
mitsu 6G72 (sigma, gt3000) koneeseen megasquirt
Moderator: Masi_K
oli se jo tiistaina siinä ja siinä, että vieläkö starttaa
tuo audin startti on muuten ihan hyvä (pieni kokoinen, eli mahtuu hyvin koneen kylkeen ja voimakas, mutta on vähän hidas
) startti kierrokset ei ole kuin n. 185-195 RPM ja koska käytössä time based asetus sytytyspuolella, tuntuu että nyt saa sahata niin pirusti, että hörähtää, jos taas starttaus kierrokset saa nousemaan sinne 250 RPM pintaan, kone hörähtää oikeastaan heti... tai sitten tuo ongelma johtuu tästä etanoli kokeilusta (polttoaineessa nyt n. 40 % etanolia) ja sehän vaatii suuremmat ennakot 
täytyy vissiin alkaa antamaan startille taas 24 V
eli joudun palaamaan alkuperäiseen suunnitelmaan kolmesta akusta autossa, yksi akku hoitaa megan ja muut 12 V systeemit, 2 muuta akkua sitten startin 24 V järjestelmän...
olisko kenelläkään hyvää neuvoa, kuinka kytken kaikki akut saman 12 V laturin perään
varmaan siinä joutuu jotain päävirtakatkaisimia ja releitä rakentamaan 
oma idea on tällähetkellä seuraava...
ne 2 kpl starttiakkua irrotetaan latausjärjestelmästä starttauksen ajaksi samalla, kun ne kytketään sarjaan antamaan sen 24 V startille (tämän asian kun saisi automatisoitua...), se akku joka antaa megalle ja muille sen 12 V on kokoajan latausjärjestelmään kytkettynä.
jotenkin tekis mieli rakentaa tuosta edes jotenkin automaattinen, kun nyt jo on tulossa katkaisimia ja releitä vähän samaan tyllin, kuin keskikokoiseen lentokoneeseen
eli megan virta, polttoainepumppujen ja suuttimien virta, puolien ja sytkäyksikön virta + muut flektien, vesiruiskun pumpun ja suuttimen ym. virrat, kaikki on eri katkaisijoiden takana...

tuo audin startti on muuten ihan hyvä (pieni kokoinen, eli mahtuu hyvin koneen kylkeen ja voimakas, mutta on vähän hidas


täytyy vissiin alkaa antamaan startille taas 24 V

eli joudun palaamaan alkuperäiseen suunnitelmaan kolmesta akusta autossa, yksi akku hoitaa megan ja muut 12 V systeemit, 2 muuta akkua sitten startin 24 V järjestelmän...
olisko kenelläkään hyvää neuvoa, kuinka kytken kaikki akut saman 12 V laturin perään


oma idea on tällähetkellä seuraava...
ne 2 kpl starttiakkua irrotetaan latausjärjestelmästä starttauksen ajaksi samalla, kun ne kytketään sarjaan antamaan sen 24 V startille (tämän asian kun saisi automatisoitua...), se akku joka antaa megalle ja muille sen 12 V on kokoajan latausjärjestelmään kytkettynä.
jotenkin tekis mieli rakentaa tuosta edes jotenkin automaattinen, kun nyt jo on tulossa katkaisimia ja releitä vähän samaan tyllin, kuin keskikokoiseen lentokoneeseen

Kauankohan toi 12v startti katselee 24v menoa? Relekytkennät tommoseen viritelmään.. no.. kuulostaa aika viritelmältä.
Miksi megalle pitää olla oma akku? Jos häiriöiden takia niin häiriöt akun jännitteeseen tulee kuitenkin lähes aina laturista jos jostain.
Turbiini pistikin jo että voi silti ottaa 12v vaikka kytkisikin toisen akun jatkoksi.
Miksi megalle pitää olla oma akku? Jos häiriöiden takia niin häiriöt akun jännitteeseen tulee kuitenkin lähes aina laturista jos jostain.
Turbiini pistikin jo että voi silti ottaa 12v vaikka kytkisikin toisen akun jatkoksi.
Tiara Kit Car - MsnS-E
tuosta Turbiinin kertomasta kytkennästä en ollut varma, joten siksi ajattelin tuota 3 akkua
mulla on kyllä niin huonot kokemukset yhdistelmästä megasquirt ja vajaa akku, että taidan silti päätyä siihen kolmen akun ratkaisuun
siinä kun on kuitenkin startti hetkellä ottamassa kuormaa megasquirt, 2 kpl "bosch:n" bensapumppua ja puolat... jos tuohon vielä lisään kuormaksi startin, niin mega on aina sekaisin
eli ei häiriöiden takia, vaan siksi, että mega saa riittävästi jännitettä.
ja taitaa päästä 12 V startti vähemmällä 24 V kanssa, kuin että sitä sahataan maailman tappiin epätoivoisesti 12 V:lla
en ole vielä ainakaan yhtäkään starttia polttanut tuolla 24 V systeemillä
24 V starttaus kestää vain n. 2 sek. kun tänäänkin sain sahata yli minuutin pätkiä, eikä edes luvannut 12 V
tuo kun on tuollainen mukava 10:1 puristeinen 6 pyttyinen turbo kone, niin pistää hanttiin aika tavalla startatessa... ja koska autolla olis varmaan eniten aikaa ajella talvella, niin miten sen -20 pakkasesta saa käyntiin, jos ei kerran +15 asteista hallista lähde ekalla...
jotain tuollaista belaruksen relettä kaavailinkin (tai vastaavaa, ei kai sen nyt pakko pelastuksesta ole olla...)
edit: tuo 2 akkua taitaa kyllä riittää, kun tarkemmin ajattelin
startti pääsee siinä kuitenkin "vähemmällä" ja kone pitäis käynnistyä aika nopeasti, jolloin sen 12 V jännitteen ei pitäis ehtiä laskea megan kipurajan alapuolelle...
jostain kumman syystä aina kun olen palannut käyttämään pelkkää 12 V startille, niin hammaskehä on ollut selvänä
lähinnä juuri niiden ylipitkien ja epätoivoisten starttausten takia, kun ei lähde käyntiin, niin ei lähde... eilen tein senkin havainnon, että juuri se akkujännitteen laskeminen tietyn rajan alapuolelle on yksi syy niihin paskana oleviin sytkäyksikköihin, lämpenee ihan pirusti se boksi, jos jännite ei ole riittävä (niitä Dwell juttuja...) ja yleensä se hukkaa kipinänkin startatessa pelkästään 12 V, kertaakaan en muuten ole onnistunut saamaan konetta käyntiin yhdellä akulla, aina niitä on vähintään sen 2 kpl tarvinnut (toinen megalle ja muille sähköille ja toinen startille)

mulla on kyllä niin huonot kokemukset yhdistelmästä megasquirt ja vajaa akku, että taidan silti päätyä siihen kolmen akun ratkaisuun


ja taitaa päästä 12 V startti vähemmällä 24 V kanssa, kuin että sitä sahataan maailman tappiin epätoivoisesti 12 V:lla



jotain tuollaista belaruksen relettä kaavailinkin (tai vastaavaa, ei kai sen nyt pakko pelastuksesta ole olla...)
edit: tuo 2 akkua taitaa kyllä riittää, kun tarkemmin ajattelin

jostain kumman syystä aina kun olen palannut käyttämään pelkkää 12 V startille, niin hammaskehä on ollut selvänä

tänään varmistui, että tuo mun USB-sarjaportti adapteri on mennyt paskaksi
ei saa yhteyttä megaan eikä innovaten lambdaan...
ajurin kokeilin ajaa uusiksi, mutta ei vaikutusta asiaan...
meinasin hieman muutella ryypyn asetuksia, kun pitää yli 10 kertaa ryypyttää konetta, jos meinaa saada sen käyntiin,mutta en tosiaan saanut yhteyttä megaan, sitten muistin sen, että kun kaasun on painanut pohjaan kolmesti kone saa extra annoksen polttoainetta startatessa, onneksi olin sen asetuksen jo ehtinyt aikaisemmin ottaa käyttöön... sen avulla kone käynnistyy ilman turhaa sahaamista

ajurin kokeilin ajaa uusiksi, mutta ei vaikutusta asiaan...
meinasin hieman muutella ryypyn asetuksia, kun pitää yli 10 kertaa ryypyttää konetta, jos meinaa saada sen käyntiin,mutta en tosiaan saanut yhteyttä megaan, sitten muistin sen, että kun kaasun on painanut pohjaan kolmesti kone saa extra annoksen polttoainetta startatessa, onneksi olin sen asetuksen jo ehtinyt aikaisemmin ottaa käyttöön... sen avulla kone käynnistyy ilman turhaa sahaamista

tämä nyt ei varsinaisesti liity megaan, mutta laitetaan nyt kuitenkin
"löysin" tänään 2 kpl hyviä PIRELLI P ZERO 255/45 ZR18 renkaita kusiaiseen...
rengas
nyt pitäis vielä keksiä vanteet noille kumeille...
meneeköhän jo liian härskiksi
edit: TSW:n vanteet löytyis 9x18” ET 20 mersun 5x112 jaolla, samaa vannetta saa myös esim. 7x17” ET 40 mitsun 4x114,3 jaolla, eli sais eteenkin samanlaiset…
TSW KYALAMI

"löysin" tänään 2 kpl hyviä PIRELLI P ZERO 255/45 ZR18 renkaita kusiaiseen...
rengas
nyt pitäis vielä keksiä vanteet noille kumeille...
meneeköhän jo liian härskiksi

edit: TSW:n vanteet löytyis 9x18” ET 20 mersun 5x112 jaolla, samaa vannetta saa myös esim. 7x17” ET 40 mitsun 4x114,3 jaolla, eli sais eteenkin samanlaiset…
TSW KYALAMI
tänään aamulla ehdin jo hieman hahmotella laatikkoa koneeseen hallilla käydessäni... loppupäivä menikin sitten heinätöissä 
1
2
3
4
jotain suttuisia kuvia otin kännykällä...
ehkä tänä kesänä vihdoin sais auton ajoon, kun ei tuo nyt enää paljosta ole kiinni
ja vanteetkin sitten löytyi...
League 9x18" ET 30 vanne muuten ihan vastaava, kuin kuvassa oleva, paitsi rosteri reunuksella ja "hieman" suuremmalla huulella
tätä samaa vannetta saa myös mitsun 4x114,3 jaolla, joten saan eteenkin samanlaiset 

1
2
3
4
jotain suttuisia kuvia otin kännykällä...
ehkä tänä kesänä vihdoin sais auton ajoon, kun ei tuo nyt enää paljosta ole kiinni

ja vanteetkin sitten löytyi...
League 9x18" ET 30 vanne muuten ihan vastaava, kuin kuvassa oleva, paitsi rosteri reunuksella ja "hieman" suuremmalla huulella


ei ne vanteet sitten olleetkaan mitään leaguen tuotantoa
vaan tälläiset mesh 2 vanteet, myyjä oli jotain sekoillut... no haitanneeko tuo mitään 


taka-akselia alettu sovittelemaan kuvia ja selostusta...
jokohan sitä pääsis tänä kesänä kokeilemaan vaikka varttimailia
edit: ei todellakaan päästy kokeilemaan varttimailia, kun ei saatu kasaan koko autoa
jokohan sitä pääsis tänä kesänä kokeilemaan vaikka varttimailia

edit: ei todellakaan päästy kokeilemaan varttimailia, kun ei saatu kasaan koko autoa

Last edited by Höylä on Tue Sep 18, 2007 23:44, edited 1 time in total.
Megasquirt vaihdetu uuteen koteloon, ei muuta toimintaa...
hieman siistimpi tuosta tuli noiden kunnon liittimien myötä... ei tarvitse enää niitä sokerinpala liitäntöjä käyttää lisälähtöjen johdotuksissa (vesiruiskun johdot, sytkä, kierroslukumittari ja lähtörajoitin)
uusi kotelo 1
uusi kotelo 2
uusi kotelo 3
uusi kotelo 4
meneeköhän tämä nyt jo sellaiseen turhaan "tuunaukseen"
no, kai sitä nyt saa hieman lipsua...
hieman siistimpi tuosta tuli noiden kunnon liittimien myötä... ei tarvitse enää niitä sokerinpala liitäntöjä käyttää lisälähtöjen johdotuksissa (vesiruiskun johdot, sytkä, kierroslukumittari ja lähtörajoitin)
uusi kotelo 1
uusi kotelo 2
uusi kotelo 3
uusi kotelo 4
meneeköhän tämä nyt jo sellaiseen turhaan "tuunaukseen"

jotain taas saatu aikaiseksi...
kone + laatikko on saatu kiinni koriin + syyläri + senverran sähköjä, että saa koekäytellä vetareita odotelessa ja opetella taas tuota säätö teoriaa
paukkua testatessa huomasin, että holset hx 40 superi tuntuu "heräävän" jossain 2500 rpm
(pakopuolen osalta, painepuoli ei taas ole vaihteeksi vielä kiinni imusarjassa)
koodi päivitetty 10d2 hi-res versioon
kone + laatikko on saatu kiinni koriin + syyläri + senverran sähköjä, että saa koekäytellä vetareita odotelessa ja opetella taas tuota säätö teoriaa

paukkua testatessa huomasin, että holset hx 40 superi tuntuu "heräävän" jossain 2500 rpm

koodi päivitetty 10d2 hi-res versioon