MS3x vai AT Driveboard VW 1.8T ohjaukseen, ja miten?

Yleinen jutustelu

Moderator: Masi_K

Post Reply
Pellikka
Megasquirt aloittelija
Posts: 6
Joined: Mon Jun 18, 2012 19:31

MS3x vai AT Driveboard VW 1.8T ohjaukseen, ja miten?

Post by Pellikka »

Autona -90 Volkswagen Golf 2. G60-kone väistyi 1.8T koneen alta ja kaipaisin tietoja megasta. Sellaisella tarkotus toteuttaa ohjaus. Voimaa pitäisi irrota 300-350hp nykysillä palikoilla.

MS3X kaiketi ois melkosen kattava boksi jo. Ite en kyllä ala tinaamaan mitään levyjä, toimintavarmuus on tärkeä ominaisuus tässä tapauksessa. Vanhempien versioiden kans pelanneita kavereita on, lieneekö ne älyää tuonkin päälle niillä tiedoilla?

Entäs tuo driveboard? Vaikuttas olevan kotelon ja liittimen osalta megaa parempi. Onko jotain muuta eroa tuohon MS3? Yks toimiva sovellus Oulusta on tiedossa, pitää siitäkin soitella vielä.

Saako 1.8t omaa vaijerikaasuläppää pelaamaan megan kans tyhjäkäynnillä hyvin vai hommaanko universaaliläpän ja tyhjäkäyntimoottorin? Jotkut jättäny läpän vaan raolleen, mutta tuntuu vähä viritelmältä. Kaikki muut tarvittavat anturit siinä onkin ja niitä ois tarkotus käyttää. N75 luultavasti saa jatkaa ahtojen ohjausta. Uuden malliset cop-puolat siinä jo on myös. Triggeri kampiakselilla jo lähtiessä.

Itellä konehuoneen sähköt 1.8 yksipisteruisku rp-mallia, moottori 1.8 20vt AWT ja sen johtosarja olemassa. Jos sattus löytymään esim. linkkiä projekteihin joissa suunnilleen vastaavia systeemejä? Tarkotus siis ei oo tehä palapeliä kaikista johdoista mutta hyödyntää sen mitä kannattaa, jos kannattaa.

Tarviiko joku releboksi olla kuten näyttää usein(aina) olevan vai voinko hyödyntää vakiot bensapumpun releet ym. Nämä toki varmaan selkenee ku alkaa tuuskaamaan, mutta kannattaako tuohon ostaa joku valmis johtosarja, tehä kaikki ite vai hyödyntää jo olemassa olevaa osittain?

Ei oo tarkotus saaha halvimmalla tehtyä vaan helppo ja toimiva paketti.

Paljo kysymyksiä, mutta jospa topikki siitä virkistys :)
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Re: MS3x vai AT Driveboard VW 1.8T ohjaukseen, ja miten?

Post by ArttuH »

Driveboardissa on useampia etuja MS3X-pakettiin verrattuna:
-Kunnollinen kotelo ja liitin.
-Yksinkertaisempi johdotus, koska olennaisimmat releet ja sulakkeet on purkissa sisällä.
-VR-anturien muuntimet toimivat useimmissa tapauksissa helpommin ja paremmin.
-Nakutusanturin liitäntä, vaikkakin jossain määrin alkeellinen.

Jos tuossa koneessa on se kaasuläppää liikuttava tyhjäkäynnin säätö, niin sen toimimaan saaminen saattaa olla haastavaa. Mulla ei ole omakohtaista kokemusta aiheesta, mutta näin olen ymmärtänyt muualta kuultuna. Helpoin ratkaisu saattaisi olla erillisen PWM-ohjatun venttiilin lisääminen. Muuten tuossa koneessa ei kai pitäisi olla mitään kovin ihmeellistä tai hankalaa, varsinkaan kun auto on tuollainen, missä moottorinohjauksen ei tarvitse juurikaan kommunikoida muiden systeemien kanssa.
Arttu
GSX1100 -85
Pellikka
Megasquirt aloittelija
Posts: 6
Joined: Mon Jun 18, 2012 19:31

Re: MS3x vai AT Driveboard VW 1.8T ohjaukseen, ja miten?

Post by Pellikka »

Kiitoksia jo näistä!

Tuntuu hurjalta kun vaikuttas paremmalta, vaikka edullisempi onkin tuo Driveboard. Perustuukohan hintaero vain eri nimeen vai eri osiin kokoonpanossa?

Nimenomaan tuon kotelon, liittimen ja sisäisten releiden takia tuo vaikuttaskin hyvältä. Ja hinta toki myös.

Nakuantureita tuossa lohkossa on kaksin kappalein, saako niistä oikeaa hyötyä megan kans vai onko luurit ainoa oikea konsti? Saako noista jotain turvaa koneelle vai onko tuhoon tuomittu ajatus? Toki varmaan aluksi pitää luureja käyttää säädellessä.

Kaasuläppä on juurikin tuommonen. Jostain kaivelin jo pinnien tietoja ja kytkentää mutta pitää vielä tutkia lisää. Ymmärsin että kuitenkin mahdollinen se vois olla. Siinä mielessähän tuo olis hyvä ettei tarvis lisätä mitään ylimääräsiä osia ja letkuja enää. Ihan kompakti paketti tuo oma systeeminsä. Alkujaan koko kaasuläppä on sähköinen, mutta tähän tulee vanhemmasta vaijeriläppä tilalle.

Tarviiko tuommosilla puolilla jotain sytkäkivimodauksia tehdä? Käsittääkseni noissa on jo pääteasteet valmiina ja voi kytkeä vain boksilta ohjauksen?

Ei tarvitse tosiaan kommunikoida minkään auton systeemien kans, kun ei niitä juuri olekkaan. Eikä ole vähäpäästöisyyttä tai muuta rajoitteita.
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Re: MS3x vai AT Driveboard VW 1.8T ohjaukseen, ja miten?

Post by Vauhtivaunu »

Ne volkkarin COP-puolat saattaa tarvita ohjauksen PNP-trankuilla kun taas driveboardissa on ylösvetovastukset. Kannattaa varmistua että voit ohjata niitä nykyisiä puolia driveboardilla. Menee muuten puolat vaihtoon.
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Re: MS3x vai AT Driveboard VW 1.8T ohjaukseen, ja miten?

Post by ArttuH »

Hintaeron suurimpana tekijänä taitaa olla valmistajan/myyjän kate.

Jos puolissa on pääteasteet sisällä, niin sitten toimii periaatteessa ihan sillään. Mutta joidenkin puolien kanssa saattaa tosiaan tulla ongelmaa ohjaussignaalin virranajokyvyssä, etenkin joillain volkkarin puolilla on esiintynyt tuota. Tässä suhteessa driveboardilla ja MS3X:llä ei ole suuremmin eroa. Driveboardin kanssa voi tässä tilanteessa kokeilla myös johtosarjaan laitettavia ylösvetovastuksia, joilla saa lisättyä ohjaussignaalin ajokykyä.

Nakutusanturin toimivuus on vähän tuuristakin kiinni. Driveboardilla anturin signaalinkäsittely on melko yksinkertainen, eli siinä pääsee säätämään ainoastaan signaalin tasoa, jolla nakutukseen reagoidaan. Jos anturille tulee paljon mekaanista melua, niin tuohon ei välttämättä löydy säätöä, jolla ei tulisi virhehälytyksiä yläkierroksilla ja oikea nakutuskin vielä tunnistuisi. Muutenkin nakuanturin signaalin tulkitseminen on mun kokemuksien mukaan vähän epämääräistä puuhaa. Siitä ei ole välttämättä kovin helppoa sanoa mikä on nakutusta ja mikä ei. Eli joka tapauksessa luultavasti joutuu ensin hakemaan nakutusrajan luurien kanssa ja sen perusteella sitten voi ehkä säätää anturin reagointirajan. Siltikään en uskaltaisi ihan varauksetta luottaa anturiin esim. ajamalla ennakoita "anturia vasten" kuten autotehtailla on joskus tapana tehdä.

Jos kaasuläppä menee joka tapauksessa vaihtoon, niin eikö siihen voisi samalla soveltaa jonkun PWM-venttiilillä varustetun läpän?
Arttu
GSX1100 -85
Tuuba
Megasquirttaaja
Posts: 38
Joined: Mon Aug 29, 2011 16:58
Location: Ilmajoki
Contact:

Re: MS3x vai AT Driveboard VW 1.8T ohjaukseen, ja miten?

Post by Tuuba »

VAG puolista:
Pääsääntöisesti kahta tyypppiä, joihin itse olen törmännyt:
Signaalisisäänmenon ja signaalimaan pinneistä mitattu resistanssi:
n. 1000Ohm: Toimii ATdriveboardin kanssa sellaisenaan. Spark Pullup 5V
n. 390Ohm: Toimii kun laittaa ECUn sisältä Spark Pullup -jumpperin 12V ja asetuksista Spark output LOW.
Toinen vaihtoehto on vaihtaa ylösvetovastukset pienempiin, mutta tuolla asetuskikkailulla on menty nyt muutaman auton kanssa niillä punapäisillä VAG puolilla, kuten myös kanttisilla harmailla. Ei ehkä taas oppikirjan mukaisin konsti mutta ainakin toistaiseksi toiminut....
Projektikuvia:http://bit.ly/p35RDl
Pellikka
Megasquirt aloittelija
Posts: 6
Joined: Mon Jun 18, 2012 19:31

Re: MS3x vai AT Driveboard VW 1.8T ohjaukseen, ja miten?

Post by Pellikka »

Nuo puolat on 06A 905 115 D. Uudemmat venakoppaan painamalla kiinni tulevat. Kaiketi melkolailla samat ku ne punapäiset.

JaniM:n kanssa kauppoja jo hierottu. Heti tuli uusi propleema, että laittasko uusimman Freedriven vai driveboardin. Noista jompi kumpi kuitenkin tulossa. Vielä pitää yksi harrastaja konsultoida, jolla tuommonen on käytössä. Puolien ohjaus kaiketi tuolla uudemmalla suoraan soppeli.

Kaasuläppä ois kaikista yksinkertasin mekaanisesti tuo alkuperänen. Ja hintaa sille ei juuri jäänyt. Ei tarvii letkuja vetää tai tehä imusarjaan laippamuutoksia. Pitää kokeilla miten se pelaa.

Nakutustunnistusta arvelin juurikin ArttuH:n tavoin lähteä kokeilemaan.
Rantunen
Megasquirttaaja
Posts: 80
Joined: Thu May 03, 2007 13:12

Re: MS3x vai AT Driveboard VW 1.8T ohjaukseen, ja miten?

Post by Rantunen »

Moi, mulla olis sulle vaihdossa tuohon AWT järjestelmään vaijerikaasullinen johtosarja, toisin sanoen siis kaikki. Olen siis omaani etsimässä juuri AWT moottorin ME7.5 ohjausta.

Sytkähommassa säästät aikapaljon vaivaa tekemällä se hukkakipinällä. Multa löytyy myös audin vanhemman mallisia suorasytkä puolia jos ne soveltuu paremmin megan perään kuin uudempi cop.

Kaasuläpäksi esim Opelin x20xev kaasuläppä jossa kätevästi tyhjäkäyntiohjaus solenoidi samassa
(tämä siis jos ei alkuperäistä saa helposti pelaan).

Btw. tuo AWT avaamatta on aika kipurajoilla tuossa 300hv paikkeilla (kiertokanget).

Tosiaan olen etsinyt tuollaista AWT settiä omaani, vaihdossa löytyy täydellinen AJL moottorinohjaus.
Laita sähköpostia jos kiinnostaa maakinen85@gmail.com
Pellikka
Megasquirt aloittelija
Posts: 6
Joined: Mon Jun 18, 2012 19:31

Re: MS3x vai AT Driveboard VW 1.8T ohjaukseen, ja miten?

Post by Pellikka »

Mahtaako tuo ajl johtosarja käydä nykyisiin antureihin ja puoliin? Itelle melkeimpä sama mikä johtosarja kunhan saan liittimiä hyötykäyttöön. ecu tuosta on jo menny ja jotain muutakin. Kaasuläppä löytyy ainakin ylimääräinen. Yks sähkökaasu A3 ois purettavana ja jos ei mee tekniikka pakettina, niin siinähän ois sulle me7.5. AUM koneella.

Soittelin kokemuksia Driveboardista kanssaharrastajalle ja tfsi-puolilla setti oli ihan vaan asetuksilla saatu toimivaks. Lienee puolien mallista kiinni ratkasevasti. Tuskin hukkakipinä sen helpompi voi olla? Ja tuohon ku on ohjainta vaille jo osat valmiina itellä. Jos uudemmassa versiossa jää sitten hyödylliseks lisäks enää bluetooth niin periaatteessa pärjäis hyvin tuolla driveboardilla.

Toki on h-profiiliveivit ja kaikki hilut uutta koneeseen. Pitäs osien puolesta kestää, laatikko ehkä eri mieltä.
Post Reply