hukkakipinä hukkuu

Sytysennakon ohjaaminen Megasquirtilla

Moderator: Masi_K

Post Reply
johnnybegoode
Megasquirt aloittelija
Posts: 4
Joined: Sun Feb 12, 2006 20:46

hukkakipinä hukkuu

Post by johnnybegoode »

juu eli ongelmia seuraavanlaisessa kokoonpanossa. moottori on ford 2.9L 12vent. v6. megasquirtilla ohjataan pensapuolta ja kipinää. sytytyspuola on v6 mondeosta/cosworth scorpiosta (tarvike facet). sytytysyksikkö on bosch 0 227 100 203. kampiakselilla pyörii 9-1 trikkeripyörä jonka liikkeitä seuraa honeywellin hall anturi. koodi on 029q ja sytkän ohjaus on otettu ledeiltä. ja se ongelma on seuraava. moottori lähtee hyvin käyntiin ja käy muutaman minuutin, jonka jälkeen alkaa käymään vissiin neljällä ja jonku ajan päästä yrittää enää kahella. sytkäyksikkö lämpenee aika kuumaksi. puolan latausaikaa oon muutellu 4ms ja 0.1ms väliltä, 0.1ms:lla ei käy enää kunnolla, mutta 0.2ms:lla tekee tuon vian. kokeilin semmostaki että laitoin yhteen tulpanjohtoon irtonaisen tulpan ja auton käyntiin. alkuun löi kohtuullista kipinää, mutta aika pian alko kipinä hiipumaan ja auton käynti huononemaan. niin, ne paikallaanolevat tulpanjohdot on kai tarkotettu kärelliseen sytkään. onko sillä merkitystä ja voiko vaikuttaa tolleen.
kiitokset jo etukäteen mahdollisista vastauksista ja neuvoista taikka huomioista. X
taunus coupe gt
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

itse tein oikeastaan vastaavat huomiot, kun kokeilin näitä 029 sarjan koodeja :roll:

extra027b pelaa muistaakseni mulla parhaiten (tai täysin ilman mitään oireita)

ja moottorina myös hukkakipinöivä V6.

poltin muuten ainakin yhden kappaleen sytkän ohjausyksiköitä noilla 029 sarjan koodeilla :evil: käymään en tainnut saada ikinä edes kaikilla kuudella, mutta lämpöä sain kehitettyä sytkä yksikköön ihan riittävästi :oops:

Extra027b koodi löytyy tuolta mun sivulta, jos sitä ei mistään muualta enää saa :roll: tuohon on kyllä muuteltu nuo lämpötila anturien kartat, joten ne ainakin joudut itse muokkaamaan uusiksi, jos tuon lataat (muita omia "säätöjä" en muista mitä koodiin olen tehnyt :oops: )
Volkkarijermu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 458
Joined: Tue Jun 14, 2005 21:59
Location: Kangasala
Contact:

Post by Volkkarijermu »

Onko sytkäulostulot laitettu invert yes vai invert no? Ittelläkin alko temppuileen tänään vehkeet taas kerran. Tien päällä alkokin käymään välillä kahdella pytyllä kun vähä kuormitti konetta. Sammutin auton ja minuutin odottelin ja taas meno jatku normaaliin malliin. Ihmeellistä, ja syytähän ei löydy....
www.modificars.fi Vogtland, Bastuck, Greddy, D2, FK, JOM, Bilstein, Eibach, Koni, KW, Dbilas, Lumma-tuning
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
johnnybegoode
Megasquirt aloittelija
Posts: 4
Joined: Sun Feb 12, 2006 20:46

Post by johnnybegoode »

kokeilin tänään 024c13s ja 026i koodeja, mutta käyttäyty täsmälleen samalla tavalla ku aikasemmin paitsi että 026i:llä ei meinannu saaha käyntiin ollenkaan. täytyy varmaan vielä kokeilla sitä 027b.

niin ja spark inverted on "yes"

kattelin autodatasta että yleisesti korkeajännitesytytysjärjestelmissä pitäisi tulpanjohtojen vastuksen olla 25K-30Kohmia (pitääkö paikkaansa?) ja itellä olevat on alle 3Kohmia. voiko se aiheuttaa tuommosta? maksaa vaan noin 100e ne johdot tarvikkeenakin perkele
taunus coupe gt
Volkkarijermu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 458
Joined: Tue Jun 14, 2005 21:59
Location: Kangasala
Contact:

Post by Volkkarijermu »

Mikäs lauta sulla on? Mulla on Turtanan 160-103 ja siinä spark out pitää olla invert no tai muuten sytkäyksikkö kuumiaa perkuleesti ja tällä systeemillä hajotin myös yhden Huukon. Invert yes ja käry kävi. Käsittääkseni se menee niin että kun sytkäulostulossa on jännite ylhäällä, niin sytkäyksikkö johtaa eli ensiövirta kulkee. Ettei vaan menis niin etä sytkävirran ollessa päällä sytkäyksikkö johtaa koko ajan? Sytkäläpyskän kuumitessa sen sisäinen resistanssikin kasvaa ja kenties alkaa aiheuttaan katkoksia?
www.modificars.fi Vogtland, Bastuck, Greddy, D2, FK, JOM, Bilstein, Eibach, Koni, KW, Dbilas, Lumma-tuning
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
johnnybegoode
Megasquirt aloittelija
Posts: 4
Joined: Sun Feb 12, 2006 20:46

Post by johnnybegoode »

partcon lauta. pittääpä kokeilla muuttaa tuota invertttiä sitte siis.
mikähän tuo minimum discharge period on tuolta dwell settingssissä?
taunus coupe gt
Volkkarijermu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 458
Joined: Tue Jun 14, 2005 21:59
Location: Kangasala
Contact:

Post by Volkkarijermu »

Puolan purkuaika. Ittellä se on 1ms. Mutta ennenkun kokeilet inverttiä niin mittaa ihan yleismittarilla ensiks miten se jännite ulostuloissa muuttuu.
www.modificars.fi Vogtland, Bastuck, Greddy, D2, FK, JOM, Bilstein, Eibach, Koni, KW, Dbilas, Lumma-tuning
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
Turtana
Professional
Posts: 240
Joined: Sat Feb 26, 2005 23:43

Post by Turtana »

siis jos ledeiltä ohjataan ylösvedolla +5v linjaan tyhmää sytkäpäätettä täytyy invertoinnin olla "no" asennossa muuten moduli/puola ottaa siipeensä

"yes" asentoa tulee käyttää vain älykkäiden modulien kanssa (137&139) ja ns. sytkäkivien vb921 tms..

"no" asennossa lähtö antaa koko ajan +5v transistorille joka maadoittaa lähdön jolloin päätteelle ei mene ohjausta (esim nissan sx200 moduli toimii näin ja on vastaava kuin 203 bosch paitsi 4 kanavainen)

"yes" asennossa prossun pinni on jännitteettömässä tilassa ja transistorin jalan ja +5v linjan välissä oleva ylösveto nostaa ohjauksen +5v tasolle ja ns. tyhmä moduli ohjaisi puolaa koko ajan ja sauhu nousee.


toivottavasti auttaa oireisiin.
Volkkarijermu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 458
Joined: Tue Jun 14, 2005 21:59
Location: Kangasala
Contact:

Post by Volkkarijermu »

Oletetaan sillai että kone pyörii 6000rpm. Hukkakipinällä vaikkapa ykköspytyssä tulee kipinä 100kpl/s. Yhteen kierrokseen kuluu näin 10ms aikaa. Jos puolaa ladataan 3ms ja puretaan 1ms, niin mitä siinä loppuaikana puola tekee? Eikös purkuaika meinaa kuinka kauan ensiövirta on poikki ennen seuraavaa latausta? Vai miten se homma ny meneekään...
www.modificars.fi Vogtland, Bastuck, Greddy, D2, FK, JOM, Bilstein, Eibach, Koni, KW, Dbilas, Lumma-tuning
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
harrastaja
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 225
Joined: Mon Feb 28, 2005 11:49
Location: Riihimäki

Post by harrastaja »

Toi purkuaika on minimiaika mitä puretaan, eli sitten kun purkuaika jäisi lyhyemmäksi, kuin asetettu, niin latausaikaa aletaan lyhentämään.
Eli oletuksessa olisi 7ms purkuaika.
Ja toi 1ms asetus vaikuttaisi vasta yli 15000rpm jälkeen.
Volkkarijermu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 458
Joined: Tue Jun 14, 2005 21:59
Location: Kangasala
Contact:

Post by Volkkarijermu »

Eli jos latausaikana pidetään 4ms ja vaikka laitettaisiin purkuajaksi 0.1ms tai 1.0ms, niin se ei vaikuttaisi 6000rpm hukkakipinäneloskoneessa käytännössä mihinkään? Ei kipinän paloaikaankaan? Purkuaika on tuossa tapauksessa aina 6ms ja lataus 4ms.
www.modificars.fi Vogtland, Bastuck, Greddy, D2, FK, JOM, Bilstein, Eibach, Koni, KW, Dbilas, Lumma-tuning
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
johnnybegoode
Megasquirt aloittelija
Posts: 4
Joined: Sun Feb 12, 2006 20:46

Post by johnnybegoode »

TOIMIIIII!!!!!!!!!!! (toistaisesti)
joo ajattelin että tuo 0227100203:nen ois vähäniinku ne vb921:set ja extran sivuilta luin että laita spark inverted yes. mutta eipä tietenkään. muutin siihen "no" ja laitoin latausajaksi 3.5ms niin alko toimimaan. käytin autoa ainaki varttitunnin ja sytkävahv. ei lämmenny yhtään.

kiitokset kaikille!
taunus coupe gt
Post Reply