Triggeripyörässä vikaa?

Sytysennakon ohjaaminen Megasquirtilla

Moderator: Masi_K

Post Reply
Puggas
Megasquirt aloittelija
Posts: 7
Joined: Tue Aug 30, 2011 21:43

Triggeripyörässä vikaa?

Post by Puggas »

Itsetehty 36-1 triggeripyörä ei anna kiertää enempää kuin 3000rpm. Kokeiltu LM1815-piirillä ja Megasquirt 3:sen omalla piirillä. Scooppikuvasta näkyy, että hukkaa puuttuvan hampaan jälkeisen hampaan. Myös tooth loggerista näkee että ensimmäisen hampaan pulssin kesto laskee ja häviää lopulta. Mitenköhän triggeripyörää lähtisi muuttamaan, että signaaliin tulisi jotain tolkkua?
JaniM
Megajumala
Posts: 1390
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
Contact:

Re: Triggeripyörässä vikaa?

Post by JaniM »

Oletko kokeillut eri ilmavälillä kans?
Piuhojen kääntö anturista?

Millaset mitat trikkerissä ja anturilla?
Asetukset varmaan oikein.
www.AutoTune.fi

MegaSquirt moottoriohjainjärjestelmät ja oheistarvikkeet
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Re: Triggeripyörässä vikaa?

Post by Benkku »

Hammasvälin syvyys, puuttuvien hampaiden kohdalta vaikuttaisi väärältä, jos ilmaväli anturin datalehden alueella. Tarkemmin katsottuna, sinikäyräkin kyllä omituinen, onko linjassa mittauksen ajan ollut jotain suodatusta? Hammasväli liian pieni ainakin, jos ei suodatusta ole.
Puggas
Megasquirt aloittelija
Posts: 7
Joined: Tue Aug 30, 2011 21:43

Re: Triggeripyörässä vikaa?

Post by Puggas »

Triggeripyörä on halkaisijaltaan noin 200mm ja hammas on noin 6mm pitkä, samoin ilmaväli. Hampaan syvyys on noin 6mm myös puuttuvan hampaan kohdalta.

VR-anturi on Motonetin tarvikeantureita 10-9135, enkä ole löytänyt siihen vastaavaa datalehtistä. Triggeripyörä on sovellettu myytävistä olevista pyöristä, tosin huonolla menestyksellä.

Pitää kokeilla täyttää puuttuvan hampaan pohjaa, jos tasoittaisi aaltojen huippuja...
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Re: Triggeripyörässä vikaa?

Post by Benkku »

Ok, kahden hampaan ilmaväli on taatusti riittävän syvä. Antamiesi tietojen perusteella vaikuttaa siltä, ettei hammasväli ole tarpeeksi suuri. Puuttuvien hampaiden kohdalla vastaavasti 'hampaan pohja' on liian syvällä.

Pienihampainenkin toimii, kun tietää mitä tekee (oikea hammasvälille jne. sopiva anturi) - mikä tietty olisi aina suotavaa.

Halkaisija <160 mm, 60-2. Bosch VR-anturille.
http://s241.photobucket.com/albums/ff27 ... yr171g.jpg
kamski
Megajumala
Posts: 689
Joined: Thu Feb 01, 2007 22:35
Location: Tamperee nääs Jämsä city

Re: Triggeripyörässä vikaa?

Post by kamski »

Puggas wrote:Triggeripyörä on halkaisijaltaan noin 200mm ja hammas on noin 6mm pitkä, samoin ilmaväli. Hampaan syvyys on noin 6mm myös puuttuvan hampaan kohdalta.

VR-anturi on Motonetin tarvikeantureita 10-9135, enkä ole löytänyt siihen vastaavaa datalehtistä. Triggeripyörä on sovellettu myytävistä olevista pyöristä, tosin huonolla menestyksellä.

Pitää kokeilla täyttää puuttuvan hampaan pohjaa, jos tasoittaisi aaltojen huippuja...
Näytti olevan 10-9135 YKK-anturi Alfa. Käytetään yleenssä yhden tai muutaman YKK hampaan spekseissä.
36-1 kiekko visiin jo liikaa tälle anturille. Jos et saa pelaa kyseistä anturia, kokeile tätä, osat saa nopeasti ja kätevästi.
http://www.autotune.fi/tuote/338/vranturi-tarvike-bmw
tarvike anturi mutta pitäisi toimia. Joku Bosch tai ND olisi tietenkin paras ratkaisu.
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
JaniM
Megajumala
Posts: 1390
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
Contact:

Re: Triggeripyörässä vikaa?

Post by JaniM »

Tuo bmw toimii ja samaten fordin malli.
BMW tarttee olla liki kiinni ja fordi taas kauempana.
www.AutoTune.fi

MegaSquirt moottoriohjainjärjestelmät ja oheistarvikkeet
PQatPIT
Megasquirttaaja
Posts: 83
Joined: Mon Feb 19, 2007 0:13
Location: Helsinki
Contact:

Re: Triggeripyörässä vikaa?

Post by PQatPIT »

Puggas wrote:...hammas on noin 6mm pitkä, samoin ilmaväli.
Mä lyhentäisin hammasta, vaikka 5mm ja väli 7mm. Silloin se olisi noin 60%/40% suhteella joka yleensä toimii vr-antureiden kanssa. Boschin nyt jo varsin vanhaan 60-2 triggerikiekon speksiin kuuluu se että puuttuvien hampaiden kohta ei ole ihan niin syvä kuin muiden hampaiden väleissä, suosittelevat noin puolta väliä, juuri kuvatun kaltaisen ongelman välttämiseksi.

Myös antureissa on eroa, joku anturi on herkkä tälle, joku ei. Ja etukäteen ei kylläkään tiedä eli kokeilemiseksi menee. Itsellä hyviä kokemuksia Motonetin Opeliin (2,0L 16V, esim. Kadett GSI) tarkoitetusta vr-anturista jossa on pyöreä metalliosa näkyvissä anturin lukevassa päässä. Samaa laatua/valmistuserää kuin mitä myyvät nykyään paikallisessa Opel-kaupassa varaosana.
PQ
olafu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 365
Joined: Sat Mar 05, 2005 16:54
Location: Urjala

Re: Triggeripyörässä vikaa?

Post by olafu »

Vanha on aihe, mutta toi käppyrä on mitattu vissiin käyvästä autosta. Kokeile miltä se näyttää startatessa ilman, että anturin perässä on yhtään mitään muuta kuin skooppi. Ja skooppi DC-asentoon, niin skooppi itsessään ei vääristä tulosta. Sikäli mikäli ongelma nyt ei vielä ole ratkennut.
Post Reply