pistin mailiaJaska wrote:Ei kellään sattuis olemaan tota osajärjestyskuvaa, kun Turtanan sivut eivät näköjään halua toimia?!?..
TRC pruutta 1puolinen pcb
Moderator: Masi_K
-
- Megajumala
- Posts: 1390
- Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
- Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
- Contact:
-
- Megajumala
- Posts: 1390
- Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
- Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
- Contact:
-
- Megajumala
- Posts: 1390
- Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
- Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
- Contact:
Tällanen levy tuli tuossa joskus taannoin hommattua ja nyt on tullut sen kasaamisen aika.
Joitakin osia vielä uupuu, mutta toi osa TIP42c. Pitääkö se laittaa levyä vasten ja tahnaa väliin, niin kuin tuossa Partcon levyssä vai riittääkö, että se törröttää levyllä pystyssä?
Ja toinen epäselvyys on, että mistä "nastasta" kierroslukusignaali mittarille otetaan?
Muuten on kyllä kaikki suunnilleen selvillä.
Joitakin osia vielä uupuu, mutta toi osa TIP42c. Pitääkö se laittaa levyä vasten ja tahnaa väliin, niin kuin tuossa Partcon levyssä vai riittääkö, että se törröttää levyllä pystyssä?
Ja toinen epäselvyys on, että mistä "nastasta" kierroslukusignaali mittarille otetaan?
Muuten on kyllä kaikki suunnilleen selvillä.
-
- Megajumala
- Posts: 1390
- Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
- Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
- Contact:
-
- Megajumala
- Posts: 1390
- Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
- Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
- Contact:
Noniin.. nyt on päästy jo ensimmäisiä starttausyrityksiä ottamaan, mutta eihän se ilman ongelmia alkanu..
Bensapumppu surisee kokoajan, vaikka tune näyttää, että se surraa pari sekuntia ja sit off.
Trankku vaihdettu ja toista prosessoriakin kokeiltu.
Ihmetyttää, kun b-pumpun releen ja prossun jalan välissä ei ole kuin yksi vastus ja trankku. Trankunkin pitäisi olla oikeinpäin. Missä vika?
Bensapumppu surisee kokoajan, vaikka tune näyttää, että se surraa pari sekuntia ja sit off.
Trankku vaihdettu ja toista prosessoriakin kokeiltu.
Ihmetyttää, kun b-pumpun releen ja prossun jalan välissä ei ole kuin yksi vastus ja trankku. Trankunkin pitäisi olla oikeinpäin. Missä vika?
Jos mittari näyttää 7 volttia tuolta väliltä niin prossun nastan ja maan välillä on 5 volttia. Silloin pitää pumpun pyöriäkin..Jaska wrote:Tutkimuksia on tehty, eli rele on oikein kytketty.
Transistori on oikeinpäin, diodi toimii, mutta prossun jalasta mitattuna antaa kokoajan maita. (eli yleismittari näyttää akun +navan ja prossun jalan väliltä 7 volttia)
Tune näyttää samalla, että b-pumppu on off.
Vata fak?

Täytyy mittailla vielä, mutta pumppu siis pyörii kokoajan, kun laittaa virrat päälle. Tune näyttää, että se pyörii sen 2 sekunttia ja sit off.j-k wrote:Jos mittari näyttää 7 volttia tuolta väliltä niin prossun nastan ja maan välillä on 5 volttia. Silloin pitää pumpun pyöriäkin..Jaska wrote:Tutkimuksia on tehty, eli rele on oikein kytketty.
Transistori on oikeinpäin, diodi toimii, mutta prossun jalasta mitattuna antaa kokoajan maita. (eli yleismittari näyttää akun +navan ja prossun jalan väliltä 7 volttia)
Tune näyttää samalla, että b-pumppu on off.
Vata fak?Mittapa siis nyt vielä nastan ja maan väliltä. Jos tune näyttää offia niin sulla on oikari/prossun nasta kilahtanut.
Prossun jalka/nasta, sama asiaJaska wrote:Öö. siis pitää mitata prossun kannan nastan, eikä prossun jalan ja maan väliltä?
Pitääkö prossu olla paikallaan vai irti?
Ja mitä arvoja pitäisi tulla?
Nyt tuli paljon kysymyksiä..

Noniin..j-k wrote:Prossun jalka/nasta, sama asiaJaska wrote:Öö. siis pitää mitata prossun kannan nastan, eikä prossun jalan ja maan väliltä?
Pitääkö prossu olla paikallaan vai irti?
Ja mitä arvoja pitäisi tulla?
Nyt tuli paljon kysymyksiä..Tietenkin jos tuossa on koko aika +5V niin virrat veks, prossu pois, virrat takas ja JOS vielä on +5V niin jossakin on se oikosulku tms.
Oikari on siis jossain, kun ilman prossua on edelleen virrat päällä +5v nastassa.
Nyt kun vielä keksis, että missä se on, kun suurennuslasilla ei ainakaan löytyny mitään vikaa..
Ja sitten olisi viimeinen vaihe, eli löytää kierroslukupulssi.
Ohjeessahan sanotaan, että anturin ominaisuuksista riippuen saattaa tarvita vr-anturimuuntimen sisääntuloon kuormavastuksen.
Jos vastusta ei tarvitse, niin pitääkö tuossa kv1 paikalla olla kuitenkin hyppylanka?
Itse anturi antaa n.2 voltin luokkaa olevaa pulssia.
Mikä tuon kuormavastuksen tehtävä on?
Vahvistaa signaalia?
Ohjeessahan sanotaan, että anturin ominaisuuksista riippuen saattaa tarvita vr-anturimuuntimen sisääntuloon kuormavastuksen.
Jos vastusta ei tarvitse, niin pitääkö tuossa kv1 paikalla olla kuitenkin hyppylanka?
Itse anturi antaa n.2 voltin luokkaa olevaa pulssia.
Mikä tuon kuormavastuksen tehtävä on?
Vahvistaa signaalia?
-
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
Kokeile rakentaa Megastimun mukaan ne555:sella piiri ja kokeile sen opton ja siihen liittyvien komponenttien toimivuus? Nuo anturit ja varsinkin jos ne on autossa paikallaan vaikeuttavat mahdollisia laudan vikojen selvittämisiä. Helpoimmin vika löytyy kun seuraa mitä reittiä se tieto sinne optolle menee.
Ei ole stimua ja meni muutenkin jo hermot. Pistin lm1815 kytkennän ja heti laakista löytyi tuneen kierrosluku.Vauhtivaunu wrote:Kokeile rakentaa Megastimun mukaan ne555:sella piiri ja kokeile sen opton ja siihen liittyvien komponenttien toimivuus? Nuo anturit ja varsinkin jos ne on autossa paikallaan vaikeuttavat mahdollisia laudan vikojen selvittämisiä. Helpoimmin vika löytyy kun seuraa mitä reittiä se tieto sinne optolle menee.
Nyt vaan ei pelaa sytkä.
Ulostulot on led17 ja led 19, sytkämoduli 0 227 100 200 ja hukkakipinäpuola.
Ohjeen mukaan kytketty ja ainut mikä epäilyttää on tuo ylösvetojännite.
Nyt on 1k vastuksella +5v (eli hyppylanka pinneistä 5-6), mutta pitäisikö kys. moduliin olla +12v?
Edellisessä partcon levyssä toimi 1k vastuksella ledeiltä.