mitsu 6G72 (sigma, gt3000) koneeseen megasquirt

Käyttäjien onnistuneita Megasquirt asennuksia

Moderator: Masi_K

Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

mitsu 6G72 (sigma, gt3000) koneeseen megasquirt

Post by Höylä »

moottori johon rakentelen megasquirttia (extra) on mitsu 6G72 (3.0 V6 24 v), eli kyseistä moottoria käytetään mitsubishi sigmassa ja gt 3000 (tuplaturbona gt 3000) sekä ainakin dodge stealth mallissa.

Avaan tänne oman palstan jossa kyselen neuvoja ja ohjeita, ettei tarvitse joka paikassa sekoilla ja kysellä tyhmiä :) sekä ilmoittelen edistymisestä projektin suhteen.

nyt ollaan siinä vaiheessa, että olen alkuperäisestä johtosarjasta napsinut ne liittimet irti, mitä tarvitsen tuon megasquirtin kanssa.

seuraavaksi pitäis kalibroida kaasuläpän asento tunnistin ja tehdä mitsun omasta jäähdytysneste anturista easythermillä "oikeat arvot" megalle.
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

kaasuläpän kalibrointi onnistui ilman tuskia, johdot kiinni ja pari hiiren klikkausta ja se oli siinä 8)

sitten tuo jäähdytysneste anturin "kalibrointi", kannattaako siihen edes ryhtyä, kun näyttää megasquirtin omilla arvoilla 1-3 asteen tarkkuudella jo valmiiksi oikein (huoneenlämpö megasquirtin mukaan 24 C ja vedenkeittimellä kiehautetun veden lämmöksi antaa 92 C)

nyt alkaa olemaan muuten kaikki testattuna ja kalibroituna, paitsi sytytys puolen rakentamista en ole vielä aloittanutkaan :o mikä siis on se asia joka ajoi mut tähän koko projektiin.

sitten pari kysymystä jotka olen unohtanut kysyä :shock: eli onko imuilman lämpötila anturi pakollinen, jos käytän tuota speed density tilaa (jostakin jäänyt sellainen olettamus päähän, ettei sitä tarvita tuossa tapauksessa, turbotukssa tietysti siitä olis varmaan hyötyä), lambda anturi ei ainakaan ole pakollinen, mutta helpottais säätämistä ja jotain muutakin kysyttävää oli, mitä en nyt juuri muista :oops:
Ridge
Megasquirttaaja
Posts: 99
Joined: Sun Mar 06, 2005 19:09
Location: Karstula

Post by Ridge »

En minä ainakaan menis muuttaan tota lämpötila anturin kartaa mihinkään suuntaan.

Kyllä tuo imuilman lämpötila anturi on ihan kätevä olla olemassa jo vaparissa ja turbo vehkeessä vissiin viel hyödyllisempi ku ahdoilla tuo ilman lämpö tuppaa kasvamaan.

Ilman minkäänlaista lamdaa en kyllä tuollaista moottoria uskaltaisi säätämään ruveta kun ovat kalliita nuo venttiilit ja männät :D
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

nyt on sytytyksen vaatimat "rauta muutokset" tehty (kiitos SamiH:lle teknisestä toteutuksesta ja W-PH:lle ohjeista, kuinka ne tehdään :wink: )

eli ulostulot on otettu ledeiltä kuva 1 ja kuva 2 myös 2nd trigger ominaisuutta varten on tehty muutoksia megasquirttiin, mutta siitä ei ole vielä kuvia.

seuraavaksi pitääkin yrittää "simuloida" kaikki toimiviksi keskenään, eli porakone saa pyörittää cas anturia ja tutkitaan tekeekö megasquirt mitään :roll: jos kaikki toimii kuten pitääkin, seuraava vaihe on asentaa rojut kiinni itse moottoriin ja autoon :shock:
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

Paniikki, muuten tuntuis toimivan ok, mutta ei näyttäis antavan niistä B ja C puolien ulostuloista mitään elonmerkkejä :roll: A puolan ledi kyllä vilkkuu, vai onko tuo normaalia, ei minusta.

koodina extra 027b ja olen laittanut asetuksista ne puolien ulostulot niille ledeille.
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

nyt pelaa kaikki ok :D extra kiitokset risu:lle, olisin saanut kaivaa tuota vikaa/mokaa monta kuukautta, enkä olisi sitä ehkä sittenkään huomannut :roll:

eli kaikista kolmesta ulostuloista tulee nyt "kipinää" (oikeaan aikaankin vielä) ja ruisku puoli pelaa, seuraavaksi tuo menee kiinni koneen kylkeen ja sitten ilmoitellaan lisää tapahtumista :wink:
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

opettelin sitten tuon easytherminkin käytön ja tein vedenlämpötila-anturille kunnon kartat, nyt näyttää +-1 C tarkkuudella oikein 8) (vakio kartoilla n. 3-4 C tarkkuudella huoneen lämmössä, mutta kylmä pää tuntui puuttuvan kokonaan ja kuumassa päässäkin oli jotain sekoilua )

2 kertaa piti harjoitella, mutta kyllä se siitä oikein meni sitten loppujen lopuksi, en tiedä mikä meni ekalla kertaa pieleen, kun näytti ihan mitä sattuu se lämpötila :roll:
I_me
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 128
Joined: Thu Apr 07, 2005 12:41
Location: Kemi

Post by I_me »

Itse huomasin sen kun alkuvuodesta värkkäilin yhteen VWn 1.3 ruutan ja tein easythermillä kartat, että jos tekee useankerran peräkkäin eri arvoilla niin välillä tekee mitä sattuu. Ohjelman sammutus ja uudelleenkäynnistys niin taas toimii.
Nopo ja naku ja nopokin on naku.
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

totuuden hetki alkaa lähestyä uhkaavasti, tekaisin siinä johtosarjan valmiiksi, mutta en vielä viitsinyt siitä ottaa kuvaa, kun loppui erkkari kesken :P

mitsun omaan johtosarjaan verrattuna tuosta tuli lievästi sanottuna kevyt versio, mitsun omassa sarjassa johtoja oli arviolta n.150 paksuimmassa kohtaa, sama johto palloili välillä missä sattuu, ihmekkään kun en sillä mitsun omalla eculla saanut kipinää, kun tuo johtosarja ei ehkä sittenkään ollut ihan sellainen, mistä mulla oli kytkentä kaavio).
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

tänään sitten kävin laittamassa megasquirtin ja johtosarjan kiinni koneeseen, mutta... ei antanut kipinää toivotulla tavalla (mulla jäi kyllä pc kotiin, kun vaimo tarvitsi sitä muka johonkin työjuttuunsa :P, joten en voinut tarkistaa, oliko mulla vielä jotakin sekaisin siellä asetuksissa, mikä kyllä on hyvin todennäköistä, esim dwell asetuksia en muista millaiset niistä tein ja onko se edes käytössä :oops:, vai jäikö se johonkin muuhun tilaan, kun sitä viimeksi tutkin)

antoi kyllä pienen kipinän, kun irrotin sytkäpoksille menevän johdon :roll: (mitä ei tehnyt ikinä mitsun omalla ecu:lla)

positiivinen asia oli kuitenkin se, ettei mistään kuulunut rätinää tai muuta oikosulkuun liittyvää ääntä, eikä tullut mitään savunhajua (pois lukien hermosavut sätkästäni :wink: )

huomenna sitten uusiksi ja PC mukana :)
risu
Himopostaaja
Posts: 580
Joined: Wed Sep 28, 2005 12:28
Location: Vantaa

Post by risu »

Se sytkäboksi ois hyvä ellei jopa suositeltavaa laittaa bensapumpun releen taakse ni ei oo sähköistettynä silloin kun kone ei käy ja virrat on päällä.
Tiara Kit Car - MsnS-E
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

risu wrote:Se sytkäboksi ois hyvä ellei jopa suositeltavaa laittaa bensapumpun releen taakse ni ei oo sähköistettynä silloin kun kone ei käy ja virrat on päällä.
joo, huomasin saman asian, että tahtoo lämmetä :oops: pitää siihen jotain kehitellä huomenna. (mulla ei ole vielä edes se polttoainepumppu kiinni, saati mitään sähköjä vedettynä sinne polttoaine puolelle, ensisijainen tavoite on saada antamaan se nyt kipinää, niin kuin kuuluu).

tuolta megasquirtiltakos pystyi sen polttoainepumpun ohjauksen ottamaan ihan ilman mitään muutoksia (siis releen ohjauksen) :roll:
villek
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 145
Joined: Sun Aug 21, 2005 17:27
Contact:

Post by villek »

Tottakai mega ohjaa myös bensapumppua. Pinni 37 maadoittaa relettä, mitään muutoksia ei tarvita.
Opel Rekord E 2.0i -jäärassi
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

ok, pitää käyttää hyväksi sitä polttoainepumpun relettä lopullisissa sähköissä, mutta nyt ilouutinen taas vaihteeksi :D se toimii (antaa kipinää kuten pitääkin ja suuttimetkin napsuttaa :wink: )



jotain tapahtuu :)

pelkkää kipinää

eiliset ongelmat muuten johtuivat vain ja ainoastaan siitä, kun mulla oli autolaturi syöttämässä virtaa systeemiin, tänään otin akun mukaan ja kaikki pelas heti kuten pitääkin :roll: (sai vissiin liikaa jännitettä ja sen vuoksi sekoili tuo MS)
villek
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 145
Joined: Sun Aug 21, 2005 17:27
Contact:

Post by villek »

Megalle ei kannata antaa virtaa suoraan pelkällä akkulaturilla.. Huonoja kokemuksia siitä: savu nousi ja tossa tulos.. mutta johtoa vaan tilalle :)
Image
Opel Rekord E 2.0i -jäärassi
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

miksi tuollaisia asioita ei voi koota yhteen paikkaan, otsikoksi vaikka tärkeitä asennustietoja :evil: joka 10 kuitenkin tekee saman virheen jossain vaiheessa :roll: mulla ei kyllä aiheutunut käsittääkseni mitään vahinkoa, ainakin se pelaa ihan ok.
koskar
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 130
Joined: Sat Feb 26, 2005 12:56
Location: Kurikka

Post by koskar »

villek wrote:Megalle ei kannata antaa virtaa suoraan pelkällä akkulaturilla..
Jostain syystä en saanut megaa heräämään pelkällä akkulaturilla, mutta akkulaturi + siideritölkin kokoinen konkka -yhdistelmä toimi. Jännä juttu :).
205

Post by 205 »

Ihan pikkuinen neuvo :!:
Ennen kuin poltatte nuo lootat ÄLKÄÄ KÄYTTÄKÖ AKKULATUREITA
nimittäin akkulaturin "halpis" lähtöjännite on muuta kuin puhdasta sähköä
ja toiseksi se on reippaasti yli 14V ja sitten kun pistää vielä konkan siihen
jatkoksi niin en yhtään ihmettele että alkaa foliot nousemaan zenereitten
luonta ylös kun jännitteet nouseen entisestään.
Sitten vielä joku 4A:n laturi ei jaksa syöttää puolia ja suuttimia joten
mega ei varmasti toimi oikein.
PUOLIEN ja SUUTTIMIEN takapotku jännitteet siirtyy suoraan megan syöttö jänniteisiin kun tuo laturi ei ota vastaan noita piikkejä :!:

MITATKAA AINA JÄNNITTEET ENNEN MEGAAN KYTKEMISTÄ :!: :!: :!:

myös vaihtojännite alueella niin näkee onko puhdasta sähköä :idea:
KariM
Megailija
Posts: 532
Joined: Sat Feb 26, 2005 10:01

Post by KariM »

Mega mittaa käyttöjännitettä. Jos se on bootissa nolla (kuten puoliaaltotasasuunnatussa akkulaturissa hetkellisesti tapahtuu), menee vehje bootloader-tilaan, mikä megatunesta katsottuna näyttää jokseenkin kuolleelta.
205

Post by 205 »

Lisää asiaan liittyvää
Tekee saman myös kokoaalto tasasuuntauksella jännite käy myös nollila
jos ei ole konkkaa tasaamassa tuota jännitettä, mutta mikä nostaa tyhjäkäynti
jännitteen 1.4 kertaiseksi :!:
Octanis
Megasquirttaaja
Posts: 32
Joined: Thu Jun 16, 2005 13:09

Post by Octanis »

205 wrote:Lisää asiaan liittyvää
Tekee saman myös kokoaalto tasasuuntauksella jännite käy myös nollila
jos ei ole konkkaa tasaamassa tuota jännitettä, mutta mikä nostaa tyhjäkäynti
jännitteen 1.4 kertaiseksi :!:
Lienee huippujännite mitattuna. Kun tehdään kokoaaltotasasuuntaus sinimuotoiselle jännitteelle, jännite nousee neliöjuuri kakkosen verran korkeammaksi. Tästä löytyy tarkempaa selitystä googlella.
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

älkää täällä tuota akkulaturi asiaa enää jauhako, vaan tehkää tuolle oma topiikki :? tämä on mun oma "tiedoitus"/ongelma topiikki 8)

paremmin nuo asiat tulee yleiseen tietoon, kun joku tekis infon asiasta :idea:
Last edited by Höylä on Fri Jan 06, 2006 17:00, edited 1 time in total.
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

tänään asensin mitsu L300 (diesel) pakun startin tuon V6 koneen kylkeen :) kyllä pyörittää...

ja kokeilin ihan piruuttani mitä tapahtuu, kun on megasquirt ohjaamassa syttyä ja kaataa hieman bensaa imusarjaan (ruiskua ei ole vielä kytketty toimintaan, huomenna vasta aloitan polttoaine linjan rakentamisen) no, mukavat liekithän se lykkäs pakosarjasta (sytty myöhäisellä) aikaistin sytytystä hieman (cas anturia kääntämällä) ja se piru otti ja kävi hetken omin voimin :shock:

tämä projekti on kyllä edennyt ainakin tähän asti, todella positiivisesti (alkuvaikeuksista huolimatta)

tämä tapa ei kyllä vissiin ole se suositeltavin tyyli ottaa megasquirt käyttöön, eli ensin sytytys ja sitten vasta ruiskutus :roll:
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

vaihteeksi taas negatiivistä asiaa, eli se saabin polttoainepumppu vuotaa päädystä :( huomenna ei vissiin oo hajottamot auki kun on loppiainen, joten ensviikolle menee, että voi jatkaa asennusta.
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

tänään taas vaihteeksi tapeltu tuon sytytyksen kanssa :(

tuntuu ennakot heittelevän kuinka sattuu startatessa :roll: ajoituslampulla katsottuna ennakko on "yleensä" sen 15 eykk, mutta välillä heittää jonnekkin 60 jykk :shock: jos säädän sytyn niin, että ennakkoa on lampun mukaan 75 eykk, se käy paremmin (tai oikeastaan edes käy), kuin jos ennakko on 15 eykk (silloin tuo 75 on kai koneen mielestä 15 astetta :roll: )

koodina 027b, voisko siinä olla joku bugi :roll: vai onko vain mun asetuksissa se vika?

Trigger angle on kai kuitenki se, jolla säädetään se "perusennakko" tässä tapauksessa, asetin sen 85 ja sillä pelaa parhaiten, kävi jopa n. 15 sek. vaikka polttoaineen syötöstä huolehtii tällä hetkellä vain "lorautin bensaa imusarjaan".

olis huomattavasti helpompi säätää tuota sytytystä kohdalleen (että sais tarkistaa käykö se edes kaikilla) kun ennakko olis kiinteä, eikä arpapeliä, huomenna kokeilen kyllä jollakin uudemmalla extra koodilla :idea:

polttoaine pumpun puuttuminen taitaa olla vain hyvä asia nyt, kun se vain pumppais bensaa koneen täyteen, kun tuo sytty on vielä "vaihees"
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

äsken hieman tutkin extrakoodi 027d:n ominaisuuksia ja siellä näyttää 2 nd trigger asetuksissa olevan mahdollisuus valita käytetäänkö "nousevaa" vai "laskevaa" reunaa tuossa triggaamisessa, mun ongelmat on voinut johtua siitäkin, kun se triggerin reikä on aika pitkä :roll: huomenna sitten näkee, muuttuuko tilanne paremmaksi, tuolla 027d koodilla.

mulla on myös 027e koodi ladattuna valmiiksi, jos tuo 027d ei jostain syystä suostu toimimaan (megasquirt ei ole kotona, niin en voi vielä testata/tehdä kaikkia asetuksia)
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

nyt alkoi mennä homma normaaliksi :P eli kun saa yhden ongelman ratkaistua tulee 2 lisää.

no, oma vikahan se oli polttaa mitsun power transistor unit ja megasquirttiinkin tuli vissiin hieman samalla vikaa, kun päivitin tuota koodia 027e:ksi. sytkä kyllä pysyy nyt hienosti kohdallaan, eikä enää heittele miten sattuu.

mokahan oli siis unohtaa puolille virta päälle, kun päivitin tuota koodia ja koska megassa ei ole dwell asetus oletuksena päällä, se ehti polttaa sen power transistor unit boksin :oops: (luulisin, ainakin se lämpeni sen koodin päivityksen aikana/jälkeen aivan liian kuumaksi)

no, ei se mitsun boksi maksa onneksi kuin n. 50 €, mutta silti ylimääräistä rahanmenoa :cry:

megasquirtista meni kai transistori paskaksi, joten sen korjaaminen ei kai paljoa maksa.

sai siinä muuten samalla korjata jo tuota mitsu L300 starttiakin, bendix meinaa lakata toimimasta.

vähän sellainen ole, että olis ollut parempi jäädä sänkyyn makaamaan koko päiväksi, niin olis päässyt hyvälle tuntipalkalle :D
risu
Himopostaaja
Posts: 580
Joined: Wed Sep 28, 2005 12:28
Location: Vantaa

Post by risu »

Höylä wrote:mokahan oli siis unohtaa puolille virta päälle, kun päivitin tuota koodia ja koska megassa ei ole dwell asetus oletuksena päällä, se ehti polttaa sen power transistor unit boksin :oops: (luulisin, ainakin se lämpeni sen koodin päivityksen aikana/jälkeen aivan liian kuumaksi)
Ei se mega ohjaa dwelliä silloin ku koodia ladataan.
Tiara Kit Car - MsnS-E
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

niin, se tapahtui sitten vasta sen koodin lataamisen jälkeen, kun olin muita asetuksia tekemässä ja vastasin puhelimeenkin välillä (ja oli siinä muutakin sekaamista välillä) :oops: eli olin jo kytkenyt asetuksista sytytyksen päälle, mutta dwell asetusta ei oltu otettu vielä käyttöön, joten mega maadoitti puolia sen mitsun sytty yksikön kautta koko ajan.

no oppiipahan sen oikean asennus/asetusten teko järjestyksen kantapään kautta (n. 65 € vahinko tuos näytti tulevan)

jos se bensapumppu ei olisi ollut paskana, olisin jo torstaina tehnyt johdot niin, että bensapumpun rele ohjaa myös puolien virtaa :evil:
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

nyt tuntuu sytytys toimivan 100% varmasti oikein ja luotettavasti 8)

koodina on extra027b, koska jostain ihmeen syystä uudemmat ei suostu edes antamaan kipinää :evil: no, kyllä tuos 027b koodissa riittävät ominaisuudet mun käyttöä ajatellen tuntuis olevan.
Post Reply