fly-by-wire kaasuläpät

Megasquirtin asentaminen käyttökohteeseen sekä keskustelu johdotuksista, antureista suuttimista ja muista toimilaitteista.

Moderator: Masi_K

Post Reply
Liivai
Megasquirt aloittelija
Posts: 14
Joined: Sun Aug 16, 2009 20:14

fly-by-wire kaasuläpät

Post by Liivai »

Eli tällaiset -07 Yamaha R1:n ruiskurungot:

Image

Image

Image

Minun tulkintani mukaan nämä siis toimivat seuraavasti: Kaasuvaijerit tulevat tuohon oikeaan laitaan. Kun kaasua kääntää, läpät eivät käänny vaan tuo oikeanpuoleinen TPS-anturi vie kaasunasentotiedon eculle, joka sitten ohjaa tuota sähkömoottoria(vai servomoottori vai mikä se nyt oikealta nimeltään on?) joka vasta kääntää noita läppiä. Läppien asennolle on sitten oma TPS tuossa joka on tuo vasemmanpuoleinen.

Jos nyt tulkitsin tämän toiminnan oikeaksi niin kysymys kuuluukin että pystyykö tälläista systeemiä ohjaamaan megalla ja miten? Vai onko järkevää toteuttaa näillä rungoilla siten että rakentaisi tuohon jonkun systeemin millä noita läppiä pääsisi kääntämään ihan vaijerin välityksellä? Tai viimeinen vaihtoehto eli vaihtaa koko rungot.

Ensimmäistä megaprojektia aloittelen ja tuli vahingossa tällaiset rungot. Vuotta vanhemmassa olisi vissiin ollut ihan normaalit vaijeritoimiset läpät jotka näiden alunperin pitikin olla.

Auttakaa amatööriä!
Last edited by Liivai on Mon Aug 17, 2009 5:04, edited 1 time in total.
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Post by ArttuH »

Eli kyseessä on ns. fly-by-wire kaasuläpät. Näiden ohjaamiseen ei Megassa ole valmiina mitään tukea. Tehtävissä sellainenkin varmaan olisi, mutta huomattavasti helpommalla pääset, kun muutat läpät mekaanisiksi. Ja siihenkin taitaa helpoin ratkaisu olla noiden läppien laittaminen uudelleen myyntiin ja sopivampien ostaminen tilalle.
Arttu
GSX1100 -85
Liivai
Megasquirt aloittelija
Posts: 14
Joined: Sun Aug 16, 2009 20:14

Post by Liivai »

Jaaha, eikai se auta kun alkaa taas ebayta selailemaan.

Ihan mielenkiinnosta, mitä etua tuosta fly-by-wire hässäkästä sitten on?
505
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 106
Joined: Mon Nov 21, 2005 10:38

Post by 505 »

Jaa-a oiskohan ainaki se mikä iteltäni puuttuu eli tyhjäkäynninohjausmahdollisuus.
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Etu mitä noilla haetaan ja saavutetaan, on mm. cruise, traction control, torque control jne. ja saadaanhan niillä sitä tyhjäkäyntiäkin kontrolloitua lisäksi :)
505
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 106
Joined: Mon Nov 21, 2005 10:38

Post by 505 »

Itte oon enempi ihmetelly noita läppiksiä missä on ensiö- ja toisioläpät, joista toiset avautuu vaijerilla ja toiset avautuu askelmootorilla, että mikä idea niissä oikein on.. Siis jos tosiaan yhelläki fly-by-wire läpällä pärjäis..?
Obi-Lan
Megasquirttaaja
Posts: 69
Joined: Fri Sep 08, 2006 20:26

Post by Obi-Lan »

Varmaan päästöhommat tekee oman osansa kanssa. Käsittääkseni noi fly-by-wire (vai drive-by-wire) läpät aukeaa omaan tahtiin vs kaasun polkeminen ja vähentää jotain päästöjä.
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Post by ArttuH »

Jep, kuten tässä jo toiset sanoikin, niin sähköisesti ohjatuilla läpillä saadaan tehtyä esim. vääntömomentin ja kaasun vasteen muokkausta, meluun ja päästöihinkin saattaa olla jotain vaikutusta.

Toisioläpillä tehdään periaatteessa samaa, mutta toteutus taitaa olla vähän helpompi. Toimintavarmuus ei ole ihan niin kriittinen, kun systeemissä on kuitenkin mekaanisesti ohjatut läpät huolehtimassa varsinaisesta tehon annostelusta. (On nimittäin aika iso riski pistää massatuotantoon ohjelmallisesti kontrolloitua systeemiä, joka seotessaan voi aiheuttaa kaasun päälle hirttämisen ja siten onnettomuuksia.) Muutenkaan ohjaus ei ole ihan niin tarkkaa, kun toisioläpillä ei ole aivan suoraa vaikutusta käyttäjälle tuntuvaan kaasun vasteeseen.
Arttu
GSX1100 -85
Post Reply