lamdasäätö

Megasquirtin säätäminen

Moderator: Masi_K

turbiinirieska
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 103
Joined: Sat Feb 26, 2005 6:51
Location: tampere

lamdasäätö

Post by turbiinirieska »

moniko käyttää laajakaistalamdaa seoksensäätöön megaruutassa ja turbokoneella?
kuulin vaan tuossa,että esim. harinen ei laita turboautoihin hestecissä päälle sitä lainkaan...syystä ei tietoa,mut näin.
passi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 126
Joined: Sat Mar 19, 2005 19:12

Post by passi »

Onko saletti että laajakaistan kytkee pois? Tavallinen narrow band lambda kyllä on pois pelistä ahdoilla/täyskaasulla kaikissa EFI:ssä.

Toisaalta jos bensakartat kohdillaan ja anturit hyvät & sijoitettu oikein, niin mihinkäs sitä laajakaistaa tarttiskaan.


T. Pasi
turbiinirieska
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 103
Joined: Sat Feb 26, 2005 6:51
Location: tampere

Post by turbiinirieska »

niin tuossa yksi kaveri sano kun sillä autossaan hestec ja oli ihmetelly ku harinen ei sitä laita päälle.toki kaverilla oli juur tavallinen lamda ja se voi olla se syy.

mut mites porukalla toimii tuo lamdasäätö laajakaistalamdalla?kannattaako se karkeen säädön jälkeen laittaa päälle vai ei.onko joku havainnu ongelmia tai sitten selvää parannusta.tuommoset kiinnostas :wink:
passi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 126
Joined: Sat Mar 19, 2005 19:12

Post by passi »

Eilen ekat laajakaista loggaukset ja säädin kerran karttoja. Tänään loggausta lisää ja himassa sitten säätöä lisää niin varmaan aika hyvät kartat jo parin "vedon" jälkeen.


T. Pasi
KariM
Megailija
Posts: 532
Joined: Sat Feb 26, 2005 10:01

Post by KariM »

Kapeakaistalambdaa ei voi pitää closed loopissa täyskaasulla.

Laajakaistalla se kyllä käy päinsä, mutta MS:n tapauksessa säätö on siinä määrin karkea ja/tai hidas ettei sen perusteella pysty jättämään kartan viritystä tekemättä. VE-kartta on oltava kohdallaan.

Minulla tuo closed loop säätö on laajakaistan kanssa jatkuvasti päällä, mutta normaalisti melko hitaaksi asetettuna ja säätövarana vain 5%. Päälläpitämiseen on syynä ulkoisten olosuhteiden muutokset, esim. bensan lämpölaajeneminen, bensanpaineen muuttuilu (silloin kun oli FSE...), ilmanlämpöanturin heat-soak jne.

Säätämisen apuvälineenä laajakaista on yliveto; Asetetaan AFR-targetit halutuiksi, ajelua closed loopissa loki päällä, loki Exceliin joka pulauttaa uuden VE-taulun, ja taas ajelua logaten. Näin iteroimalla kartan saa melko vaivattomasti kohdalleen.
Jankos
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 310
Joined: Sat Mar 12, 2005 17:17
Location: Jokioinen

Post by Jankos »

Meillä on nyt kokemusta tuosta laajakaistakombinaatiosta.

Megaruutta ei kerkee täyskaasulla kiihdyttäessä korjaamaan syöttöä oikein mihinkään, mutta osakaasulla toimii oikein hienosti.

Jouduin kaverin autoon jättämään laitteet kiinni kun en ehtinyt säätämään osakaasualuetta kohdilleen. Ilman lambdakorjausta tasakaasuajossa nykii ja sitten kun lambdalla korjaa niin menee kyllä todella nätisti.
Kaipaa siis hieman logia ja säätöä.
Leikitään kotia ja laitetaan kaasarit kiinni ;)
passi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 126
Joined: Sat Mar 19, 2005 19:12

Post by passi »

KariM wrote: Minulla tuo closed loop säätö on laajakaistan kanssa jatkuvasti päällä, mutta normaalisti melko hitaaksi asetettuna ja säätövarana vain 5%. Päälläpitämiseen on syynä ulkoisten olosuhteiden muutokset, esim. bensan lämpölaajeneminen, bensanpaineen muuttuilu (silloin kun oli FSE...), ilmanlämpöanturin heat-soak jne.
Itsellä on tarkotuksena saada anturien tieto mahdollisimman tarkaksi. Nykyinen imuilman lämpöanturi on huono ja huonossa paikassa. Korvaan sen sillä VPV:n nopealla ja hyvään paikkaan = imuputkeen.

Muita huonosti mitattavia muuttujia minulla ei sitten enään olekkaan. Tuota ilmanpaineen korjausta en aio edes harkita koska niin tasaista mantua tää suomi.

Kartat WB:llä kohilleen ja sen jälkeen voi vaikka irroittaa koko vehkeen ja NB:llä kattelee ettei jostain viasta mene laihalle/rikkaalle.

Bensa sen verta hintavaa tällä hetkellä että vois säädellä kakkos kartan missä ajelis vähä laihemmalla. Onkohan tästä käytännössä mitään iloa?

T. Pasi S.
Saab 99 T16
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

passi wrote: Bensa sen verta hintavaa tällä hetkellä että vois säädellä kakkos kartan missä ajelis vähä laihemmalla. Onkohan tästä käytännössä mitään iloa?
Itsekkin ajattelin tällaista vaihtoehtoa, mutta sehän ajaa saman asian, jos matalille kuormille säätää hiukan laihemmille.
JTbo
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 405
Joined: Sat Feb 26, 2005 22:04
Location: Pieksämäki
Contact:

Post by JTbo »

En pysty käyttämään kapeakaistaista anturia säätämisessä, kun megasquirtissa sen näyttämät tipahtaa nollille välittömästi 0,6v alle mentäessä ja muutenkin sekoilee tuo säätö ihan omituisesti.

Nyt olen laittanut megan open loop:iin ja säätelen karttaa seosmittarin mukaan ja perstuntumalla, pelaa oikein hyvin näinkin.

Laajakaistasta ei mitään kokemuksia, eikä lähiaikoina tule hinnan takia :(
Volvo 360GL -88
passi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 126
Joined: Sat Mar 19, 2005 19:12

Post by passi »

NB anturilla saa sen 14.7 säädettyä kun mega säätää sitä seosta kokoajan rikkaammalle / laihemmalle.

Muuten NB:llä näkee vain onko rikas vaiko laiha tuohon nähden.

mm. pakokaasujen lämpötila vaikuttaa muihin kuin 14.7 arvoihin ja yleensä suojaamaton kaapeli jne. virhettä muualla paljon.

Antureissa on toki eroja. Omalla bossin anturilla näkee onko rikas vaiko helvetin rikas, mutta yläkierroksilla sitten ei enään tiedäkkään. Mutta tuo lämpötilailmiö näkyy myös tässä bossissa.

T. Pasi
turbiinirieska
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 103
Joined: Sat Feb 26, 2005 6:51
Location: tampere

Post by turbiinirieska »

Säätämisen apuvälineenä laajakaista on yliveto; Asetetaan AFR-targetit halutuiksi, ajelua closed loopissa loki päällä, loki Exceliin joka pulauttaa uuden VE-taulun, ja taas ajelua logaten. Näin iteroimalla kartan saa melko vaivattomasti kohdalleen.[/quote]

väännättekö tyhmälle rautalangasta :oops: en löytäny tommosta afr-targettia ollenkaan ja entäs toi closed loop :roll: sit kattelin tota omaa megatune 2.20 versioo niin siellä ei suoraan ole semmosta valikkoa kuin passi mulle privana neuvoi eli file>datalog>record
mulla on file>datalog ja sen jälkeenvalintoja options,classic,full,raw tai off :?

helppoo oli ku vaan ajon aikana sääteli,mut toi loggaus vois kyllä helpottaa elämää ja sen takia tarvis toi opetella nyt kuon toi laajakaista.

onkohan syy ettei kaikkee mitä täältä lueskelee löydy,se et ei oo tuota extraa tullu laitettua :roll:
KariM
Megailija
Posts: 532
Joined: Sat Feb 26, 2005 10:01

Post by KariM »

AFR-targetit on vasta Extrassa.

Ennen WB-ostosta säädin kartan ihan ajon aikana onlinetilassa tavallisella lambdalla. Todella hyvin se olikin kohdallaan kun jälkikäteen sitä WB:lla arvioi, tavoitteina oli ollut kruisausalue taloudelliseksi ja ylhäällä sopivasti rikkaaksi. Ainoastaan täyskaasuaelue oli jo liian rikkaalla, muuten tämän nimenomaisen anturin kohdalla tarkkuus kyllä riitti reilusti muuhunkin kuin 14.7:aan tähtäämiseen. Lämmön vaikutus kyllä näkyi tuossakin lambdassa (NTK-merkkinen) eli hetkeäkään pidempiä vetoja ei pystynyt katsomaan. Käynnistystilanteiden analysointiin tavallisesta anturista ei tietenkään ole, mutta toisaalta kiihdystysrikastuksia sillä tutki helpommin kuin lagaavalla WB:lla.
Masi_K
Megajumala
Posts: 1982
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Post by Masi_K »

Mikä lagaava laajakaista ? Mun vähäisen TE laajakaista kokemuksen perusteella, se on hyvinkin nopea. Ei mikään salama, mut se tuskin haittaa ?
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
KariM
Megailija
Posts: 532
Joined: Sat Feb 26, 2005 10:01

Post by KariM »

Masi_K wrote:Mikä lagaava laajakaista ? Mun vähäisen TE laajakaista kokemuksen perusteella, se on hyvinkin nopea. Ei mikään salama, mut se tuskin haittaa ?
TE:pä hyvinkin. NB (jälleen sen yhden pidempäänkäyttämäni anturin kokemuksella) ja ledivilkutin ennättää näyttää jopa yhden laihalla käyvän pytyn, kun taas TE:n näyttö (LD01) näyttää päivittyvän noin pari kertaa sekunnissa. Useimpaan käyttöön siis riittävän nopea, mutta esim. noita kiihdytysrikastuksia säädellessä rikas kohta tulee näkyviin vasta kun kaasu on jo takaisin ylhäällä...
Jankos
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 310
Joined: Sat Mar 12, 2005 17:17
Location: Jokioinen

Post by Jankos »

KariM wrote:
Masi_K wrote:Mikä lagaava laajakaista ? Mun vähäisen TE laajakaista kokemuksen perusteella, se on hyvinkin nopea. Ei mikään salama, mut se tuskin haittaa ?
TE:pä hyvinkin. NB (jälleen sen yhden pidempäänkäyttämäni anturin kokemuksella) ja ledivilkutin ennättää näyttää jopa yhden laihalla käyvän pytyn, kun taas TE:n näyttö (LD01) näyttää päivittyvän noin pari kertaa sekunnissa. Useimpaan käyttöön siis riittävän nopea, mutta esim. noita kiihdytysrikastuksia säädellessä rikas kohta tulee näkyviin vasta kun kaasu on jo takaisin ylhäällä...
Mulla on kyllä ihan päinvastaiset kokemukset tuosta wbo2 systeemistä.

Seossuhde muuttuu ruudulla samantien kun kaasua polkasee.

Megatunen kautta kun sitä katselee niin silloin se on hieman kyllä perässä, mutta sen tewblog ohjelman kanssa on nopea.
Leikitään kotia ja laitetaan kaasarit kiinni ;)
turbiinirieska
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 103
Joined: Sat Feb 26, 2005 6:51
Location: tampere

Post by turbiinirieska »

tossa mun laajakastasovittimesta(plx m-250) on kaksi lähtöä.wireband ja narrowband ja ton wirebandin kytkin mittariin ohjeen mukaa,eli kuinkahan tuo sovittimen narrowband lähtö säätäs tota seosta jos sen kytkis päälle sen jälkeen kun kartat haettu>olisko kuinka tarkka tommonen sovittimen kapeekaista :roll:
kimmo-p
Megasquirttaaja
Posts: 49
Joined: Fri Mar 04, 2005 18:31
Location: Kalajoki

Post by kimmo-p »

KariM wrote: Säätämisen apuvälineenä laajakaista on yliveto; Asetetaan AFR-targetit halutuiksi, ajelua closed loopissa loki päällä, loki Exceliin joka pulauttaa uuden VE-taulun, ja taas ajelua logaten. Näin iteroimalla kartan saa melko vaivattomasti kohdalleen.
Eli siis afr targetit kohalleen, sen tajusin.

Ja sitte ajellaan se dataloggaus päällä, mutta sitte en tajunnu, avataanko ko loki tosiaanki microsoft excelissä, en tajua miten siellä voi käsitellä ko dataa?
KariM
Megailija
Posts: 532
Joined: Sat Feb 26, 2005 10:01

Post by KariM »

Excelissä sitä datalogia voi käsitellä esim. tällä taulukolla:
http://www.msefi.com/viewtopic.php?t=8248&start=15

Toinen vaihtoehto on VexMe:
http://www.jaypsc.co.uk/vexme/
kimmo-p
Megasquirttaaja
Posts: 49
Joined: Fri Mar 04, 2005 18:31
Location: Kalajoki

Post by kimmo-p »

Kiitokset KariM:lle.
JesseT
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 308
Joined: Fri Feb 25, 2005 20:23
Location: Kirkkonummi

Post by JesseT »

TE-wideband on todella nopea, mutta ainakin vanhempi LD-01 näyttö ei päivity millään 50Hz taajuudella. Mielestäni parempi ettei päivitykään. Kauhea vilkkuminenhan siitä tulisi.
turbiinirieska
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 103
Joined: Sat Feb 26, 2005 6:51
Location: tampere

Post by turbiinirieska »

itellä näyttö "heiluu" koko ajan,ku seokset vaihtelee,mut ei haittaa ku siitä näkee heti ku menee seokset johonkin suuntaan ja voi säätäjää ohjata ellei se ite nää/kerkiä katsoon :wink:
Masi_K
Megajumala
Posts: 1982
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Post by Masi_K »

Aluksi toi vexme valitti filusta. Sitten löysin sen ja nyt valittaa activeX componentin ongelmasta. Error 429.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
kimmo-p
Megasquirttaaja
Posts: 49
Joined: Fri Mar 04, 2005 18:31
Location: Kalajoki

Post by kimmo-p »

Masi_K wrote:
Aluksi toi vexme valitti filusta. Sitten löysin sen ja nyt valittaa activeX componentin ongelmasta. Error 429.
Oiskohan sulla sama ongelma kuin mulla oli, eli mulla oli open office, ja se ei käy tuohon , pitää asentaa microsoft exel - ainaski mulla tuli samanlainen vikailmoitus.
JesseT
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 308
Joined: Fri Feb 25, 2005 20:23
Location: Kirkkonummi

Post by JesseT »

Ja nykyäänhän Megatune itse korjaa kartat, joten mitään ylimääräisiä ohjelmia kuten vexme ei oikeastaan tarvita.
Turbiini
Megajumala
Posts: 508
Joined: Sun May 01, 2005 22:26
Location: Alavus

Post by Turbiini »

JesseT wrote:Ja nykyäänhän Megatune itse korjaa kartat, joten mitään ylimääräisiä ohjelmia kuten vexme ei oikeastaan tarvita.
Mikäs versio tuon osaa ja mistä sen saa? mulla on nyt 2.25b627 enkä siitä ainakaan löydä moista toimintoa.
Masi_K
Megajumala
Posts: 1982
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Post by Masi_K »

Joo Open Office oli ongelmana..
Megatunessa on extrakoodin kanssa autotune toiminto joka afr kartan avulla koittaa saada ve karttaa haettua hyväksi. Hyvä idea kyllä ja osittain toimiva. Säätöjutut on vaan vähä vaikee selkoset. Sekä ohjelma on tarkoituksella vähän hidas, että jos on paljon map anturin ja kierrosluku tiedossa heilumisia, niin ei oikeen toimi.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Post by Benkku »

Masi_K wrote:Joo Open Office oli ongelmana..
Megatunessa on extrakoodin kanssa autotune toiminto joka afr kartan avulla koittaa saada ve karttaa haettua hyväksi. Hyvä idea kyllä ja osittain toimiva. Säätöjutut on vaan vähä vaikee selkoset. Sekä ohjelma on tarkoituksella vähän hidas, että jos on paljon map anturin ja kierrosluku tiedossa heilumisia, niin ei oikeen toimi.
Hidas ?

Eihän mikään ohjaimen ulkopuolinen ratkaisu millään voikaan kyetä reaaliaikaiseen adaptiiviseen korjaukseen, varsinkaan kun data liikkuu niinkin hitaasti kuin 50 - 100 ms:n välein.

Tarvitaan hiukan staabilimpia olosuhteita eli ajelua tasakaasulla ja tasanopeudella kunkin säädettävän kartta pisteen tietämillä.
Mudracer
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 174
Joined: Wed Mar 02, 2005 10:38
Location: Naantali

Post by Mudracer »

Täytyy olla laajakaistalambda että megatunessa tulee autotune näkyviin tuning "osastolla"!
Jos ois mitä jois pois niin jois pois ettei ois mitä jois pois.
Masi_K
Megajumala
Posts: 1982
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Post by Masi_K »

Juu, oon koittanu ajella vakaasti samalla kierroksella. Kartta on kyllä aika kohdallaan muutenkin, että harvoin se vaan korjaa 3% kerrallaan. Huonopuoli on se että autotune korjaa karttaan lämpötilavaihteluista johtuvaa muutosta. Muttä sille ei voi mitään.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Turbiini
Megajumala
Posts: 508
Joined: Sun May 01, 2005 22:26
Location: Alavus

Post by Turbiini »

Selvise autotunen puutekin custom.ini tiedostosta puuttui kaikki siihen liittyvä. Ei tuosta kyllä kovin paljoa apua ollu kun ei se säädä ahtoalueilla, kun ei pysy riittävän kauaa kierokset tasaisena (sileät kesärenkaat ja talvinen keli)
Post Reply