Säätäminen pakokaasumittausta varten

Megasquirtin säätäminen

Moderator: Masi_K

Supa^
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 108
Joined: Wed Jan 04, 2006 15:54
Location: Vihti, 8.1 -> ViestiR Riihimäki...

Säätäminen pakokaasumittausta varten

Post by Supa^ »

Eli pitäis auto rekisteröidä uudelleen tässä ja mega on ohjaamassa bensaa ja sytkää. Akelta aikasemmin tiedustelin niin ei tarvi muutoskatsastusta jos vaihtaa ruiskusta ohjelmoitavaan ruiskuun, onko näin? Auto on 10/86.
Mutta enemmän tässä nyt kiinostaa se että kuinka helposti pääsee päästömittauksista läpi ja mitä kannattaa säätää sitä varten, en ole päässyt kunnolla vielä autoa ajelemaan ja säätelemään joten tarvis senverran kuitenkin säädellä tässä että pystyy konttorille ajaa ja saa läpi. Auto ei ole vähäpäästöinen eikä täten ole kattia. Eli ilmeisesti seosta hieman laihemmalle mutta mitenkäs sytkä? Ja millä kierrosluvulla ne ottaa noi arvot? Vinkkejä kehiin, kiitos! :)
Dr.Pioneer
Megasquirttaaja
Posts: 53
Joined: Tue Dec 13, 2005 17:41

Post by Dr.Pioneer »

Vähäpäästöisen arvotkin täyttyvät kun laittaa lambdakorjauksen päälle tyhjäkäynnillekkin ja seos 14,7:1. Ennakko edes suurinpiirtein sinne päin.
Supa^
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 108
Joined: Wed Jan 04, 2006 15:54
Location: Vihti, 8.1 -> ViestiR Riihimäki...

Post by Supa^ »

Ok. Mutta millä kierrosnopeudella ne ottaa päästömittauksen? oliko 3000 vai muistanko väärin?
turbosbc
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 427
Joined: Thu May 19, 2005 21:15

Post by turbosbc »

Tyhjäkäynti ja 2000 rpm
Supa^
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 108
Joined: Wed Jan 04, 2006 15:54
Location: Vihti, 8.1 -> ViestiR Riihimäki...

Post by Supa^ »

Kiitän, tänään olis kolmelta katsastus, saa nähä mitä tulee, pitäs tässä vielä vähä säädellä... :D
Perkkis
Megasquirttaaja
Posts: 96
Joined: Fri May 20, 2005 9:22
Location: Jämsä
Contact:

Post by Perkkis »

Ei vähä päästöisestä otetaan vain tyhjäkäynnillä seokset.
Escort Cosworth -94 MS2Extra 3.0.3r
In Ford We Trust
Dr.Pioneer
Megasquirttaaja
Posts: 53
Joined: Tue Dec 13, 2005 17:41

Post by Dr.Pioneer »

Lainaus Katsastuksen arvoseluperusteet v .2.0 (sivu 23)

1.1.1978 ... 30.9.1986 ajalle:
CO>4.5% tai HC>1000 ppm
1.10.1986 ...
CO>3.5% tai HC>600 ppm
Kolmitoimisella katalysaattorilaitteistolla
varustetut autot käyttöönottoajasta
riippumatta:
Joutokäynnin CO>0.5% tai HC>100 ppm
Kierroksilla mitatun (väh. 2000 rpm)
käynnin CO>0.3 tai HC>100 ppm tai
Lambda-arvo ei välillä 0,97 . 1,03.
EY-tyyppihyväksytty direktiivin 98/69/EY
mukaisesti (EURO 3 ja 4):
OBD:n toiminnan tarkastus (ks. seur.
kohta)
Kierroksilla mitatun (väh. 2000 rpm)
käynnin CO>0.2 tai HC>100 ppm tai
Lambda-arvo ei välillä 0,97 . 1,03.
Jäännöshappipitoisuus yli 5 %, jos
järjestelmässä ei ole ilmapumppua.
Joutokäynnin ylitys ylittää 1000 1/min tai
tätä korkeamman valmistajan ilmoittaman
arvon.

Hylätty

Mille tahansa em. mainitulle vuosimallilla
CO-pitoisuus yli 6%.

Ajokielto
Supa^
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 108
Joined: Wed Jan 04, 2006 15:54
Location: Vihti, 8.1 -> ViestiR Riihimäki...

Post by Supa^ »

Enhä mä ehtiny vielä katsastuksee mennä, parempi niin koska säädöt on poskellaan, mut alkaa tässä jo vähä hahmottua.
Mutta koska auto on 10/86 niin sovelletaan tuota vai:
1.10.1986 ...
CO>3.5% tai HC>600 ppm
Eli jos CO on yli 6% niin ajokieltoa. Sitten taas jos joutokäynti ylittää 1000rpm niin hylätty?
Jos tulee ajokielto ni saako auton ajaa päivän siirtokilvillä kotiin sentää? vai pitääkö hinata/jättää esim. paalaamoon :D
jake74
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 410
Joined: Thu May 04, 2006 23:01

Post by jake74 »

ota läppäri mukaa katastuksee ja säädä sielä kohallee arvot.

mulla oli varalta läppäri mukana ja inssi kysy että pystynkö säätäää jos ei oo arvot kohallaa. ei tarttenut säätää :D
Jankos
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 310
Joined: Sat Mar 12, 2005 17:17
Location: Jokioinen

Post by Jankos »

Ööö siis kannattaako noita mennä johonkin konttorille koittaan.

Ainakin meilläpäin pikkukorjaamoilla saa lapun halvemmalla kun konttorilla ja saa säädellä ihan rauhassa kohdalleen. Eikä tarvii selitellä mitään.
Leikitään kotia ja laitetaan kaasarit kiinni ;)
Supa^
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 108
Joined: Wed Jan 04, 2006 15:54
Location: Vihti, 8.1 -> ViestiR Riihimäki...

Post by Supa^ »

Kelpaako korjaamon lappu jos auto uudelleen rekisteröidään ja suoritetaan täten rekisteröintikatsastus, vaikuttaako se asiaan?
jake74
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 410
Joined: Thu May 04, 2006 23:01

Post by jake74 »

Jankos wrote:Ööö siis kannattaako noita mennä johonkin konttorille koittaan.

Ainakin meilläpäin pikkukorjaamoilla saa lapun halvemmalla kun konttorilla ja saa säädellä ihan rauhassa kohdalleen. Eikä tarvii selitellä mitään.
ainaki täälä päin antavat säätää kohillee tai sitten itte säätävät :lol:
Supa^
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 108
Joined: Wed Jan 04, 2006 15:54
Location: Vihti, 8.1 -> ViestiR Riihimäki...

Post by Supa^ »

Sen haluisinki nähä ku paikallinen setä säätäis megan kohillee :lol: :lol:
axe
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 130
Joined: Mon Jul 18, 2005 17:21
Location: Lahti

Post by axe »

Supa^ wrote:Kelpaako korjaamon lappu jos auto uudelleen rekisteröidään ja suoritetaan täten rekisteröintikatsastus, vaikuttaako se asiaan?
Kävin joskus pari kuukautta sit kyselemässä konttorilla, niin korjaamon pakokaasulappu kelpaa myös rekisteröintikatsastuksessa.
Tosin ainahan on mahdollista et inssi tekee pistotarkastuksen, ja testaa päästöt. (ei tosin velota siitä)
Peugeot 205 Gti 1.9 + extra029t + garrett t25 (pahasti vaiheessa)
TVH
Perustajajäsen
Posts: 465
Joined: Fri Feb 25, 2005 18:48

Post by TVH »

axe wrote:
Supa^ wrote:Kelpaako korjaamon lappu jos auto uudelleen rekisteröidään ja suoritetaan täten rekisteröintikatsastus, vaikuttaako se asiaan?
Kävin joskus pari kuukautta sit kyselemässä konttorilla, niin korjaamon pakokaasulappu kelpaa myös rekisteröintikatsastuksessa.
Tosin ainahan on mahdollista et inssi tekee pistotarkastuksen, ja testaa päästöt. (ei tosin velota siitä)
Jep, lapussa pitää olla ainakin rek.nro ja mittauspäivä. Itsekin haen yleensä päästötodistuksen etukäteen.
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
Volkkarijermu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 458
Joined: Tue Jun 14, 2005 21:59
Location: Kangasala
Contact:

Post by Volkkarijermu »

Jos on kone muutenkin viritetty ja on siis pelko että HC-arvo ylittyy, niin sytkää vaan reippaasti myöhäselle. Ittellä -3 ennakko ja HC 123. Normaalisti siinä 800-900.
www.modificars.fi Vogtland, Bastuck, Greddy, D2, FK, JOM, Bilstein, Eibach, Koni, KW, Dbilas, Lumma-tuning
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
Yrkesman
Megasquirttaaja
Posts: 60
Joined: Tue Apr 12, 2005 17:45
Contact:

Post by Yrkesman »

Volkkarijermu wrote:Jos on kone muutenkin viritetty ja on siis pelko että HC-arvo ylittyy, niin sytkää vaan reippaasti myöhäselle. Ittellä -3 ennakko ja HC 123. Normaalisti siinä 800-900.
Mihis tämä perustuu?
BMW E46 328i HX40 - Ecumaster Black
Turbiini
Megajumala
Posts: 508
Joined: Sun May 01, 2005 22:26
Location: Alavus

Post by Turbiini »

Pakokaasun lämpöon myöhäisellä paljonkorkeampi mikä auttaa polttamaan bensahöyryt pakosarjassa, katti autoissa taas katti pysyy paremin toimintalämössä. Eli myöhäisestä ennakosta joutokäynnillä on hyöty sekä katillisissa että ilman. Noin 5 astetta on maximi mitä kannattaa päästötesti säädöissä käyttää vaikka ei kovin jyrkkä nokka olisikaan, eikä tämä mikään uusi asia ole sen takiahan kaasari koneissakin alipainesäätimen alipaine tulee semmoisesta kohtaa missä alipainetta ei ole jos läppä on täysin kiinni.
Supa^
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 108
Joined: Wed Jan 04, 2006 15:54
Location: Vihti, 8.1 -> ViestiR Riihimäki...

Post by Supa^ »

Sain käytyä katsastuksessa. Hylätty tuli muttei suinkaan päästöjen takia (etuiskarit aivan kuolleet+yks nivel paskana). Katsastuksen tarkastuskortin mukaan auton käyttöönotto on 20.3.87 ja ei se ottanut kun tyhjäkäyntimittauksen. Seos oli lievästi laihalla, jotain 15:1. Sytkä ennakko 12astetta ja tulokseksi tuli:

Mitattu/Sallittu
CO 0,15/3,50
HC 300/600
O2 2,54/5,00
VesQ
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 106
Joined: Wed Oct 11, 2006 21:22
Location: Hollola

Post by VesQ »

Mielestäni melko korkeahko hc jos vakiokone

Itsellä vakioruiskulla hc pyörii tyhjäkäynnillä jossain 50-80 välillä

Mutta samahan tuo kun rajoihin menee
jimi
Megasquirt aloittelija
Posts: 4
Joined: Sun Mar 13, 2005 9:36

Post by jimi »

Todennäköisesti tuo iso HC ja jäännöshappi johtuu reilusti alle prosentin olevasta CO:sta, yleensä HC ja happi lähtee pienenemään kun CO:ta suurentaa.

-Jimi-
TVH
Perustajajäsen
Posts: 465
Joined: Fri Feb 25, 2005 18:48

Post by TVH »

Jep, seos on jo liian laihalla jolloin palaminen on epätäydellistä ja HC on noin suuri.
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
Andyks
Megasquirttaaja
Posts: 41
Joined: Sun Nov 12, 2006 20:10
Location: Turku

Post by Andyks »

onnistuukos megalla helposti säätämään vähäpäästöisen rajoihin ilman kattia.... :roll: eli jos heittää katista sisuskalut menemään niin saiskohan säädöt katsastuksen ajaksi niin että menis rajoihin.. :?
Toki riippuu koneesta j a kaikesta, mutta näin yleisesti ottaen...
turbosbc
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 427
Joined: Thu May 19, 2005 21:15

Post by turbosbc »

Ei onnistu. Eikä taida onnistua millään muullakaan...
TheMan
Megasquirt aloittelija
Posts: 6
Joined: Fri Apr 08, 2005 20:38
Location: Mikkeli
Contact:

Post by TheMan »

Miksei onnistuisi? Muutama minullakin ollut Opelit on mennyt päästöistä läpi rikkonaisella katilla :roll: Tosin siitä katin poistosta ei oikeesti ole mitään hyötyä ellei se katti ole aivan tukossa :wink:
Opel Manta TIC+MS
Andyks
Megasquirttaaja
Posts: 41
Joined: Sun Nov 12, 2006 20:10
Location: Turku

Post by Andyks »

TheMan wrote:Miksei onnistuisi? Muutama minullakin ollut Opelit on mennyt päästöistä läpi rikkonaisella katilla :roll: Tosin siitä katin poistosta ei oikeesti ole mitään hyötyä ellei se katti ole aivan tukossa :wink:
Kummasti vaan tuntuu pirteämmältä sama kone ilman kattia...:roll: nooh ehkä sitten kun koneesta otetaan vähän lisää irti ahtimella ja megasquirtillä ei enää ole niin merkitystä löytyykö katti vaiko eikö mutta tämmösessä vakiossa 1.8 koneessa sen huomaa... tai sitten se vaan tuntuu siltä. On jotkut kuulemma penkittänyt 10hp tms parempia tehoja ilman kattia..
Nyt katilla ja alkuperäisellä ohjausboxilla päästöt on luokkaa 0,01 kun raja 1,0... eli päästöjä ei ole käytännössä oikein lainkaan rajoihin nähden.. eli koneen puolesta tuntuis hyvinkin mahdolliselta.. täytynee tutkia kun megan saa paikalleen.. :)
tupihepi
Megasquirttaaja
Posts: 37
Joined: Sat May 14, 2005 10:40
Location: Lempäälä

Post by tupihepi »

tänään itse kävin paikallisella pajalla katseleen arvoja ja näyttivät seuraavalta: CO n. 4,5 ja HC reilun 1000.
Eli pielessä. Lambda-arvo suunnilleen kohdillaan, mutta ei oikein käy enään hyvin kun laihentaa. Eli käy vaan rikkaalla hyvin ja sittten (muistaakseni) CO-arvo nousee liian ylös.
Moottorina audin 5-pyttynen 20V AAN ja n. 690 tuottoiset suuttimet.
Vinkkejä säätämiseen tarvis.
Jos joku asiantuntevampi asuis seudulla niin helpointahan olis tarkastella paikanpäällä. Apu olis tervetullutta.
Yrkesman
Megasquirttaaja
Posts: 60
Joined: Tue Apr 12, 2005 17:45
Contact:

Post by Yrkesman »

tupihepi wrote:tänään itse kävin paikallisella pajalla katseleen arvoja ja näyttivät seuraavalta: CO n. 4,5 ja HC reilun 1000.
Eli pielessä. Lambda-arvo suunnilleen kohdillaan, mutta ei oikein käy enään hyvin kun laihentaa. Eli käy vaan rikkaalla hyvin ja sittten (muistaakseni) CO-arvo nousee liian ylös.
Moottorina audin 5-pyttynen 20V AAN ja n. 690 tuottoiset suuttimet.
Vinkkejä säätämiseen tarvis.
Jos joku asiantuntevampi asuis seudulla niin helpointahan olis tarkastella paikanpäällä. Apu olis tervetullutta.
Mitä sulla on suihkutusaika tyhjäkäynnillä? MS1 vai MS2? onko suuttimet varmasti samankokoiset? Mites nokkien ajoitukset? noi nyt tulee ekana mieleen :roll:

edit: sulla taiskin olla vems...
BMW E46 328i HX40 - Ecumaster Black
tupihepi
Megasquirttaaja
Posts: 37
Joined: Sat May 14, 2005 10:40
Location: Lempäälä

Post by tupihepi »

Vemssi tosiaan ohjauksena, mutta säätö megatunella. Vakionokat, suuttimet samankokoiset, ruiskutusaika tyhjäkäynnillä 0,8ms.
Koneessa kaikki uutta....hyvin starttaa, kulkee ja käykin(rikkaalla).
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Post by Benkku »

tupihepi wrote:tänään itse kävin paikallisella pajalla katseleen arvoja ja näyttivät seuraavalta: CO n. 4,5 ja HC reilun 1000.
Eli pielessä. Lambda-arvo suunnilleen kohdillaan, mutta ei oikein käy enään hyvin kun laihentaa. Eli käy vaan rikkaalla hyvin ja sittten (muistaakseni) CO-arvo nousee liian ylös.
Moottorina audin 5-pyttynen 20V AAN ja n. 690 tuottoiset suuttimet.
Vinkkejä säätämiseen tarvis.
Suuttimet kieltämättä ovat 'melko' suurituottoiset, joten seossuhde tyhjäkäynnillä/matalilla kierroksilla rikas. Tuo 0.8 ms ohjattu suihkutusaikakin lienee jo niin pieni ettei suutin käytännössä toimi/ohjaudu oikein - varsinkin jos Injector Settings valikon asetuksissa on inj effective rampup (us) asetettu liian pieneksi (arvon pitäisi olla tyypillisesti luokkaa 700-1100 us). Tietty muillakin asetusvalikon arvoilla vaikutusta eli RTFM.

Ohjaatko suuttimia sequentiaalisesti vaiko batch tyyppisesti ? Entäpä käytäkö pwm ohjausta (inj pwm dc % arvo tällöin alle 100 % tyypillisesti luokkaa 50-70 %) ?

Tuon kokoisilla siis ehdottomasti suuttimien ohjaus sequentiaaliseksi (injector firing alternate banks from h(0) -> 4..0 jne...).
Post Reply