Minun tulkintani mukaan nämä siis toimivat seuraavasti: Kaasuvaijerit tulevat tuohon oikeaan laitaan. Kun kaasua kääntää, läpät eivät käänny vaan tuo oikeanpuoleinen TPS-anturi vie kaasunasentotiedon eculle, joka sitten ohjaa tuota sähkömoottoria(vai servomoottori vai mikä se nyt oikealta nimeltään on?) joka vasta kääntää noita läppiä. Läppien asennolle on sitten oma TPS tuossa joka on tuo vasemmanpuoleinen.
Jos nyt tulkitsin tämän toiminnan oikeaksi niin kysymys kuuluukin että pystyykö tälläista systeemiä ohjaamaan megalla ja miten? Vai onko järkevää toteuttaa näillä rungoilla siten että rakentaisi tuohon jonkun systeemin millä noita läppiä pääsisi kääntämään ihan vaijerin välityksellä? Tai viimeinen vaihtoehto eli vaihtaa koko rungot.
Ensimmäistä megaprojektia aloittelen ja tuli vahingossa tällaiset rungot. Vuotta vanhemmassa olisi vissiin ollut ihan normaalit vaijeritoimiset läpät jotka näiden alunperin pitikin olla.
Auttakaa amatööriä!
Last edited by Liivai on Mon Aug 17, 2009 5:04, edited 1 time in total.
Eli kyseessä on ns. fly-by-wire kaasuläpät. Näiden ohjaamiseen ei Megassa ole valmiina mitään tukea. Tehtävissä sellainenkin varmaan olisi, mutta huomattavasti helpommalla pääset, kun muutat läpät mekaanisiksi. Ja siihenkin taitaa helpoin ratkaisu olla noiden läppien laittaminen uudelleen myyntiin ja sopivampien ostaminen tilalle.
Etu mitä noilla haetaan ja saavutetaan, on mm. cruise, traction control, torque control jne. ja saadaanhan niillä sitä tyhjäkäyntiäkin kontrolloitua lisäksi
Itte oon enempi ihmetelly noita läppiksiä missä on ensiö- ja toisioläpät, joista toiset avautuu vaijerilla ja toiset avautuu askelmootorilla, että mikä idea niissä oikein on.. Siis jos tosiaan yhelläki fly-by-wire läpällä pärjäis..?
Varmaan päästöhommat tekee oman osansa kanssa. Käsittääkseni noi fly-by-wire (vai drive-by-wire) läpät aukeaa omaan tahtiin vs kaasun polkeminen ja vähentää jotain päästöjä.
Jep, kuten tässä jo toiset sanoikin, niin sähköisesti ohjatuilla läpillä saadaan tehtyä esim. vääntömomentin ja kaasun vasteen muokkausta, meluun ja päästöihinkin saattaa olla jotain vaikutusta.
Toisioläpillä tehdään periaatteessa samaa, mutta toteutus taitaa olla vähän helpompi. Toimintavarmuus ei ole ihan niin kriittinen, kun systeemissä on kuitenkin mekaanisesti ohjatut läpät huolehtimassa varsinaisesta tehon annostelusta. (On nimittäin aika iso riski pistää massatuotantoon ohjelmallisesti kontrolloitua systeemiä, joka seotessaan voi aiheuttaa kaasun päälle hirttämisen ja siten onnettomuuksia.) Muutenkaan ohjaus ei ole ihan niin tarkkaa, kun toisioläpillä ei ole aivan suoraa vaikutusta käyttäjälle tuntuvaan kaasun vasteeseen.