Säädön tarkkuus

Megasquirtin säätäminen

Moderator: Masi_K

Post Reply
Regu
Megasquirttaaja
Posts: 50
Joined: Sat Feb 26, 2005 14:18

Säädön tarkkuus

Post by Regu »

Kuinka tarkkaan arvoja voi säätää siis esim rpm 1000-1250
vai meneekö suuremmalla välillä esim. 1000-2000 ??

ja tietysti kuinka itse säätäminen tapahtuu..?
Eli jos kone käy vaikka vähän laihalla 1barin paineilla noin 3500 kierroksilla.
- onko tiedon keruu toimintoa josta asian voi todeta?
- voiko tiedonkeruu toiminnon kautta merkata säätöä tarvitsevan kohdan säätökartalle (joko sytkä tai bensa)..?
- eli miten voin säätää juuri oikeaa kohtaa rikkaammalle...?

hestecin säätö on tullut tutuksi, joten toimiiko samalla lailla..?
Last edited by Regu on Sun Feb 27, 2005 14:22, edited 1 time in total.
Guest

Re: Säädön tarkkuus

Post by Guest »

Regu wrote:Kuinka tarkkaan arvoja voi säätää siis esim rpm 1000-1050
vai meneekö suuremmalla välillä esim. 1000-1100 ??
siis extra koodissa on 12*12 kartta, nuo kierros rajat voit itse säätää miten haluat mutta käytössä on siis 12 eri "pykälää" katso: viewtopic.php?t=8 niin varmaan hahmotat idean.

edit: Tiedon keruu toiminto löytyy, ja esim mstweak softaan kun syötät tuon login ja ilmoitat paljonko haluat seokseksi niin ohjelma koittaa laskea mahdollisimman optimaalisen kartan.

säätö tapahtuu esim kannettavalla ajon aikana, voit reaali ajassa seurava ve-taulukkoa ja nostaa seosta rikkaammaksi haluamastasi kohdasta.

kaiken säädönhön voit siis tehdä ajon aikana, kätevinta onkin laittaa kaveri rattiin ja reaali ajassa seurata suhteita ja tarvittaessa nostaa tai laskea niitä.
Last edited by Guest on Sun Feb 27, 2005 14:30, edited 2 times in total.
Regu
Megasquirttaaja
Posts: 50
Joined: Sat Feb 26, 2005 14:18

Post by Regu »

Eli tasoittaako ohjelma näiden "pykälien" väliset bensa ja sytkä arvot?
Regu
Megasquirttaaja
Posts: 50
Joined: Sat Feb 26, 2005 14:18

Post by Regu »

Kiitos jo näistä.

Mut mitkä anturit on välttämättömät jos esim perus kaasari peliin asennetaan megasquirt..? esim. 1.8l ahdot 2bar.

tuleeko paktin mukana vai pitääkö tilata jostain?
Guest

Post by Guest »

Regu wrote:Kiitos jo näistä.

Mut mitkä anturit on välttämättömät jos esim perus kaasari peliin asennetaan megasquirt..? esim. 1.8l ahdot 2bar.

tuleeko paktin mukana vai pitääkö tilata jostain?
"paketin"(oletan että tarkoitat partcon rakennus sarjaa) mukana ei tule kuin itse ms ja map anturi (osana ms:ää)

lisäksi tarvitse ainakin:

Moottorin lämpötila anturin
Imuilman lämpöanturin
kaasuläpän asentotunnistemen (käytännössä potentiometri)
Lambda
map (tosin tämä oli siinä partcon setissä)

sitten tulee tietenki, ruiskun imusarja,bensatukkeineen, suuttimineen paineesäätimineen, kaasuläppineen.
Regu
Megasquirttaaja
Posts: 50
Joined: Sat Feb 26, 2005 14:18

Post by Regu »

jo rupee selvenemään..

Mutta...

-riittääkö kyseinen MAP anturi 2bar ahdoille..?
-ja mistä löydän kyseiset anturit joiden vastusarvot megasquirt ymmärtää..? etuvastuksia hyödyntämällä..?

Lamda, kaasunasennon tunnistin, fuel rail, painekotelo ym. rakentaminen meneekin jo rutiinilla..
Guest

Post by Guest »

Regu wrote:jo rupee selvenemään..

Mutta...

-riittääkö kyseinen MAP anturi 2bar ahdoille..?

-ja mistä löydän kyseiset anturit joiden vastusarvot megasquirt ymmärtää..? etuvastuksia hyödyntämällä..?

Lamda, kaasunasennon tunnistin, fuel rail, painekotelo ym. rakentaminen meneekin jo rutiinilla..
Kyseinen anturi riittää juurikin 2bar asti, jos tästä mennään paljon ylitse, joutuu jo vähän säätämään tässä juttu lontooksi: http://www.megasquirt.info/manual/3bar.htm

Lämpöantureiksi hommaat sellaiset jotka on helpoin pultata kiinni, arvot tietyille lämpötiloille ovat opetettavissa oikeiksi.
Regu
Megasquirttaaja
Posts: 50
Joined: Sat Feb 26, 2005 14:18

Post by Regu »

Kiitos teknisesti nyt hyvin kärryllä..

Sitten vielä ohjelmoinnista
- tuleeko uusi ms ns. tyhjällä kartalla johon tarvitsee syöttää kaikki arvot itse vai onko siinä jokin "peruskartta" josta lähdetään muokkaamaan ko. autolle sopivaa?
matti
Perustajajäsen
Posts: 54
Joined: Fri Feb 25, 2005 18:53
Location: Espoo

Post by matti »

Regu wrote:Kiitos jo näistä.

Mut mitkä anturit on välttämättömät jos esim perus kaasari peliin asennetaan megasquirt..? esim. 1.8l ahdot 2bar.

tuleeko paktin mukana vai pitääkö tilata jostain?
Korjaisin vähän pakollisten antureiden määrää:
Map (mittaa koneen kuormituksen)
Vedenlämpötila (koneen lämmön ...)
sitten tietty jonkun tason lisäilmaventtiili tms, suuttimet, yms.
Lambda, jos haluaa seos alueen tietää.

Mutta kaasuläpän asento tunnistinta ei tarvitse pakollisesti, eikä imuilman lämpöä, tosin nuo on hyvä olla jos haluaa vähänkin enemmän ominaisuuksia ulos..

Korjatkaa.. :)
Pug 405 MI16 '89 zZz
Pug 405 SRi '88 zZz
Regu
Megasquirttaaja
Posts: 50
Joined: Sat Feb 26, 2005 14:18

Post by Regu »

Osaatkos vastata tuohon mun edelliseen?
ML
Megasquirt aloittelija
Posts: 16
Joined: Sun Feb 27, 2005 14:55

Post by ML »

Eikös noissa Partcon sarjoissa ole ohjelmoituna toi peruskartta.
TVH
Perustajajäsen
Posts: 465
Joined: Fri Feb 25, 2005 18:48

Post by TVH »

Regu wrote:jo rupee selvenemään..

Mutta...

-riittääkö kyseinen MAP anturi 2bar ahdoille..?
-ja mistä löydän kyseiset anturit joiden vastusarvot megasquirt ymmärtää..? etuvastuksia hyödyntämällä..?

Lamda, kaasunasennon tunnistin, fuel rail, painekotelo ym. rakentaminen meneekin jo rutiinilla..
Megan orkkis MAP (MPX4250) toimii lähes vakuumista aina 1.5bar ahdoille, eli siis _absoluuttista_ painetta voidaan mitata 2.5bariin asti. Eli tarvitset jonkun toisen MAP-anturin.
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
TVH
Perustajajäsen
Posts: 465
Joined: Fri Feb 25, 2005 18:48

Post by TVH »

Regu wrote:Kiitos teknisesti nyt hyvin kärryllä..

Sitten vielä ohjelmoinnista
- tuleeko uusi ms ns. tyhjällä kartalla johon tarvitsee syöttää kaikki arvot itse vai onko siinä jokin "peruskartta" josta lähdetään muokkaamaan ko. autolle sopivaa?
Voit käyttää Megatunen Generate Fuel Map toimintoa, joka generoi kartan koneen tilavuuden ja tehojen ja muiden tietojen mukaan. Siitä saa sellaisen lähtökohdan että saa auton käyntiin ja liikkeelle.
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
TVH
Perustajajäsen
Posts: 465
Joined: Fri Feb 25, 2005 18:48

Re: Säädön tarkkuus

Post by TVH »

Regu wrote:Kuinka tarkkaan arvoja voi säätää siis esim rpm 1000-1250
vai meneekö suuremmalla välillä esim. 1000-2000 ??

ja tietysti kuinka itse säätäminen tapahtuu..?
Eli jos kone käy vaikka vähän laihalla 1barin paineilla noin 3500 kierroksilla.
- onko tiedon keruu toimintoa josta asian voi todeta?
- voiko tiedonkeruu toiminnon kautta merkata säätöä tarvitsevan kohdan säätökartalle (joko sytkä tai bensa)..?
- eli miten voin säätää juuri oikeaa kohtaa rikkaammalle...?

hestecin säätö on tullut tutuksi, joten toimiiko samalla lailla..?
Datalogien läpikäymiseen on olemassa MS Log Visual Viewer, joka näyttää logatut arvot graafisesti käyrinä, niistä on suht helppo seurata lambda-arovn mukaan missä mennään laihalla ja missä rikkaalla ja niin edelleen. Lisäksi Megatunessa on reaaliaikainen Tuning-ikkuna jossa 3-ulotteisella kartalla liikkuva rasti näyttää missä kohden karttaa mennään, ja karttaa voi säätää näppäimistöllä samaan aikaan.
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
TVH
Perustajajäsen
Posts: 465
Joined: Fri Feb 25, 2005 18:48

Post by TVH »

Regu wrote:Eli tasoittaako ohjelma näiden "pykälien" väliset bensa ja sytkä arvot?
jep.
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
Regu
Megasquirttaaja
Posts: 50
Joined: Sat Feb 26, 2005 14:18

Post by Regu »

Mistähän sen järeemmän mappi anturin saisi?
Guest

Post by Guest »

Regu wrote:Mistähän sen järeemmän mappi anturin saisi?
meni itsellä noi absoluuttiset yms muut paineet sekaisin :D
no voit käyttää esim Trans Am turbossa (vm89) käytössä olevaa GM:n 16040749 anturia Tuon saanee ihan normaalita GM varaosa myyjältä.
Turtana
Professional
Posts: 240
Joined: Sat Feb 26, 2005 23:43

Post by Turtana »

Megasquirt-extra koodissa on vaihtoehtoisina mappeina (021U)

GM 300 (3Bar)

MPXH6300A (3Bar)

MPXH6400A (4bar)

squirtin vakio on MXP4250AP (2.5bar)
Regu
Megasquirttaaja
Posts: 50
Joined: Sat Feb 26, 2005 14:18

Post by Regu »

MPXH6300A (3Bar)

Mistähän tuon saa vai onko tuokin jonkun auton vakio??
Ja jos hinnan osaatte vielä sanoa niin kumarran
Teeli
Megasquirttaaja
Posts: 24
Joined: Tue Apr 05, 2005 21:12
Location: Turku

Post by Teeli »

Onko jollain kokemuksia tiedonkeruusta ja miten se toimii? Toinen kysymys: en löytänyt mega tunesta tuota Generate Fuel Map toimintoa pitäisikö se olla ihan normaalissa mega tunessa?
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

matti wrote: Mutta kaasuläpän asento tunnistinta ei tarvitse pakollisesti, eikä imuilman lämpöä, tosin nuo on hyvä olla jos haluaa vähänkin enemmän ominaisuuksia ulos..
Käsittääkseni imuilman lämpöanturi pitää olla. Muuten menee seokset pepulleen eri ilman lämpötiloilla? Vai olenko väärässä?
MrFairlane
Megajumala
Posts: 656
Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
Location: Hyvinkää

Post by MrFairlane »

Entä kuinka tärkeä toi lisäilmaventtiili on?

Toi GM TBI:n nelipinninen, kun kerran on epäsopiva...
TVH
Perustajajäsen
Posts: 465
Joined: Fri Feb 25, 2005 18:48

Post by TVH »

Imulman lämpöanturi on erittäin hyvä olla, mutta ajoin itsekin ilman sitä pari kuukautta. Ilman lisäilmaa kone ei välttämättä käy tyhjäkäyntiä kylmänä, ei ole kovin hauskaa pitää autoa kaasulla käynnissä.
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
ast
Megasquirttaaja
Posts: 86
Joined: Tue Jul 12, 2005 22:57

Post by ast »

Minulla on Mitsun kaksisuuttiminen ruisku missä suuttimet ovat kaasuläpän yläpuolella ruiskurungossa. Siinä on alunperinkin jonkunlainen termostaattiohjattu tyhjäkäyntiä nostava kytkentä eikä mitään sähköisesti ohjattavaa lisäilmaventtiiliä tms. Vempele kääntää kaasuläppää hieman raolleen kylmänä ja samalla estää kaasuläpän täyden avautumisen ennen kuin jäähdytysnesteen lämpötila on noussut tarpeeksi. En tiedä ovatko tällaiset kovin yleisiä, mutta jos alunperin lisäilmaventtiiliä ei ole saattaa jotain tällaista kuitenkin olla.
Teeli
Megasquirttaaja
Posts: 24
Joined: Tue Apr 05, 2005 21:12
Location: Turku

Post by Teeli »

Taisi mennä kaikilta ohi kysymykseni... Eli oliko jollain kokemusta tiedonkeruusta ja sen toiminnasta?
markosa
Megasquirttaaja
Posts: 51
Joined: Mon Jun 06, 2005 18:24

Post by markosa »

Teeli wrote:Taisi mennä kaikilta ohi kysymykseni... Eli oliko jollain kokemusta tiedonkeruusta ja sen toiminnasta?
Tiedonkeruu päälle megatunessa.

File --> datalogging --> Record

Dataa voit tarkastella esim. MegaSquirt Log Visual Viewerillä
http://www.msefi.com/dload.php?action=c ... &cat_id=29
Xfire
Megasquirt aloittelija
Posts: 7
Joined: Wed Oct 05, 2005 16:24

Post by Xfire »

Turtana wrote:Megasquirt-extra koodissa on vaihtoehtoisina mappeina (021U)

GM 300 (3Bar)

MPXH6300A (3Bar)

MPXH6400A (4bar)

squirtin vakio on MXP4250AP (2.5bar)
Onko noissa MXP4250AP ja MPXH6400A mapeissa mittaustarkkuudessa eroa?
Entä onko MPXH6400AC6U sama kuin MPXH6400A?
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Mittaustarkkuukksissa ei ole kai mitään eroa. Mittausvirhe muodostuu siitä, että kontrollerin AD-muunnin, johon tuo MAP-anturi on kytketty, on 8-bittinen. Kun anturin mittausalue kasvaa, kasvaa tietenkin yksi "kvantisointiaskel" (eli mittausväli, yhden bitin arvo) suuremmaksi.

Esim. 2,5 barin anturilla teoriassa voidaan mitata 2,5bar / 256 = ~0,009 barin tarkkuudella. Ja taasen 4 barin anturilla 4 bar / 256 = ~0,015 barin tarkuudella.

Onko tuolla mitään merkitustä, on sitten jo aivan toinen juttu...
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Xfire wrote:Entä onko MPXH6400AC6U sama kuin MPXH6400A?
Kannattaa katsoa freescalen sivuilta http://www.freescale.com eroavaisuudet, niin saat ainakin 100% faktaa.
Xfire
Megasquirt aloittelija
Posts: 7
Joined: Wed Oct 05, 2005 16:24

Post by Xfire »

Ok, tänks.
Post Reply