mitsu 6G72 (sigma, gt3000) koneeseen megasquirt

Käyttäjien onnistuneita Megasquirt asennuksia

Moderator: Masi_K

Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

tänään meni taas vaihteeksi starttikehä paskaksi :P no, se nyt oli jo muutenkin menokeinoilla vanhan startin jäljiltä, onneksi tuohon audin starttiin ei tullut vaurioita...
I_me
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 128
Joined: Thu Apr 07, 2005 12:41
Location: Kemi

Post by I_me »

Katsoinkin nuista kytkin kuvista että kovinpa on starttikehä heikolla hapella.
Nopo ja naku ja nopokin on naku.
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

oli se jo tiistaina siinä ja siinä, että vieläkö starttaa :evil:

tuo audin startti on muuten ihan hyvä (pieni kokoinen, eli mahtuu hyvin koneen kylkeen ja voimakas, mutta on vähän hidas :cry:) startti kierrokset ei ole kuin n. 185-195 RPM ja koska käytössä time based asetus sytytyspuolella, tuntuu että nyt saa sahata niin pirusti, että hörähtää, jos taas starttaus kierrokset saa nousemaan sinne 250 RPM pintaan, kone hörähtää oikeastaan heti... tai sitten tuo ongelma johtuu tästä etanoli kokeilusta (polttoaineessa nyt n. 40 % etanolia) ja sehän vaatii suuremmat ennakot :roll:

täytyy vissiin alkaa antamaan startille taas 24 V :twisted:

eli joudun palaamaan alkuperäiseen suunnitelmaan kolmesta akusta autossa, yksi akku hoitaa megan ja muut 12 V systeemit, 2 muuta akkua sitten startin 24 V järjestelmän...

olisko kenelläkään hyvää neuvoa, kuinka kytken kaikki akut saman 12 V laturin perään :idea: varmaan siinä joutuu jotain päävirtakatkaisimia ja releitä rakentamaan :roll:

oma idea on tällähetkellä seuraava...

ne 2 kpl starttiakkua irrotetaan latausjärjestelmästä starttauksen ajaksi samalla, kun ne kytketään sarjaan antamaan sen 24 V startille (tämän asian kun saisi automatisoitua...), se akku joka antaa megalle ja muille sen 12 V on kokoajan latausjärjestelmään kytkettynä.

jotenkin tekis mieli rakentaa tuosta edes jotenkin automaattinen, kun nyt jo on tulossa katkaisimia ja releitä vähän samaan tyllin, kuin keskikokoiseen lentokoneeseen :P eli megan virta, polttoainepumppujen ja suuttimien virta, puolien ja sytkäyksikön virta + muut flektien, vesiruiskun pumpun ja suuttimen ym. virrat, kaikki on eri katkaisijoiden takana...
Turbiini
Megajumala
Posts: 508
Joined: Sun May 01, 2005 22:26
Location: Alavus

Post by Turbiini »

Eihän tuohon tatte ku 2 akkua, ja startti rele vaikka belaruksesta. Eli kun ei startata akut rinnan ja kun avainta kääntää rele vaihtaa akut sarjaan kaikki muut laitteet paitsi startti ottaa virran akkujen välistä.
risu
Himopostaaja
Posts: 580
Joined: Wed Sep 28, 2005 12:28
Location: Vantaa

Post by risu »

Kauankohan toi 12v startti katselee 24v menoa? Relekytkennät tommoseen viritelmään.. no.. kuulostaa aika viritelmältä.

Miksi megalle pitää olla oma akku? Jos häiriöiden takia niin häiriöt akun jännitteeseen tulee kuitenkin lähes aina laturista jos jostain.

Turbiini pistikin jo että voi silti ottaa 12v vaikka kytkisikin toisen akun jatkoksi.
Tiara Kit Car - MsnS-E
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

tuosta Turbiinin kertomasta kytkennästä en ollut varma, joten siksi ajattelin tuota 3 akkua :roll:

mulla on kyllä niin huonot kokemukset yhdistelmästä megasquirt ja vajaa akku, että taidan silti päätyä siihen kolmen akun ratkaisuun :roll: siinä kun on kuitenkin startti hetkellä ottamassa kuormaa megasquirt, 2 kpl "bosch:n" bensapumppua ja puolat... jos tuohon vielä lisään kuormaksi startin, niin mega on aina sekaisin :( eli ei häiriöiden takia, vaan siksi, että mega saa riittävästi jännitettä.

ja taitaa päästä 12 V startti vähemmällä 24 V kanssa, kuin että sitä sahataan maailman tappiin epätoivoisesti 12 V:lla :D en ole vielä ainakaan yhtäkään starttia polttanut tuolla 24 V systeemillä :twisted: 24 V starttaus kestää vain n. 2 sek. kun tänäänkin sain sahata yli minuutin pätkiä, eikä edes luvannut 12 V :evil: tuo kun on tuollainen mukava 10:1 puristeinen 6 pyttyinen turbo kone, niin pistää hanttiin aika tavalla startatessa... ja koska autolla olis varmaan eniten aikaa ajella talvella, niin miten sen -20 pakkasesta saa käyntiin, jos ei kerran +15 asteista hallista lähde ekalla...

jotain tuollaista belaruksen relettä kaavailinkin (tai vastaavaa, ei kai sen nyt pakko pelastuksesta ole olla...)

edit: tuo 2 akkua taitaa kyllä riittää, kun tarkemmin ajattelin :roll: startti pääsee siinä kuitenkin "vähemmällä" ja kone pitäis käynnistyä aika nopeasti, jolloin sen 12 V jännitteen ei pitäis ehtiä laskea megan kipurajan alapuolelle...

jostain kumman syystä aina kun olen palannut käyttämään pelkkää 12 V startille, niin hammaskehä on ollut selvänä :evil: lähinnä juuri niiden ylipitkien ja epätoivoisten starttausten takia, kun ei lähde käyntiin, niin ei lähde... eilen tein senkin havainnon, että juuri se akkujännitteen laskeminen tietyn rajan alapuolelle on yksi syy niihin paskana oleviin sytkäyksikköihin, lämpenee ihan pirusti se boksi, jos jännite ei ole riittävä (niitä Dwell juttuja...) ja yleensä se hukkaa kipinänkin startatessa pelkästään 12 V, kertaakaan en muuten ole onnistunut saamaan konetta käyntiin yhdellä akulla, aina niitä on vähintään sen 2 kpl tarvinnut (toinen megalle ja muille sähköille ja toinen startille)
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

tänään varmistui, että tuo mun USB-sarjaportti adapteri on mennyt paskaksi :? ei saa yhteyttä megaan eikä innovaten lambdaan...

ajurin kokeilin ajaa uusiksi, mutta ei vaikutusta asiaan...

meinasin hieman muutella ryypyn asetuksia, kun pitää yli 10 kertaa ryypyttää konetta, jos meinaa saada sen käyntiin,mutta en tosiaan saanut yhteyttä megaan, sitten muistin sen, että kun kaasun on painanut pohjaan kolmesti kone saa extra annoksen polttoainetta startatessa, onneksi olin sen asetuksen jo ehtinyt aikaisemmin ottaa käyttöön... sen avulla kone käynnistyy ilman turhaa sahaamista 8)
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

tämä nyt ei varsinaisesti liity megaan, mutta laitetaan nyt kuitenkin :P



"löysin" tänään 2 kpl hyviä PIRELLI P ZERO 255/45 ZR18 renkaita kusiaiseen...

rengas

nyt pitäis vielä keksiä vanteet noille kumeille...

meneeköhän jo liian härskiksi :roll:

edit: TSW:n vanteet löytyis 9x18” ET 20 mersun 5x112 jaolla, samaa vannetta saa myös esim. 7x17” ET 40 mitsun 4x114,3 jaolla, eli sais eteenkin samanlaiset…

TSW KYALAMI
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

tänään aamulla ehdin jo hieman hahmotella laatikkoa koneeseen hallilla käydessäni... loppupäivä menikin sitten heinätöissä :D

1
2
3
4
jotain suttuisia kuvia otin kännykällä...

ehkä tänä kesänä vihdoin sais auton ajoon, kun ei tuo nyt enää paljosta ole kiinni :roll:

ja vanteetkin sitten löytyi...

League 9x18" ET 30 vanne muuten ihan vastaava, kuin kuvassa oleva, paitsi rosteri reunuksella ja "hieman" suuremmalla huulella :wink: tätä samaa vannetta saa myös mitsun 4x114,3 jaolla, joten saan eteenkin samanlaiset 8)
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

ei ne vanteet sitten olleetkaan mitään leaguen tuotantoa :P vaan tälläiset mesh 2 vanteet, myyjä oli jotain sekoillut... no haitanneeko tuo mitään :roll:
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

taka-akselia alettu sovittelemaan kuvia ja selostusta...

jokohan sitä pääsis tänä kesänä kokeilemaan vaikka varttimailia :roll:

edit: ei todellakaan päästy kokeilemaan varttimailia, kun ei saatu kasaan koko autoa :P
Last edited by Höylä on Tue Sep 18, 2007 23:44, edited 1 time in total.
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

Megasquirt vaihdetu uuteen koteloon, ei muuta toimintaa...

hieman siistimpi tuosta tuli noiden kunnon liittimien myötä... ei tarvitse enää niitä sokerinpala liitäntöjä käyttää lisälähtöjen johdotuksissa (vesiruiskun johdot, sytkä, kierroslukumittari ja lähtörajoitin)

uusi kotelo 1
uusi kotelo 2
uusi kotelo 3
uusi kotelo 4

meneeköhän tämä nyt jo sellaiseen turhaan "tuunaukseen" Image no, kai sitä nyt saa hieman lipsua...
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

jotain taas saatu aikaiseksi :P

http://jysal.pp.fi/kori/
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

jotain taas saatu aikaiseksi...

kone + laatikko on saatu kiinni koriin + syyläri + senverran sähköjä, että saa koekäytellä vetareita odotelessa ja opetella taas tuota säätö teoriaa :D

paukkua testatessa huomasin, että holset hx 40 superi tuntuu "heräävän" jossain 2500 rpm :roll: (pakopuolen osalta, painepuoli ei taas ole vaihteeksi vielä kiinni imusarjassa)

koodi päivitetty 10d2 hi-res versioon
Post Reply