käynnistys ongelmia (ei käynnisty)
Moderator: Masi_K
käynnistys ongelmia (ei käynnisty)
Seuraavanlaista ongelmaa on:
Autosta hajosi hall-anturi kesken ajon (jakajasytytys, gm:n 7pin moduulilla) ja auto hinattiin pihaan. vaihdoin uuden hall-anturin ja kokeilin autoa käyntiin mutta ei edes lupaa. kerran poksautti putkessa mutta ei muuta. Kaikki tulpat antaa kipinää ja bensaakin tulee mutta ei vain starttaa. Vaihdoin samaan syssyyn uudet tulpat, virranjakajan kannen ja kokeilin vielä toista puolaa, ei vaikutusta. Tulpat tuntuu olevan kosteat kun starttaus yrityksen jälkeen ne irroitin. Käynnistysrikastusten säädölläkään ei tunnu olevan vaikutusta.
Onko tämä nyt sit vaan säätökysymys vai onkohan esim. megasta voinut hajota jotain?
Autosta hajosi hall-anturi kesken ajon (jakajasytytys, gm:n 7pin moduulilla) ja auto hinattiin pihaan. vaihdoin uuden hall-anturin ja kokeilin autoa käyntiin mutta ei edes lupaa. kerran poksautti putkessa mutta ei muuta. Kaikki tulpat antaa kipinää ja bensaakin tulee mutta ei vain starttaa. Vaihdoin samaan syssyyn uudet tulpat, virranjakajan kannen ja kokeilin vielä toista puolaa, ei vaikutusta. Tulpat tuntuu olevan kosteat kun starttaus yrityksen jälkeen ne irroitin. Käynnistysrikastusten säädölläkään ei tunnu olevan vaikutusta.
Onko tämä nyt sit vaan säätökysymys vai onkohan esim. megasta voinut hajota jotain?
Tänäää käyty johdotuksia läpi ja tarkistin map anturin toiminnan + letkut, mistään ei mitään vikaa näytä löytyvän, silti ei vaan starttaa. Sellasen homman huomasin että vaikka käynnistys rikastukset laittaa nollaan niin silti ruiskuttaa tulpan reiästä bensaa ulos jos ilman tulppaa pyörittää, onko normaalia? Kiirus alkaa tulla kohta kun 28. päivä viimeinen katsastus päivä tolla katiskalla...
Suuttimet tikittää juu tossa startatessa, eli ei oo koko ajan auki. Sytytysjärjestyksenki kahteen kertaan tarkastin tuon hall-anturin vaihdon yhteydessä, sekin kunnossa. Kaks päivää nyt ihmetelly tuota että mikä siinä on ku ei starttaa, kun kaikki edellytykset sille kuitenki on, ei edes yritä hörähtää tai putkessa paukauttaa tai mitään...
Vanhasta hall-anturista en muista yhtään että paljonko näytti kierroksia starttauksen yhteydessä. Kokeilin laittaa sitä bensan lisäainettakin jos ois ollu kosteutta polttoaineessa mutta ei mitään vaikutusta. En tiedä voiskohan semmonen olla mahdollista että ei jaksa paineessa antaa tarpeeks vahvaa kipinää, tosin kaikki sytkä osatkin vaihdettu, uudet tulpat, johdot, jakajan kansi, sytkänohjaus moduuli... Toista puolaa kokeiltu, ei vaikutusta...
Käynnistysrikastustenkaan säätely ei tunnu auttavan mitään...
Vanhasta hall-anturista en muista yhtään että paljonko näytti kierroksia starttauksen yhteydessä. Kokeilin laittaa sitä bensan lisäainettakin jos ois ollu kosteutta polttoaineessa mutta ei mitään vaikutusta. En tiedä voiskohan semmonen olla mahdollista että ei jaksa paineessa antaa tarpeeks vahvaa kipinää, tosin kaikki sytkä osatkin vaihdettu, uudet tulpat, johdot, jakajan kansi, sytkänohjaus moduuli... Toista puolaa kokeiltu, ei vaikutusta...
Käynnistysrikastustenkaan säätely ei tunnu auttavan mitään...
Joo hall-anturi siitä meni sököks, testasin sen vielä erikseen ni ei antanu mitään signaalia. Sytkä vaan hävis kesken ajon sillon ku se hajos ja sit ei enää startatessa se megan ledikään välkytelly mikä yleensä startatessa välkkyy. Sit vaihdoin sen anturin ni valo alko taas välkytellä startatessa mutta käyntiin ei vaan halua. Bensanpainemittari näyttää 3bar paineita startatessa että kyllä siellä bensaa ainakin tulee. Vähän meinaa nyt ymmärrys loppua kesken...
Niin ja mitään asetuksia ei muuteltu siinä välissä kun auto tallissa seiso, tienvarresta se sinne hinattiin ja tallissa odotti niin pitkään että ehdin taas lomalle ja sen anturin vaihtamaan. Ekalla startti yrityksellä ton anturin vaihdon jälkeen ni kerran posautti putkessa mut sen jälkeen ei mitään elon merkkiä..
EDIT:
Olettaisin että tossa ei nyt lankultakaan oo mitään menny sökö koska se kipunaa kuitenki iskee ja suuttimetkin aukeilee. Pitää varmaan jostain yrittää vielä ajoituslamppu hommata ja kattoo että varmaan antaa oikeeseen aikaan sen kipinän. Tosin mitään noita ennakko asetuksia ja säätöjäkään ei oo muuteltu.
Niin ja mitään asetuksia ei muuteltu siinä välissä kun auto tallissa seiso, tienvarresta se sinne hinattiin ja tallissa odotti niin pitkään että ehdin taas lomalle ja sen anturin vaihtamaan. Ekalla startti yrityksellä ton anturin vaihdon jälkeen ni kerran posautti putkessa mut sen jälkeen ei mitään elon merkkiä..
EDIT:
Olettaisin että tossa ei nyt lankultakaan oo mitään menny sökö koska se kipunaa kuitenki iskee ja suuttimetkin aukeilee. Pitää varmaan jostain yrittää vielä ajoituslamppu hommata ja kattoo että varmaan antaa oikeeseen aikaan sen kipinän. Tosin mitään noita ennakko asetuksia ja säätöjäkään ei oo muuteltu.
Tuotatuota, olikus siulla se bensa jossain irtokanisterissa mistä sitten pumpulla syötit koneeseen? Jos oli niin veikkaisin että ihan normaalia kun se bensiini pääsee kosketuksiin ilman kanssa ja osa hiilivedyistä haihtuu taivaan tuuliin. Tilanne on kuitenkin ihan erilainen auton suljetussa polttoainejärjestelmässä, olettaen että tankin korkki on tiivis. En usko että nykybensiini mitenkään muuttuu sen kummemmaksi muutamassa viikossa, tai edes kuukaudessa. Huom. oma mielipide.Höylä wrote:mulla meni muutama hammaskehä + tulpat, kun en heti hokannut, että ongelmat johtui nyky bensasta![]()
välillä kun tuli kuukauden tai pitempiä taukoja tuon koneen kanssa, niin aina sai ihmetellä miksei käyntikunnossa sammutettua konetta saa ilman 5 tunnin tappelua käyntiin
kannussa oli, mutta korkki kiinni väliajat...
ja nykybensa tosiaan menettää ominaisuutensa jo muutamassa viikossa, puhumattakaan kuukausista, valitettavasti...
ei ennen tarvinnut mitään erikoisbensaa esim. 2-t koneille, kyllä ne pelas ihan hyvin normaali pumppubensalla + parilla prosentilla 2-t öljyä, nykyään taas ei... (osto päivänä kyllä pelaa, mutta ei enää seuraavalla viikolla esim. moottorisahaa saa käyntiin, sillä viimeviikolla ostetulla bensalla...)
ja nykybensa tosiaan menettää ominaisuutensa jo muutamassa viikossa, puhumattakaan kuukausista, valitettavasti...
ei ennen tarvinnut mitään erikoisbensaa esim. 2-t koneille, kyllä ne pelas ihan hyvin normaali pumppubensalla + parilla prosentilla 2-t öljyä, nykyään taas ei... (osto päivänä kyllä pelaa, mutta ei enää seuraavalla viikolla esim. moottorisahaa saa käyntiin, sillä viimeviikolla ostetulla bensalla...)
noniin, taas koko päivä tapeltu tallissa tuloksitta. Nyt alkaa mennä jo vähintäänkin "mielenkiintoseks" tää touhu. Yks autoasentajan paperit omaava kaveri kävi kaverina kattomassa tota vehjettä:
Tyhjennettiin tankki ja laitettiin uudet bensat tilalle, ei vaikutusta.
Kokeiltiin laittaa painetta sylintereihin että jos sieltä ois joku venttiili menny, ei ollu vuotoja.
Tarkastettiin jako, oli kohdallaan.
Tarkastettiin sytkän ajoitus startatessa, oli kohdallaan.
Kokeiltiin vaihtaa vielä toiset tulpat, ei vaikutusta.
Käynnistysrikastuksia ja ennakkoa rukattiin suuntaan jos toiseenkin, ei vaikutusta. Semmonen ihme putputus vaan kuuluu koneesta ja putkesta mut ei edes yritä käyntiin.
Sellasen homman huomasin että välillä ku käänti avaimesta virrat päälle ni anto tulpat kipinän, sillon meinaan yritti sytyttää ku kone pyörähti vähän. Mikähän tuon lie aiheuttaa, ei toistunu kuitenkaan joka kerta.
Kyllä tässä alkaa äly loppuu kesken, pitänee laittaa auto seisontaan kun ei tässä oo mitään toivoo saada ennen katsastusta sitä ajokuntoon kun lomakin loppuu.
Tyhjennettiin tankki ja laitettiin uudet bensat tilalle, ei vaikutusta.
Kokeiltiin laittaa painetta sylintereihin että jos sieltä ois joku venttiili menny, ei ollu vuotoja.
Tarkastettiin jako, oli kohdallaan.
Tarkastettiin sytkän ajoitus startatessa, oli kohdallaan.
Kokeiltiin vaihtaa vielä toiset tulpat, ei vaikutusta.
Käynnistysrikastuksia ja ennakkoa rukattiin suuntaan jos toiseenkin, ei vaikutusta. Semmonen ihme putputus vaan kuuluu koneesta ja putkesta mut ei edes yritä käyntiin.
Sellasen homman huomasin että välillä ku käänti avaimesta virrat päälle ni anto tulpat kipinän, sillon meinaan yritti sytyttää ku kone pyörähti vähän. Mikähän tuon lie aiheuttaa, ei toistunu kuitenkaan joka kerta.
Kyllä tässä alkaa äly loppuu kesken, pitänee laittaa auto seisontaan kun ei tässä oo mitään toivoo saada ennen katsastusta sitä ajokuntoon kun lomakin loppuu.
Säilyy kyllä, Nesteen asiantuntijan mukaan kolmisen vuotta* valolta suojatussa suljetussa tankissa/kanisterissa ja viileässä.Bv2sella wrote:Tilanne on kuitenkin ihan erilainen auton suljetussa polttoainejärjestelmässä, olettaen että tankin korkki on tiivis. En usko että nykybensiini mitenkään muuttuu sen kummemmaksi muutamassa viikossa, tai edes kuukaudessa. Huom. oma mielipide.
* Lähde: Poltto-aine artikkeli äskettäin ilmestyneessä VM:ssä.
juu, se green tai green racing säilyy sen n. 3 vuotta (samaa kuin yleisesti myytävät pienkone bensiinit...) normaali bensalle neste lupaa n. 3 kk säilyvyyden.Benkku wrote:Säilyy kyllä, Nesteen asiantuntijan mukaan kolmisen vuotta* valolta suojatussa suljetussa tankissa/kanisterissa ja viileässä.Bv2sella wrote:Tilanne on kuitenkin ihan erilainen auton suljetussa polttoainejärjestelmässä, olettaen että tankin korkki on tiivis. En usko että nykybensiini mitenkään muuttuu sen kummemmaksi muutamassa viikossa, tai edes kuukaudessa. Huom. oma mielipide.
* Lähde: Poltto-aine artikkeli äskettäin ilmestyneessä VM:ssä.
Oletko tarkistanut imupuolelta kaikki letkujen liitokset ym. ettei ole ampunut jotain alipaineletkua irti, jos on paukutellut?
Tuosta bensasta, itse kävin joulun tietämillä ajelemassa noin vuoden vanhoilla normi ST1 bensoilla, mitä projektiaton tankissa oli. Eikä ollut mitään ongelmia. En sitten tiedä onko esim nakutusherkempää tai muuta.
Tuosta bensasta, itse kävin joulun tietämillä ajelemassa noin vuoden vanhoilla normi ST1 bensoilla, mitä projektiaton tankissa oli. Eikä ollut mitään ongelmia. En sitten tiedä onko esim nakutusherkempää tai muuta.
Sellasen jännän jutun huomasin kyl kans eilen, että imusarjasta ku otti sen lisäilmaventtiilin irti niin startatessa tuntu siitä letkusta et se ois pumpannu ilmaa edes takas et puhaltanu ulos ja imeny sisään. Vähän kyllä viittais venttiili vikaan mut jollain 8bar paineella pistettiin ilmaa sylinteriin venttiilit kiinni asennossa eikä sillon puhaltanu sieltä letkusta. En tiedä pitäiskö tossa sit alkaa ettiä tosta ite megasquirtista vikoja kun ei tunnu koneesta löytyvän
itelläkin kävi toi katkennut nokka mielessä ku kerran on katkennu aiemmin, mut avattiin venttiilikoppa ja pyöriteltiin konetta käsin, hyvin pyöri nokkakin siellä ja näky olevan keinutkin ihan mukana. Kyseessä on opelin 2.0l 8v moottori 90- vuosimallin vectrasta. Huomenna pitää taas jatkaa tota diagnosointia jos sieltä jotain jostain löytyis
Nimenomaan artikkelissa kyse oli tavallisesta pumppubensiinistä. Liekö Neste enää edes valmistaa Futura Green Racing bensiiniä.Höylä wrote:juu, se green tai green racing säilyy sen n. 3 vuotta (samaa kuin yleisesti myytävät pienkone bensiinit...) normaali bensalle neste lupaa n. 3 kk säilyvyyden.Benkku wrote:Säilyy kyllä, Nesteen asiantuntijan mukaan kolmisen vuotta* valolta suojatussa suljetussa tankissa/kanisterissa ja viileässä.Bv2sella wrote:Tilanne on kuitenkin ihan erilainen auton suljetussa polttoainejärjestelmässä, olettaen että tankin korkki on tiivis. En usko että nykybensiini mitenkään muuttuu sen kummemmaksi muutamassa viikossa, tai edes kuukaudessa. Huom. oma mielipide.
* Lähde: Poltto-aine artikkeli äskettäin ilmestyneessä VM:ssä.
ok. nyt kokeilin piruuttani päivittää uutta koodia purkkiin, ton 029y4 koodin laitoin, koodin lataaminen meni hyvin mut sit kun pistää purkkiin virtoja ja uuden ohjelman sisään ni alkaa rämpätä bensa pumppua päälle ja pois ja vilkuttaa config erroria. Tein uuden ohjelman vielä käsin uusiksi etten suoraan ajanut vanhaa ohjelmaa sisään purkkiin. Kokeilin koodin päivitystä uusiksi mutta ei auttanut tuohon config erroriin, sit megatunea käynnistäessä se alko herjata että purkista löytyy eri koodi kuin msns-extra.ini tiedostossa on mainittu. Ton koodin mukana tulleen tiedostonkin kopioin oikeaan paikkaan. Purkissa oli S1 extra koodi ja ohjelmassa MS1 extra koodi tuon virheilmotuksen mukaan....
Ei oo vikaa löytyny. Nyt tullu viikko taukoo ja toinen vielä edessä tosta auton laitosta ku ite on opiskelee helsingissä ja auto on kotipaikalla maalla. Tohon koodinpäivitysongelmaan kaipailis kans tällä hetkellä apuja, pitäiskö kokeilla jotain hieman vanhempaa koodia tunkee sinne purkkiin kun toi uusin ei toiminu?