Ford OHC:n megaruutan asennukset ja neuvot

Megasquirtin asentaminen käyttökohteeseen sekä keskustelu johdotuksista, antureista suuttimista ja muista toimilaitteista.

Moderator: Masi_K

Post Reply
hedelma
Megasquirttaaja
Posts: 55
Joined: Thu Nov 10, 2005 8:51
Location: Hämeenlinna

Post by hedelma »

teg wrote:
Kimmo's wrote:
hedelma wrote: Onko kukaan onnistunut saamaan tota toimimaan?
Mua kiinnostais kans toi.... Kokemuksia kellään?

Kimmo
PWM:ää? Juu kyllä toimii.
No Screenshottii asetuksista vaan sit tänne ja kerro mitä jouduit tekemään! :P
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Valitettavasti minulla ei ole sen moottorin msq fileä, joten en voi ottaa screenshottia :(
hedelma
Megasquirttaaja
Posts: 55
Joined: Thu Nov 10, 2005 8:51
Location: Hämeenlinna

Post by hedelma »

no mitään hajua tosta setupista?
Tuoppi
Megasquirttaaja
Posts: 54
Joined: Wed Mar 09, 2005 14:33

Post by Tuoppi »

Juu mullaki toimii pwm:llä ihan hyvin, 025x1 koodilla. Ei tosin closed loopin kierrosten mukaan, vaikka se onkin päällä. Eipä oo mullakaan tähän screenshottia heittää, kun ei oo läppäriä tässä, enkä kehtaa ulkomuistista valehella nuita...
hedelma
Megasquirttaaja
Posts: 55
Joined: Thu Nov 10, 2005 8:51
Location: Hämeenlinna

Post by hedelma »

http://megasquirt.sourceforge.net/extra/pwmidle.html

ilmeisesti toi iS:n härpäke ei tarvi mitään modeja lankulle?
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

hedelma wrote:no mitään hajua tosta setupista?
Ne minun asetukset tuskin toimisivat sinun luistin kanssa, joten parempi etsiä itse oikeat asetukset...

Fidle transistori tosiaan pitää vaihtaa - se ei todennäköisesti kestä solenoidin ohjaamista ja relekkään ei sitä taida kestää. :)
hedelma
Megasquirttaaja
Posts: 55
Joined: Thu Nov 10, 2005 8:51
Location: Hämeenlinna

Post by hedelma »

Ahaa ok.. mut ilmeisesti porukka on tullut toimeen ilman tuotakin?
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

hedelma wrote:Ahaa ok.. mut ilmeisesti porukka on tullut toimeen ilman tuotakin?
Toki - omallani ajelen ilman minkäänlaista lisäilmaluistia.
Tuoppi
Megasquirttaaja
Posts: 54
Joined: Wed Mar 09, 2005 14:33

Post by Tuoppi »

On se vaan silti hyvä olla toiminnassa. -30C:stäkin kun joutu kylmänä käynnistämään, ni lähti vaan sisälle lämpimään ja kone porisi nopeasti ittesä käynti lämpöön n. 2000:lla kierroksella. Ja kun kerrankin kaasuvaijeri lähti keskellä liikennettä irti, niin pukkasi vaan isompaa pykälää niin pääsi piiloon konepeltiä aukomaan... :lol:
Asetuksissa on että mega ei anna kierrosten laskea alle 800 kierroksen, jos näin tapahtuu niin se raottaa lisäilmaventtiiliä. Ja sitten open loopilla toimii tuokin, että kun löysää kaasun, niin mega raottaa jälleen venttiiliä, ja estää kierrosten notkahtamisen, tai koko koneen stumppaamisen. Nuo toimivat arvot vaan pitää kokeilemalla hakea. Eikä oo tullu vieläkään läppäriltä katottua omia arvoja, kun tuo mega taitaa olla ainu mikä ei vittuile. :lol:
Last edited by Tuoppi on Wed Feb 06, 2008 0:08, edited 1 time in total.
hedelma
Megasquirttaaja
Posts: 55
Joined: Thu Nov 10, 2005 8:51
Location: Hämeenlinna

Post by hedelma »

Ite rakentelin kanssa tuon ja toimii! tyhjäkäynti parani huomattavasti (autossa raju nokka).. nyt pysyy kierrokset nätisti paikallaan.
olafu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 365
Joined: Sat Mar 05, 2005 16:54
Location: Urjala

Post by olafu »

aluhao wrote:
Ei ole, ainakaan tehtaan jäljiltä.
Ai s....No minkäslaisia virityksiä porukalla on noissa edis sytkissä tolla signaalipuolella? Kuvia?
Tein tommosen ratkasun: Kuva1 Kuva2 Kuva3
Itse triggeripyörä on koneistettu billet teräspötkylästä erilaisten työvaiheiden kautta. Pyörää voi kääntää 360 astetta kun avaa kuusiokolopultit, koska systeemi koostuu kolmesta osasta: Itse kiilapyörä, triggeripyörä ja kiristyslevy, jossa on M8 kierteet ja olakkeet joilla kiristyslevy keskitetään. Itse triggeripyörä keskittyy kiilapyörään koneistetusta olakkeesta.
Kimmo's
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 154
Joined: Thu Mar 17, 2005 16:08
Location: Nurmijärvi

Post by Kimmo's »

Mä laitoin EDIStä varten Chevyn pikkulohkon nokkaketjun rattaan kiinni siivapyörään.

Rälläkällä yks hammas pois rattaasta, kolme reikää rattaaseen ja niihin senkkaukset. Siivapyörään myös samat 3 reikää ja niihin kiereet. Uppokantaruuveilla ratas kiinni siivapyörään. Lisäksi pellistä taivutettu kiinnike anturille jossa pari jäykistettä ettei taipuile.

Ohessa pari huonolaatuista kuvaa aiheesta:
www.seppanen.biz/Cobra/36-1_pyora_1.jpg
www.seppanen.biz/Cobra/36-1_pyora_2.jpg

- Kimmo
hedelma
Megasquirttaaja
Posts: 55
Joined: Thu Nov 10, 2005 8:51
Location: Hämeenlinna

Post by hedelma »

Minkämoisia kylmäkäynnistys setuppei teil on? itellä lähtee todella nihkeesti käyntiin näilläkin ilmoilla.. joutuu minutin melkeen sahailla.. :x
hedelma
Megasquirttaaja
Posts: 55
Joined: Thu Nov 10, 2005 8:51
Location: Hämeenlinna

Post by hedelma »

nyt alkaa löytyyn.. ekalla avaimesta ja jäi viel käyntiin :lol:
Paperman77
Megasquirt aloittelija
Posts: 9
Joined: Thu Sep 07, 2006 9:00
Location: Varkaus
Contact:

Post by Paperman77 »

hedelma wrote:Minkämoisia kylmäkäynnistys setuppei teil on? itellä lähtee todella nihkeesti käyntiin näilläkin ilmoilla.. joutuu minutin melkeen sahailla.. :x
Joo noita kaipailisin minäkin!
Ford Sierra Tic
country sedan
Megasquirttaaja
Posts: 62
Joined: Sat Mar 19, 2005 19:44

Post by country sedan »

+16º 10ms, +4º 12ms. Jahkas kelit kylmenee lisää, niin varmaan joutuu muuttaan tota +4º arvoa.
JesseT
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 308
Joined: Fri Feb 25, 2005 20:23
Location: Kirkkonummi

Post by JesseT »

Turbo OHC rata-Sierraan tulossa EDIS sytytys Megasquirtin kanssa. Onko hyviä vinkkejä tai kuvia puolan sijoittelusta (tulipeltiin?) ja millaisia sopivia sytkäpiuhoja löytyy missä olisi pituuttakin? Ensisijainen tavoite tosiaan olisi että puolan voisi pulttaa johonkin muualle kuin koneeseen.
country sedan
Megasquirttaaja
Posts: 62
Joined: Sat Mar 19, 2005 19:44

Post by country sedan »

http://www.taunusfinland.com/galleria/a ... attila.JPG

Piuhat on Championin tarvike narut, hyvin tuntuu tulet riittävän.
JesseT
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 308
Joined: Fri Feb 25, 2005 20:23
Location: Kirkkonummi

Post by JesseT »

country sedan wrote:http://www.taunusfinland.com/galleria/a ... attila.JPG

Piuhat on Championin tarvike narut, hyvin tuntuu tulet riittävän.
Tuosta kuvasta nyt ei ihan hirveästi näy mitään, mutta saako noita Fordin puolaan sopivilla päillä missä on siis ne kaulukseen tulevat kynnet?
country sedan
Megasquirttaaja
Posts: 62
Joined: Sat Mar 19, 2005 19:44

Post by country sedan »

JesseT wrote:
country sedan wrote:http://www.taunusfinland.com/galleria/a ... attila.JPG

Piuhat on Championin tarvike narut, hyvin tuntuu tulet riittävän.
Tuosta kuvasta nyt ei ihan hirveästi näy mitään, mutta saako noita Fordin puolaan sopivilla päillä missä on siis ne kaulukseen tulevat kynnet?
Niitä ei taida olla kuin Zetec sarjoina..?
Kimmo's
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 154
Joined: Thu Mar 17, 2005 16:08
Location: Nurmijärvi

Post by Kimmo's »

Edis-puolaan sopivia piuhoja saa hariselta:

http://www.saunalahti.fi/~hestec2/muut/hotwires.htm

Tuo 'Kit X' ja siihen kaveriksi sopivan mittaiset piuhat niin setti on valmis.

Itselle hankin nuo ja tyytyväinen olen. hinta oli alle 50 euroa.

- Kimmo
aluhao
Megasquirttaaja
Posts: 29
Joined: Thu Aug 04, 2005 21:47
Location: Hellsinki

Post by aluhao »

Hei mikäs on tommosen ohc koneen tuplahihnasen siivapyörän ulkohalkaisija? Sais ton triggerifillarin väsättyä viimenää...
-Sitä Saa Mitä Tekee-
Sultzi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 113
Joined: Sat Feb 04, 2006 19:45
Location: Kalvola

Post by Sultzi »

Eli mitä eroa nyt on näillä kahdella motocraftin jakajalla, jossa 6-pinninen liitin. Toisessa liitin on harmaa ja toisessa musta. Jotain juttua löysin asiasta extran sivuilta, mutten ymmärtänyt mitä muutoksia tuollainen musta vaatii (sellainen itsellä).
Paperman77
Megasquirt aloittelija
Posts: 9
Joined: Thu Sep 07, 2006 9:00
Location: Varkaus
Contact:

Post by Paperman77 »

Mitenkäs tällä Fordin TFI-sytkällä tuo Dwell control? Oletteko käyttänyt Fixed dutyä vai laittaneet Dwell Controliin cranking dwellia ja running dwelliä? Älyääkö tuo Motocraftin puolan kyljeesä oleva sytty-yksikkä säätää niitä itse? Tällä hetkellä itselläni on Dwell Controllissa Fixed ja Duty Cycle 75%. Puolana on Accelin puola, jos sillä nyt on mitään väliä? Ja jos jollain tosiaan olisi niitä Idle Controlin closed loop arvoja sille Is:n omalle tyhjäkäynti moottorille, olisin enemmän kuin kiitollinen?
Ford Sierra Tic
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Post by Benkku »

Paperman77 wrote:Mitenkäs tällä Fordin TFI-sytkällä tuo Dwell control? Oletteko käyttänyt Fixed dutyä vai laittaneet Dwell Controliin cranking dwellia ja running dwelliä? Älyääkö tuo Motocraftin puolan kyljeesä oleva sytty-yksikkä säätää niitä itse? Tällä hetkellä itselläni on Dwell Controllissa Fixed ja Duty Cycle 75%. Puolana on Accelin puola, jos sillä nyt on mitään väliä? Ja jos jollain tosiaan olisi niitä Idle Controlin closed loop arvoja sille Is:n omalle tyhjäkäynti moottorille, olisin enemmän kuin kiitollinen?
TFI = Thick film integrated tai ignition ? eli se kertonee ainoastaan moduulin 'tyypistä/tuotantoteknologiasta'. Kysehän lienee siis pre (vaiko post ?) EDIS järjestelmästä (a.ka DIS) EEC-IV ohjaimen yhteydessä (paitsi ettei tässä käytetä muita kuin jakajan sisäistä anturia) joka hoitelee puolan varausta itsenäisesti (dwell control), sisältäen myös 10 asteen limp home moodin - näin siis käsittääkseni.

TFI moduuleita pariakin eri tyyppiä - uusikorisessa Taunuksessa (IS Sierra et. al) muistaakseni 12A297

http://megasquirt.sourceforge.net/extra/setup-tfi.html
http://www.megamanual.com/ms2/TFI.htm
ohc205
Megasquirttaaja
Posts: 25
Joined: Sat Dec 22, 2007 14:47
Location: uusimaa

Sierra Induktiivinen sytytys, mitä muutoksia tarvitaan?

Post by ohc205 »

Aion muuttaa kaasarin tilalle ruiskun ja mahdollisesti pienpaine turbo tulee kylkeen kuulerin kanssa.
Mitään katsastusongelmia ei tule, koska auto on vanhempi kuin 1.7.1987.
Ja alusta muutetaan vastaamaan Xr4i 2,8V6 / 2,0T cossua soveltuvin osin.

Mutta nyt asian ytimeen:

Eli tämä on ensimmäisiä sierroja. 1,6 OHC
Sytytys jätetään toistaiseksi alkuperäiseksi, koska se toimii hyvin.
Autossa on:

-Induktiivinen anturi jakajassa.
-Sytytyksen ohjaus yksikössä 6-napaa.

Ilmeisesti en voi ottaa suoraan sytytyspuolan miinusnavalta signaalia?

Tarvitsenko "pulssi muokkaimen" joka muuttaa signaalin kanttiaalloksi?
Miten tälläinen kanttiaalto -muunnin tehdään?
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Re: Sierra Induktiivinen sytytys, mitä muutoksia tarvitaan?

Post by ArttuH »

ohc205 wrote: Ilmeisesti en voi ottaa suoraan sytytyspuolan miinusnavalta signaalia?
Miksi et voisi? Äkkiseltään en näe mitään syytä miksi tuo ei onnistuisi. Ja luultavasti on myös yksinkertaisin ja helpoin ratkaisu. Ainoa potentiaalinen ongelmapaikka on häiriöt kierroslukusignaalissa, näitä esiintyy aika usein puolalta otetussa signaalissa. Häiriöt saa kuitenkin useimmiten suodatettua pois aika yksinkertaisella lisäkytkennällä.
Arttu
GSX1100 -85
ohc205
Megasquirttaaja
Posts: 25
Joined: Sat Dec 22, 2007 14:47
Location: uusimaa

Post by ohc205 »

Eikö sytytyspuolan navalta tuleva signaali ole vääränlaista ruiskun ohjaamiseen? Kun olen käsittänyt että tarvitaan kanttiaalto, eli "Hall-signaali"

Mutta autossani ei ole hall-anturillista jakajaa, vaan iduktio-anturillinen.
Ja induktio-anturi kehittää kait vaihtosähköä?
AJ
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 182
Joined: Mon Apr 03, 2006 14:21
Location: Seinäjoki

Post by AJ »

Puolan miinuksella ohjatessa ei ole mitään väliä vaikka jakajassa olisi hall, induktiivinen tai vaikkapa perinteiset kärjet.
ohc205
Megasquirttaaja
Posts: 25
Joined: Sat Dec 22, 2007 14:47
Location: uusimaa

Post by ohc205 »

Voiko tässä tapauksessa puolan miinusnavalta vetää suoraan johdon ruiskulle?
Vai tarviiko siinä olla välissä joku laite?
Post Reply