VESIRUISKU !

Keskustelu muista moottorinohjausjärjestelmistä ja viritysprojekteista. Kaikki muut aiheet tullaan poistamaan.

Moderator: Masi_K

timppav6
Megasquirttaaja
Posts: 47
Joined: Sat Mar 05, 2005 20:39
Location: vantaa

VESIRUISKU !

Post by timppav6 »

hyviä vesiruisku ideoita/kokemuksia vois tähän kertoa,aquamist vai mikä se olikaan,ois varmaan jees,mutta ku,mutta ku,eiköhän se oo hestec ym porukan juttu,MS porukka varmaan tekee sen ITE
olski
Megasquirttaaja
Posts: 61
Joined: Sat Feb 26, 2005 2:02
Location: Vammala

Post by olski »

Tuunus 20m 2.9 msnedis
Smokie
Megasquirttaaja
Posts: 70
Joined: Sun May 29, 2005 18:08
Location: SJK

Post by Smokie »

Testailin joskus mp-projektin parissa öljypolttimen suuttimia. 2 barin pissapojan pumpulla tuli vallan hienon näköistä sumua. Jokaiselta luulis löytyvän tuttavapiiristä joku joka asuu öljylämmitystalossa, noita suuttimia tapaa kertyä pannuhuoneen nurkkiin ja tuskinpa uudetkaan hirveitä maksaa.
JesseT
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 308
Joined: Fri Feb 25, 2005 20:23
Location: Kirkkonummi

Post by JesseT »

Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

nyt on tullut sitten se aika, että vois tarkemmin aloitella suunnittelemaan tuota vesiruiskua... ensin hieman kyselyä :)

toimiiko nuo bosch:n polttoainepumput vesi/vesimetanoli pumppuina vai meneekö oikoseen :roll:

k-jetin kylmäkäynnistys suuttimia olen suunnitellut suuttimiksi (audin suuttimis tuotto olis 113 cc/min, niitä sitten tarpeen mukaan riittävä määrä) etuna olis helppo kiinnitettävyys, banjolla liemi sisään ja 2 ruuvilla kiinni toisesta päästä... jäis turha näprääminen pois.

Image kuva vielä suuttimesta, jos on outo kapistus nuoremmille tuo k-jetin kylmäkäynnistys suutin :roll:

ja 15% vesiruiskutus määrälläkö vesiruiskun suuttimien koko olis se 15% polttoaine suuttimien koosta :roll: eli mulle tulee 6 kpl 750 cc/min polttoaine suuttimet (tuotto yhteensä 4500 cc/min *15%=675 cc/min), niin silloin tarvitsisin 6 kpl noita audin kylmäkäynnistys suuttimia, eli 113*6=678 cc/min, hieman kyllä alkoi epäilyttämään, että onko tuo tuotto ilmoitettu sille 5 bar paineelle :roll: jos on, niin silloin menee suunnitelmat uusiksi tai lisää suuttimia :twisted: ...

edit: jos tuo 113 cc/min on 5 bar paineella, niin eikös tuotto 3 bar paineella ole silloin 87.5 cc/min :roll: eli 8 kpl audin suuttimia tuottais silloin 3 bar paineella 700 cc/min.

edit2: saabin suuttimilla sais sitten kikkailtua tuon tuoton jo aika hyvin kohdalleen, kun saabin kylmäkäynnistys suuttimen tuotoksi ilmoitetaan 89 cc/min (tod.näk. sillä 5 bar. paineella) jolloin tuotoksi jää 3 bar paineella n.69 cc/min. eli 7*87.5 cc/min = 612.5 + 69 cc/min = 681.5 cc/min (ja tietysti säädettävällä paineensäätimellä onnistuu myös tuo hienosäätö)
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

vaikuttaa hieman hankalalta saada kasaan 8 kpl noita k-jetin "ryyppysuuttimia" (ainakaan järkevällä hintaa...), joten kai se sitten L-jetin suuttimiin kallistuu (eikös niis oo se letkuliitäntä, eikä kisko systeemi polttoaineelle :roll: )
JaniM
Megajumala
Posts: 1390
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
Contact:

Post by JaniM »

Kumpaakin löytyy L-jeteistä. Mut ainakin Opeleissa ja Volkkareissa on noita letkulähdöllisiä.
Wesq
Megasquirttaaja
Posts: 60
Joined: Fri Jul 29, 2005 13:20
Location: turku

Post by Wesq »

Jep!
Mutta muista rasvata pumppu ja suuttimet hyvin käytön jälkeen, ruastuu muuten jumiin.
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

Wesq wrote:Jep!
Mutta muista rasvata pumppu ja suuttimet hyvin käytön jälkeen, ruastuu muuten jumiin.
voishan sitä koittaa ajaa jotain 2-t öljyllä piristettyä bensaa järjestelmän läpi läpi, kun jättää auton huilaamaan :roll: se nyt on tietysti selvä, että jos sinne tuon vesi/metanoli seoksen jättää, saa uusia komponentit joka kerta :D
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

rupesin sitten kehittelemään lisää tätä omaa vesiruisku asiaa...

jos laittais toisen megasquirtin ohjaamaan pelkästään vesiruiskua, silloin sais ainakin helpommin ja tarkemmin säädettyä tuota vesiruiskutusta, sehän toimii normaalisti lineaarisesti ruiskutetun polttoaineen määrän mukaan :roll:

mutta sitten heräs parikin eri kysymystä... saako siltä megalta joka ohjaa ruiskutusta ja sytytystä otettua kierroluku signaalin tälle "vesiruisku megalle", ettei se ensimmäinen sekoa?

imuilman lämpötila tieto ei luulis olevan kauhean tärkeä tälle vesiruisku boksille, eli ilman sitä ainakin tulis toimeen VE kartan mukanaan tuoma säätömahdollisuus luulis jo riittävän :roll:

vesiruiskutus olis vissiin pois päältä, niin kauan, kun VE taulukossa olis arvona 0, siitä vois sitten lähteä paineiden ja kierrosten mukaan lisäämään vettä tai vesi/alkoholi seosta...ja vaikka moottorijarrutuksen ajaksi ym. niin ja sais otettua samanaikaiset tai vahtelevat ruiskutukset käyttöön ja montako ruiskutusta/työtahti, eli ihan samat, kuin normaali polttoaineen syötössä...

menishän tuo ehkä tarpeettomaksi hienosteluksi, mutta olis ainakin erikoinen :wink:

oma kotelo on jo niin täynnä tavaraa, ettei sinne saa enää vaihdettua MS2 prossua, poistamatta vesiruiskun lisälevyä... (jos joskus kokeilis vaikka MS2 hienouksia :D ) samalla vois uhrata yhden 200 € lisää tähän projektiin (vesiruiskua ohjaava mega ei käsittääkseni tarvitse mitään lisälähtöjen rakentelua, vaan menis ihan vakio kokoonpanolla :roll: )

ja kuinka monella tuo megan oma vesiruisku on yleensä käytössä/onko kokemuksia sen toimivuudesta? se tuntuis omas projektis olevan aika tärkeä ominaisuus, että sais tehot mitä haetaan ja koneen kestämään ne...
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Post by ArttuH »

Toimisihan se noinkin. Vesiruiskua ohjaavalle Megalle ei varmaan tarvittaisi juuri muita tietoja kuin MAP ja kierrosluku. Paitsi jos sitten haluaa alkaa hienostelemaan ja säätämään veden määrää imuilman, EGT:n tai jonkun vastaavan perusteella. Kierrosluvun nyt saat vaikka mistä, jos ei muualta niin vaikka varsinaisten suuttimien ohjaukselta. Muita vaihtoehtoja olisi 1. Megan tacho out, sytkäpuola, 1. Megan kampuran anturin signaali jne. Riippuu kokoonpanosta mikä on tarkoituksenmukaisin.

Megan vesiruiskua ei ole vielä tullut testattua, mutta periaatteessa sillä pitäisi saada aika hyvä säätö. Siis mikäli käyttää jotain pulssiohjattavaa venttiiliä, esim sopivaa bensasuutinta. Megan vesiruiskulähtö seuraa 2. suutinpankin pulssinleveyksiä, eli normaalilla suutinjärjestelyllä vesimäärä muuttuu lineaarisesti bensan määrän mukaan, kuten periaatteessa pitääkin. Sitten kun tekee vesijärjestelmään säädettävän paineen tai muuten säädettävän suuttimen tuoton, niin pääsee säätämään bensan ja veden suhteen haluamakseen. Tämän pitäisi riittää melko pitkälle, tietysti äärimmilleen viedyissä virityksissä saattaa tulla tarvetta vieläkin hienostuneemmalle säädölle.
Arttu
GSX1100 -85
aino
Megasquirt aloittelija
Posts: 4
Joined: Sat Dec 01, 2007 14:38

Post by aino »

Tervehdys :D

Kiinnostava aihe... :|

Ohjaus nyt on aivan helppoa jos käytät sähköllä aukeavia suuttimia.
Sitten se iso mutta.
Ne polttoaine suuttimet ei hajoita sitä pelkkää vesisumua tarpeeksi hienoksi edes 6bar. paineella.
Jos käyttää pelkkiä öljypolttimen suuttimia homma ei toimi koska vesimäärät on mitä sattuu ja sehän on homman osittainen juju että annostelu on oikea.

Miten on saako jostain noiden aquamist ym. vesiruutta laitteiden solenoidi venttiilejä erikseen ja edullisesti vielä :D .
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

aino wrote: Ne polttoaine suuttimet ei hajoita sitä pelkkää vesisumua tarpeeksi hienoksi edes 6bar. paineella.
eiköhän se sumuunnu sitten ihan riittävän hyvin, kun lorauttaa sinolia puolet sekaan...
aino
Megasquirt aloittelija
Posts: 4
Joined: Sat Dec 01, 2007 14:38

Post by aino »

Heikkoa tahtoo olla jos käytät noita vanhan mallisia bossin suuttimia,
(saabin keltainen n. 195cc.)
Kylmäkäynnistys suutinta en ole testannut, voisi olla parempi.

Muutaman valmistajan suuttimilla homma on ihan ok. koska suutin on rakenteeltaan veden sumuttamiselle sopivampi.

Millaiseen laitteeseen Höylä suunnitellut asentaa vesi ruikkaa :?:


Yrittänyt itse löytää tuollaiseen tarkoitettuja suuttimia/solenoideja ettei tarvitse huolestua korroosiosta.
Ei löydy irto osille halukkaita myyjiä, ( :idea: mistäs aquamistiin saa sitten varaosia jos hajoaa :?: )
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

aino wrote:Heikkoa tahtoo olla jos käytät noita vanhan mallisia bossin suuttimia,
(saabin keltainen n. 195cc.)
Kylmäkäynnistys suutinta en ole testannut, voisi olla parempi.

Muutaman valmistajan suuttimilla homma on ihan ok. koska suutin on rakenteeltaan veden sumuttamiselle sopivampi.

Millaiseen laitteeseen Höylä suunnitellut asentaa vesi ruikkaa :?:

mitsun 3 litraiseen 24 venttiilisen V6 koneeseen (tyyppi 6g72) olis tarkoitus kokeilla... tulee siihen kyllä iso coolerikin vielä, ettei se ihan vesiruiskun varassa ole...

kone on vaparin 10:1 puristeisilla männillä ja tarkoitus olis 1 bar ahtoja sinne puskea :roll: ajattelin, että vesiruisku tois hieman lisävarmuutta...

eikä tule kadulle...
_P_
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 291
Joined: Sat Feb 26, 2005 19:55

Post by _P_ »

aino wrote: Ei löydy irto osille halukkaita myyjiä, ( :idea: mistäs aquamistiin saa sitten varaosia jos hajoaa :?: )
Sporttiauto myy aquamistin komponentteja. HSV suurnopeusventtiili oli vähän liian hintava mulle.
Pumppuja kannattanee ehkä katsoa shurflown valikoimasta, löytyy tuohon käyttöön sopivia ja tekevät mm. coolingmistin ja snow performancen käyttämät pumput. Ellei sitten halua patentoida ja koettaa jotain pissapojan tai muun pumppua.

Jenkeistä noita voisi saada edullisemminkin. Coolingmistin solenoidi olisi 170 taalan luokkaa esim täällä ja pumppu satasen. Samaa pumppua tai vastaavaa saa varmaan suomestakin mutta hintaa taitaa tulla enemmän?

Ohjauksessa voisi tietty koettaa säästää ja olla ostamatta tuota venttiiliä ja säädellä pumpun pyörimisnopeutta PWM:llä mutta onhan se nyt selvästi hitaampi ja epätarkempi tapa vrt. tuollaiseen venttiiliin, mutta kuinka paljon sillä on käytännössä merkitystä?
aino
Megasquirt aloittelija
Posts: 4
Joined: Sat Dec 01, 2007 14:38

Post by aino »

Höylä wrote:kone on vaparin 10:1 puristeisilla männillä ja tarkoitus olis 1 bar ahtoja sinne puskea :roll: ajattelin, että vesiruisku tois hieman lisävarmuutta...
Nyt ymmärtää miksi laitat vesitruutta systeemiä. :D .
Tuohon mitsun moottoriin en ole perehtynyt.
Mutta yleisesti ottaen pentroofpalotila kestää korkeillakin puristuksilla ahtoja hyvin...
10:1 ja 1bar. tosin kuulostaa hurjalta mutta sitäkin sitten mielenkiintoisemmalta :D
Taas sanon mutta :oops: , isolle välijäähylle.
Yleinen uskomus on että vettä ei saisi suihkuttaa alle +42asteiseen ilmaan.
Varma en ole nyt tuosta lämpötilasta :roll:
Eli jos kone nakuttaa ja ahtoilma on jo tuon +42 alle...no kokeilemalla tuo selviää.

Myös parempia "lisäaineita" toki löytyy kuin sinol...
Ellei sitten halua patentoida ja koettaa jotain pissapojan tai muun pumppua.

Sporttiauto myy aquamistin komponentteja. HSV suurnopeusventtiili oli vähän liian hintava mulle.
Pumppuja kannattanee ehkä katsoa shurflown valikoimasta, löytyy tuohon käyttöön sopivia ja tekevät mm. coolingmistin ja snow performancen käyttämät pumput
Kiitos tiedosta, pitää katsoa kestääkö takapuolen farkkukangas. :D
Pissapojan ym. vastaavat pumput jos ottavat ja hajoavat sopivassa paikassa säästöä ei sitten syntynytkään :lol:
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

aino wrote:
Nyt ymmärtää miksi laitat vesitruutta systeemiä. :D .
Tuohon mitsun moottoriin en ole perehtynyt.
Mutta yleisesti ottaen pentroofpalotila kestää korkeillakin puristuksilla ahtoja hyvin...
10:1 ja 1bar. tosin kuulostaa hurjalta mutta sitäkin sitten mielenkiintoisemmalta :D


jenkit käyttää ihan "yleisesti" noissa koneissa 1 bar (15 psi) ahtoja, jotku on kokeillut jopa 19 psi ja ylikin, mutta sitten alkaa männät antamaan periksi renkaiden välistä...

joskus sitten myöhemmin on kyllä tarkoitus vaihtaa 8,3:1 takomännät koneeseen ja sitten ahtoja +2 bar, jos on tarvetta...
aino wrote:
Taas sanon mutta :oops: , isolle välijäähylle.
Yleinen uskomus on että vettä ei saisi suihkuttaa alle +42asteiseen ilmaan.
Varma en ole nyt tuosta lämpötilasta :roll:
Eli jos kone nakuttaa ja ahtoilma on jo tuon +42 alle...no kokeilemalla tuo selviää.

Myös parempia "lisäaineita" toki löytyy kuin sinol...
no, kokeilu asteella tuossa koneessa on paljon muutakin :D

sinoli olis kuitenkin helposti ja halvalla saatavissa, eikä olis niin myrkyllistä, kuin metanoli itselle...

eikä se vesiruisku pelkästään sen nakutuksen takia ole, se on liian riskialtis tapa hoitaa sitä oiretta mun mielestä :roll:
aino
Megasquirt aloittelija
Posts: 4
Joined: Sat Dec 01, 2007 14:38

Post by aino »

Höylä wrote: jenkit käyttää ihan "yleisesti" noissa koneissa 1 bar (15 psi) ahtoja,
joskus sitten myöhemmin on kyllä tarkoitus vaihtaa 8,3:1 takomännät koneeseen ja sitten ahtoja +2 bar, jos on tarvetta...
Mitsussahan taitaakin olla huonosti virtaava kansi :wink: tai sitten pakopuoli ahistaa ahtimesta (sano nyt sitten että eatonilla puristat ilmat) :lol:
Höylä wrote:
no, kokeilu asteella tuossa koneessa on paljon muutakin :D

sinoli olis kuitenkin helposti ja halvalla saatavissa, eikä olis niin myrkyllistä, kuin metanoli itselle...
Vai että muutakin jekkua mielessä :D .
Metanoli vaikuttaa melkein samoin kuin etanoli sumuuntumiseen, puristuskestävyys on sitten parempi. mahtaisko tuossa olla syy miksi jenkkilässä ahdetaan abaut kilolla.
Höylä wrote:
eikä se vesiruisku pelkästään sen nakutuksen takia ole, se on liian riskialtis tapa hoitaa sitä oiretta mun mielestä :roll:
Miten vesi muuten mielestäsi vaikuttaisi palotapahtuman kulkuun kuin alentamalla poltettavan seoksen alkulämpötilaa ja sitäkautta alentamalla palolämpötilaa :?: (Ahtoilma 20K viileämpää palotapahtuma 20K alhaisempi.)

-"Tasaamalla" jotenkin palotapahtumaa.
-Tai edellä esitetty oktaanin kohotus.
-
-
Nakutus on kuitenkin se mikä oikeasti hajoittaa ne männänrengas välit, saa männät sulamaan jne. herkkua.
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

kyllä tuo kansi pitäis olla ihan hyvin virtaava :roll:

holset hx 40 super on turbona...16 cm2 pakopesällä.

jenkit ei käytä kaikissa koneissa vesiruiskua, luottavat pelkästään cooleriin...

ja vesiruiskua ajattelin ihan mielenkiinnosta kokeilla, kun sellaista ei ole ikinä ollut mulla käytössä missään koneessa :roll:
Jani Mukkala
Megasquirt aloittelija
Posts: 16
Joined: Sat May 27, 2006 1:35
Location: K:pää

Post by Jani Mukkala »

Onkos kenelläkään suosituksia pumpuksi mikä kestäisi myös metanolia(vesi/metanoliruisku)?
Opel power!
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Post by ArttuH »

Tuossa olisi vähän aiemmin käytyä keskustelua pumpuista: viewtopic.php?t=2984

Luotettavia vaihtoehtoja olisisvat Aquamist ja Shurflo. Aquamistin huonoin puoli on hinta, tuottokin saattaa olla vähän niukka tehokkaimmille koneille (+500hv). Shurflon pumput on vähän järjellisemmän hintaisia ja valikoimaa riittää erilaisille tuotoille ja paineille. Harjoitustehtäväksi jätetään sopivan mallin etsiminen valikoimasta ;) Shurflon pumppujen saatavuus voi myös olla vähän satunnaista täällä päin, mutta ainahan voi tilata ulkomailtakin. Vuosi sitten noita kastellessa jotain sopivia malleja löytyi jostain karavaanarikaupasta, noita kun käytetään juomaveden pumppaukseen asuntovaunuissa ja veneissä. Löysin myös merkin enemmän tai vähemmän virallisen edustajan, mutta heidän kauttaan ei tuntunut olevan kovin helppoa eikä halpaa saada yhtä kappaletta haluttua mallia.
Arttu
GSX1100 -85
risu
Himopostaaja
Posts: 580
Joined: Wed Sep 28, 2005 12:28
Location: Vantaa

Post by risu »

Karavaanarit ei vuosi takaperin ainakaan tienneet lainkaan saavatko enää tähän tarvittavaa isompituottosta pumppua varastooon vaikka ko kapistus nettikuvastossa komeilikin.
Tiara Kit Car - MsnS-E
janiK
Megasquirt aloittelija
Posts: 4
Joined: Tue Feb 05, 2008 13:58

Post by janiK »

Caravaanareilla näyttää olevan kyllä sopivia pumppuja tarkoitukseen esim. täällä:
http://www.caravanpalvelu.com/1st/html/ ... owmain&s=1

Tässä itse tilaamastani vaihtoehdosta 8000 543 238 tietoa:
http://www.salvarani.com/img_db/schedet ... 43-238.pdf

Luulisi tuon ~3,5l/min tuotto 7bar paineella riittävän useimmille vesiruisku virityksille. Näyttäspä vielä sille, että 7bar painetta on vielä varaa nostaa ennen kuin tuotto loppuu. Tarvittaessa 8000 sarjasta löytyy kyllä tehokkaampiakin vaihtoehtoja.

Oletteko löytäneet parempia vaihtoehtoja?
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

juu, ei paha muuta kuin hinnaltaan :roll: vois jopa harkita, jos tuo bosch:n bensapumppu ei toimi...
janiK
Megasquirt aloittelija
Posts: 4
Joined: Tue Feb 05, 2008 13:58

Post by janiK »

Niin kuin aiemmin on ollut keskustelua niin bensa suutin tiedolla olisi kätevä säätää veden määrää imuilmaan.
Oisko tästä aiheesta kellään heittää hyviä rakennus ideoita?

-Jos kontrolloisi veden määrää pulssittamalla magneettiventtiiliä kuten esim. Aquamist:
Olisiko jollakulla tiedossa vaihtoehtoa Aquamistin kalliille HSV:lle (High Speed Valve)?

-Jos lähtee käyttämään bensa suuttimen PWM signaalia pumpun kierrosnopeuden säätöön:
Olisiko tarjota lisä informaatiota signaalin vahvistamisesta tai komponentti vaihtoehtoja aiheesta? (Menee nämä transistoripiirit ja niitten sivuvaikutukset aika vaikeaksi)

...muitakin ideoita kuulisin mielellään.
Liquila
Megasquirttaaja
Posts: 78
Joined: Sat Sep 01, 2007 9:20

Post by Liquila »

janiK wrote: -Jos lähtee käyttämään bensa suuttimen PWM signaalia pumpun kierrosnopeuden säätöön:
Olisiko tarjota lisä informaatiota signaalin vahvistamisesta tai komponentti vaihtoehtoja aiheesta? (Menee nämä transistoripiirit ja niitten sivuvaikutukset aika vaikeaksi)

...muitakin ideoita kuulisin mielellään.
Miten olis jos käyttäis megasquirtissa olevaa boost controllia siihen? Sillehän voisi tehdä taulukon millaisella dutyllä ohjaisi milloinkin ja silloin voisi kaiketi käyttää perus FETtiä virranohjaukseen...
Mega ohjannut sytkää ja bensaa:

Tojota Cämry -88 2.0 GLi
Peugeot 405 MI16 (Sähkövikasimulaattori)
Viat Croma 2.0 TwinCam
janiK
Megasquirt aloittelija
Posts: 4
Joined: Tue Feb 05, 2008 13:58

Post by janiK »

onko kukaan koittanu hommata jostakin suurnopeus solenoidi venttiiliä tarkoitukseen?

Löysin series 9 pulssi venttiili malliston parker hannifieldiltä joka pystyy 2ms toiminta nopeuteen. Ottakaa mukaan linkin loppuosa, muuten ei toimi:
http://flow-control.globalspec.com/Spec ... 6664c4933f}
Tosta löytyy enemmänkin optioita ja tietoa netistä, mut just nyt en löytäny parempaa linkkiä.

Eikös 2ms reaktiolla oleva venttiili olisi yhtä nopea kuin bensiini suutin?
Silloinhan se olisi just hyvä.
Onko jollakin heittää parempia vaihtoehtoja?

Haluaisin toteuttaa järjestelmän niin, että vettä ruiskutetaan aina ilmaan samassa suhteessa bensiiniin nähden eli ohjaus polttoaine suuttimien toiminta tiedolla. Veden määrän hienosäädön aion toteuttaa veden paineella ja suutinten koolla. Haluan myös käyttää tarkoitukseen hienommaksi sumuttavaa suutinta kuin bensiini suuttimet.
Pelkään, että jos käytän yhtä magneettiventtiiliä ja yhtä suutinta ohjattuna yhden bensiini suuttimen tiedolla niin vesisumua tulee sylintereille eri määrät varsinkin kun käytetään sekventaali ruiskutusta,
...niinpä olen ajatellut seuraavaa:

1.Laittaa jokaiselle imutorvelle oma suutin magneettiventtiileineen ja ohjaus suoraan ko. sylinterin bensiini suuttimen käyttösignaalista vahvistin piirillä. (kallis ratkaisu, vaatii 4kpl venttiilejä)

2. Laittaa välijäähdyttimen ja läppärungon väliin 2 suutinta ja 2 venttiiliä monimutkaisemmalla ohjauksella.
Toinen suutin sumuttaisi aina kun edes yksi bensiini suutin sumuttaa.
Toinen suutin sumuttaa ainoastaan kun kaikki bensiini suuttimet sumuttavat. (vaatii 4x nopeammat magneettiventtiilit)

Lisäksi järjestelmä on tarkoitus käynnistää vasta kun imulämpö on yli 40asteista, kierrokset yli 3000 ja ahtopaineet määrä X.
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

missä sun imuilmanlämpötila anturi on? tuota 1. vaihtoehtoa ajatellen sen kai pitäis olla vasta vesiruiskun suuttimien jälkeen :roll:

muuten varmaan ihan toimiva, mutta "hieman"kallis systeemi :D
janiK
Megasquirt aloittelija
Posts: 4
Joined: Tue Feb 05, 2008 13:58

Post by janiK »

Höylä wrote:missä sun imuilmanlämpötila anturi on? tuota 1. vaihtoehtoa ajatellen sen kai pitäis olla vasta vesiruiskun suuttimien jälkeen :roll:

muuten varmaan ihan toimiva, mutta "hieman"kallis systeemi :D
Ajattelin taas niin päin että anturin pitää olla ennen vesiruiskua.
On joo kallis, mutta teoriassa tarkempi kuin yksikään markkinoilla oleva.
Post Reply