kaasuläpänasento tunnistimesta

Megasquirtin säätäminen

Moderator: Masi_K

Post Reply
seidltuning
Megasquirttaaja
Posts: 27
Joined: Fri Feb 25, 2005 22:58
Location: Hamina

kaasuläpänasento tunnistimesta

Post by seidltuning »

saako ms:lla kalibroitua kaasun asentoa??
eli ongelma on ,että kun kaasuläppä on täysin auki niin tunnistin on n.80% :roll:
bmw cabrio
JTbo
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 405
Joined: Sat Feb 26, 2005 22:04
Location: Pieksämäki
Contact:

Re: kaasuläpänasento tunnistimesta

Post by JTbo »

seidltuning wrote:saako ms:lla kalibroitua kaasun asentoa??
eli ongelma on ,että kun kaasuläppä on täysin auki niin tunnistin on n.80% :roll:
Megatunesta voi kalibroida. Tools -> Calibrate TPS... ylemmän laatikon viereistä nappia 'Get current' klikkaat, kun et koske kaasuun ja alempaa nappia, kun kaasu pohjassa, moottorin ei tarvitse olla käynnissä ;)
Volvo 360GL -88
slappala
Megasquirttaaja
Posts: 99
Joined: Wed Mar 16, 2005 14:03

Post by slappala »

msefillä oli juuri juttua tuosta ja tunessa oli ongelma tuon kohdalla..se aina muuttaa arvoja et joka kerta kun kalibroit niin ei nollaakkaan niitä vaan rupeaa heittämään. kuten itelläkin kävi. se korjaantuu kun laittaa arvoiksi mnuaalisesti ensin 0 alempaan ja sitten 255 ylempään ja sitten vasta kalibroi..sama toiminta joka kerta...
Guest

Post by Guest »

se kalibrointi on ainoastaan sitä megatunen omaa näyttöä varten.
jossain on jotain häikkää, kyllä jos näyttää ainoastaan 80%, oisko potikka kaput?
Anssi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 129
Joined: Sat Mar 05, 2005 15:01
Location: Helsinki
Contact:

Post by Anssi »

plagu wrote:se kalibrointi on ainoastaan sitä megatunen omaa näyttöä varten.
Jooei. Kyllä se kalibrointi menee ihan MegaSquirttiin saakka. Eihän se muuten toimisi ollenkaan erilaisilla antureilla.
AC Cobra replika chevyn V8:lla, Holley Stealth Ram ja MegaSquirt'n EDIS.
Jankos
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 310
Joined: Sat Mar 12, 2005 17:17
Location: Jokioinen

Post by Jankos »

Ja sen kalibroinnin jälkeen pitää muistaa lähettää datat eculle. Muuten se ei mene talteen ja pysyy pielessä jatkuvasti...
Leikitään kotia ja laitetaan kaasarit kiinni ;)
Guest

Post by Guest »

Anssi wrote:
plagu wrote:se kalibrointi on ainoastaan sitä megatunen omaa näyttöä varten.
Jooei. Kyllä se kalibrointi menee ihan MegaSquirttiin saakka. Eihän se muuten toimisi ollenkaan erilaisilla antureilla.
no jos anturi on kytketty oikein ja on lineaarinen, niin toimii kaikki anturi tyypit ilman mitään kalibrointeja. eri asia sitten jos anturi olisi kytketty esim 2:lla karvalla. Mutta näin ei ole ms:n kytkentä tavassa.
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

plagu wrote: no jos anturi on kytketty oikein ja on lineaarinen, niin toimii kaikki anturi tyypit ilman mitään kalibrointeja.
Tämä ei ihan pidä paikkaansa. Kaasuläpän akseli ei välttämättä pyöri yhtä paljon kuin anturin (potentiometri) maksimi liikerata olisi.
Anssi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 129
Joined: Sat Mar 05, 2005 15:01
Location: Helsinki
Contact:

Post by Anssi »

plagu wrote:
Anssi wrote:
plagu wrote:se kalibrointi on ainoastaan sitä megatunen omaa näyttöä varten.
Jooei. Kyllä se kalibrointi menee ihan MegaSquirttiin saakka. Eihän se muuten toimisi ollenkaan erilaisilla antureilla.
no jos anturi on kytketty oikein ja on lineaarinen, niin toimii kaikki anturi tyypit ilman mitään kalibrointeja. eri asia sitten jos anturi olisi kytketty esim 2:lla karvalla. Mutta näin ei ole ms:n kytkentä tavassa.
Taitaa olla aikamoinen arvaaja tuo MS siinä tapauksessa.. Mistäs se sitten tietää ne vastusarvot, jos ei niitä sille kerrota? Kaikissa antureissa ne eivät ole samat. Ja vaikka olisikin, niin kaikissa tapauksissa sitä kaasuläppää ei avata/suljeta yhtä paljon. Esim flood clear -toiminnossa katsotaan läpän prosentuaalinen aukeaminen, eikä MS voi sitä tietää ilman kalibrointia. No, tietysti säkällä voi sattua kohdalleen. :roll:

Se kalibrointitieto menee MS:ään.
AC Cobra replika chevyn V8:lla, Holley Stealth Ram ja MegaSquirt'n EDIS.
Guest

Post by Guest »

ms ei välitä ns potikan resistanssista vaan vertaa tuota tps signaalia 5v ja maan väliltä. Tuolloin vastuksen resistanssitieto on epäolennainen asia.

esim alkuperäisessä configuraatorissa ei ole tuota kalibrointia lainkaan.
TVH
Perustajajäsen
Posts: 465
Joined: Fri Feb 25, 2005 18:48

Post by TVH »

Näin se menee, potikaksi pitää siis valita lineaarinen ja sellainen joka pyörii lähes täyden liikealueen kaasuläpän mukana. Muunlaisia siinä ei saa toimimaan niinkuin pitää, sillä jos täyden kaasun ja kaasu ylhäällä asentojne väliin jää vain pieni jännite-ero, kiihdytyspumppu-toiminto kärsii koska resoluutio on huono.

Ainahan voi käyttää MAPdot kiihdytyspumppua, joka ainakin omassani toimii hieman paremmin kuin TPSdot.

Flood cleariin käytetään megan orkkiskoodissa raw-arvoa 100. Extra-koodissa rajan voi asettaa itse.
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
KariM
Megailija
Posts: 532
Joined: Sat Feb 26, 2005 10:01

Post by KariM »

MegaTunen helpistä:
Calibration of the throttle position in MegaTune is actually only an aesthetic adjustment; it has no affect on the operation of your MegaSquirt. The calibration merely generates a file that MegaTune will use to display values from 0 to 100%, but since MegaSquirt uses its raw TPS ADC values internally, this really does nothing for you.

Flood cleariin käytetään megan orkkiskoodissa raw-arvoa 100.
Nykyisessä B&G:n softassa (V3.000) arvo on 155 (=3.0V)

Code: Select all

lda     #155T   ; 3 Volts comparison value for TPS - flood clear trigger
Post Reply