Eli tossa prätkässa on sellainen puolipuristin systeemi, joka estää sytytyksen / käynnistyksen, jos ko. ehdot ei täyty. (sivujalka alhaalla, vaihdepäällä, puolipuristin ja kytkin)
Nyt kun toi orggis CDI on heitetty menemään, niin miten saisin skulaamaan megan kanssa noi estosysteemit?
Voiskohan puolan vetää maihin, eli diodit kuvan mukaan puolan ohjauspiuhan väliin, ettei virrat mene megalle päin decoyksiköstä? Hajooko puola tollasesta? Tappokatkaisimen saisi toimimaan samalla..
Täällä kun on noita elektroniikka guruja, niin pitäis olla helppo nakki Kiitoksia
Puolan vetäminen nuilla kytkimillä ainakin estää käynnistyksen ja mopoissahan tuo sammutuskin tehdään niin. Mutta taasen onko siitä jotakin suurta haittaa
cockjerry wrote:njoo toi relesysteemi oli itselläkin mielessä, mutta pystyiskö ton tekee jotenkin ilman extra releitä.. niitä on jo ihan tarpeeks
Yksi rele riittää jos ohjausvirrat ajaa sen kautta
Tarkemmin kun tsiigailin kytkistä, niin eipä onnaa toi relesysteemi!
Virtalukko on samassa piuhassa. Eli sillonkun virrat on päällä ja kone käynnissä, se tappokatkaisimen piuha ei oo maissa. --> Painaa tappokatkaisinta piuha maadottuu. Ellei jostain löydy väärinpäin toimivia releitä
cockjerry wrote:Virtalukko on samassa piuhassa. Eli sillonkun virrat on päällä ja kone käynnissä, se tappokatkaisimen piuha ei oo maissa. --> Painaa tappokatkaisinta piuha maadottuu. Ellei jostain löydy väärinpäin toimivia releitä
Kun nyt tietäis mitä sä oot hakemassa niin vois paremmin katsoo... Logiikan voi laittaa kuin vaan...
Kytke ohjausreleen kela ig sw:in ja enige stop sw:n väliin. Kytke releen avautuvalle kärjelle megan ohjausvirta. Toisin sanoen ohjausrele vetää kun virtalukosta on käännetty virta päälle ja annetaan maadoitus sammutuskytkimen kautta, jolloin avautuva kärki avautuu ja megalta häviää käyttöjännite. Missä tilassa sivutuen ja vapaan kytkimet ovat kun starttaus on mahdollinen?
aki70 wrote:Kytke ohjausreleen kela ig sw:in ja enige stop sw:n väliin. Kytke releen avautuvalle kärjelle megan ohjausvirta. Toisin sanoen ohjausrele vetää kun virtalukosta on käännetty virta päälle ja annetaan maadoitus sammutuskytkimen kautta, jolloin avautuva kärki avautuu ja megalta häviää käyttöjännite. Missä tilassa sivutuen ja vapaan kytkimet ovat kun starttaus on mahdollinen?
Sivujalka ja vapaa on maissa sillon kun voi käynnistää..
Taidan tehdä niin, että vedän tappokatkaisimen piuhan pääreleen kelan miinukseen, eli kun painaa nappia, niin virrat lähtee koko paskasta. Kytken varmaan noi jalan & vapaan kytkimet ilman diodeita.
Tossa on vaan se huono, että tappokatkaisin toimii väärinpäin, mutta se nyt on oikeestaan ihan sama
cockjerry wrote:
Sivujalka ja vapaa on maissa sillon kun voi käynnistää..
Taidan tehdä niin, että vedän tappokatkaisimen piuhan pääreleen kelan miinukseen, eli kun painaa nappia, niin virrat lähtee koko paskasta. Kytken varmaan noi jalan & vapaan kytkimet ilman diodeita.
Tossa on vaan se huono, että tappokatkaisin toimii väärinpäin, mutta se nyt on oikeestaan ihan sama
Jos kytket tappokatkaisimen tuolla tavalla, starttaus ei ole mahdollista, ellet tee ohitusta virtalukolta suoraan starttikytkimelle.
aki70 wrote:
Jos kytket tappokatkaisimen tuolla tavalla, starttaus ei ole mahdollista, ellet tee ohitusta virtalukolta suoraan starttikytkimelle.
Oot oikeessa! Tsiigailin tota kytkistä vähän tarkemmin, niin ei sitä voikkaan tosiaan kytkeä noin.. muuten ei starttaa, koska siinä tappokatkaisimessa on startinesto myös.
Multa meni vähän ohi toi sun edellinen juttu, joten piirsin kuvan. Jos jaksat vääntää rautalangasta