut, mistään ei mitään vikaa näytä löytyvän, silti ei vaan starttaa. Sellasen homman huomasin että vaikka käynnistys rikastukset laittaa nollaan niin silti ruiskuttaa tulpan reiästä bensaa ulos jos ilman tulppaa pyörittää, onko normaalia? Kiirus alkaa tulla kohta kun 28. päivä viimeinen katsastus päivä tolla katiskalla...
jantunen
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 122
Joined: Mon Feb 28, 2005 10:57
Location: Mustasaari

Post by jantunen »

Kyllähän sen käydä pitäs,jos kerta kipinää ja petroolia tulee :shock: Tikittääkö suuttimet? Ajattelin ettei vaan suuttimet ole kokoaika auki....Onko muistikuvia paljoko megatune näytti kierroksia vanhalla HALL-anturilla startatessa??
Kessi
Megasquirttaaja
Posts: 25
Joined: Mon Nov 06, 2006 19:27
Location: Turku
Contact:

Post by Kessi »

Ja sytytys järjestys varmasti tarkistettu ja todettu oikeaksi...
...Kyl se siihen sopii!!...
Ford Probe 2.2GT
Turbo projektia
peanuts
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 220
Joined: Sun Jul 31, 2005 19:32

Post by peanuts »

Suuttimet tikittää juu tossa startatessa, eli ei oo koko ajan auki. Sytytysjärjestyksenki kahteen kertaan tarkastin tuon hall-anturin vaihdon yhteydessä, sekin kunnossa. Kaks päivää nyt ihmetelly tuota että mikä siinä on ku ei starttaa, kun kaikki edellytykset sille kuitenki on, ei edes yritä hörähtää tai putkessa paukauttaa tai mitään...

Vanhasta hall-anturista en muista yhtään että paljonko näytti kierroksia starttauksen yhteydessä. Kokeilin laittaa sitä bensan lisäainettakin jos ois ollu kosteutta polttoaineessa mutta ei mitään vaikutusta. En tiedä voiskohan semmonen olla mahdollista että ei jaksa paineessa antaa tarpeeks vahvaa kipinää, tosin kaikki sytkä osatkin vaihdettu, uudet tulpat, johdot, jakajan kansi, sytkänohjaus moduuli... Toista puolaa kokeiltu, ei vaikutusta...

Käynnistysrikastustenkaan säätely ei tunnu auttavan mitään...
jantunen
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 122
Joined: Mon Feb 28, 2005 10:57
Location: Mustasaari

Post by jantunen »

Oliko se Hall-anturi varmasti sökö? Kaikki asetukset varmasti oikein? Bensanpaineekki varmaan kunnossa, jos kerta tulpanreijistä lentää :D
peanuts
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 220
Joined: Sun Jul 31, 2005 19:32

Post by peanuts »

Joo hall-anturi siitä meni sököks, testasin sen vielä erikseen ni ei antanu mitään signaalia. Sytkä vaan hävis kesken ajon sillon ku se hajos ja sit ei enää startatessa se megan ledikään välkytelly mikä yleensä startatessa välkkyy. Sit vaihdoin sen anturin ni valo alko taas välkytellä startatessa mutta käyntiin ei vaan halua. Bensanpainemittari näyttää 3bar paineita startatessa että kyllä siellä bensaa ainakin tulee. Vähän meinaa nyt ymmärrys loppua kesken...

Niin ja mitään asetuksia ei muuteltu siinä välissä kun auto tallissa seiso, tienvarresta se sinne hinattiin ja tallissa odotti niin pitkään että ehdin taas lomalle ja sen anturin vaihtamaan. Ekalla startti yrityksellä ton anturin vaihdon jälkeen ni kerran posautti putkessa mut sen jälkeen ei mitään elon merkkiä..

EDIT:
Olettaisin että tossa ei nyt lankultakaan oo mitään menny sökö koska se kipunaa kuitenki iskee ja suuttimetkin aukeilee. Pitää varmaan jostain yrittää vielä ajoituslamppu hommata ja kattoo että varmaan antaa oikeeseen aikaan sen kipinän. Tosin mitään noita ennakko asetuksia ja säätöjäkään ei oo muuteltu.
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

kauanko se seisoi? nämä pirun uudet bensat tahtoo mennä välillä 2 viikossa sellaiseksi, ettei meinaa lähteä käyntiin, eikä ne "säilöntäaineet" enää sitten auta...
peanuts
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 220
Joined: Sun Jul 31, 2005 19:32

Post by peanuts »

kaks viikkoo se ehti tossa tallissa nökötellä yksin ennen ku ehti taas tulla kotona käymään ja laittelemaan...
peanuts
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 220
Joined: Sun Jul 31, 2005 19:32

Post by peanuts »

taas koko päivän kikkaillu ton kans, välillä saattaa ihan pikkasen hörähtää mut ei toivookaan käyntiin. Pitänee illalla laskee tankki ihan tyhjäks ja käydä muutama kymmenen litraa uutta bensaa sinne, josko auttas yhtään....
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

mulla meni muutama hammaskehä + tulpat, kun en heti hokannut, että ongelmat johtui nyky bensasta :x

välillä kun tuli kuukauden tai pitempiä taukoja tuon koneen kanssa, niin aina sai ihmetellä miksei käyntikunnossa sammutettua konetta saa ilman 5 tunnin tappelua käyntiin :evil:
Bv2sella
Megasquirttaaja
Posts: 29
Joined: Tue Aug 09, 2005 9:02

Post by Bv2sella »

Höylä wrote:mulla meni muutama hammaskehä + tulpat, kun en heti hokannut, että ongelmat johtui nyky bensasta :x

välillä kun tuli kuukauden tai pitempiä taukoja tuon koneen kanssa, niin aina sai ihmetellä miksei käyntikunnossa sammutettua konetta saa ilman 5 tunnin tappelua käyntiin :evil:
Tuotatuota, olikus siulla se bensa jossain irtokanisterissa mistä sitten pumpulla syötit koneeseen? Jos oli niin veikkaisin että ihan normaalia kun se bensiini pääsee kosketuksiin ilman kanssa ja osa hiilivedyistä haihtuu taivaan tuuliin. Tilanne on kuitenkin ihan erilainen auton suljetussa polttoainejärjestelmässä, olettaen että tankin korkki on tiivis. En usko että nykybensiini mitenkään muuttuu sen kummemmaksi muutamassa viikossa, tai edes kuukaudessa. Huom. oma mielipide.
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

kannussa oli, mutta korkki kiinni väliajat...

ja nykybensa tosiaan menettää ominaisuutensa jo muutamassa viikossa, puhumattakaan kuukausista, valitettavasti...

ei ennen tarvinnut mitään erikoisbensaa esim. 2-t koneille, kyllä ne pelas ihan hyvin normaali pumppubensalla + parilla prosentilla 2-t öljyä, nykyään taas ei... (osto päivänä kyllä pelaa, mutta ei enää seuraavalla viikolla esim. moottorisahaa saa käyntiin, sillä viimeviikolla ostetulla bensalla...)
peanuts
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 220
Joined: Sun Jul 31, 2005 19:32

Post by peanuts »

noniin, taas koko päivä tapeltu tallissa tuloksitta. Nyt alkaa mennä jo vähintäänkin "mielenkiintoseks" tää touhu. Yks autoasentajan paperit omaava kaveri kävi kaverina kattomassa tota vehjettä:

Tyhjennettiin tankki ja laitettiin uudet bensat tilalle, ei vaikutusta.

Kokeiltiin laittaa painetta sylintereihin että jos sieltä ois joku venttiili menny, ei ollu vuotoja.

Tarkastettiin jako, oli kohdallaan.

Tarkastettiin sytkän ajoitus startatessa, oli kohdallaan.

Kokeiltiin vaihtaa vielä toiset tulpat, ei vaikutusta.

Käynnistysrikastuksia ja ennakkoa rukattiin suuntaan jos toiseenkin, ei vaikutusta. Semmonen ihme putputus vaan kuuluu koneesta ja putkesta mut ei edes yritä käyntiin.

Sellasen homman huomasin että välillä ku käänti avaimesta virrat päälle ni anto tulpat kipinän, sillon meinaan yritti sytyttää ku kone pyörähti vähän. Mikähän tuon lie aiheuttaa, ei toistunu kuitenkaan joka kerta.

Kyllä tässä alkaa äly loppuu kesken, pitänee laittaa auto seisontaan kun ei tässä oo mitään toivoo saada ennen katsastusta sitä ajokuntoon kun lomakin loppuu.
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Post by Benkku »

Bv2sella wrote:Tilanne on kuitenkin ihan erilainen auton suljetussa polttoainejärjestelmässä, olettaen että tankin korkki on tiivis. En usko että nykybensiini mitenkään muuttuu sen kummemmaksi muutamassa viikossa, tai edes kuukaudessa. Huom. oma mielipide.
Säilyy kyllä, Nesteen asiantuntijan mukaan kolmisen vuotta* valolta suojatussa suljetussa tankissa/kanisterissa ja viileässä.

* Lähde: Poltto-aine artikkeli äskettäin ilmestyneessä VM:ssä.
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

Benkku wrote:
Bv2sella wrote:Tilanne on kuitenkin ihan erilainen auton suljetussa polttoainejärjestelmässä, olettaen että tankin korkki on tiivis. En usko että nykybensiini mitenkään muuttuu sen kummemmaksi muutamassa viikossa, tai edes kuukaudessa. Huom. oma mielipide.
Säilyy kyllä, Nesteen asiantuntijan mukaan kolmisen vuotta* valolta suojatussa suljetussa tankissa/kanisterissa ja viileässä.

* Lähde: Poltto-aine artikkeli äskettäin ilmestyneessä VM:ssä.
juu, se green tai green racing säilyy sen n. 3 vuotta (samaa kuin yleisesti myytävät pienkone bensiinit...) normaali bensalle neste lupaa n. 3 kk säilyvyyden.
Pecan
Megasquirttaaja
Posts: 66
Joined: Wed Apr 20, 2005 19:44
Location: 6A

Post by Pecan »

Oletko tarkistanut imupuolelta kaikki letkujen liitokset ym. ettei ole ampunut jotain alipaineletkua irti, jos on paukutellut?

Tuosta bensasta, itse kävin joulun tietämillä ajelemassa noin vuoden vanhoilla normi ST1 bensoilla, mitä projektiaton tankissa oli. Eikä ollut mitään ongelmia. En sitten tiedä onko esim nakutusherkempää tai muuta.
peanuts
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 220
Joined: Sun Jul 31, 2005 19:32

Post by peanuts »

juu, kaikki letkut tuli siinä sivussa tarkisteltua ettei vuotoja ole. mites toi map-anturin lukema, kun se startatessa näyttelee jotain 96-100kPa, et onko toi normaalia vai pitäiskö sen vetää enemmän alipaineelle startatessa??
peanuts
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 220
Joined: Sun Jul 31, 2005 19:32

Post by peanuts »

Sellasen jännän jutun huomasin kyl kans eilen, että imusarjasta ku otti sen lisäilmaventtiilin irti niin startatessa tuntu siitä letkusta et se ois pumpannu ilmaa edes takas et puhaltanu ulos ja imeny sisään. Vähän kyllä viittais venttiili vikaan mut jollain 8bar paineella pistettiin ilmaa sylinteriin venttiilit kiinni asennossa eikä sillon puhaltanu sieltä letkusta. En tiedä pitäiskö tossa sit alkaa ettiä tosta ite megasquirtista vikoja kun ei tunnu koneesta löytyvän
msivula
Megasquirttaaja
Posts: 84
Joined: Sun Jun 19, 2005 20:37
Location: Jyväskylä

Post by msivula »

Eihän siellä oo nokka-akseli, nostaja tai keinu poikki tms? Millanen motti kyseessä?
peanuts
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 220
Joined: Sun Jul 31, 2005 19:32

Post by peanuts »

itelläkin kävi toi katkennut nokka mielessä ku kerran on katkennu aiemmin, mut avattiin venttiilikoppa ja pyöriteltiin konetta käsin, hyvin pyöri nokkakin siellä ja näky olevan keinutkin ihan mukana. Kyseessä on opelin 2.0l 8v moottori 90- vuosimallin vectrasta. Huomenna pitää taas jatkaa tota diagnosointia jos sieltä jotain jostain löytyis
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Post by Benkku »

Höylä wrote:
Benkku wrote:
Bv2sella wrote:Tilanne on kuitenkin ihan erilainen auton suljetussa polttoainejärjestelmässä, olettaen että tankin korkki on tiivis. En usko että nykybensiini mitenkään muuttuu sen kummemmaksi muutamassa viikossa, tai edes kuukaudessa. Huom. oma mielipide.
Säilyy kyllä, Nesteen asiantuntijan mukaan kolmisen vuotta* valolta suojatussa suljetussa tankissa/kanisterissa ja viileässä.

* Lähde: Poltto-aine artikkeli äskettäin ilmestyneessä VM:ssä.
juu, se green tai green racing säilyy sen n. 3 vuotta (samaa kuin yleisesti myytävät pienkone bensiinit...) normaali bensalle neste lupaa n. 3 kk säilyvyyden.
Nimenomaan artikkelissa kyse oli tavallisesta pumppubensiinistä. Liekö Neste enää edes valmistaa Futura Green Racing bensiiniä.
peanuts
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 220
Joined: Sun Jul 31, 2005 19:32

Post by peanuts »

tänään kikkailtiin vielä sytkäennakkojen ja ajoitus lampun kans, ei tuottanu tulosta. Pitäiskös ton map lukeman olla kovasti alle 100kPa eli tuntuvasti alipaineella kun starttaa? itellä se ei alle 90 laske vaikka vuotoja ei testien perusteella olis...
Jasen2624
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 375
Joined: Thu Aug 24, 2006 10:10
Location: Suomussalmi

Post by Jasen2624 »

Ei se mappi välttämättä laske tartatessa kovinkaa paljoo hyvä jos ollenkaa.. Ei ainakaa itellä tuossa 18R-GTE:ssä.
Hullulla hullun mieli!!
Honda c-rv -08 2.0i
Skoda octavia -07 1.6 fsi
peanuts
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 220
Joined: Sun Jul 31, 2005 19:32

Post by peanuts »

ok. nyt kokeilin piruuttani päivittää uutta koodia purkkiin, ton 029y4 koodin laitoin, koodin lataaminen meni hyvin mut sit kun pistää purkkiin virtoja ja uuden ohjelman sisään ni alkaa rämpätä bensa pumppua päälle ja pois ja vilkuttaa config erroria. Tein uuden ohjelman vielä käsin uusiksi etten suoraan ajanut vanhaa ohjelmaa sisään purkkiin. Kokeilin koodin päivitystä uusiksi mutta ei auttanut tuohon config erroriin, sit megatunea käynnistäessä se alko herjata että purkista löytyy eri koodi kuin msns-extra.ini tiedostossa on mainittu. Ton koodin mukana tulleen tiedostonkin kopioin oikeaan paikkaan. Purkissa oli S1 extra koodi ja ohjelmassa MS1 extra koodi tuon virheilmotuksen mukaan....
jantunen
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 122
Joined: Mon Feb 28, 2005 10:57
Location: Mustasaari

Post by jantunen »

Onko vika jo paikallistettu?
peanuts
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 220
Joined: Sun Jul 31, 2005 19:32

Post by peanuts »

Ei oo vikaa löytyny. Nyt tullu viikko taukoo ja toinen vielä edessä tosta auton laitosta ku ite on opiskelee helsingissä ja auto on kotipaikalla maalla. Tohon koodinpäivitysongelmaan kaipailis kans tällä hetkellä apuja, pitäiskö kokeilla jotain hieman vanhempaa koodia tunkee sinne purkkiin kun toi uusin ei toiminu?
JasuK
Megasquirttaaja
Posts: 24
Joined: Sun Sep 23, 2007 11:00
Location: Isojoki

Post by JasuK »

Itse en näistä mitään ymmärrä, mutta oletko kokeillut toisella hall-anturilla? Enkä tiedä miten oireilee jos esim. hallin piuhat väärin päin?
peanuts
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 220
Joined: Sun Jul 31, 2005 19:32

Post by peanuts »

Joo tuli kokeiltua toista hall-anturia myös, samanlaista joka jakajassa alunperin kiinni, mutta ei ollut vaikutusta. Samalla siinä vielä testasin että toimii samalla tavalla molemmat anturit, noi liipasut ym.
Post Reply