Mutta enemmän tässä nyt kiinostaa se että kuinka helposti pääsee päästömittauksista läpi ja mitä kannattaa säätää sitä varten, en ole päässyt kunnolla vielä autoa ajelemaan ja säätelemään joten tarvis senverran kuitenkin säädellä tässä että pystyy konttorille ajaa ja saa läpi. Auto ei ole vähäpäästöinen eikä täten ole kattia. Eli ilmeisesti seosta hieman laihemmalle mutta mitenkäs sytkä? Ja millä kierrosluvulla ne ottaa noi arvot? Vinkkejä kehiin, kiitos!
Säätäminen pakokaasumittausta varten
Moderator: Masi_K
-
Supa^
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 108
- Joined: Wed Jan 04, 2006 15:54
- Location: Vihti, 8.1 -> ViestiR Riihimäki...
Säätäminen pakokaasumittausta varten
Eli pitäis auto rekisteröidä uudelleen tässä ja mega on ohjaamassa bensaa ja sytkää. Akelta aikasemmin tiedustelin niin ei tarvi muutoskatsastusta jos vaihtaa ruiskusta ohjelmoitavaan ruiskuun, onko näin? Auto on 10/86.
Mutta enemmän tässä nyt kiinostaa se että kuinka helposti pääsee päästömittauksista läpi ja mitä kannattaa säätää sitä varten, en ole päässyt kunnolla vielä autoa ajelemaan ja säätelemään joten tarvis senverran kuitenkin säädellä tässä että pystyy konttorille ajaa ja saa läpi. Auto ei ole vähäpäästöinen eikä täten ole kattia. Eli ilmeisesti seosta hieman laihemmalle mutta mitenkäs sytkä? Ja millä kierrosluvulla ne ottaa noi arvot? Vinkkejä kehiin, kiitos!
Mutta enemmän tässä nyt kiinostaa se että kuinka helposti pääsee päästömittauksista läpi ja mitä kannattaa säätää sitä varten, en ole päässyt kunnolla vielä autoa ajelemaan ja säätelemään joten tarvis senverran kuitenkin säädellä tässä että pystyy konttorille ajaa ja saa läpi. Auto ei ole vähäpäästöinen eikä täten ole kattia. Eli ilmeisesti seosta hieman laihemmalle mutta mitenkäs sytkä? Ja millä kierrosluvulla ne ottaa noi arvot? Vinkkejä kehiin, kiitos!
-
Dr.Pioneer
- Megasquirttaaja
- Posts: 53
- Joined: Tue Dec 13, 2005 17:41
-
Dr.Pioneer
- Megasquirttaaja
- Posts: 53
- Joined: Tue Dec 13, 2005 17:41
Lainaus Katsastuksen arvoseluperusteet v .2.0 (sivu 23)
1.1.1978 ... 30.9.1986 ajalle:
CO>4.5% tai HC>1000 ppm
1.10.1986 ...
CO>3.5% tai HC>600 ppm
Kolmitoimisella katalysaattorilaitteistolla
varustetut autot käyttöönottoajasta
riippumatta:
Joutokäynnin CO>0.5% tai HC>100 ppm
Kierroksilla mitatun (väh. 2000 rpm)
käynnin CO>0.3 tai HC>100 ppm tai
Lambda-arvo ei välillä 0,97 . 1,03.
EY-tyyppihyväksytty direktiivin 98/69/EY
mukaisesti (EURO 3 ja 4):
OBD:n toiminnan tarkastus (ks. seur.
kohta)
Kierroksilla mitatun (väh. 2000 rpm)
käynnin CO>0.2 tai HC>100 ppm tai
Lambda-arvo ei välillä 0,97 . 1,03.
Jäännöshappipitoisuus yli 5 %, jos
järjestelmässä ei ole ilmapumppua.
Joutokäynnin ylitys ylittää 1000 1/min tai
tätä korkeamman valmistajan ilmoittaman
arvon.
Hylätty
Mille tahansa em. mainitulle vuosimallilla
CO-pitoisuus yli 6%.
Ajokielto
1.1.1978 ... 30.9.1986 ajalle:
CO>4.5% tai HC>1000 ppm
1.10.1986 ...
CO>3.5% tai HC>600 ppm
Kolmitoimisella katalysaattorilaitteistolla
varustetut autot käyttöönottoajasta
riippumatta:
Joutokäynnin CO>0.5% tai HC>100 ppm
Kierroksilla mitatun (väh. 2000 rpm)
käynnin CO>0.3 tai HC>100 ppm tai
Lambda-arvo ei välillä 0,97 . 1,03.
EY-tyyppihyväksytty direktiivin 98/69/EY
mukaisesti (EURO 3 ja 4):
OBD:n toiminnan tarkastus (ks. seur.
kohta)
Kierroksilla mitatun (väh. 2000 rpm)
käynnin CO>0.2 tai HC>100 ppm tai
Lambda-arvo ei välillä 0,97 . 1,03.
Jäännöshappipitoisuus yli 5 %, jos
järjestelmässä ei ole ilmapumppua.
Joutokäynnin ylitys ylittää 1000 1/min tai
tätä korkeamman valmistajan ilmoittaman
arvon.
Hylätty
Mille tahansa em. mainitulle vuosimallilla
CO-pitoisuus yli 6%.
Ajokielto
-
Supa^
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 108
- Joined: Wed Jan 04, 2006 15:54
- Location: Vihti, 8.1 -> ViestiR Riihimäki...
Enhä mä ehtiny vielä katsastuksee mennä, parempi niin koska säädöt on poskellaan, mut alkaa tässä jo vähä hahmottua.
Mutta koska auto on 10/86 niin sovelletaan tuota vai:
Jos tulee ajokielto ni saako auton ajaa päivän siirtokilvillä kotiin sentää? vai pitääkö hinata/jättää esim. paalaamoon
Mutta koska auto on 10/86 niin sovelletaan tuota vai:
Eli jos CO on yli 6% niin ajokieltoa. Sitten taas jos joutokäynti ylittää 1000rpm niin hylätty?1.10.1986 ...
CO>3.5% tai HC>600 ppm
Jos tulee ajokielto ni saako auton ajaa päivän siirtokilvillä kotiin sentää? vai pitääkö hinata/jättää esim. paalaamoon
Kävin joskus pari kuukautta sit kyselemässä konttorilla, niin korjaamon pakokaasulappu kelpaa myös rekisteröintikatsastuksessa.Supa^ wrote:Kelpaako korjaamon lappu jos auto uudelleen rekisteröidään ja suoritetaan täten rekisteröintikatsastus, vaikuttaako se asiaan?
Tosin ainahan on mahdollista et inssi tekee pistotarkastuksen, ja testaa päästöt. (ei tosin velota siitä)
Peugeot 205 Gti 1.9 + extra029t + garrett t25 (pahasti vaiheessa)
Jep, lapussa pitää olla ainakin rek.nro ja mittauspäivä. Itsekin haen yleensä päästötodistuksen etukäteen.axe wrote:Kävin joskus pari kuukautta sit kyselemässä konttorilla, niin korjaamon pakokaasulappu kelpaa myös rekisteröintikatsastuksessa.Supa^ wrote:Kelpaako korjaamon lappu jos auto uudelleen rekisteröidään ja suoritetaan täten rekisteröintikatsastus, vaikuttaako se asiaan?
Tosin ainahan on mahdollista et inssi tekee pistotarkastuksen, ja testaa päästöt. (ei tosin velota siitä)
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
-
Volkkarijermu
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 458
- Joined: Tue Jun 14, 2005 21:59
- Location: Kangasala
- Contact:
Jos on kone muutenkin viritetty ja on siis pelko että HC-arvo ylittyy, niin sytkää vaan reippaasti myöhäselle. Ittellä -3 ennakko ja HC 123. Normaalisti siinä 800-900.
www.modificars.fi Vogtland, Bastuck, Greddy, D2, FK, JOM, Bilstein, Eibach, Koni, KW, Dbilas, Lumma-tuning
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
Pakokaasun lämpöon myöhäisellä paljonkorkeampi mikä auttaa polttamaan bensahöyryt pakosarjassa, katti autoissa taas katti pysyy paremin toimintalämössä. Eli myöhäisestä ennakosta joutokäynnillä on hyöty sekä katillisissa että ilman. Noin 5 astetta on maximi mitä kannattaa päästötesti säädöissä käyttää vaikka ei kovin jyrkkä nokka olisikaan, eikä tämä mikään uusi asia ole sen takiahan kaasari koneissakin alipainesäätimen alipaine tulee semmoisesta kohtaa missä alipainetta ei ole jos läppä on täysin kiinni.
-
Supa^
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 108
- Joined: Wed Jan 04, 2006 15:54
- Location: Vihti, 8.1 -> ViestiR Riihimäki...
Sain käytyä katsastuksessa. Hylätty tuli muttei suinkaan päästöjen takia (etuiskarit aivan kuolleet+yks nivel paskana). Katsastuksen tarkastuskortin mukaan auton käyttöönotto on 20.3.87 ja ei se ottanut kun tyhjäkäyntimittauksen. Seos oli lievästi laihalla, jotain 15:1. Sytkä ennakko 12astetta ja tulokseksi tuli:
Mitattu/Sallittu
CO 0,15/3,50
HC 300/600
O2 2,54/5,00
Mitattu/Sallittu
CO 0,15/3,50
HC 300/600
O2 2,54/5,00
Kummasti vaan tuntuu pirteämmältä sama kone ilman kattia...TheMan wrote:Miksei onnistuisi? Muutama minullakin ollut Opelit on mennyt päästöistä läpi rikkonaisella katillaTosin siitä katin poistosta ei oikeesti ole mitään hyötyä ellei se katti ole aivan tukossa
Nyt katilla ja alkuperäisellä ohjausboxilla päästöt on luokkaa 0,01 kun raja 1,0... eli päästöjä ei ole käytännössä oikein lainkaan rajoihin nähden.. eli koneen puolesta tuntuis hyvinkin mahdolliselta.. täytynee tutkia kun megan saa paikalleen..
tänään itse kävin paikallisella pajalla katseleen arvoja ja näyttivät seuraavalta: CO n. 4,5 ja HC reilun 1000.
Eli pielessä. Lambda-arvo suunnilleen kohdillaan, mutta ei oikein käy enään hyvin kun laihentaa. Eli käy vaan rikkaalla hyvin ja sittten (muistaakseni) CO-arvo nousee liian ylös.
Moottorina audin 5-pyttynen 20V AAN ja n. 690 tuottoiset suuttimet.
Vinkkejä säätämiseen tarvis.
Jos joku asiantuntevampi asuis seudulla niin helpointahan olis tarkastella paikanpäällä. Apu olis tervetullutta.
Eli pielessä. Lambda-arvo suunnilleen kohdillaan, mutta ei oikein käy enään hyvin kun laihentaa. Eli käy vaan rikkaalla hyvin ja sittten (muistaakseni) CO-arvo nousee liian ylös.
Moottorina audin 5-pyttynen 20V AAN ja n. 690 tuottoiset suuttimet.
Vinkkejä säätämiseen tarvis.
Jos joku asiantuntevampi asuis seudulla niin helpointahan olis tarkastella paikanpäällä. Apu olis tervetullutta.
Mitä sulla on suihkutusaika tyhjäkäynnillä? MS1 vai MS2? onko suuttimet varmasti samankokoiset? Mites nokkien ajoitukset? noi nyt tulee ekana mieleentupihepi wrote:tänään itse kävin paikallisella pajalla katseleen arvoja ja näyttivät seuraavalta: CO n. 4,5 ja HC reilun 1000.
Eli pielessä. Lambda-arvo suunnilleen kohdillaan, mutta ei oikein käy enään hyvin kun laihentaa. Eli käy vaan rikkaalla hyvin ja sittten (muistaakseni) CO-arvo nousee liian ylös.
Moottorina audin 5-pyttynen 20V AAN ja n. 690 tuottoiset suuttimet.
Vinkkejä säätämiseen tarvis.
Jos joku asiantuntevampi asuis seudulla niin helpointahan olis tarkastella paikanpäällä. Apu olis tervetullutta.
edit: sulla taiskin olla vems...
BMW E46 328i HX40 - Ecumaster Black
Suuttimet kieltämättä ovat 'melko' suurituottoiset, joten seossuhde tyhjäkäynnillä/matalilla kierroksilla rikas. Tuo 0.8 ms ohjattu suihkutusaikakin lienee jo niin pieni ettei suutin käytännössä toimi/ohjaudu oikein - varsinkin jos Injector Settings valikon asetuksissa on inj effective rampup (us) asetettu liian pieneksi (arvon pitäisi olla tyypillisesti luokkaa 700-1100 us). Tietty muillakin asetusvalikon arvoilla vaikutusta eli RTFM.tupihepi wrote:tänään itse kävin paikallisella pajalla katseleen arvoja ja näyttivät seuraavalta: CO n. 4,5 ja HC reilun 1000.
Eli pielessä. Lambda-arvo suunnilleen kohdillaan, mutta ei oikein käy enään hyvin kun laihentaa. Eli käy vaan rikkaalla hyvin ja sittten (muistaakseni) CO-arvo nousee liian ylös.
Moottorina audin 5-pyttynen 20V AAN ja n. 690 tuottoiset suuttimet.
Vinkkejä säätämiseen tarvis.
Ohjaatko suuttimia sequentiaalisesti vaiko batch tyyppisesti ? Entäpä käytäkö pwm ohjausta (inj pwm dc % arvo tällöin alle 100 % tyypillisesti luokkaa 50-70 %) ?
Tuon kokoisilla siis ehdottomasti suuttimien ohjaus sequentiaaliseksi (injector firing alternate banks from h(0) -> 4..0 jne...).