Sähköapua! Mikä prkl kytkentä..

Megasquirtin asentaminen käyttökohteeseen sekä keskustelu johdotuksista, antureista suuttimista ja muista toimilaitteista.

Moderator: Masi_K

Post Reply
cockjerry
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 422
Joined: Mon Nov 28, 2005 10:23

Sähköapua! Mikä prkl kytkentä..

Post by cockjerry »

toi oikein on?

http://njaa.pp.fi/what.jpg

Eli tossa prätkässa on sellainen puolipuristin systeemi, joka estää sytytyksen / käynnistyksen, jos ko. ehdot ei täyty. (sivujalka alhaalla, vaihdepäällä, puolipuristin ja kytkin)

Nyt kun toi orggis CDI on heitetty menemään, niin miten saisin skulaamaan megan kanssa noi estosysteemit?

Voiskohan puolan vetää maihin, eli diodit kuvan mukaan puolan ohjauspiuhan väliin, ettei virrat mene megalle päin decoyksiköstä? Hajooko puola tollasesta? Tappokatkaisimen saisi toimimaan samalla..

Täällä kun on noita elektroniikka guruja, niin pitäis olla helppo nakki 8) Kiitoksia 8)
HanhiEmo
Megasquirttaaja
Posts: 35
Joined: Sun Jul 10, 2005 20:45
Location: Anjalankoski

Post by HanhiEmo »

Puolan vetäminen nuilla kytkimillä ainakin estää käynnistyksen ja mopoissahan tuo sammutuskin tehdään niin. Mutta taasen onko siitä jotakin suurta haittaa :roll:
j-k
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 482
Joined: Wed Mar 08, 2006 13:43

Post by j-k »

Ohjaa noilla kytkimillä vaikka relettä joka antaa sähköä puolille tms. Ei kannata ajaa puolia maihin kun sattuupi käryämään...
cockjerry
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 422
Joined: Mon Nov 28, 2005 10:23

Post by cockjerry »

njoo toi relesysteemi oli itselläkin mielessä, mutta pystyiskö ton tekee jotenkin ilman extra releitä.. niitä on jo ihan tarpeeks
j-k
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 482
Joined: Wed Mar 08, 2006 13:43

Post by j-k »

cockjerry wrote:njoo toi relesysteemi oli itselläkin mielessä, mutta pystyiskö ton tekee jotenkin ilman extra releitä.. niitä on jo ihan tarpeeks
Yksi rele riittää jos ohjausvirrat ajaa sen kautta :P
cockjerry
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 422
Joined: Mon Nov 28, 2005 10:23

Post by cockjerry »

j-k wrote:
cockjerry wrote:njoo toi relesysteemi oli itselläkin mielessä, mutta pystyiskö ton tekee jotenkin ilman extra releitä.. niitä on jo ihan tarpeeks
Yksi rele riittää jos ohjausvirrat ajaa sen kautta :P
Tarkemmin kun tsiigailin kytkistä, niin eipä onnaa toi relesysteemi!

Virtalukko on samassa piuhassa. Eli sillonkun virrat on päällä ja kone käynnissä, se tappokatkaisimen piuha ei oo maissa. --> Painaa tappokatkaisinta piuha maadottuu. Ellei jostain löydy väärinpäin toimivia releitä 8)
j-k
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 482
Joined: Wed Mar 08, 2006 13:43

Post by j-k »

cockjerry wrote:Virtalukko on samassa piuhassa. Eli sillonkun virrat on päällä ja kone käynnissä, se tappokatkaisimen piuha ei oo maissa. --> Painaa tappokatkaisinta piuha maadottuu. Ellei jostain löydy väärinpäin toimivia releitä 8)
Kun nyt tietäis mitä sä oot hakemassa niin vois paremmin katsoo... :shock: Logiikan voi laittaa kuin vaan... :twisted:
aki70
Megasquirttaaja
Posts: 28
Joined: Sun Sep 18, 2005 16:03
Location: Lieksa

Post by aki70 »

Kytke ohjausreleen kela ig sw:in ja enige stop sw:n väliin. Kytke releen avautuvalle kärjelle megan ohjausvirta. Toisin sanoen ohjausrele vetää kun virtalukosta on käännetty virta päälle ja annetaan maadoitus sammutuskytkimen kautta, jolloin avautuva kärki avautuu ja megalta häviää käyttöjännite. Missä tilassa sivutuen ja vapaan kytkimet ovat kun starttaus on mahdollinen?
cockjerry
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 422
Joined: Mon Nov 28, 2005 10:23

Post by cockjerry »

aki70 wrote:Kytke ohjausreleen kela ig sw:in ja enige stop sw:n väliin. Kytke releen avautuvalle kärjelle megan ohjausvirta. Toisin sanoen ohjausrele vetää kun virtalukosta on käännetty virta päälle ja annetaan maadoitus sammutuskytkimen kautta, jolloin avautuva kärki avautuu ja megalta häviää käyttöjännite. Missä tilassa sivutuen ja vapaan kytkimet ovat kun starttaus on mahdollinen?
Sivujalka ja vapaa on maissa sillon kun voi käynnistää..

Taidan tehdä niin, että vedän tappokatkaisimen piuhan pääreleen kelan miinukseen, eli kun painaa nappia, niin virrat lähtee koko paskasta. Kytken varmaan noi jalan & vapaan kytkimet ilman diodeita.

Tossa on vaan se huono, että tappokatkaisin toimii väärinpäin, mutta se nyt on oikeestaan ihan sama 8)
aki70
Megasquirttaaja
Posts: 28
Joined: Sun Sep 18, 2005 16:03
Location: Lieksa

Post by aki70 »

cockjerry wrote:
Sivujalka ja vapaa on maissa sillon kun voi käynnistää..

Taidan tehdä niin, että vedän tappokatkaisimen piuhan pääreleen kelan miinukseen, eli kun painaa nappia, niin virrat lähtee koko paskasta. Kytken varmaan noi jalan & vapaan kytkimet ilman diodeita.

Tossa on vaan se huono, että tappokatkaisin toimii väärinpäin, mutta se nyt on oikeestaan ihan sama 8)
Jos kytket tappokatkaisimen tuolla tavalla, starttaus ei ole mahdollista, ellet tee ohitusta virtalukolta suoraan starttikytkimelle.
cockjerry
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 422
Joined: Mon Nov 28, 2005 10:23

Post by cockjerry »

aki70 wrote:
Jos kytket tappokatkaisimen tuolla tavalla, starttaus ei ole mahdollista, ellet tee ohitusta virtalukolta suoraan starttikytkimelle.
Oot oikeessa! Tsiigailin tota kytkistä vähän tarkemmin, niin ei sitä voikkaan tosiaan kytkeä noin.. muuten ei starttaa, koska siinä tappokatkaisimessa on startinesto myös.

Multa meni vähän ohi toi sun edellinen juttu, joten piirsin kuvan. Jos jaksat vääntää rautalangasta 8)

http://njaa.pp.fi/kytkis.JPG
aki70
Megasquirttaaja
Posts: 28
Joined: Sun Sep 18, 2005 16:03
Location: Lieksa

Post by aki70 »

Osta vaihtokärjellä oleva yleisrele.
Siinä on numerointi 85,86,30,87 ja 87a.
Image
Kytke:
85 (kela)= virtalukko +12
86 (kela)= tappokytkimen sammutuspiuha
30 (vaihtokärjen yhteinen)= virtalukko +12
87a (vaihtokärjen kiinniasento)= megasquirt virta
cockjerry
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 422
Joined: Mon Nov 28, 2005 10:23

Post by cockjerry »

Asia selvä! Kiitoksia taas..

Kelailin tota juttua ensin normaaliin 4 pinnaseen releeseen.. 8)
Post Reply