TRC pruutta 1puolinen pcb

Keskustelu piirilevyistä, niiden ominaisuuksista, kokoamisesta ja testaamisesta.

Moderator: Masi_K

pjr
Megasquirttaaja
Posts: 43
Joined: Tue Mar 22, 2005 19:01
Location: JKL
Contact:

Post by pjr »

Jaska wrote:Ei kellään sattuis olemaan tota osajärjestyskuvaa, kun Turtanan sivut eivät näköjään halua toimia?!?..
pistin mailia
ei riemulla rajaa, kun...
Sgaga
Megasquirt aloittelija
Posts: 13
Joined: Fri Feb 03, 2006 17:23
Location: Kankaanpää

Post by Sgaga »

Joo näkyy olevan turtanan sivut kateis..

Ei kellää olis siittä 55-pin levystä kuvaa pitäs kasata
mutrunikin sisää tollane hyppylankahelvetti..olisin vallan kiitollinen!
Obi-Lan
Megasquirttaaja
Posts: 69
Joined: Fri Sep 08, 2006 20:26

Post by Obi-Lan »

Saiskoha vielä jostain TRC-55 piirilevylle osajärjestyskuvaa ja maskia taikka gerber fileä piirilevyn teettämistä varten?
JaniM
Megajumala
Posts: 1390
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
Contact:

Post by JaniM »

Mikähän arvo mahtaa olla tolla 10R vastuksella? Näyttäis olevan suutinten ohjauspiirin syöttö.
j-k
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 482
Joined: Wed Mar 08, 2006 13:43

Post by j-k »

JaniM wrote:Mikähän arvo mahtaa olla tolla 10R vastuksella? Näyttäis olevan suutinten ohjauspiirin syöttö.
Eikös 10R ole 10 ohmia :wink: :?:

Vai tarkoititko sanoa R10?
JaniM
Megajumala
Posts: 1390
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
Contact:

Post by JaniM »

No leiskaan on merkitty 10R ja osiksissa ei tota löydy oikein. Se on sen diodin jälkeen oleva vastus.
Ilmeisesti sit 10 ohmin vai tarpeellinen yleensäkään?
Turtana
Professional
Posts: 240
Joined: Sat Feb 26, 2005 23:43

Post by Turtana »

Transsienssi diodin kanssa täytyy käyttää 10 ohmin vastusta, muuten tulee resettejä kun diodi paukuttaa jännitepiikit maihin fet ohjaimen jännitesyötöstä.
JaniM
Megajumala
Posts: 1390
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
Contact:

Post by JaniM »

Tämäpä selkee, pitää nysvätä sellanen kiinni.
Jaska
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 158
Joined: Sun Aug 28, 2005 16:40
Location: Helsinki

Post by Jaska »

Tällanen levy tuli tuossa joskus taannoin hommattua ja nyt on tullut sen kasaamisen aika.

Joitakin osia vielä uupuu, mutta toi osa TIP42c. Pitääkö se laittaa levyä vasten ja tahnaa väliin, niin kuin tuossa Partcon levyssä vai riittääkö, että se törröttää levyllä pystyssä?

Ja toinen epäselvyys on, että mistä "nastasta" kierroslukusignaali mittarille otetaan?

Muuten on kyllä kaikki suunnilleen selvillä.
Jaska
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 158
Joined: Sun Aug 28, 2005 16:40
Location: Helsinki

Post by Jaska »

Ja kellään ei nyt ole sitten mitään hajua?
JaniM
Megajumala
Posts: 1390
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
Contact:

Post by JaniM »

Ite laitoin kaikille jäähdytykset, mutta tarpeellisuudesta en sen enempää tiedä.
Jaska
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 158
Joined: Sun Aug 28, 2005 16:40
Location: Helsinki

Post by Jaska »

JaniM wrote:Ite laitoin kaikille jäähdytykset, mutta tarpeellisuudesta en sen enempää tiedä.
Ok. onkos tosta kierroslukusignaalista mitään tietoo, eli mistä se otetaan mittarille?
JaniM
Megajumala
Posts: 1390
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
Contact:

Post by JaniM »

Niin pitkällä ite en oo eli asennus vaiheessa.
Jaska
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 158
Joined: Sun Aug 28, 2005 16:40
Location: Helsinki

Post by Jaska »

Noniin.. nyt on päästy jo ensimmäisiä starttausyrityksiä ottamaan, mutta eihän se ilman ongelmia alkanu..

Bensapumppu surisee kokoajan, vaikka tune näyttää, että se surraa pari sekuntia ja sit off.
Trankku vaihdettu ja toista prosessoriakin kokeiltu.

Ihmetyttää, kun b-pumpun releen ja prossun jalan välissä ei ole kuin yksi vastus ja trankku. Trankunkin pitäisi olla oikeinpäin. Missä vika?
risu
Himopostaaja
Posts: 580
Joined: Wed Sep 28, 2005 12:28
Location: Vantaa

Post by risu »

Oikosulku trankun jälkeen jossain maihin tai rele väärin kytketty.
Tiara Kit Car - MsnS-E
Jaska
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 158
Joined: Sun Aug 28, 2005 16:40
Location: Helsinki

Post by Jaska »

risu wrote:Oikosulku trankun jälkeen jossain maihin tai rele väärin kytketty.
Jeps.. Täytynee tutkia.

Voiko väärinpäin oleva diodi aiheuttaa tuota?
Jaska
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 158
Joined: Sun Aug 28, 2005 16:40
Location: Helsinki

Post by Jaska »

Tutkimuksia on tehty, eli rele on oikein kytketty.

Transistori on oikeinpäin, diodi toimii, mutta prossun jalasta mitattuna antaa kokoajan maita. (eli yleismittari näyttää akun +navan ja prossun jalan väliltä 7 volttia)

Tune näyttää samalla, että b-pumppu on off.

Vata fak?
j-k
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 482
Joined: Wed Mar 08, 2006 13:43

Post by j-k »

Jaska wrote:Tutkimuksia on tehty, eli rele on oikein kytketty.

Transistori on oikeinpäin, diodi toimii, mutta prossun jalasta mitattuna antaa kokoajan maita. (eli yleismittari näyttää akun +navan ja prossun jalan väliltä 7 volttia)

Tune näyttää samalla, että b-pumppu on off.

Vata fak?
Jos mittari näyttää 7 volttia tuolta väliltä niin prossun nastan ja maan välillä on 5 volttia. Silloin pitää pumpun pyöriäkin.. 8) Mittapa siis nyt vielä nastan ja maan väliltä. Jos tune näyttää offia niin sulla on oikari/prossun nasta kilahtanut.
Jaska
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 158
Joined: Sun Aug 28, 2005 16:40
Location: Helsinki

Post by Jaska »

j-k wrote:
Jaska wrote:Tutkimuksia on tehty, eli rele on oikein kytketty.

Transistori on oikeinpäin, diodi toimii, mutta prossun jalasta mitattuna antaa kokoajan maita. (eli yleismittari näyttää akun +navan ja prossun jalan väliltä 7 volttia)

Tune näyttää samalla, että b-pumppu on off.

Vata fak?
Jos mittari näyttää 7 volttia tuolta väliltä niin prossun nastan ja maan välillä on 5 volttia. Silloin pitää pumpun pyöriäkin.. 8) Mittapa siis nyt vielä nastan ja maan väliltä. Jos tune näyttää offia niin sulla on oikari/prossun nasta kilahtanut.
Täytyy mittailla vielä, mutta pumppu siis pyörii kokoajan, kun laittaa virrat päälle. Tune näyttää, että se pyörii sen 2 sekunttia ja sit off.
Jaska
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 158
Joined: Sun Aug 28, 2005 16:40
Location: Helsinki

Post by Jaska »

Öö. siis pitää mitata prossun kannan nastan, eikä prossun jalan ja maan väliltä?
Pitääkö prossu olla paikallaan vai irti?
Ja mitä arvoja pitäisi tulla?

Nyt tuli paljon kysymyksiä.. :shock:
j-k
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 482
Joined: Wed Mar 08, 2006 13:43

Post by j-k »

Jaska wrote:Öö. siis pitää mitata prossun kannan nastan, eikä prossun jalan ja maan väliltä?
Pitääkö prossu olla paikallaan vai irti?
Ja mitä arvoja pitäisi tulla?

Nyt tuli paljon kysymyksiä.. :shock:
Prossun jalka/nasta, sama asia :lol: Tietenkin jos tuossa on koko aika +5V niin virrat veks, prossu pois, virrat takas ja JOS vielä on +5V niin jossakin on se oikosulku tms.
Jaska
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 158
Joined: Sun Aug 28, 2005 16:40
Location: Helsinki

Post by Jaska »

j-k wrote:
Jaska wrote:Öö. siis pitää mitata prossun kannan nastan, eikä prossun jalan ja maan väliltä?
Pitääkö prossu olla paikallaan vai irti?
Ja mitä arvoja pitäisi tulla?

Nyt tuli paljon kysymyksiä.. :shock:
Prossun jalka/nasta, sama asia :lol: Tietenkin jos tuossa on koko aika +5V niin virrat veks, prossu pois, virrat takas ja JOS vielä on +5V niin jossakin on se oikosulku tms.
Noniin..

Oikari on siis jossain, kun ilman prossua on edelleen virrat päällä +5v nastassa.

Nyt kun vielä keksis, että missä se on, kun suurennuslasilla ei ainakaan löytyny mitään vikaa..
veijavi
Megasquirt aloittelija
Posts: 9
Joined: Wed Apr 05, 2006 10:30

Post by veijavi »

Image

Tarkista ettei kuvassa näkyvän keltaisen neliön alueella ole tinaa väärässä paikassa. Siinä kohtaa bensapumpun veto ja +5 referenssi kulkee rinnakkain. C27:n jalka näyttää olevan vähän turhan lähellä bensapumpun vetoa.

Sori pikkasen iso kuva, mut onpahan ainaki tarkka. :)
Jaska
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 158
Joined: Sun Aug 28, 2005 16:40
Location: Helsinki

Post by Jaska »

Ok.

Täytyy tutkia vielä.
Saikos tuon trankun mitattua, jos vaikka vika on siinä?

Kaksi ruuttaa oon kasannu yhen Partcon ja nyt tän Turtanan levyn. Molemmissa on nyt ollut ongelmia ton b-pumpun ohjauksen kanssa. Varmaan joku kirous päällä.. :D
Jaska
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 158
Joined: Sun Aug 28, 2005 16:40
Location: Helsinki

Post by Jaska »

Vika löytyi!

Suuret kiitokset Veijaville.
Konkan jalka oli tosiaan tuossa b-pumpun linjassa.

Pikkasen mattoveistä ja +5v hävisi yleismittarin näytöltä.
Jaska
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 158
Joined: Sun Aug 28, 2005 16:40
Location: Helsinki

Post by Jaska »

Ja sitten olisi viimeinen vaihe, eli löytää kierroslukupulssi.

Ohjeessahan sanotaan, että anturin ominaisuuksista riippuen saattaa tarvita vr-anturimuuntimen sisääntuloon kuormavastuksen.
Jos vastusta ei tarvitse, niin pitääkö tuossa kv1 paikalla olla kuitenkin hyppylanka?
Itse anturi antaa n.2 voltin luokkaa olevaa pulssia.

Mikä tuon kuormavastuksen tehtävä on?
Vahvistaa signaalia?
Jaska
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 158
Joined: Sun Aug 28, 2005 16:40
Location: Helsinki

Post by Jaska »

Ja kellään ei hajua?
Jaska
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 158
Joined: Sun Aug 28, 2005 16:40
Location: Helsinki

Post by Jaska »

Jaahas..

Mitäs sit keksitään, kun 2kohmin potikka ja 100ohmin sarjaan kytketty vastus ei auttanu mitään kateissa olevaan kierroslukusignaaliin?

Anturilta boxille signaali tulee.
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Post by Vauhtivaunu »

Kokeile rakentaa Megastimun mukaan ne555:sella piiri ja kokeile sen opton ja siihen liittyvien komponenttien toimivuus? Nuo anturit ja varsinkin jos ne on autossa paikallaan vaikeuttavat mahdollisia laudan vikojen selvittämisiä. Helpoimmin vika löytyy kun seuraa mitä reittiä se tieto sinne optolle menee.
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
Jaska
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 158
Joined: Sun Aug 28, 2005 16:40
Location: Helsinki

Post by Jaska »

Vauhtivaunu wrote:Kokeile rakentaa Megastimun mukaan ne555:sella piiri ja kokeile sen opton ja siihen liittyvien komponenttien toimivuus? Nuo anturit ja varsinkin jos ne on autossa paikallaan vaikeuttavat mahdollisia laudan vikojen selvittämisiä. Helpoimmin vika löytyy kun seuraa mitä reittiä se tieto sinne optolle menee.
Ei ole stimua ja meni muutenkin jo hermot. Pistin lm1815 kytkennän ja heti laakista löytyi tuneen kierrosluku.

Nyt vaan ei pelaa sytkä.
Ulostulot on led17 ja led 19, sytkämoduli 0 227 100 200 ja hukkakipinäpuola.

Ohjeen mukaan kytketty ja ainut mikä epäilyttää on tuo ylösvetojännite.
Nyt on 1k vastuksella +5v (eli hyppylanka pinneistä 5-6), mutta pitäisikö kys. moduliin olla +12v?

Edellisessä partcon levyssä toimi 1k vastuksella ledeiltä.
Post Reply