puola kärähti!

Sytysennakon ohjaaminen Megasquirtilla

Moderator: Masi_K

Post Reply
jakonen
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 121
Joined: Tue Oct 02, 2007 14:32

puola kärähti!

Post by jakonen »

http://finsquirt.net/forum/viewtopic.php?t=4430

tuolla on juttua samaisesta puolasta. latausajat oli startti 5ms käynti 3ms ja minimi 0.2ms. spark output inverted:no. ihmettelin et miten trigger angle heitti niin paljon. kokeilin spark output inverted: yes ja sillä se trigger angle näytti olevan lähempänä sitä mitä pitikin olla. vähän tämän muutoksen jälkeen auto rupes käymään aika huonosti joten käänsin spark output inverted: no takasin mutta se ei korjannut enää käyntiä vaikka laitoin trigger anglen takasin siihen missä se pyöri aiemmin aika nätisti jo. ajotuslamppu ei enää välkkynyt normaalisti ja käynti oli todella takkuista ja loppujen lopuksi savu nousi puolasta ja auto sammui. sen verran mittailin tuossa et maa ja + on näköjään oikosulussa?? puolan pohjassa näkyy olevan reikä ja epämuodostuma joka ilmeisesti tuli ylikuumenemisesta?

eli kysymys: mitkä asetukset pitää olla tuolla puolalla?
spark output inverted YES vai NO???

auttakee :oops:


edit: otin sytkäpäätteen irti ja mittasin yleismittarilla niin ei ollu + ja - enää oikosulussa eli ohjain ei välttämättä ole palanut kai...
Liquila
Megasquirttaaja
Posts: 78
Joined: Sat Sep 01, 2007 9:20

Post by Liquila »

Asetus on sillon oikein kun virtaa ei mene puolaan hirveitä määriä kun autossa on virrat päällä(Megassakin siis virrat). Jos puolalle maistuu tällöinkin esim 10A niin asetus on väärinpäin ja puola käryää ihan varmasti...

Toki voihan sen kokeilla laittamalla vaikka 1A sulakkeen puolalle. Jos palaa kun virrat on päällä ja moottori ei käy niin kokeile toista asetus arvoa ja uutta sulaketta...
Mega ohjannut sytkää ja bensaa:

Tojota Cämry -88 2.0 GLi
Peugeot 405 MI16 (Sähkövikasimulaattori)
Viat Croma 2.0 TwinCam
jakonen
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 121
Joined: Tue Oct 02, 2007 14:32

Post by jakonen »

joo siitähän se johtu... spark output inverted pitää olla NO.
nyt on latausajat käynnistys 5ms käynti3ms ja minimi 0.2ms.
mikähän mahtas olla hyvä arvo tuohon minimi latausajaksi?? ainakaan noilla latausajoilla ei lämpiä puola oikeastaan yhtään.
mistä mahtaa johtua semmonen että ajoituslamppu välkkyy ainoastaan 4-johdosta?? 1-johtoon kun laittaa niin ei välky lainkaan :?
VesQ
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 106
Joined: Wed Oct 11, 2006 21:22
Location: Hollola

Post by VesQ »

Joillakin ajoituslampuilla on ongelmaa hukkakipinöiden kanssa

Eli näyttää vain puolaparin toisesta johdosta jotain

Itsellä myös täytyy 4 johdosta mittailla mutta samapa tuo kun samaan aikaa kuitenkin antaa kipinää sinne

Muistelisin että kun vaihtoi 1 ja 4 johdon paikkaa puolassa niin sitten näytti taas 1 johdosta ja toisinpäin
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

jakonen wrote: nyt on latausajat käynnistys 5ms käynti3ms ja minimi 0.2ms.
mikähän mahtas olla hyvä arvo tuohon minimi latausajaksi??
eikös nuo mene niin, että

latausaika käynnistykselle
latausaika käynnille
lataamattomuus aika, eli puolan "huiliaika", jota käytetään, jos latausajat meinaa mennä jatkuvaksi...itse olen käyttänyt vähintään 1.0 ms tässä kohtaa...
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Post by ArttuH »

Lataamattomuusaika, discharge time, on käytännössä kipinän paloaika. Kipinä nimittäin sammuu samalla hetkellä kun puola pistetään uudelleen lataukseen, jos ei ole jo aiemmin ehtinyt sammua. Muistaakseni omien skooppailujen mukaan normaalilla auton puolalla ilmakehän paineessa paloaika olisi jotain millisekunnin luokkaa. Sylinterin paineessa voi olla vähän pienempi kun kipinäjännite on suurempi. Eli sopiva asetus tähän voisi olla luokkaa 0,5-1ms.
Arttu
GSX1100 -85
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

no, minä nyt vedin tuon tiedon megatunesta, että saattaa olla "väärinkin", mutta noin minä sen ymmärrän, eli puolan huiliajaksi...

"Min discharge is the time the coil is allowed to spark before charging starts again."

kipinä hyppää siinä ajassa, mitä sillä siihen kestää... sitä aikaa tuskin pystyy jatkamaan asettamalla asetuksiin, että sen kipinän on pakko "hypätä" tietty aika...

suomennoksena menis varmaan myös, että kipinällä on aikaa hypätä X aika se kipinänsä ja sitten lyödään taas uutta latinkia peliin :roll:

liian pieni arvo tuossa kohtaa voi varmaan jopa heikentää kipinän tehoa :roll: samat fysiikan lait siihen varmaan vaikuttaa, kuin salamaankin... eli ensin pitää saada auki se kipinä kanava, josta sitten se iso kipinä hyppää...
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Post by Benkku »

ArttuH wrote:Lataamattomuusaika, discharge time, on käytännössä kipinän paloaika.
Kyllä, juurikin näin. Induktiiviset muuntajat/sytytysjärjestelmät ovat hitaita, palo-aika voi olla jopa 1,5 ms. Alle 1 ms en laittaisi 'edes hatusta', varminta tietty skoopata käyttämäsi muuntaja/kokoonpano.
jakonen
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 121
Joined: Tue Oct 02, 2007 14:32

Post by jakonen »

niin no joo. tuo on kyllä järkeenkäypä selitys kun ajattelee suomennosta.

charge time:latausaika
discharge time:purkautumisaika joka on tietysti sama kuin kipinän paloaika koska sehän sen puolan purkaa.

edit:http://www.msextra.com/manuals/MS_Extra ... _dwell.GIF

extran manuaalin esimerkissä 0.1ms :shock:

"Min discharge is the time the coil is allowed to spark before charging starts again."

eikös ton vois suomentaa että, se on aika joka puolalla saa mennä purkautumiseen eli kipinän tuottamiseen ennen kuin lataaminen jälleen alkaa. (voi tosin olla yläasteen enkkupäässä vikaa mutta näin minä tämän tekstin käsitän...)
Post Reply