aukiolo aika

Megasquirtin säätäminen

Moderator: Masi_K

piraxx
Kokenut Megasquirttaaja

aukiolo aika

Post by piraxx »

Hommasin tuommoset Fuel Injectorn PFU 042-0440 suuttimet ja koti sivu antaa avautumis ajaksi 1.66ms http://www.precisionturbo.net/fuelsystems.php
ja sulkeutumis ajaksi 0.970

Laitanko mie nyt megatunessa avautumis ajaksi tuon 1.66 vai ihan jotain muuta? (menin sekaisin kun tuota "Asetukset BMW R 1100 suuttimille Harrikan Evo-koneessa keskustelua luvin")

-pete
TimoS
Kokenut Megasquirttaaja

Post by TimoS »

Ei ku mittaat dynaamisen ja staattisen tuoton vai mitä ne oli ja piirrät käyriä paperille ja niistä katsot sen Dead timen jonka laitat siihen opening timeen jne, eiköhän tähänkin saada kunnon väittely. :D
Turbiini
Megajumala

Post by Turbiini »

Riittävän lähelle pääsee kun vähennät sulkeutumis ajan avautumis ajasta ja pistät sen. todellinen lukema olisi kyllä hiemna sen alle koska ruiskuttaa suutin silloinkin kun se vielä ei ole täysin auki.
Benkku
Megajumala

Post by Benkku »

Turbiini wrote:Riittävän lähelle pääsee kun vähennät sulkeutumis ajan avautumis ajasta ja pistät sen. todellinen lukema olisi kyllä hiemna sen alle koska ruiskuttaa suutin silloinkin kun se vielä ei ole täysin auki.
Juu, voihan sen arpoa vaikka kuun asennosta - em. 'ohjeen' mukaan ei kannata toimia vaan mitata - kyseessä kun vieläpä levytyyppinen suutin.
Höylä
Megajumala

Post by Höylä »

Turbiini wrote:Riittävän lähelle pääsee kun vähennät sulkeutumis ajan avautumis ajasta ja pistät sen. todellinen lukema olisi kyllä hiemna sen alle koska ruiskuttaa suutin silloinkin kun se vielä ei ole täysin auki.
ei kai sitä noin voi laittaa :shock: mun suuttimissa arvot on näin -> 1.130 ms avautumisaika ja 0.998 ms sulkeutumisaika... eli 0.132 ms olis se arvo mitä tuolla neuvolla tulee :roll:
teg
Megajumala

Post by teg »

No ei ihan kyllä tuolla kaavalla.. tai siis sillä tavalla saa ihan yhtä hyvän arvon kuin hihasta ravistamalla :).

Eikös tuon voisi periaatteessa laskea AFR arvosta ja PW:stä, jos pidetään esimerkiksi joutokäynnillä kaikki muut tekijät samana, mutta muutetaan PW:tä. Näin AFR:stä (ja PW:stä) pystyisi aika tarkkaan arvioimaan DT:n.
Mitä mieltä olette, menikö jossain pieleen?
Benkku
Megajumala

Post by Benkku »

Varmaan saa suunnan, mutta aika hankala tyhjäkäynnillä on pitää pyörintänopeus, imusarjan paine jne. 'vakiona'.
teg
Megajumala

Post by teg »

Itselläni on closed loop idle control, niin hyvinkin pitkälle se pysyi vakiona.

Täytyy tästä lähteä yläasteen preppauskurssille kun ei enää muista miten ratkaistiin suoran leikkauskohta x akselilla :(
Benkku
Megajumala

Post by Benkku »

teg wrote:Täytyy tästä lähteä yläasteen preppauskurssille kun ei enää muista miten ratkaistiin suoran leikkauskohta x akselilla :(
Tarvitseeko sitä sen kummemmin ryhtyä laskemaan, silmällä sovittaa käyrän jne. toki jos haluaa niin lineaarinen regressio esim. pienimmän neliösumman käyränsovituksella (least squares).
Höylä
Megajumala

Post by Höylä »

Benkku wrote:jos haluaa niin lineaarinen regressio esim. pienimmän neliösumman käyränsovituksella (least squares).
saisko saman suomeksi... :P mä en siis tajunnut tuosta hevon vittua suoraan sanottuna (no, lineaarinen kuulosti tutulta...)
Benkku
Megajumala

Post by Benkku »

Höylä wrote:
Benkku wrote:jos haluaa niin lineaarinen regressio esim. pienimmän neliösumman käyränsovituksella (least squares).
saisko saman suomeksi... :P mä en siis tajunnut tuosta hevon vittua suoraan sanottuna (no, lineaarinen kuulosti tutulta...)
:) Lineaarinen regressio on ikäänkuin ensimmäisen asteen polynomifunktio, käyränsovitus taas sitä kun ne mitatut pisteet kumminkin seilaa (jollain toleranssilla) - sovitetaan käyrä siis niiden pisteiden 'keskelle'.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Lineaarine ... ioanalyysi
http://en.wikipedia.org/wiki/Least_squa ... st_squares
piraxx
Kokenut Megasquirttaaja

Post by piraxx »

käytännössä en siis saa ikinä oikeata aikaa laitettua megatuneen....
Smokie
Megasquirttaaja

Post by Smokie »

Niin oikeaa ei ole olemassakaan etteikö siitä väittelyä saisi aikaan.
Turbiini
Megajumala

Post by Turbiini »

Anteeksi joo tuli väsyneenä ajatus virhe, eli siis ennemmin ne pitää laskea yhteen. :oops:
Höylä
Megajumala

Post by Höylä »

Turbiini wrote:Anteeksi joo tuli väsyneenä ajatus virhe, eli siis ennemmin ne pitää laskea yhteen. :oops:
vai meniskö parhaiten noiden avautumis ja sulkeutumis aikojen keskiarvona tälläiselle tavalliselle spruuttaajalle :roll: joka on tyytyväien, kun auto toimii ja on hyvä/miellyttävä ajaa...

lambdakorjaus sitten suorittaa sen hienosäädön tarvittaessa...
Turbiini
Megajumala

Post by Turbiini »

Ei kun ei taida vieläkään pää toimia, kyllä tuo ensimmäien ida lähempänä oikeaa on. Joka tapauksessa oikean korjauksen saa tarkistettua vaihtamalla ruiskutustenmäärän esim 4->2 jolloin jos seos ei tuosta muutuu niin asetus on oikein.
teg
Megajumala

Post by teg »

Tuo DT on saanut kyllä aivan liian vähän huomiota osakseen. Joskus joku on valitellut että megan imuilman lämpötilakorjaus ei toimi. Väittäisin että hänenkin vika johtui väärästä DT asetuksesta.
Jopa kylmäkäyntirikastukset menevät päin prinkkalaa väärän asetuksen vuoksi.
piraxx
Kokenut Megasquirttaaja

Post by piraxx »

Elikkä jos laittan 0,69ms avautumis ajaksi megassa niin onko vähemmän metässä kuin et laitas tuon 1,66ms?
Höylä
Megajumala

Post by Höylä »

piraxx wrote:Elikkä jos laittan 0,69ms avautumis ajaksi megassa niin onko vähemmän metässä kuin et laitas tuon 1,66ms?
mun järjen mukaan se 1.6 ms on vähemmän metsässä, kuin 0.69 ms :roll:

itse laittaisin noille suuttimille aluksi kokeeksi sen keskiarvon noista arvoista, eli 1.175 ms... ja siitä kokeilisin molempiin suuntiin 0.3 ms erolla, että mitä vaikuttaa tyhjäkäyntiin... siitä vois päätellä sitten paremmin kumpiko suunta on oikea...
harrastaja
Kokenut Megasquirttaaja

Post by harrastaja »

Joo, ja mun mielestä Höylä on ihan metsässä, kun noista lukemista päätellen (siis noista luvuista ei voi oikeasti päätellä) toi 0,69 on kyllä jähempänä.

Ja en ala tähän enään tuota selittämään, KUN EI SE TUNNU OLEVAN TÄRKEETÄ.

Siis siirtykää käytäntöön ja todellisuuteen ja mitatkaa asioita. Ja ei tuon "laskenta" kovinkaan monimutkaista ole (vaikka ei olis sitä yläastetta ollenkaan).

Siintä olen iloinen :D , että ilmeisesti teg on ainakin asiasta kaiken väännön aikana ilmiselvästi jotain ymmärtänyt.
Höylä
Megajumala

Post by Höylä »

harrastaja wrote:
Siis siirtykää käytäntöön ja todellisuuteen ja mitatkaa asioita. Ja ei tuon "laskenta" kovinkaan monimutkaista ole (vaikka ei olis sitä yläastetta ollenkaan).

Siintä olen iloinen :D , että ilmeisesti teg on ainakin asiasta kaiken väännön aikana ilmiselvästi jotain ymmärtänyt.
mitatkaa joo, millä saatana, kun ainut elektroniikka työkalu on sarjassa "30 vuotta vanha virtakynä"... ei kaikilla ole (skooppia vai mikä se nyt oli...) ja muita hienoja laitteita aina käytettävissä, jos vanhoja autoja rassailee...

minä olen yleensä aina heittänyt siihen megan avautumisaika ruutuun sen 1.0 ms ja hyvin on autot pelannut :? yleensä 15 min. päästä saa jo ajaa, kun viimeisen liittimen on megan ensiasennuksessa kiinnittänyt ja pari startti yritystä tehnyt... jos tuossa asiassa nyt vielä alkaa jotain millisekunnin tuhannesosia nussimaan, kun ensimmäisiä asetuksia tekee, niin ei voi muuta todeta, kuin että hanki nyt jumalauta jostain elämä ja lopeta tuo idioottimainen "besserwisseily" tästä asiasta :evil:

mä pidän tuota DT tai avautumisaika asiaa tärkeysjärjestyksessä aivan häntäpäässä megaa autoon asentaessa, sitten kun mitään muuta nysvättävää ei löydy, niin voi tuotakin kokeilla muutella, että onko mitään vaikutusta...
Benkku
Megajumala

Post by Benkku »

Höylä wrote:mitatkaa joo, millä saatana, kun ainut elektroniikka työkalu on sarjassa "30 vuotta vanha virtakynä"... ei kaikilla ole (skooppia vai mikä se nyt oli...) ja muita hienoja laitteita aina käytettävissä, jos vanhoja autoja rassailee...
No, ei suuttimien mittaamiseen tarvita mitään virtakyniä tai muitakaan 'elektroniikkatyökaluja'. Kokoonpantu 'perus mega' - riittää ohjaamaan suutinta, mittausten suorittamiseksi. Tietty MS1:n kanssa tarvitaan myös vaikkapa JimStim pulssigeneraattoriksi. MS2 ohjaimen koodissa, onkin jo suuttimien testaus moodi, valmiiksi sisäänrakennettuna.

http://www.megamanual.com/ms2/injectortest.htm

Mittalasit eivät montaa euroa kustanna.

<clip>
...idioottimainen "besserwisseily"...
</clip>

No, meillä kaikilla on mielipiteemme, mutta veikkaan sinunkin jossain vaiheessa ymmärtävän tämän asetuksen tärkeyden. Itse asiassa kyseinen asetus on melkeinpä tärkein, poltto-ainepuolen perusparametri. Virtausmäärissä prosentti sinne tänne - aivan sama, mutta latenssin ollessa pielessä, 'se prosentti' on helposti kaksinumeroinen.
teg
Megajumala

Post by teg »

Olen samaa mieltä. En ajatellutkaan kuinka merkittävä tuo tekijä olikaan - pienillä suuttimen aukioloajoilal - ennen kuin otin laskimen käteen ja laskin. Siinä samassa valkeni, että väärä asetus aiheuttaa mm. heat soakin ja muiden kiusallisten ilmiöiden voimistumista.
Smokie
Megasquirttaaja

Post by Smokie »

Benkku wrote:No, meillä kaikilla on mielipiteemme, mutta veikkaan sinunkin jossain vaiheessa ymmärtävän tämän asetuksen tärkeyden. Itse asiassa kyseinen asetus on melkeinpä tärkein, poltto-ainepuolen perusparametri. Virtausmäärissä prosentti sinne tänne - aivan sama, mutta latenssin ollessa pielessä, 'se prosentti' on helposti kaksinumeroinen.
Hah, varmaan siinä vaiheessa kun ei enää mitään muuta keksi kokeilla :lol: Jos pirssi pelaa ja sillä pääsee liikenteeseen niin mikä meni pieleen? Joku latenssiko?

Sitä en tiedä onko määre kuinka tärkeä vai turha, mutta esim. nimimerkin "piraxx" ei kannata kompastua tälläiseen knobbitietoon. Minäkin oon ajanut Megalla jo 2 vuotta enkä oo näin tärkeästä asetuksesta kuullutkaan :lol: Varmaan oon tyhmä mutta oon sentään nykyaikainen ihminen. Ajelen - siis olen. Ajattelut vittuun.
Höylä
Megajumala

Post by Höylä »

kyllä minä aina olen sen asetuksen tärkeyden ymmärtänyt (siis että väärä avautumisaika vääristää kaikkea muutakin säätöä), mutta en ala selvittelemään sitä sen tarkemmin, kuin mitä on välttämätöntä... mulle ei varmaan ole sitten tullut sellaista tilannetta eteen, jossa tuo asetus olisi ollut niin pahoin pielessä, että sillä olis ollut niitä epämiellyttäviä vaikutuksia :roll:

heat soak ei ole vaivannut yhdessäkään omassa/kaverin projektissa :roll: kylmällä ja lämpimällä ilmalla lambda korjaus näyttää yleensä sitä samaa 1-2 % korjausta jne. näistähän sen kuitenkin huomaa, jos joku on väärin perusasetuksissa...

mulla on suuttimien kokokin vielä usein ihan hatusta :P tyyliin, "laitetaan siihen jotain 210 cc/min, kun muissakin vastaavissa koneissa taitaa olla jotain tuollaista..."

tunteellahan näitä pitää rakentaa, kun mistään osasta ei yleensä ole saatavilla mitään tarkkoja arvoja :D suuttimet on yleensä jotain "5-10 euron" hintaisia romuja jne. absouuttinen sävelkorva ajaa mulla sitä samaa, mihin muut käyttää jotain testeriä :twisted:
fin_toy
Megasquirttaaja

Post by fin_toy »

kyllä se suuttimien aukioloaika on tosi tärkee jos meinaa ajaa pienellä bensan kulutuksetta. vaikutus on melkein sama kun ve50% sinne tänne..
kokemusta: aikaisempi latency oli 1.0 kaikki pelas ihan kivasti mutta aina kun kaasua paineli lattiaan niin sitä mukaa vääntyi bensaviisarikin. ei riitä ymmärrys että minne se bensa oikein meni kun seos oli kohdallaan. nyt latency 1.6 ja bensaa menee kolmas osa mitä ennen. kulutus noin 10l/100km kun ajaa melko raskaalla kaasujalalla niin alkaa olemaan säädöt kohdallaan kun kyseessä on 1.6litrainen 60-luvun tappikone. matka ajo 5-6l/100km.. (suuttimet bosch 308cc vanhat isorunkoiset)
Toyota Corolla DX TE71 -83
-Ruutta paikallaan (Koodina 029y4)
-"garrett 25 disco potato" tulossa pian
kamski
Megajumala

Post by kamski »

piraxx wrote:käytännössä en siis saa ikinä oikeata aikaa laitettua megatuneen....
Käytännössä et saa oikea aikaa Megatuneen mutta sopivan ajan kylläkin! Koska muuttuvia tekijöitä on runsaasti. Jonka siis loppupelissä säädetään kokeilemalla ja vaikkapa sävel korvalla jos ei ole laiteitta. Tämä on kuin staged labyrinth. Sen kun sisäistää niin on paljon viisaampi.

Jokainen voi harrasta mitä haluaa, minulle riittää kun täräytän vaikkapa 0,9ms opening timeen ja sitä voi sitten tarvittaessa muuttaa suuntaan tai toisen. Tässä MS 1.ssä on rajattu opening timen 0,9-1,3? ms. MS II.ssa on sitten vähän parempi tilanne.

Asetusten just oikea arvoa on vaikea määritellä tässä lajissa. Nimittäin yksi muutettu arvo vaikuttaa 10 eri asian, siitä sitten etsimään kultainen keskitie.
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
Höylä
Megajumala

Post by Höylä »

kamski wrote:
Jokainen voi harrasta mitä haluaa, minulle riittää kun täräytän vaikkapa 0,9ms opening timeen ja sitä voi sitten tarvittaessa muuttaa suuntaan tai toisen. Tässä MS 1.ssä on rajattu opening timen 0,9-1,3? ms. MS II.ssa on sitten vähän parempi tilanne.
mä kokeilin joskus laittaa MS1 avautumisajaksi 0.6 ms, se kyllä onnistui, mutta herjas, että vain "ammattilainen" saa tehdä niin :D

muuten ollaan ihan samoilla linjoilla...
kamski
Megajumala

Post by kamski »

Höylä wrote:
kamski wrote:
mä kokeilin joskus laittaa MS1 avautumisajaksi 0.6 ms, se kyllä onnistui, mutta herjas, että vain "ammattilainen" saa tehdä niin :D

muuten ollaan ihan samoilla linjoilla...
Totta tosiaan herjäs jotain kun alitti 0.9 ms arvon!
Jos käytetään yllämainitut arvot hyväksi DT 0.6 ja 0.9 ms niin kuinka kyseinen muutos olisi vaikuttanut Megasquirtissa ja miten? Erona olisi silloin Opening Time asetuksissa 0.3 ms ja mitenkä mahtaa koodi reagoida sellaisen muutoksen. Tietenkin parhaitten selviäisi kun kokeilisi livenä stimulla`mutta jos sen pystyisi laskeman jotenkin, saisi sellaisen teoreettisen numeron.

Luulen että korjaus olisi noin 0.02 ms jonka siis lambda korjaus voisi yhtä hyvin hoitaa.?? :roll:
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
teg
Megajumala

Post by teg »

Enpä lähtisi asettelemaan tämän asetuksen tärkeyttä suhteessa muihin. Mielestäni tämä on yhtä tärkeä kalibrointiasetus, kuin lämpötila-antureiden tai WB lambdatulon kalibrointi.
Post Reply