Triggeripyörän ja hall-anturin sijoituksesta yms...Taas!

Sytysennakon ohjaaminen Megasquirtilla

Moderator: Masi_K

Post Reply
Supa^
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 108
Joined: Wed Jan 04, 2006 15:54
Location: Vihti, 8.1 -> ViestiR Riihimäki...

Triggeripyörän ja hall-anturin sijoituksesta yms...Taas!

Post by Supa^ »

Tätä on varmaan miljoona kertaa kysytty mutta ei mene millään päähän taas. Eli bmw M20B20 kone ja tämmönen ns. värinävaimennin kampiakselin päässä. Ajattelin jos siihen saisi tuota "leveetä" kohtaa vasten (missä M-kirjainkin) 36-1 triggeripyörän niin että sen saisi tuohon värinävaimentimeen kiinni pulteilla ja pyörän piikit tulis ton vaimentimen reunan yli. Hall-anturi pitäs sit jotenki saada kiinni tuonne mutta se ei tässä varmaan ole ongelma.

Ongelma on että en nyt oo sisäistänyt vielä mihin asentoon triggeripyörä ja anturi pitää laittaa. Värinävaimentimessa tuo OT tarkoittanee ykk:ta. Tyhjä hammas tulee minne ja entä anturi. 60 asteesta olen kuullut puhuttavan mutta minkä väliä tällä tarkoitetaan, anturin ja ykk vai tyhjän hampaan vai miten. Piirros auttaisi kovasti. :? :?:

Käytän jakajaa jakamaan kipinän, alipaine ja keskipakois säätimet lukittu/poistettu. Niin jos mulla on kone ykk:ssa niin mihin jakajan pyörijän kärki pitää osoittaa. Tasan 1. sylinterin kannen elektronin kohdalle vaiko ennen tai jälkeen?

Ja noi kolot tossa värinävaimentimessa on alkuperäselle induktiivianturille diagnostiikka tarkotuksiin, mutta sitä ei tässä nyt hyödynnetä.
risu
Himopostaaja
Posts: 580
Joined: Wed Sep 28, 2005 12:28
Location: Vantaa

Post by risu »

Mikset vaan tapita tota alkuperäistä pyörää tasajaolla jossain samalla tapaa kun siinä on jo se yks tappi? valmis paikka anturillekki olis.

Vai pitääks niitä hampaita olla vähintään toi 36-1 ?
Tiara Kit Car - MsnS-E
Supa^
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 108
Joined: Wed Jan 04, 2006 15:54
Location: Vihti, 8.1 -> ViestiR Riihimäki...

Post by Supa^ »

Nojuu...helpompihan se on toisaalta. Ajattelin lähinnä trigger returnia paremman käynistymisen kannalta, eikö tämä onnistu vain tommosella pyörällä missä on enemmän hampaita? Ei tossa värinävaimentimessa kyllä yhtään tappia ole, koloja vaan. Eli eli, käytössähän on siis 6-sylinterinen kone joten tarvitaanko tässä 6tappia vai 6-1, mitä toi "tapiton" kohta tarkottaa btw?

Huoltokirja sanoo koneen vakioennakon olevan 23eykk/5000rpm joten paljonko kannattaisi pitää maksimi ennakkona kun lähtee noita tappien paikkaa miettimään, 5 astetta minimissään piti kuitenkin olla ennen? Saahan sitä varaa olla jos joskus tarvii? Eli vaikka tuo kyseinen 60astetta ennen ykk ensimmäinen tappi, entäs sitten? Toinen tappi tulee 60asteen päähän ensimmäisestä kanssa vai, miten loput?
risu
Himopostaaja
Posts: 580
Joined: Wed Sep 28, 2005 12:28
Location: Vantaa

Post by risu »

Tapiton kohta on se, jonka jälkeen megalla seuraava "hammas" on eka hammas kun määritellään tota wheel decoderia. Eli 5 tappia ja yks "tyhjä" riittää time based-asetuksilla. Trigger returniin riittää ainaki 12-1 pyörä, 10-1 ja 8-1 myös teoriassa vois toimia, riippuen vähän minkälaisia maksimiennakkoja meinaat käyttää.

Tossa on valmis esimerkki kutoskoneen hukkakipinälle 12-1 hammastuksella, tosta näet myös mihin kohtaan se tyhjä kolo kannattaa sijoittaa:
http://megasquirt.sourceforge.net/extra ... decode.jpg
Tiara Kit Car - MsnS-E
Turbiini
Megajumala
Posts: 508
Joined: Sun May 01, 2005 22:26
Location: Alavus

Post by Turbiini »

Jos jakajan aiot jättää niin eikö olisi helpompi pistää vain 3tappia jotka ovat esim 60atetta ennen yläkuolokohtia, näin mega toimii samoinkuin halli olisi jakajassa. Mielestäni paljon helpompi käynistymään, omassani on 12-1 pyörällä suorasytkä ja kylmälä ilmalla kun satartti ei jaksa kunnolla pyörittää niin mega ei saa laskettua missä kohtaa puuttuva hammas on, kaverilla taas on jakaja sytkä niin kipinä tulee vaikka kone juuri ja juuri pyörii.
Supa^
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 108
Joined: Wed Jan 04, 2006 15:54
Location: Vihti, 8.1 -> ViestiR Riihimäki...

Post by Supa^ »

Niin, mikä olis sit helpompi, en aio käyttää suorasytkää joten sitävarten en tarvis mitään isohampaisia kiekkoja. Eli jos 3 tappia riittää että kone toimii hyvin niin semmonen ois helpoin toki. Mutta kun tuolla sanotaan että:
Jotta sytytysennakkoa voidaan ohjata Megsquirtilla, tarvitaan liipaisu (trigger), joka tapahtuu jokaiselle sylinterin kohdalla samalla hetkellä, eli vaikkapa 60 astetta ennen yläkuolokohtaa (jokaiselle sylinterille vaaditaan siis oma liipaisu)
Niin miten eikös sillon pitäs olla 6 tappia vai miksi puolet vähemmän?

Ja jos 3-tappia nyt riittää niin ensimmäinen tulee ilmeisesti juurikin 60astetta ennen yläkuolokohtaa ja tuleeko loput 2 tasapuolisesti että kaikkien kolmen välillä on samanverran asteita vai?

Ja entä sitten kun mulla on käytössä tuo legendaarinen honeywellin 1gtdc0blaablaa mikä olikaan niin sehän on maadoittava ja olen tehnyt kytkennän niin että kun hall-anturin sisääntulo megassa maadoitetaan niin mega saa tietoa, niinkun voisi olettaakkin. Olen kuitenkin jolutunut pistää megatunen spark asetuksista invertedin päälle jotta ulostulo on päällä vain kun sisääntulo maadoitetaan, muuten se olisi päällä sillonkun sisääntuloa ei maadoiteta/mitään ei ole kytketty sisääntuloon. Niin vaikuttaako tämä sitten tuohon tappien sijaintiin tarkemmin, lähinnä kun noissa monihampaisissa pyörissä puhutaan että triggaa nousevalla tai laskevalla reunalla niin miten tommosissa pulttien tapauksessa? Niin triggaako tuo heti kun havaitsee pultin reunan vai millon?
KariM
Megailija
Posts: 532
Joined: Sat Feb 26, 2005 10:01

Post by KariM »

Supa^ wrote: Niin miten eikös sillon pitäs olla 6 tappia vai miksi puolet vähemmän?
Nelitahtisessa kutoskoneessa tapahtuu yhden kierroksen aikana vain kolme sytytystä :)
Ja jos 3-tappia nyt riittää niin ensimmäinen tulee ilmeisesti juurikin 60astetta ennen yläkuolokohtaa ja tuleeko loput 2 tasapuolisesti että kaikkien kolmen välillä on samanverran asteita vai?
Esim. noin, eli kolme tappia symmetrisesti. Trigger-return -käynnistys ei tuolla onnistu, jos sellaisen haluat, niin voit asettaa tapit esim. 5°EYKK. Tällöin käynnistyksessä kipinä tulee tarkalleen 5°EYKK, eikä maksimiennakolle ole rajaa. Minimiennakko sensijaan on tuo 5°. Tämä on ns. next-cylinder -moodi.
Ja entä sitten kun mulla on käytössä tuo legendaarinen honeywellin 1gtdc0blaablaa mikä olikaan niin sehän on maadoittava ja olen tehnyt kytkennän niin että kun hall-anturin sisääntulo megassa maadoitetaan niin mega saa tietoa, niinkun voisi olettaakkin. Olen kuitenkin jolutunut pistää megatunen spark asetuksista invertedin päälle jotta ulostulo on päällä vain kun sisääntulo maadoitetaan
Sisääntulon polariteetti (signaali alhaalla/ylhäällä tapin kohdalla) ja output inverted ovat kaksi eri asiaa, niitä ei saa sotkea toisiinsa.

Output inverted valitaan sen mukaan tuleeko sytkämodulista kipinä silloin kun signaali maadottaa (invert no) vai silloin kun signaali irtoaa maasta (invert yes).

Sisääntulon polariteetin voit valita schematic1 ja 2 valinnoilla. Kapeiden tappien kanssa tuossa oikeastaan toimii kumpi vaan, koska tappi menee niin nopeasti anturin ohi että sekä nouseva että laskeva reuna ovat käyttökelpoisia. Muutaman asteen ero trigger angleen tuosta tulee. Teoriassa anturi on nopeampi maadottamaan kuin nousemaan ylösvedon kautta maasta pois, jolloin näistä kannattaisi valita sellainen jossa trigataan maadottavasta signaalista = schematic2.
Supa^
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 108
Joined: Wed Jan 04, 2006 15:54
Location: Vihti, 8.1 -> ViestiR Riihimäki...

Post by Supa^ »

Jaajaajaajaa, en taas ajatellut että monta sytytystä sitä tarvitaan :D

Noh mitäs tuo trigger returni käytännössä hyödyttää, lähteekö helpommin käyntiin vai mitä? Että kumpaa tässä kannattais käyttää, time basedia vai trigger returnia? Joo no oon tehnyt schematic2:sen mukaan ton kytkennän. Ja käytössä tuo boschin 0 227 100 111 niin osaisitko KariM sanoa kumminpäin tämä sytkämoduuli toimii? inverted vai ei? :oops:

Kiitos vastauksista tähänasti, avartanut asioita paljon!

EDIT: Ja niin missä asennossa se jakajan pyörijän kärki pitää olla 1. sylinterin kohdalla? Joku 10astetta EYKK vai enemmän?
risu
Himopostaaja
Posts: 580
Joined: Wed Sep 28, 2005 12:28
Location: Vantaa

Post by risu »

Sori en aiemmin huomannu ollenkaan että aiot vielä jakajan kanssa käyttää. Eli ei toi wheel decoder-moodi suoraan toimikkaan sulla, ellet heitä sitä jakajaa mäkeen sieltä ja hanki sytkän ohjaamiseen hukkakipinäboksia tohon.

Tosin voit käyttää MsnS-moodissa (normaali jakajamoodi) ja triggeröidä hihnapyörältä. Tapeilla sulla ei oo muuta vaihtoehtoa ku käyttää Time based -asetuksia, koska MsnS-moodissa trigger return toimii siten, että kun sytkäsignaali nouse (tai laskee, miten nyt ootkaan kytkeny) niin alkaa laskemaan ennakkoa, tää on se trigger angle mitä megatune kysyy.. ja sitten kun signaali laskee takas, tulee aina trigger return (eli hetki jolloin ainoastaan startatessa annetaan suoraan kipinää).

Tapeilla tota nousevaa ja laskevaa ei voi tehdä koska signaali nousee ja laskee hetkessä ja signaali on pulssimainen. Oikeastaan ainoat "helpot" tavat toteuttaa trigger return tossa jakajan kanssa ois a) tunkea se hall-anturi sinne jakajaan b) teettää hihnapyörään pultattava rilla jossa on pitkät hampaat, ts hampaat jotka alkaa esim 60 astetta ennen pytyn YKK:ta ja päättyy 5 astetta ennen YKK:ta.

Trigger return siis antaa startatessa ilman mitään laskemisia suoraan kipinää, muulloin sitä ei käytetä.

Käytännössä hyöty on, että kun startatessa kone voi pyöriä epätasaisesti (tyhjä akku, kylmä ilma), niin kipinän laskeminen ei aina onnistu hyvin ja sytkän ajotus voi heittelehtiä merkittävästi ennen ku kone käynnistyy.

Mutta mikset käytä sitä lukittua jakajaa vain suoraan tohon?

edit-> vähän ajatuskatkoja korjailtu
Tiara Kit Car - MsnS-E
Supa^
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 108
Joined: Wed Jan 04, 2006 15:54
Location: Vihti, 8.1 -> ViestiR Riihimäki...

Post by Supa^ »

Mjaa, taas menee kovin hankalaks, no ei se mitään :D

No mulla on jo hall-anturi hankittuna et toisaalta tekis mieli sitä käyttää. Ja sanovat että kampiaikaselin päästä saisi tarkemmin tuon signaalin kuin jakajalta? Eli vaihtoehdot on siis 1. käyttää 3tappia ja time based -asetusta jakajalla 2. käyttää jakajaa ja bemarin alkuperäistä moduulia signaalinmuuttamiseen 3. hommata/teettä joku moni hampainen pyörä/rilla tohon värinävaimentimen kylkeen 4. Hommata hukkakipinäboksi ja käyttää mitä, 3tappia? Mitä eroa muuten on hukkakipinällä ja suorasytkällä vai onko sama asia, lähinnä noi käsitykset on vähän hakusessa. Ja jos budjetti antaisi myöten niin toki käyttäisin jotain tommosta suorajuttua että saisi jakajan pois.

Eikö se kuitenkin olis helpoin laittaa tohon esim. se 36-1 pyörä ja käyttää jakajaa sekä trigger returnia. Myöhemmin voi sitten samaa pyörää käyttäen laittaa sen suorasytkän tai mikä onkaan? Olisko muita ideoita?

Vähän epäselvä tää sytkäjuttu vieläkin eri mahdollisuuksista ja niiden hyödyistä/haitoista :?
risu
Himopostaaja
Posts: 580
Joined: Wed Sep 28, 2005 12:28
Location: Vantaa

Post by risu »

Supa^ wrote:Eikö se kuitenkin olis helpoin laittaa tohon esim. se 36-1 pyörä ja käyttää jakajaa sekä trigger returnia. Myöhemmin voi sitten samaa pyörää käyttäen laittaa sen suorasytkän tai mikä onkaan? Olisko muita ideoita?
Ongelma täs on se, että jos extrakoodia käytetään jakajamoodissa (MsnS) niin trigger return on aina eri suuntaan menevä impulssi kuin se impulssi jonka pohjalta lasketaan sytkäennakot koneen käydessä. Sen takia jakajamoodissa ei voi käyttää tollasella monihampaisella pyörällä (koska jakajamoodissa koodi antaa aina jokaista hammasta/hahloa kohden yhden kipinän, tätä ei voi muokata), ne vaihtoehdot jos haluaa hihnapyörältä jakajamoodissa käyttää on tasan

1) kolme tappia kampiakseliin ja time based
2) kolme 50-60 astetta leveetä hammasta joita luetaan Hall-anturilla. Tällöin toimii Time based sekä trigger return.

Tollasella kolmihampaisella pyörällä taas sä et tee paljoakaan siinä vaiheessa jos haluat päästä jakajasta kokonaan eroon..

Suorasytkä termiä käytetään yleensä kun kipinää annetaan suoraan tulpille ilman jakajaa, ton piikkiin taitaa sit mennä niin hukkakipinä kuin COP ja CNP (näissä joka tulpalle oma puola, hukkakipunassa yks puola ajaa kahta tulppaa kerrallaan).

Toimii ne bemarit tehtaalta käsin ihan riittävällä tarkkuudella noista jakajistakin? luulis että enemmän heittoa ajotuksiin voi tulla jos ite alkaa jotain viritelmiä tekemään :) Mulla on itellä tällä hetkellä käytössä just samainen VR-jakaja.
Tiara Kit Car - MsnS-E
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

mun omas 6 pyttyises on nokka-akselin päässä sellainen anturi, joka käyttää 2 nd trigger toimintoa.

eli siinä levyssä joka pyörii nokka-akselin päässä on kahdella eri kehällä reikiä, sisemmällä kehällä 2 reikää (180 asteen välein) ja ulommalla kehällä 6 reikää (60 asteen välein) kuva selventämään mitä tarkoitan :wink: mun systeemis on optiset anturit noiden reikien kulkua lukemas, mutta hall-antureillakin tuollainen pitäis olla toteutettavissa :roll:

tuolla toimii time based asetuksen kanssa tosi hyvin, yleensä kone ehtii pyörähtää vajaan kierroksen startilla (saab 99 startti, joka saa 24 volttia, että jaksaa tuota 3 litraista kutosta pyöräytellä :P) , kun on jo käynnissä (hieman sai kyllä hakea asetuksia kohdalleen, mutta nyt siis hörähtää käytännössä heti käyntiin) että ei mulla ainakaan mitään hinkua olis siihen trigger return systeemiin :roll:

ja käytössä on siis hukkakipinä systeemi.
risu
Himopostaaja
Posts: 580
Joined: Wed Sep 28, 2005 12:28
Location: Vantaa

Post by risu »

Sori, unoha noiden mun edellisien vastausten wheel decoder-höpinät ettei toimis sulla. Kattelin tossa just extran dokumentointia ja siellä sanotaan että wheel decoder toimii jakajankin kanssa yhellä puolalla. Miksköhän en muistanut tota hommaa, eli siis kun asetetaan vain yksi sytkäulostulo (LED17) niin extramega syöttää kaikki triggerit siihen. Tota toteutusta ei vain suoraan ole kerrottu itse tekstissä, siitä tää sekaannus. Näkyy ainoastaan viimesessä esimerkissä tuolla nettisivulla. Eli 36-1 hammaspyörä pitäs toimia ihan hyvin.
Tiara Kit Car - MsnS-E
Supa^
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 108
Joined: Wed Jan 04, 2006 15:54
Location: Vihti, 8.1 -> ViestiR Riihimäki...

Post by Supa^ »

OK, no mulla on sytkän ulostulona Fidle, onnistuuko toi 36-1 hammaspyörän tai vastaavan käyttö senkautta tässä tapauksessa? Jos satun bongaamaan tommosen kiekon niin vois ajatella mutta kuten Höylä sanoi niin varmaankin ihan toimiva se time based kanssa. Eli yhteenvetona vois todeta että mulla olis seuraavat vaihtoehdot jos haluisin käyttää hallia ja jakajaa, korjatkaa vielä jos olen väärässä:

1. 3 tappia ja time basedia
2. 3 leveetä hammasta trigger returni tai time based
3. 36-1 tai vastaavaa pyörää ja trigger returnia

Tuo 2. vaihtoehto voisi olla kanssa aika hyvä. Koululla on jokin leikkuri mihin syötetään cad-tiedosto ja siitä saa semmosia kappaleita ulos kun tahtoo, tarkemmin tämän tekniikasta en tiedä mutta tommonen yksinkertanen kiekko leveillä hampailla olis ainakin helpoin piirtää ite. Mutta se kysymys mikä tässä nyt vielä painaa mieltä on se jakajan pyörijän asento? Kun tässä juuri jakopäänhihnaa vaihdan niin yksi pyörä pyörittää jakajaa ja se olis helppo siitä säätää ennenkuin laittaa hihnan takas.
KariM
Megailija
Posts: 532
Joined: Sat Feb 26, 2005 10:01

Post by KariM »

Tapeilla sulla ei oo muuta vaihtoehtoa ku käyttää Time based -asetuksia
On, next-cyl, jolloin käynnistys on automaattisesti trigger-return. 3 tappia riittää kuuspyttyisen jakajasytkään. Tätä ei löydy mistään asetuksista, vaan se tulee automaattisesti käyttöön kun trigger anglen asettaa alle 20°.

0 227 100 111 antaa kipinän kun megan sytkälähtö maadottaa, eli invert no on oikea valinta. Extrasoftassa pitäisi olla sisäänrakennettuna toiminto jolla puolan lataus lopetetaan jos koneen ei havaita pyörivän, mutta varmuuden vuoksi suositus on kytkeä sytkämoduuli ottamaan käyttöjännitteensä bensapumpun releeltä, jolloin moduuli varmasti sammuu viimeistään 2s koneen pysähtymisen, jälkeen vaikka virrat olisivatkin päällä.

Extran ohjeet kertoo jakajan asennosta My best bet is to get the rotor arm line up to a contact at about 25 degrees before TDC. It is not important to get exactly this angle, some 10 degrees before or after will be probably be OK, as long there is no risk for cross fire (spark on wrong cylinder).

Kuutoskoneen jakajassa sallittu alue on pienempi, riippuen vähän jakajan halkaisijasta ja pyörijän kärjen leveydestä. Tuo 25°EYKK on on hyvä lähtöarvo, ja aina parempi jos jakajassa on hieman hienosäätövaraa (eikö siinä ole?)
risu
Himopostaaja
Posts: 580
Joined: Wed Sep 28, 2005 12:28
Location: Vantaa

Post by risu »

KariM wrote:
Tapeilla sulla ei oo muuta vaihtoehtoa ku käyttää Time based -asetuksia
On, next-cyl, jolloin käynnistys on automaattisesti trigger-return. 3 tappia riittää kuuspyttyisen jakajasytkään. Tätä ei löydy mistään asetuksista, vaan se tulee automaattisesti käyttöön kun trigger anglen asettaa alle 20°.
Tuli tuo jälkeenpäin itsellekkin mieleen, mutta en viitsinyt enää korjata koska se liitty tohon MsnS-jakajamoodiin :)
Tiara Kit Car - MsnS-E
Supa^
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 108
Joined: Wed Jan 04, 2006 15:54
Location: Vihti, 8.1 -> ViestiR Riihimäki...

Post by Supa^ »

Kiitoksia paljon vastaajille, eiköhän näillä päästä liikkelle! :)
Kysyn kyllä jos tulee ongelmia ja reportoin jos saan systeemin toimimaan.
Roadrunner
Megasquirttaaja
Posts: 22
Joined: Thu Oct 20, 2005 17:12
Location: Rauma
Contact:

Post by Roadrunner »

Lainataas vähän topikkia, mutta itse koitan värkätä m30b34 konetta ja tollasta triggerii meinaan http://www.roadrunner.1g.fi/kuvat/bmw/m ... i.JPG/full onkos tossa asteen jne oikein??
Supa^
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 108
Joined: Wed Jan 04, 2006 15:54
Location: Vihti, 8.1 -> ViestiR Riihimäki...

Post by Supa^ »

Missä sulla on YKK tuossa? Pitäs varmaan olla eka hammas tyyliin 60astetta EYKK ja seuraava 120asteen päähän niinku oot tehnykkin. Eli kyllä tuo muuten on oikeen kun kattoo vaan hampaiden oikean asennon YKK suhteen.
Roadrunner
Megasquirttaaja
Posts: 22
Joined: Thu Oct 20, 2005 17:12
Location: Rauma
Contact:

Post by Roadrunner »

Niin siis ykk on suoraan ylhäällä.

(pitääki vie muokata kuvaa..)
Post Reply