Ongelmia Megan jännitemittarin kanssa

Keskustelu piirilevyistä, niiden ominaisuuksista, kokoamisesta ja testaamisesta.

Moderator: Masi_K

Post Reply
Herb
Megasquirttaaja
Posts: 50
Joined: Sat Apr 30, 2005 18:30
Location: Pieksänmaa

Ongelmia Megan jännitemittarin kanssa

Post by Herb »

Eli ongelma on seuraavanlainen. Kaikki toimii muuten aivan normaalisti mutta osakaasulla ja tyhjäkäynnillä auto nykii ja käy todella huonosti. Kaikki mahdollinen on tehty eikä koodissakaan ole vika. Tänään kuitenkin huomasin että tyhjäkäynnillä Megan jännitemittari näyttää 9.0V ja kun painaa kaasun pohjaan niin 0.4bar ahdoilla se näyttää 12.7V. Eli se mittari antaa jännite arvoja MAP anturin mukaan. Pitempään tutkiessani huomasin että volttimittarin palkki ja lukemat liikkuu tasatahtia Map mittarin lukeman ja palkin kanssa. Outoa... Missä vika?
-205 GTi 1.6 Turbo +Ms
-205 GTi 1.6
-Mitsubishi Eclipse GSR-4 (4x4 Turbo)
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Taitaa olla maadoitus/jännitesyötössä vika? Akku tyhjä? :)
Herb
Megasquirttaaja
Posts: 50
Joined: Sat Apr 30, 2005 18:30
Location: Pieksänmaa

Post by Herb »

Akku täydessä latingissa. Kokeiltu uudella laturilla ja jännite mitattu megalle asti että tulee 14.0-14.5V koko kierrosalueella. Maadoituksetkin mitattu että on kunnossa ja kokeiltu vielä lisä mailla...Ei apua. Tänään kattelin juotoksiakin ja kunnossa näyttäis kaikki olevan.
-205 GTi 1.6 Turbo +Ms
-205 GTi 1.6
-Mitsubishi Eclipse GSR-4 (4x4 Turbo)
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Koitappas laittaa koodi uudestaan laatikkoon sisään ja ennen kuin laitat asetukset perään, niin tarkista jännitemittaus.
Herb
Megasquirttaaja
Posts: 50
Joined: Sat Apr 30, 2005 18:30
Location: Pieksänmaa

Post by Herb »

Jeps. Kuten jos aikasemmin tuli kokeiltua uus koodi sisään ilman setuppia. Ni ihan samaa tekee. Eli en oikeen usko että se tuo koodi sitä tekee...
-205 GTi 1.6 Turbo +Ms
-205 GTi 1.6
-Mitsubishi Eclipse GSR-4 (4x4 Turbo)
Liquila
Megasquirttaaja
Posts: 78
Joined: Sat Sep 01, 2007 9:20

Post by Liquila »

Voiko piirilevyllä olla jotain ylimääräistä noiden AD linjojen välissä? Jännite muistaakseni tuli 50kohm vastusten kautta niin se ei paljon muuta ohjausta kaipaa että rupiaa muuttumaan? Tarkista prossun pinnien seutu ja muutenki ettei piirilevyllä ole hirveitä fluksi jäämiä eikä siltoja/roskia...
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Todennäköisesti oikosulku johtosarjassa/liittimessä tai piirilevyllä.
Herb
Megasquirttaaja
Posts: 50
Joined: Sat Apr 30, 2005 18:30
Location: Pieksänmaa

Post by Herb »

No sehän tässä outoa onkin kun boksi on nyt tuossa pöydällä erillisessä virtalähteessä ilman johtosarjaa ja tarkastettu että kaikki on ok. Näköjään tekee myös sitä että heiluu tuo tps arvokin mapin mukaan. Noh, pitää jatkaa ihmettelyä...
-205 GTi 1.6 Turbo +Ms
-205 GTi 1.6
-Mitsubishi Eclipse GSR-4 (4x4 Turbo)
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

ELi lienee johtosarjassa vika. Nypi yksitellen irti antureita. Veikkaan että TPS:ssä vika.
Herb
Megasquirttaaja
Posts: 50
Joined: Sat Apr 30, 2005 18:30
Location: Pieksänmaa

Post by Herb »

Ehkä kirjoitin vähän epäselvästi tässä ajatuksissani. Eli siis johtosarja on irti ja sekoilee vieläkin. TPS:ssää mulla ei oo ees käytössä. Mutta piirilevy on tarkastettu ja siinä kaikki on ok.
-205 GTi 1.6 Turbo +Ms
-205 GTi 1.6
-Mitsubishi Eclipse GSR-4 (4x4 Turbo)
Herb
Megasquirttaaja
Posts: 50
Joined: Sat Apr 30, 2005 18:30
Location: Pieksänmaa

Post by Herb »

Mappi kun on kokonaan irti näyttää mega 69kpa ja Realtime Display näyttää tulevaksi jännitteeksi 8V. Vaikka se on tasan 12V.
-205 GTi 1.6 Turbo +Ms
-205 GTi 1.6
-Mitsubishi Eclipse GSR-4 (4x4 Turbo)
Liquila
Megasquirttaaja
Posts: 78
Joined: Sat Sep 01, 2007 9:20

Post by Liquila »

Siis jos jonku anturin jättää pois niin se arvo nousee johonki satunnaiseen arvoon. Otappa cpu veks ja mittaappa onko tuon jännitteen mittaus ja ja map linjan välissä mitään resistanssia?

Sitten virrat päälle(Ilman CPU:ta) ja kerroppa mitä lukuja siihen jännitteen mittaus pinniin tulee... kokeile varsin vielä cpu paikallaanki...
Herb
Megasquirttaaja
Posts: 50
Joined: Sat Apr 30, 2005 18:30
Location: Pieksänmaa

Post by Herb »

Kaikkien muiden antureiden arvot ok. Mut MAP arvo on tällä hetkellä 41 ilman anturia ja TPS 32.

Mittaukset:

Ilman CPU:ta:
Map-jännitteenmittauspiste n.90Kohm
Jännitteenmittauspiste 1,926V
Cpu:n kanssa siihen tulee 1,666V

Voisko olla Prossu paskana?
-205 GTi 1.6 Turbo +Ms
-205 GTi 1.6
-Mitsubishi Eclipse GSR-4 (4x4 Turbo)
Herb
Megasquirttaaja
Posts: 50
Joined: Sat Apr 30, 2005 18:30
Location: Pieksänmaa

Post by Herb »

Noniin. Kokeilin huimapäisyyttäni antaa hetkellisesti jännitettä säädettävällä lähteellä tuohon megan jännitemittauspisteeseen. Ja kuinka ollakkaan se alkoi pelaamaan. Ei ehkä oikea korjaustapa mutta ainakin tunnin ajelu lenkin aikana mega näytti latausjännitteen aivan oikein eikä se sinkoillu enää minnekkään. Olisiko joku konkka ollut sitten purkautunut...? Kommentteja... :D
-205 GTi 1.6 Turbo +Ms
-205 GTi 1.6
-Mitsubishi Eclipse GSR-4 (4x4 Turbo)
Liquila
Megasquirttaaja
Posts: 78
Joined: Sat Sep 01, 2007 9:20

Post by Liquila »

On kyllä aika outo tapaus. Prossun ei pitäisi koskaan periaateessa kuormittaa mittauspistettä noin paljoa. Ehkä sielä oli joku suojadiodi jumissa tai jotain muuta mikä nyt suoralla virralla sitten paloi :).

Paljonko pistit sinne menemään jännitettä? Normaalisti yli 5 volttia ei taida kannattia käyttää...
Herb
Megasquirttaaja
Posts: 50
Joined: Sat Apr 30, 2005 18:30
Location: Pieksänmaa

Post by Herb »

Niin voi olla... :D Paitsi että kun tutkin tuota lautaa niin siinä ei ole suojadiodeja. Nostin varovsti 0V:sta 6V ja sitten se alkoin pelaamaan. Ja toimii vielä tälläkin hetkellä. Joutu bensakarttaa muuten säätämään alakierroksilta aika paljon.
-205 GTi 1.6 Turbo +Ms
-205 GTi 1.6
-Mitsubishi Eclipse GSR-4 (4x4 Turbo)
Post Reply