Ongelmia Megan jännitemittarin kanssa
Moderator: Masi_K
Ongelmia Megan jännitemittarin kanssa
Eli ongelma on seuraavanlainen. Kaikki toimii muuten aivan normaalisti mutta osakaasulla ja tyhjäkäynnillä auto nykii ja käy todella huonosti. Kaikki mahdollinen on tehty eikä koodissakaan ole vika. Tänään kuitenkin huomasin että tyhjäkäynnillä Megan jännitemittari näyttää 9.0V ja kun painaa kaasun pohjaan niin 0.4bar ahdoilla se näyttää 12.7V. Eli se mittari antaa jännite arvoja MAP anturin mukaan. Pitempään tutkiessani huomasin että volttimittarin palkki ja lukemat liikkuu tasatahtia Map mittarin lukeman ja palkin kanssa. Outoa... Missä vika?
-205 GTi 1.6 Turbo +Ms
-205 GTi 1.6
-Mitsubishi Eclipse GSR-4 (4x4 Turbo)
-205 GTi 1.6
-Mitsubishi Eclipse GSR-4 (4x4 Turbo)
Akku täydessä latingissa. Kokeiltu uudella laturilla ja jännite mitattu megalle asti että tulee 14.0-14.5V koko kierrosalueella. Maadoituksetkin mitattu että on kunnossa ja kokeiltu vielä lisä mailla...Ei apua. Tänään kattelin juotoksiakin ja kunnossa näyttäis kaikki olevan.
-205 GTi 1.6 Turbo +Ms
-205 GTi 1.6
-Mitsubishi Eclipse GSR-4 (4x4 Turbo)
-205 GTi 1.6
-Mitsubishi Eclipse GSR-4 (4x4 Turbo)
No sehän tässä outoa onkin kun boksi on nyt tuossa pöydällä erillisessä virtalähteessä ilman johtosarjaa ja tarkastettu että kaikki on ok. Näköjään tekee myös sitä että heiluu tuo tps arvokin mapin mukaan. Noh, pitää jatkaa ihmettelyä...
-205 GTi 1.6 Turbo +Ms
-205 GTi 1.6
-Mitsubishi Eclipse GSR-4 (4x4 Turbo)
-205 GTi 1.6
-Mitsubishi Eclipse GSR-4 (4x4 Turbo)
Siis jos jonku anturin jättää pois niin se arvo nousee johonki satunnaiseen arvoon. Otappa cpu veks ja mittaappa onko tuon jännitteen mittaus ja ja map linjan välissä mitään resistanssia?
Sitten virrat päälle(Ilman CPU:ta) ja kerroppa mitä lukuja siihen jännitteen mittaus pinniin tulee... kokeile varsin vielä cpu paikallaanki...
Sitten virrat päälle(Ilman CPU:ta) ja kerroppa mitä lukuja siihen jännitteen mittaus pinniin tulee... kokeile varsin vielä cpu paikallaanki...
Kaikkien muiden antureiden arvot ok. Mut MAP arvo on tällä hetkellä 41 ilman anturia ja TPS 32.
Mittaukset:
Ilman CPU:ta:
Map-jännitteenmittauspiste n.90Kohm
Jännitteenmittauspiste 1,926V
Cpu:n kanssa siihen tulee 1,666V
Voisko olla Prossu paskana?
Mittaukset:
Ilman CPU:ta:
Map-jännitteenmittauspiste n.90Kohm
Jännitteenmittauspiste 1,926V
Cpu:n kanssa siihen tulee 1,666V
Voisko olla Prossu paskana?
-205 GTi 1.6 Turbo +Ms
-205 GTi 1.6
-Mitsubishi Eclipse GSR-4 (4x4 Turbo)
-205 GTi 1.6
-Mitsubishi Eclipse GSR-4 (4x4 Turbo)
Noniin. Kokeilin huimapäisyyttäni antaa hetkellisesti jännitettä säädettävällä lähteellä tuohon megan jännitemittauspisteeseen. Ja kuinka ollakkaan se alkoi pelaamaan. Ei ehkä oikea korjaustapa mutta ainakin tunnin ajelu lenkin aikana mega näytti latausjännitteen aivan oikein eikä se sinkoillu enää minnekkään. Olisiko joku konkka ollut sitten purkautunut...? Kommentteja... 

-205 GTi 1.6 Turbo +Ms
-205 GTi 1.6
-Mitsubishi Eclipse GSR-4 (4x4 Turbo)
-205 GTi 1.6
-Mitsubishi Eclipse GSR-4 (4x4 Turbo)
On kyllä aika outo tapaus. Prossun ei pitäisi koskaan periaateessa kuormittaa mittauspistettä noin paljoa. Ehkä sielä oli joku suojadiodi jumissa tai jotain muuta mikä nyt suoralla virralla sitten paloi
.
Paljonko pistit sinne menemään jännitettä? Normaalisti yli 5 volttia ei taida kannattia käyttää...

Paljonko pistit sinne menemään jännitettä? Normaalisti yli 5 volttia ei taida kannattia käyttää...
Niin voi olla...
Paitsi että kun tutkin tuota lautaa niin siinä ei ole suojadiodeja. Nostin varovsti 0V:sta 6V ja sitten se alkoin pelaamaan. Ja toimii vielä tälläkin hetkellä. Joutu bensakarttaa muuten säätämään alakierroksilta aika paljon.

-205 GTi 1.6 Turbo +Ms
-205 GTi 1.6
-Mitsubishi Eclipse GSR-4 (4x4 Turbo)
-205 GTi 1.6
-Mitsubishi Eclipse GSR-4 (4x4 Turbo)