Säädön tarkkuus
Moderator: Masi_K
Säädön tarkkuus
Kuinka tarkkaan arvoja voi säätää siis esim rpm 1000-1250
vai meneekö suuremmalla välillä esim. 1000-2000 ??
ja tietysti kuinka itse säätäminen tapahtuu..?
Eli jos kone käy vaikka vähän laihalla 1barin paineilla noin 3500 kierroksilla.
- onko tiedon keruu toimintoa josta asian voi todeta?
- voiko tiedonkeruu toiminnon kautta merkata säätöä tarvitsevan kohdan säätökartalle (joko sytkä tai bensa)..?
- eli miten voin säätää juuri oikeaa kohtaa rikkaammalle...?
hestecin säätö on tullut tutuksi, joten toimiiko samalla lailla..?
vai meneekö suuremmalla välillä esim. 1000-2000 ??
ja tietysti kuinka itse säätäminen tapahtuu..?
Eli jos kone käy vaikka vähän laihalla 1barin paineilla noin 3500 kierroksilla.
- onko tiedon keruu toimintoa josta asian voi todeta?
- voiko tiedonkeruu toiminnon kautta merkata säätöä tarvitsevan kohdan säätökartalle (joko sytkä tai bensa)..?
- eli miten voin säätää juuri oikeaa kohtaa rikkaammalle...?
hestecin säätö on tullut tutuksi, joten toimiiko samalla lailla..?
Last edited by Regu on Sun Feb 27, 2005 14:22, edited 1 time in total.
Re: Säädön tarkkuus
siis extra koodissa on 12*12 kartta, nuo kierros rajat voit itse säätää miten haluat mutta käytössä on siis 12 eri "pykälää" katso: viewtopic.php?t=8 niin varmaan hahmotat idean.Regu wrote:Kuinka tarkkaan arvoja voi säätää siis esim rpm 1000-1050
vai meneekö suuremmalla välillä esim. 1000-1100 ??
edit: Tiedon keruu toiminto löytyy, ja esim mstweak softaan kun syötät tuon login ja ilmoitat paljonko haluat seokseksi niin ohjelma koittaa laskea mahdollisimman optimaalisen kartan.
säätö tapahtuu esim kannettavalla ajon aikana, voit reaali ajassa seurava ve-taulukkoa ja nostaa seosta rikkaammaksi haluamastasi kohdasta.
kaiken säädönhön voit siis tehdä ajon aikana, kätevinta onkin laittaa kaveri rattiin ja reaali ajassa seurata suhteita ja tarvittaessa nostaa tai laskea niitä.
Last edited by Guest on Sun Feb 27, 2005 14:30, edited 2 times in total.
"paketin"(oletan että tarkoitat partcon rakennus sarjaa) mukana ei tule kuin itse ms ja map anturi (osana ms:ää)Regu wrote:Kiitos jo näistä.
Mut mitkä anturit on välttämättömät jos esim perus kaasari peliin asennetaan megasquirt..? esim. 1.8l ahdot 2bar.
tuleeko paktin mukana vai pitääkö tilata jostain?
lisäksi tarvitse ainakin:
Moottorin lämpötila anturin
Imuilman lämpöanturin
kaasuläpän asentotunnistemen (käytännössä potentiometri)
Lambda
map (tosin tämä oli siinä partcon setissä)
sitten tulee tietenki, ruiskun imusarja,bensatukkeineen, suuttimineen paineesäätimineen, kaasuläppineen.
Kyseinen anturi riittää juurikin 2bar asti, jos tästä mennään paljon ylitse, joutuu jo vähän säätämään tässä juttu lontooksi: http://www.megasquirt.info/manual/3bar.htmRegu wrote:jo rupee selvenemään..
Mutta...
-riittääkö kyseinen MAP anturi 2bar ahdoille..?
-ja mistä löydän kyseiset anturit joiden vastusarvot megasquirt ymmärtää..? etuvastuksia hyödyntämällä..?
Lamda, kaasunasennon tunnistin, fuel rail, painekotelo ym. rakentaminen meneekin jo rutiinilla..
Lämpöantureiksi hommaat sellaiset jotka on helpoin pultata kiinni, arvot tietyille lämpötiloille ovat opetettavissa oikeiksi.
Korjaisin vähän pakollisten antureiden määrää:Regu wrote:Kiitos jo näistä.
Mut mitkä anturit on välttämättömät jos esim perus kaasari peliin asennetaan megasquirt..? esim. 1.8l ahdot 2bar.
tuleeko paktin mukana vai pitääkö tilata jostain?
Map (mittaa koneen kuormituksen)
Vedenlämpötila (koneen lämmön ...)
sitten tietty jonkun tason lisäilmaventtiili tms, suuttimet, yms.
Lambda, jos haluaa seos alueen tietää.
Mutta kaasuläpän asento tunnistinta ei tarvitse pakollisesti, eikä imuilman lämpöä, tosin nuo on hyvä olla jos haluaa vähänkin enemmän ominaisuuksia ulos..
Korjatkaa..

Pug 405 MI16 '89 zZz
Pug 405 SRi '88 zZz
Pug 405 SRi '88 zZz
Megan orkkis MAP (MPX4250) toimii lähes vakuumista aina 1.5bar ahdoille, eli siis _absoluuttista_ painetta voidaan mitata 2.5bariin asti. Eli tarvitset jonkun toisen MAP-anturin.Regu wrote:jo rupee selvenemään..
Mutta...
-riittääkö kyseinen MAP anturi 2bar ahdoille..?
-ja mistä löydän kyseiset anturit joiden vastusarvot megasquirt ymmärtää..? etuvastuksia hyödyntämällä..?
Lamda, kaasunasennon tunnistin, fuel rail, painekotelo ym. rakentaminen meneekin jo rutiinilla..
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
Voit käyttää Megatunen Generate Fuel Map toimintoa, joka generoi kartan koneen tilavuuden ja tehojen ja muiden tietojen mukaan. Siitä saa sellaisen lähtökohdan että saa auton käyntiin ja liikkeelle.Regu wrote:Kiitos teknisesti nyt hyvin kärryllä..
Sitten vielä ohjelmoinnista
- tuleeko uusi ms ns. tyhjällä kartalla johon tarvitsee syöttää kaikki arvot itse vai onko siinä jokin "peruskartta" josta lähdetään muokkaamaan ko. autolle sopivaa?
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
Re: Säädön tarkkuus
Datalogien läpikäymiseen on olemassa MS Log Visual Viewer, joka näyttää logatut arvot graafisesti käyrinä, niistä on suht helppo seurata lambda-arovn mukaan missä mennään laihalla ja missä rikkaalla ja niin edelleen. Lisäksi Megatunessa on reaaliaikainen Tuning-ikkuna jossa 3-ulotteisella kartalla liikkuva rasti näyttää missä kohden karttaa mennään, ja karttaa voi säätää näppäimistöllä samaan aikaan.Regu wrote:Kuinka tarkkaan arvoja voi säätää siis esim rpm 1000-1250
vai meneekö suuremmalla välillä esim. 1000-2000 ??
ja tietysti kuinka itse säätäminen tapahtuu..?
Eli jos kone käy vaikka vähän laihalla 1barin paineilla noin 3500 kierroksilla.
- onko tiedon keruu toimintoa josta asian voi todeta?
- voiko tiedonkeruu toiminnon kautta merkata säätöä tarvitsevan kohdan säätökartalle (joko sytkä tai bensa)..?
- eli miten voin säätää juuri oikeaa kohtaa rikkaammalle...?
hestecin säätö on tullut tutuksi, joten toimiiko samalla lailla..?
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
-
- Megajumala
- Posts: 656
- Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
- Location: Hyvinkää
Minulla on Mitsun kaksisuuttiminen ruisku missä suuttimet ovat kaasuläpän yläpuolella ruiskurungossa. Siinä on alunperinkin jonkunlainen termostaattiohjattu tyhjäkäyntiä nostava kytkentä eikä mitään sähköisesti ohjattavaa lisäilmaventtiiliä tms. Vempele kääntää kaasuläppää hieman raolleen kylmänä ja samalla estää kaasuläpän täyden avautumisen ennen kuin jäähdytysnesteen lämpötila on noussut tarpeeksi. En tiedä ovatko tällaiset kovin yleisiä, mutta jos alunperin lisäilmaventtiiliä ei ole saattaa jotain tällaista kuitenkin olla.
Tiedonkeruu päälle megatunessa.Teeli wrote:Taisi mennä kaikilta ohi kysymykseni... Eli oliko jollain kokemusta tiedonkeruusta ja sen toiminnasta?
File --> datalogging --> Record
Dataa voit tarkastella esim. MegaSquirt Log Visual Viewerillä
http://www.msefi.com/dload.php?action=c ... &cat_id=29
Mittaustarkkuukksissa ei ole kai mitään eroa. Mittausvirhe muodostuu siitä, että kontrollerin AD-muunnin, johon tuo MAP-anturi on kytketty, on 8-bittinen. Kun anturin mittausalue kasvaa, kasvaa tietenkin yksi "kvantisointiaskel" (eli mittausväli, yhden bitin arvo) suuremmaksi.
Esim. 2,5 barin anturilla teoriassa voidaan mitata 2,5bar / 256 = ~0,009 barin tarkkuudella. Ja taasen 4 barin anturilla 4 bar / 256 = ~0,015 barin tarkuudella.
Onko tuolla mitään merkitustä, on sitten jo aivan toinen juttu...
Esim. 2,5 barin anturilla teoriassa voidaan mitata 2,5bar / 256 = ~0,009 barin tarkkuudella. Ja taasen 4 barin anturilla 4 bar / 256 = ~0,015 barin tarkuudella.
Onko tuolla mitään merkitustä, on sitten jo aivan toinen juttu...
Kannattaa katsoa freescalen sivuilta http://www.freescale.com eroavaisuudet, niin saat ainakin 100% faktaa.Xfire wrote:Entä onko MPXH6400AC6U sama kuin MPXH6400A?