alkuperäinen kiekkamittari käyttöön

Megasquirt II spesifiset jutut

Moderator: Masi_K

Post Reply
keku79
Megasquirttaaja

alkuperäinen kiekkamittari käyttöön

Post by keku79 »

no kyselen täältä että miten saan auton oman kiekkamittarin pelaamaan megan kans? boxi on proton kasaama ja siinä on lähtö kiekkamittarille mihin tulee 12v jännite.. kiekkamittariin menee 3 johtoa.. puolana mulla on vag hukkakipinä.. pitääkö mun ottaa puolalta signaali sille mitterille? ja megalta se 12v ja sitte maa...
Jasu
Kokenut Megasquirttaaja

Re: alkuperäinen kiekkamittari käyttöön

Post by Jasu »

On tullut laitettua. 6-pyttyinen moottori, jonka alkuperäinen kipinä on tehty kahdella puolalla, eli mittarin kannalta kyseessä kolmepyttyinen...

Image
Ihan tällä kytkennällä onnistui, lähtöön "puolitettu" asetus ja oikein näytti mittari. Tai ainakin samaa Megan kanssa...
Älä tee sitä tänään minkä voit huomenna teettää jollain muulla..!
Masi_K
Megajumala

Post by Masi_K »

Tuo on todettu toimivaksi joo. Nopeuden puolitus on sitten todellakin puolitus. Eli kuutoismoottorin mittaria ei saa toimimaan neloismoottorissa. Avaa megan kansi ja kato onko sinne tehty mitään lisää mikä voisi liittyä rundariin.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
keku79
Megasquirttaaja

Post by keku79 »

mulla on ihan 4 mukinen moottori.. ois kiva saada toi orkkis mittari pelaamaan.. ja autohan on opel calibra..
Jasu
Kokenut Megasquirttaaja

Post by Jasu »

keku79 wrote:lähtö kiekkamittarille mihin tulee 12v jännite.. kiekkamittariin menee 3 johtoa.. puolana mulla on vag hukkakipinä.. pitääkö mun ottaa puolalta signaali sille mitterille? ja megalta se 12v ja sitte maa...
Kuten laittamastani kuvasta näkyy, tuossa lähdössä näkyy varmasti 12v kun moottori ei pyöri, koska puolaa imitoiva releen kela on kytketty 12 volttiin. Eikä kuormaa ole, ennenkuin Mega antaa kierroslukumittarille komentoja maadoittamalla releen toista napaa...

Eli lyhyesti, alkuperäiselle mittarille 12 volttia kuten alkuperäisessäkin kytkennässä, ja se piuha mikä alunperin on puolalle mennyt siihen Megalta tulevaan kierroslukumittarin lähtöön...

Hukkakipinäpuolaan et koske millään, mikä liittyy kierroslukumittariin. Jos ottaisit signaalin hukkakipinäpuolan toiselta puolalta, niin mittarilla näkyvä signaali olisi puolet siitä mitä alkuperäisellä (mikäli moottorissa oli "tavallinen" virranjakaja). Toki hukkakipinältäkin saa mittarille tiedon, mutta silloin pitää ottaa kummaltakin puolalta diodien avulla. Tämäkin ohje on Manuaalissa...
Älä tee sitä tänään minkä voit huomenna teettää jollain muulla..!
Post Reply