lamdasäätö
Moderator: Masi_K
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 103
- Joined: Sat Feb 26, 2005 6:51
- Location: tampere
lamdasäätö
moniko käyttää laajakaistalamdaa seoksensäätöön megaruutassa ja turbokoneella?
kuulin vaan tuossa,että esim. harinen ei laita turboautoihin hestecissä päälle sitä lainkaan...syystä ei tietoa,mut näin.
kuulin vaan tuossa,että esim. harinen ei laita turboautoihin hestecissä päälle sitä lainkaan...syystä ei tietoa,mut näin.
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 103
- Joined: Sat Feb 26, 2005 6:51
- Location: tampere
niin tuossa yksi kaveri sano kun sillä autossaan hestec ja oli ihmetelly ku harinen ei sitä laita päälle.toki kaverilla oli juur tavallinen lamda ja se voi olla se syy.
mut mites porukalla toimii tuo lamdasäätö laajakaistalamdalla?kannattaako se karkeen säädön jälkeen laittaa päälle vai ei.onko joku havainnu ongelmia tai sitten selvää parannusta.tuommoset kiinnostas
mut mites porukalla toimii tuo lamdasäätö laajakaistalamdalla?kannattaako se karkeen säädön jälkeen laittaa päälle vai ei.onko joku havainnu ongelmia tai sitten selvää parannusta.tuommoset kiinnostas

Kapeakaistalambdaa ei voi pitää closed loopissa täyskaasulla.
Laajakaistalla se kyllä käy päinsä, mutta MS:n tapauksessa säätö on siinä määrin karkea ja/tai hidas ettei sen perusteella pysty jättämään kartan viritystä tekemättä. VE-kartta on oltava kohdallaan.
Minulla tuo closed loop säätö on laajakaistan kanssa jatkuvasti päällä, mutta normaalisti melko hitaaksi asetettuna ja säätövarana vain 5%. Päälläpitämiseen on syynä ulkoisten olosuhteiden muutokset, esim. bensan lämpölaajeneminen, bensanpaineen muuttuilu (silloin kun oli FSE...), ilmanlämpöanturin heat-soak jne.
Säätämisen apuvälineenä laajakaista on yliveto; Asetetaan AFR-targetit halutuiksi, ajelua closed loopissa loki päällä, loki Exceliin joka pulauttaa uuden VE-taulun, ja taas ajelua logaten. Näin iteroimalla kartan saa melko vaivattomasti kohdalleen.
Laajakaistalla se kyllä käy päinsä, mutta MS:n tapauksessa säätö on siinä määrin karkea ja/tai hidas ettei sen perusteella pysty jättämään kartan viritystä tekemättä. VE-kartta on oltava kohdallaan.
Minulla tuo closed loop säätö on laajakaistan kanssa jatkuvasti päällä, mutta normaalisti melko hitaaksi asetettuna ja säätövarana vain 5%. Päälläpitämiseen on syynä ulkoisten olosuhteiden muutokset, esim. bensan lämpölaajeneminen, bensanpaineen muuttuilu (silloin kun oli FSE...), ilmanlämpöanturin heat-soak jne.
Säätämisen apuvälineenä laajakaista on yliveto; Asetetaan AFR-targetit halutuiksi, ajelua closed loopissa loki päällä, loki Exceliin joka pulauttaa uuden VE-taulun, ja taas ajelua logaten. Näin iteroimalla kartan saa melko vaivattomasti kohdalleen.
Meillä on nyt kokemusta tuosta laajakaistakombinaatiosta.
Megaruutta ei kerkee täyskaasulla kiihdyttäessä korjaamaan syöttöä oikein mihinkään, mutta osakaasulla toimii oikein hienosti.
Jouduin kaverin autoon jättämään laitteet kiinni kun en ehtinyt säätämään osakaasualuetta kohdilleen. Ilman lambdakorjausta tasakaasuajossa nykii ja sitten kun lambdalla korjaa niin menee kyllä todella nätisti.
Kaipaa siis hieman logia ja säätöä.
Megaruutta ei kerkee täyskaasulla kiihdyttäessä korjaamaan syöttöä oikein mihinkään, mutta osakaasulla toimii oikein hienosti.
Jouduin kaverin autoon jättämään laitteet kiinni kun en ehtinyt säätämään osakaasualuetta kohdilleen. Ilman lambdakorjausta tasakaasuajossa nykii ja sitten kun lambdalla korjaa niin menee kyllä todella nätisti.
Kaipaa siis hieman logia ja säätöä.
Leikitään kotia ja laitetaan kaasarit kiinni 

Itsellä on tarkotuksena saada anturien tieto mahdollisimman tarkaksi. Nykyinen imuilman lämpöanturi on huono ja huonossa paikassa. Korvaan sen sillä VPV:n nopealla ja hyvään paikkaan = imuputkeen.KariM wrote: Minulla tuo closed loop säätö on laajakaistan kanssa jatkuvasti päällä, mutta normaalisti melko hitaaksi asetettuna ja säätövarana vain 5%. Päälläpitämiseen on syynä ulkoisten olosuhteiden muutokset, esim. bensan lämpölaajeneminen, bensanpaineen muuttuilu (silloin kun oli FSE...), ilmanlämpöanturin heat-soak jne.
Muita huonosti mitattavia muuttujia minulla ei sitten enään olekkaan. Tuota ilmanpaineen korjausta en aio edes harkita koska niin tasaista mantua tää suomi.
Kartat WB:llä kohilleen ja sen jälkeen voi vaikka irroittaa koko vehkeen ja NB:llä kattelee ettei jostain viasta mene laihalle/rikkaalle.
Bensa sen verta hintavaa tällä hetkellä että vois säädellä kakkos kartan missä ajelis vähä laihemmalla. Onkohan tästä käytännössä mitään iloa?
T. Pasi S.
Saab 99 T16
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 405
- Joined: Sat Feb 26, 2005 22:04
- Location: Pieksämäki
- Contact:
En pysty käyttämään kapeakaistaista anturia säätämisessä, kun megasquirtissa sen näyttämät tipahtaa nollille välittömästi 0,6v alle mentäessä ja muutenkin sekoilee tuo säätö ihan omituisesti.
Nyt olen laittanut megan open loop:iin ja säätelen karttaa seosmittarin mukaan ja perstuntumalla, pelaa oikein hyvin näinkin.
Laajakaistasta ei mitään kokemuksia, eikä lähiaikoina tule hinnan takia
Nyt olen laittanut megan open loop:iin ja säätelen karttaa seosmittarin mukaan ja perstuntumalla, pelaa oikein hyvin näinkin.
Laajakaistasta ei mitään kokemuksia, eikä lähiaikoina tule hinnan takia

Volvo 360GL -88
NB anturilla saa sen 14.7 säädettyä kun mega säätää sitä seosta kokoajan rikkaammalle / laihemmalle.
Muuten NB:llä näkee vain onko rikas vaiko laiha tuohon nähden.
mm. pakokaasujen lämpötila vaikuttaa muihin kuin 14.7 arvoihin ja yleensä suojaamaton kaapeli jne. virhettä muualla paljon.
Antureissa on toki eroja. Omalla bossin anturilla näkee onko rikas vaiko helvetin rikas, mutta yläkierroksilla sitten ei enään tiedäkkään. Mutta tuo lämpötilailmiö näkyy myös tässä bossissa.
T. Pasi
Muuten NB:llä näkee vain onko rikas vaiko laiha tuohon nähden.
mm. pakokaasujen lämpötila vaikuttaa muihin kuin 14.7 arvoihin ja yleensä suojaamaton kaapeli jne. virhettä muualla paljon.
Antureissa on toki eroja. Omalla bossin anturilla näkee onko rikas vaiko helvetin rikas, mutta yläkierroksilla sitten ei enään tiedäkkään. Mutta tuo lämpötilailmiö näkyy myös tässä bossissa.
T. Pasi
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 103
- Joined: Sat Feb 26, 2005 6:51
- Location: tampere
Säätämisen apuvälineenä laajakaista on yliveto; Asetetaan AFR-targetit halutuiksi, ajelua closed loopissa loki päällä, loki Exceliin joka pulauttaa uuden VE-taulun, ja taas ajelua logaten. Näin iteroimalla kartan saa melko vaivattomasti kohdalleen.[/quote]
väännättekö tyhmälle rautalangasta
en löytäny tommosta afr-targettia ollenkaan ja entäs toi closed loop
sit kattelin tota omaa megatune 2.20 versioo niin siellä ei suoraan ole semmosta valikkoa kuin passi mulle privana neuvoi eli file>datalog>record
mulla on file>datalog ja sen jälkeenvalintoja options,classic,full,raw tai off
helppoo oli ku vaan ajon aikana sääteli,mut toi loggaus vois kyllä helpottaa elämää ja sen takia tarvis toi opetella nyt kuon toi laajakaista.
onkohan syy ettei kaikkee mitä täältä lueskelee löydy,se et ei oo tuota extraa tullu laitettua
väännättekö tyhmälle rautalangasta


mulla on file>datalog ja sen jälkeenvalintoja options,classic,full,raw tai off

helppoo oli ku vaan ajon aikana sääteli,mut toi loggaus vois kyllä helpottaa elämää ja sen takia tarvis toi opetella nyt kuon toi laajakaista.
onkohan syy ettei kaikkee mitä täältä lueskelee löydy,se et ei oo tuota extraa tullu laitettua

AFR-targetit on vasta Extrassa.
Ennen WB-ostosta säädin kartan ihan ajon aikana onlinetilassa tavallisella lambdalla. Todella hyvin se olikin kohdallaan kun jälkikäteen sitä WB:lla arvioi, tavoitteina oli ollut kruisausalue taloudelliseksi ja ylhäällä sopivasti rikkaaksi. Ainoastaan täyskaasuaelue oli jo liian rikkaalla, muuten tämän nimenomaisen anturin kohdalla tarkkuus kyllä riitti reilusti muuhunkin kuin 14.7:aan tähtäämiseen. Lämmön vaikutus kyllä näkyi tuossakin lambdassa (NTK-merkkinen) eli hetkeäkään pidempiä vetoja ei pystynyt katsomaan. Käynnistystilanteiden analysointiin tavallisesta anturista ei tietenkään ole, mutta toisaalta kiihdystysrikastuksia sillä tutki helpommin kuin lagaavalla WB:lla.
Ennen WB-ostosta säädin kartan ihan ajon aikana onlinetilassa tavallisella lambdalla. Todella hyvin se olikin kohdallaan kun jälkikäteen sitä WB:lla arvioi, tavoitteina oli ollut kruisausalue taloudelliseksi ja ylhäällä sopivasti rikkaaksi. Ainoastaan täyskaasuaelue oli jo liian rikkaalla, muuten tämän nimenomaisen anturin kohdalla tarkkuus kyllä riitti reilusti muuhunkin kuin 14.7:aan tähtäämiseen. Lämmön vaikutus kyllä näkyi tuossakin lambdassa (NTK-merkkinen) eli hetkeäkään pidempiä vetoja ei pystynyt katsomaan. Käynnistystilanteiden analysointiin tavallisesta anturista ei tietenkään ole, mutta toisaalta kiihdystysrikastuksia sillä tutki helpommin kuin lagaavalla WB:lla.
Mikä lagaava laajakaista ? Mun vähäisen TE laajakaista kokemuksen perusteella, se on hyvinkin nopea. Ei mikään salama, mut se tuskin haittaa ?
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
TE:pä hyvinkin. NB (jälleen sen yhden pidempäänkäyttämäni anturin kokemuksella) ja ledivilkutin ennättää näyttää jopa yhden laihalla käyvän pytyn, kun taas TE:n näyttö (LD01) näyttää päivittyvän noin pari kertaa sekunnissa. Useimpaan käyttöön siis riittävän nopea, mutta esim. noita kiihdytysrikastuksia säädellessä rikas kohta tulee näkyviin vasta kun kaasu on jo takaisin ylhäällä...Masi_K wrote:Mikä lagaava laajakaista ? Mun vähäisen TE laajakaista kokemuksen perusteella, se on hyvinkin nopea. Ei mikään salama, mut se tuskin haittaa ?
Mulla on kyllä ihan päinvastaiset kokemukset tuosta wbo2 systeemistä.KariM wrote:TE:pä hyvinkin. NB (jälleen sen yhden pidempäänkäyttämäni anturin kokemuksella) ja ledivilkutin ennättää näyttää jopa yhden laihalla käyvän pytyn, kun taas TE:n näyttö (LD01) näyttää päivittyvän noin pari kertaa sekunnissa. Useimpaan käyttöön siis riittävän nopea, mutta esim. noita kiihdytysrikastuksia säädellessä rikas kohta tulee näkyviin vasta kun kaasu on jo takaisin ylhäällä...Masi_K wrote:Mikä lagaava laajakaista ? Mun vähäisen TE laajakaista kokemuksen perusteella, se on hyvinkin nopea. Ei mikään salama, mut se tuskin haittaa ?
Seossuhde muuttuu ruudulla samantien kun kaasua polkasee.
Megatunen kautta kun sitä katselee niin silloin se on hieman kyllä perässä, mutta sen tewblog ohjelman kanssa on nopea.
Leikitään kotia ja laitetaan kaasarit kiinni 

-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 103
- Joined: Sat Feb 26, 2005 6:51
- Location: tampere
tossa mun laajakastasovittimesta(plx m-250) on kaksi lähtöä.wireband ja narrowband ja ton wirebandin kytkin mittariin ohjeen mukaa,eli kuinkahan tuo sovittimen narrowband lähtö säätäs tota seosta jos sen kytkis päälle sen jälkeen kun kartat haettu>olisko kuinka tarkka tommonen sovittimen kapeekaista 

Eli siis afr targetit kohalleen, sen tajusin.KariM wrote: Säätämisen apuvälineenä laajakaista on yliveto; Asetetaan AFR-targetit halutuiksi, ajelua closed loopissa loki päällä, loki Exceliin joka pulauttaa uuden VE-taulun, ja taas ajelua logaten. Näin iteroimalla kartan saa melko vaivattomasti kohdalleen.
Ja sitte ajellaan se dataloggaus päällä, mutta sitte en tajunnu, avataanko ko loki tosiaanki microsoft excelissä, en tajua miten siellä voi käsitellä ko dataa?
Excelissä sitä datalogia voi käsitellä esim. tällä taulukolla:
http://www.msefi.com/viewtopic.php?t=8248&start=15
Toinen vaihtoehto on VexMe:
http://www.jaypsc.co.uk/vexme/
http://www.msefi.com/viewtopic.php?t=8248&start=15
Toinen vaihtoehto on VexMe:
http://www.jaypsc.co.uk/vexme/
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 103
- Joined: Sat Feb 26, 2005 6:51
- Location: tampere
Aluksi toi vexme valitti filusta. Sitten löysin sen ja nyt valittaa activeX componentin ongelmasta. Error 429.KariM wrote: http://www.jaypsc.co.uk/vexme/
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Oiskohan sulla sama ongelma kuin mulla oli, eli mulla oli open office, ja se ei käy tuohon , pitää asentaa microsoft exel - ainaski mulla tuli samanlainen vikailmoitus.Masi_K wrote:Aluksi toi vexme valitti filusta. Sitten löysin sen ja nyt valittaa activeX componentin ongelmasta. Error 429.KariM wrote: http://www.jaypsc.co.uk/vexme/
Joo Open Office oli ongelmana..
Megatunessa on extrakoodin kanssa autotune toiminto joka afr kartan avulla koittaa saada ve karttaa haettua hyväksi. Hyvä idea kyllä ja osittain toimiva. Säätöjutut on vaan vähä vaikee selkoset. Sekä ohjelma on tarkoituksella vähän hidas, että jos on paljon map anturin ja kierrosluku tiedossa heilumisia, niin ei oikeen toimi.
Megatunessa on extrakoodin kanssa autotune toiminto joka afr kartan avulla koittaa saada ve karttaa haettua hyväksi. Hyvä idea kyllä ja osittain toimiva. Säätöjutut on vaan vähä vaikee selkoset. Sekä ohjelma on tarkoituksella vähän hidas, että jos on paljon map anturin ja kierrosluku tiedossa heilumisia, niin ei oikeen toimi.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Hidas ?Masi_K wrote:Joo Open Office oli ongelmana..
Megatunessa on extrakoodin kanssa autotune toiminto joka afr kartan avulla koittaa saada ve karttaa haettua hyväksi. Hyvä idea kyllä ja osittain toimiva. Säätöjutut on vaan vähä vaikee selkoset. Sekä ohjelma on tarkoituksella vähän hidas, että jos on paljon map anturin ja kierrosluku tiedossa heilumisia, niin ei oikeen toimi.
Eihän mikään ohjaimen ulkopuolinen ratkaisu millään voikaan kyetä reaaliaikaiseen adaptiiviseen korjaukseen, varsinkaan kun data liikkuu niinkin hitaasti kuin 50 - 100 ms:n välein.
Tarvitaan hiukan staabilimpia olosuhteita eli ajelua tasakaasulla ja tasanopeudella kunkin säädettävän kartta pisteen tietämillä.
Juu, oon koittanu ajella vakaasti samalla kierroksella. Kartta on kyllä aika kohdallaan muutenkin, että harvoin se vaan korjaa 3% kerrallaan. Huonopuoli on se että autotune korjaa karttaan lämpötilavaihteluista johtuvaa muutosta. Muttä sille ei voi mitään.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII