Lambdan arvo 0,9v lähes aina

Megasquirtin säätäminen

Moderator: Masi_K

Post Reply
chevelle
Megasquirttaaja
Posts: 24
Joined: Tue Aug 23, 2005 21:24
Location: uki

Lambdan arvo 0,9v lähes aina

Post by chevelle »

Olen pähkäillyt kesäauton kanssa jo monena suvena, enkä löydä ratkaisua, ongelmaani, joka on ollut boksin kanssa sen valmistumisesta asti. Lambdasäätö ja autotune ei säädä mitään mihinkään, jolloin besataulukko on vähän mitä sattuu. Lambda-arvo on luokkaa 0,9v jatkuvasti, vaikka kone käy nätisti. Lähes kaikki punaiset pallot palaa koko ajan, afr näyttää joutokäynnillä 5, kierroksilla joskus jotain muuta. Olen säätänyt perstuntumalla kartan, jolla sitten ajeltu parina kesänä. Nyt vaihdoin extra koodiksi ja yritin muutella asetuksia sekä vaihdoin lambda-anturin, ilman mitään muutosta entiseen. Kone on mekaanisesti kunnossa. Laihentamalla seosta runsaasti, jolloin käynti aaltoilee, alkaa lambdapallot sahaamaan laidasta laitaan, tämä onkin ainut tapa saada niihin jotain liikettä.
Olisin tod kiitollinen jos jollain olisi apuja tähän seossäätöongelmaan
jp
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 203
Joined: Thu Nov 24, 2005 8:02

Post by jp »

onko sulla isot suuttimet btw?
chevelle
Megasquirttaaja
Posts: 24
Joined: Tue Aug 23, 2005 21:24
Location: uki

Post by chevelle »

Moottori on chevyn 350cid, jossa tpi imusarja vakiota hieman isommilla turbo saabin suuttimilla. Olen yrittänyt eri asetuksia lambdasäätöön ilman toivottua tulosta ja autotunea olen yrittänyt lambdasäätö päällä ja ilman, turhaan.
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

vähän samalta kuulostaa, kuin kaverin sierrassa, jossa otettiin kokeeksi sen koneet omat kapeakaistaiset lambdat käyttöön, ei mitään tolkkua koko hommassa :? vaihdettiin takaisin mun innovaten laajakaista lambdaan ja kaikki pelaa hienosti :D

en olis uskonut, että noilla kapeakaistaisilla vois edes tulla tuollaisia ongelmia :roll:

laajakaista lambda osasi säätää jo alle 700 rpm seoksia AFR target taulukon mukaan, jos halus 8) kapeakaistainen lambda sekas seokset n. 2500 rpm asti ja senkään jälkeen toiminta ei ollut 100 % varmaa...
kamski
Megajumala
Posts: 689
Joined: Thu Feb 01, 2007 22:35
Location: Tamperee nääs Jämsä city

Re: Lambdan arvo 0,9v lähes aina

Post by kamski »

chevelle wrote: Laihentamalla seosta runsaasti, jolloin käynti aaltoilee, alkaa lambdapallot sahaamaan laidasta laitaan, tämä onkin ainut tapa saada niihin jotain liikettä.
Olisin tod kiitollinen jos jollain olisi apuja tähän seossäätöongelmaan
Ilmeisesti moottori käy rikkaalla koko kierrosalueella. Silloin kuin lamda säätää niin sen huomaa just lamdan elossa-olon palkista.
Tarkista/muuta sopivaksi lamdan asetukset Megatunessa ja kokeile käyttää sitä AFR taulukkoa.
Ja jos on viritetty peli niin kannattaa käyttää laajakaista.
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
chevelle
Megasquirttaaja
Posts: 24
Joined: Tue Aug 23, 2005 21:24
Location: uki

Post by chevelle »

Kiitos vastauksista, ilmeisesti seos on vaan jostain syystä pysynyt rikkaalla eikä ole säätynyt siittä mihinkään, mutta nyt on tilanne muuttunut, säätöläppärin kovalevy laukesi ja jouduin aloittamaan tyhjästä. Asensin extran uusiksi, kävin läpi lambdasäädön asetuksia ja punaiset pallot ovat nyt vähentyneet, lambda heiluu 0,7 paikkeilla ja afr 12 pinnassa.

Muutama asia autotunessa askarruttaa, kuten toimiiko AFR8x8 taulukko sen "maalitauluna", ja mistä löytyy rpm, VE ja kPa rajat, jostain .ini tiedostostako?

Saako lambdasäätöä tai autotunea käytettäessä vain toinen olla aktiivinen?

Pitäisikö lambdakorjauksen mahdolliset muutokset erikseen tallentaa aina pc:llä ajon lopussa, vai muistaako boxi niitä virran katkettua?
kamski
Megajumala
Posts: 689
Joined: Thu Feb 01, 2007 22:35
Location: Tamperee nääs Jämsä city

Post by kamski »

Autotuneen voi tehdä ne VE ja MAP muutokset sinne ini tiedostoon, nyt tärkkaan en muista minne kohtaan mutta foormilta löytyy siihenkin vastaus.
AFR8x8 talukkoa seura koodi joka pyrkii säätämän seokset AFR annetuille arvoille. Vakiona AFR on se 14.7 / 8x8 taulukko, johon koodi pyrkkii säätää seokset.


Sitten kun säätää jotain asioita, kannttaisi säätää yksi asia kerralla Niin on neuvottu Suuressa-virittäjä manuaalissa.


Sitten kuin muutokset on tehty megatuneen niin pitää ana tallentaa
Brun to ECU, ja joka kertaa kun teet muutokseen. Ini tiedostoa kanssa tarvii tallentaa Save.
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
Post Reply