Arctic Cat triggerin käyttö?

Sytysennakon ohjaaminen Megasquirtilla

Moderator: Masi_K

Post Reply
beari
Megasquirt aloittelija
Posts: 6
Joined: Sun Oct 22, 2006 21:36

Arctic Cat triggerin käyttö?

Post by beari »

Tere gurut,

Tää on mun eka postaus tälle foorumille, joten olen kohtuu pihalla vielä kuvioista. Kaipaisin pikkasen neuvoja/tietoa tästä spruuttaamisesta :)

Eli, tarkoitus olisi laittaa ruiskut Arctic-Cat Wildcat kaasarikoneeseen. Kyseessä on siis 2-tahti vekotin. Samaista konetta on valmistettu EFInä ja hankin sellaisesta magneton, triggerin ja ruiskut. Tuo valmis EFI on ollut akullinen, mutta jättäisin mielelläni tuon akun pois. Mulla on bensapumppu uudemmasta akuttomasta EFI Catista, joten lisälaitteet alkais oleen aikalailla kasassa.

Jollaki tietenki tulee mieleen, että miksen laita sitä akkua ja vanhaa alkuperäistä EFI-boxia paikalleen? No siksi, että konetta on "ruuvattu" ja alkuperäisen EFIn ominaisuudet ei enää riitä. Tämän vuoksi siis MS ois kuin nenä päähän. Ajattelin hankkia Partcolta MS paketin, mutta jättää sen MAP anturin pois ja korvata sen MAF anturilla (Opel 1.8i). Tuo MAP ei ilmeisesti pelitä oikein 2-tahti vehkeissä, koska imusarjassa on vuoron perään yli- ja alipaine.

Okei, no sitte niitä brobleemoja/kysymyksiä:
1. Eli tuossa koneessa olisi siis valmiina triggeri, joka lukee magneton kehällä olevasta nastasta sytyn ennakkoa. Triggeri on paikassa x koneen lohkossa ja magneton kehällä oleva nasta on paikassa y. Tukeeko MS tällaista triggeri systeemiä vai tarviiko MS jokatapauksessa tuon pulssikehän toimiakseen oikein?

2. Sitten toinen kysymys, johon arvaan jo vastauksen. Eli läppä-/mantäohjatulla 2-tahti koneella ei periaatteessa ole mitään väliä, että kumminko päin kone pannaan käyntiin. Voiko MS:n sytytys ennakot vääntää niin paljon aikaiselle (eli miinukselle), että kone alkaisi potkimaan vastaan ja ehkä pyöräyttää käyntisuuntansa toiseksi?

3. Toimiihan tuo Partcon piirilevy tuon Extra koodin kanssa? Tarviiko mitään harware muutoksia piirilevylle tms? Koska olen newbie täällä, en ole vielä löytäny tähän vastausta. Varmaan täällä jossain on vastaus...

Kiitän etukäteen kaikkia kysymyksiin vastanneita :)
Acid
Megasquirt aloittelija
Posts: 3
Joined: Mon Oct 23, 2006 19:37

Post by Acid »

Mullakin on ollut mielessä että jos laittaisi ms:n kelkkaan mutta kun vaikuttaa siltä että ms ei toimi noin korkeilla kierroksilla, 2-t koneen 9krpm vastaa nelitahtikoneen 18krpm.

Jos kuitenkin projektiin ryhdyt niin kannattanee laittaa ruiskulle oma hall-tyyppinen liipaisin ja porata vauhtipyörän lisäpainoon omat nännit ruiskua varten.

2. Sähköpakki voisi tuolla vaikka onnistuakkin, voi olla että vaatii vähän koodaamista.

3. Toimii.

Laitahan kommentteja jos projekti toteutuu!!
I_me
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 128
Joined: Thu Apr 07, 2005 12:41
Location: Kemi

Post by I_me »

Kaksi hammasta mangneeton kehälle, mielellään niin pitkää (esim 50°) että saa tigger returnin käyttöön. MS laitetaan sytkän osalta Distributor (jakaja) moodiin ja tigger angle kohdalleen. Enempää hampaita ei tarvi, näin ainakin itse tutkiskelin asiaa viime keväänä kun oli tarkoitus kelkkaan MS työntää.

Omat ongelmani tulivat vastaa läppärunkojen sopivaksi modaamisessa ja innostus laantui.

Omaan laitokseen ajattelin laittaa akun, periaatteessa pienin mahdollinen 12v akku ajaisi jo asiansa.
Nopo ja naku ja nopokin on naku.
beari
Megasquirt aloittelija
Posts: 6
Joined: Sun Oct 22, 2006 21:36

Post by beari »

Kiitän vastauksista :)

Hitto, tuo kierrosraja onki sitte paha, jos pitää kutinsa. Paljoko on max jengat mitä MS kestää? Kone tulee kiertään luokkaa 8300, joten meneekös jengat yli?

Sähköpakista sain jo englannin kielisiltä foorumeilta infoa: eli 10 astetta on max myöhäistys mitä MS kestää. Mutta jos huijaa systeemiä ja asentaa tuon sytytys systeemin pikkasen vinoon (esim 20 astetta), saadaan pikkusen lisää pelivaraa. Pitää vain muistaa sytty taulukkoja luodessa tuo asia.

No sitte, mites tuo liipaisin systeemin teko? Aluksi ajattelin tosiaan Acidin juttua porata 12-1 nännit lisäpainoon. Sitte tuli mieleen, että magnetossa on pirun vähän tilaa, joten jos vain poraisi kolot. Noh, sama asia. I_me: miksi suosittelet noin vähäisiä hampaita? Tai, siis mikä etu tuon trigger returnin käyttöön otossa olisi?

Illalla tuli mieleen, että pystyykö MS lukemaan moottorin asentoa kahdesta paikkaa? Eli, jos muuttaisin kelkan normi valopuolan datan puoliaaltosuuntauksella ja a/d muuntimella tasaiseksi digipulssiksi ja sitten kelkan oma triggeri kertoisi koneen asennon ykk:n nähden? Tämä ei tarvis mitään modeja kelkan omiin sähköihin ja olisi siten käytettävissä muissaki vehkeissä.

I_me:
Mikä probleemo niiden läppärunkojen suhteen sulla tuli? Ja miksi akku? Ite koitan välttää akun laittoa, mutta jos ei onnistu muuten, sitte on kait pakko laittaa... Mutta mieluusti ilman.
I_me
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 128
Joined: Thu Apr 07, 2005 12:41
Location: Kemi

Post by I_me »

Oikeinkin hyvin onnistuu kahdella "hampaalla" tiggeröinti kun mega on "jakaja" sytkä tilassa, kelkassa kun on hukkis puola niin sehän on se ja sama vaikka MS ei tiedäkkään 2cyl vehkeessä kumpi mäntä siellä ykk:ssa on.
Kahdesta hampaasta on myös se etu että MS:lle ei tule turhia keskeytyksiä mitkä voisivat aiheuttaa sekoamisia kierroksilla.

Tigger return siksi että onnistuisi starttaus vielä narusta nyhtämällä, voinee olla nykimällä aika hankalaa saada tasaista pyörimis nopeutta koneelle niinpitkäksi aikaa että MS saa laskettua oikeat ennakot startille timebased tilassa.

Periaatteessa läppikset onnistuu modailemaan sopiviksi, ongelma on vain että on aika hintsusti työstökoneita kotitallissa. Läppärungot ovat peräisin vm91 efi pollesta ja siinä kurkkujen väli on aika radikaalisti leveämpi kuin omassa ski-doossa. Suunnitelmat on kyllä hyvin hiottu, mutta laitan ruiskun silti ensin mopottimeen. Siihen homma tällähetkellä hiukan helpompi toteuttaa ja vieläpä vajaa kuntoisten kaasareiden takia hyvinkin ehkä jopa järkevää. GSXr:än rungot hommasin mopoon ja bensapumpun tehtävän saa ainakin aluksi se polariksen pumppu.
Nopo ja naku ja nopokin on naku.
Acid
Megasquirt aloittelija
Posts: 3
Joined: Mon Oct 23, 2006 19:37

Post by Acid »

En nyt ole tiedä onko se kierrosraja niin kiveen hakattu saattaahan se toimia korkeammillakin kierroksilla, itse muistelin että 700cc suzukin huiput olis ollu 8700rpm, lainaus ms:n manuaalista: "MS pystyy laskemaan reaaliajassa polttoaineen annostelun moottoreille, jotka kiertävät jopa 16000 r/min."

Kerkiääköhän ms herätä narusta vetämällä ilman akkua, voi olla että tarvit neljän metrin narun.

ps. täälähän on kohta koko kelkkafoorumin väki :)
beari
Megasquirt aloittelija
Posts: 6
Joined: Sun Oct 22, 2006 21:36

Post by beari »

Joo, eiköhän ne kohta ole täällä :D

En oo vielä kerinny sisäistään noita syttyjuttuja. Voisittakos pikkasen "suomentaa", että mitä tuo jakaja moodi tarkoittaa? Onko se juuri tuota, että se iskee joka kerta kun saa herätteen triggeriltä vai?

Jenkkifoorumilla (msextra) mulle vastailtiin tälleen:
"With a two stroke since spark fires every time the piston goes up you only need a crank trigger. For a two cylinder you could trigger with a two window wheel and fire the coil on every trigger."

Eli, käsitän tuosta, että tehdä juuri kahdella nastalla tuo systeemi ja sytyttää jokaisella triggerin pulssilla? Voiko nastat olla esim 180 asteen välein vai oisko joku muu asteluku parempi?
I_me
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 128
Joined: Thu Apr 07, 2005 12:41
Location: Kemi

Post by I_me »

Juu elikkä jakaja moodi meinaa just tuota että räiskäsee joka tiggerillä.
Itse tosiaan omaan systeemiin kerkesin jo suunnitella sellaisen tiggeri levyn missä hampaat olisivat olleet 180° välein ja 50° pitkät. Levy olisi tullut mangneettoon kiinni sellaiseen asentoon että tigger return pulssi olisi tullut 10° eykk. näin ollen tigger angle olisi ollut 60°

Voin pistää cad kuvan siitä mangneeton lisäpainon tilalle suunnitellusta tiggeri levystä illalla kun olen oman koneen ääressä.
Nopo ja naku ja nopokin on naku.
I_me
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 128
Joined: Thu Apr 07, 2005 12:41
Location: Kemi

Post by I_me »

Elikkäs tällainen tiggeri rinkula olisi minulla suunnitelmissa makkoseen joskus väsätä. Mangneeton pyörässä on tällähetkellä kiinni halkaisialtaan 144mm 6m paksu kiekko jonka tilalle tuo tulisi.
Image

Edit: nyt vasta tajusin tämän :idea:
>Illalla tuli mieleen, että pystyykö MS lukemaan moottorin asentoa kahdesta paikkaa? Eli, jos muuttaisin kelkan normi valopuolan datan puoliaaltosuuntauksella ja a/d muuntimella tasaiseksi digipulssiksi ja sitten kelkan oma triggeri kertoisi koneen asennon ykk:n nähden? Tämä ei tarvis mitään modeja kelkan omiin sähköihin ja olisi siten käytettävissä muissaki vehkeissä.<

Elikkä osaa juu Ms lukea koneen asennon ja pyörimis nopeuden kahdesta paikkaa. eli tarkemmin ottaen 2nd trigger.
Extran sivuja kun tutkii ajatuksella niin pitäisi toiminta selvetä. ...on muuten sitten aika hajallaan ohjeet siellä nuiden sytkäjuttujen suhteen, siksi en tähän edes yritä linkkejä laittaa.
Nopo ja naku ja nopokin on naku.
I_me
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 128
Joined: Thu Apr 07, 2005 12:41
Location: Kemi

Post by I_me »

No pistetääs nyt nämäkin tähän samantien, eli omassa kötöstyksessä olisi tarkoitus kokeilla tällaista CDI-poxi viritystä.
Image
Image
C2 konkan arvo pitää määrittää käytetyn puolan ja kierroslukualueen mukaan, käytännössä vaikuttaa suoraan kipinän kestoon.
Nopo ja naku ja nopokin on naku.
beari
Megasquirt aloittelija
Posts: 6
Joined: Sun Oct 22, 2006 21:36

Post by beari »

Mun pitää tutkia tuota 2nd trigger tsydeemiä vielä. Tuossa mun magnetossa on se lisäpaino nimittäin niitattu aika tukevasti kiinni magnetoon pysyvästi. Rotaxissahan on lisäpaino ja magneto erillisiä. Tuo kahdesta paikasta luku ois siitä hyvä, ettei tarvis tehdä fyysisiä modeja ollenkaan, jos tuo vain toimii niin kuin ajattelin.

Tuosta CDI poksi virityksestä:
MS tarvii siis erillisen tsydeemin ohjaamaan sytytystä. Tuossa sun kytkennässä käytetään ilmeisesti valopuolan virtoja konkan lataukseen? Eikö olisi parempi kytkeä sytytys suoraan kelkan omia sytytyspuolia tuohon hommaan? Tuolloin ei välttämättä sitä akkua tarvittaisi? Vai olenko ihan pihalla tässä asiassa? :)

Tutkin tuota pikkusen ja ehkä se olisi tosiaan helpoin tehdä tuollasella kahdella nastalla se sytyn ohjaus. Mietin vain, että jos nastat pistäisi 90 asteseen YKK nähden (eli 90 ja 270). Tällä tavoin voitaisiin pakilla käyttää samaa sytty käyrää, mitä eteen päin pyöriessäki, koska nastat ois YKK kohtaan nähden samassa kohtaa. Vai, olenko pihalla tässäki? :D
I_me
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 128
Joined: Thu Apr 07, 2005 12:41
Location: Kemi

Post by I_me »

Elikkä elikkä, toi CDI poxi pelaa siten miten orkkiskin periaatteessa. pad1:n ja pad2:n tulee mangneeton sytkäpuolelta 220Vac, pad3 ja pad4 tulee puolalle, pad5:lle tulee johto megan lediltä, jossa ylösveto 5v. En nyt muista kumminpäin asetuksen pitää olla inverted vai no, mutta puola ampuu kipunan välittömästi kun ledi sammuu ja tyristori maattaa kondensaattorin.
Tuohon systeemiin ei akkua tarvi.
Akun laittaisin vain varmistamaan megan tasaisen virran saannin ja helpottamaan startteja (bensapumppu. yms. yms.) Mega resetoi itsensä kohtuu helposti jos jännitteet notkuvat liiaksi.

Tuosta tiggeristä. Eli nuo hampaat oli tarkoitus asemoida siten että hammas alkaa anturiin nähden 60° eykk ja loppuu 10°eykk, eli tigger angle on 60° ja tigger return agle olisi 10°, ja tuo return aglehan meinaa sitä että startatessa kipinä tulee tuolla kiinteällä 10°. Tietty toinen hammas samanlailla toiselle sylinterille.
...Öö elikkä tuostakun sitten pähkäilee mitä asteet olisivat jos pyörimis suunta yhtäkkiä vaihtuisi (Yö-aamu tuplavuoron jälkeen ei oikeen ajatus rullaa).
Nopo ja naku ja nopokin on naku.
beari
Megasquirt aloittelija
Posts: 6
Joined: Sun Oct 22, 2006 21:36

Post by beari »

Ahaa, nyt selkesi tuo kaavio yms. Eli se on sitä suorasytytystä varten se 10 astetta. No sitten pitäisi sen hampaan pitäisi olla 160 astetta. Eli se ois 10 astetta sitten kummin päin vain kone pyöriikään...

Onko tuolla mitään väliä, että kuinka kauas tuon hampaan etureuna tulee? Ei varmaankaan?

Toinen vaihtoehto olisi vaihtaa pakille kytkettäessä tuota triggerin asentoa lennossa, siis koodissa. Mutta onko se mahdollista? On varmaankin, mutta pitää itse koodata se optio sinne vai kuinka?

Muutenki tuossa pakki juttussa varmaan pitäis alkaa koodaushommiin, että saadaan kone pyörähtään pakille. Ei taida 10 astetta riittää ennakkoa koneen väärinpäin käynnistämiseen...

Käytännössä pitäis varmaan olla joku moodi, johon boxi menee, kun käännetään pyörintä suuntaa.
- Aluksi sytytys katkaistas kokonaan
- Kun kierrokset on esim alle 800rpm, pistetään sytty vaikka esim. 30 astetta jälkeen YKK:n ja kipunoidaan.
- Kun kone pyörähtää toisin päin, otettas normi syttykäyrä kierrosten rajoittimella käyttöön. Rajotin ihan vain turvasyistä. Raja vois olla vaikka 5000 rpm tms.

Eli periaatteessa 2 taulukkoa riittäis, jos tuo idea toimii. Ne vain pitäs pystyä vaihtaan lennossa nappia painamalla. Toisessa taulussa ei olisi yli 800 rpm:lle määritelty syttyä ollenkaan, joten jättäiskö se sillon sytyttämättä?
I_me
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 128
Joined: Thu Apr 07, 2005 12:41
Location: Kemi

Post by I_me »

Rööki jelppasi ajatuksen juoksua sen verran että, miltäs kuullostaisi tällainen ratkaisu siihen sähköpakki juttuun.
Homma vaatisi ulkopuolisen kytkennän, jossa olisi sen sähköpakin nappi jota painettaessa kytkentä katkaisee megalta CDI poxille tulevan singnaalin, kun koneen pyörimisnopeus on laskenut riittävän alas, mega antaa tuolle kytkennälle singnaalin (johonkin ulostuloon asetetaan kierrosluku tiggas xxxrpm) ja kytkentä antaa seuraavalla kohdalle sattuvalla tiggeri hampaalla sen 60° eykk kohdalla kipinän. Tämän luulisi potkaisevan koneen nurinpäin käyntiin. samalla kytkentä antaa megalle table switching pulssin ja pakitus sytkä kartta otetaan käyttöön(tässä kartassa olisi huomioitu muuttunut tigger angle.

Eteenpäin vaihdettaessa homma pelaisi taas samoin muuten mutta ensimmäinen kipinä tulisi 10°eykk.
Nopo ja naku ja nopokin on naku.
beari
Megasquirt aloittelija
Posts: 6
Joined: Sun Oct 22, 2006 21:36

Post by beari »

Jep, tuo kuulostaa viisaalta. Nyt vain pitäs tietää, että onko noita ominaisuuksia valmiina vaiko ei :)

Ei sinänsä, koodaus kyllä onnistuu, mutta ei millään jaksais alkaa vääntään jos jotain vastaavaa on jo olemassa... Ottaa kuiten aikansa säätää ko juttuja.

Pitänee pistää sinne Partcolle se tilaus vetämään.

Nakutustunnistimen vois asentaa myös. En tiä sitte saako sitä ikinä pelaan, mutta vois laavulla sitte leuhottaa ;D

Edit:
Tuo kierrosluku tsydeemi ilmeisesti on jo olemassa ja tuo table switch optio kans. Ei ois periaatteessa siis pahakaan nakki, jos vain tuo teoria toimii :)

Edit2:
Montako noita tableja voi olla vaihdettavissa, eli montaako eri taulua voin käyttää?
Post Reply