VESIRUISKU !
Moderator: Masi_K
VESIRUISKU !
hyviä vesiruisku ideoita/kokemuksia vois tähän kertoa,aquamist vai mikä se olikaan,ois varmaan jees,mutta ku,mutta ku,eiköhän se oo hestec ym porukan juttu,MS porukka varmaan tekee sen ITE
nyt on tullut sitten se aika, että vois tarkemmin aloitella suunnittelemaan tuota vesiruiskua... ensin hieman kyselyä
toimiiko nuo bosch:n polttoainepumput vesi/vesimetanoli pumppuina vai meneekö oikoseen
k-jetin kylmäkäynnistys suuttimia olen suunnitellut suuttimiksi (audin suuttimis tuotto olis 113 cc/min, niitä sitten tarpeen mukaan riittävä määrä) etuna olis helppo kiinnitettävyys, banjolla liemi sisään ja 2 ruuvilla kiinni toisesta päästä... jäis turha näprääminen pois.
kuva vielä suuttimesta, jos on outo kapistus nuoremmille tuo k-jetin kylmäkäynnistys suutin 
ja 15% vesiruiskutus määrälläkö vesiruiskun suuttimien koko olis se 15% polttoaine suuttimien koosta
eli mulle tulee 6 kpl 750 cc/min polttoaine suuttimet (tuotto yhteensä 4500 cc/min *15%=675 cc/min), niin silloin tarvitsisin 6 kpl noita audin kylmäkäynnistys suuttimia, eli 113*6=678 cc/min, hieman kyllä alkoi epäilyttämään, että onko tuo tuotto ilmoitettu sille 5 bar paineelle
jos on, niin silloin menee suunnitelmat uusiksi tai lisää suuttimia
...
edit: jos tuo 113 cc/min on 5 bar paineella, niin eikös tuotto 3 bar paineella ole silloin 87.5 cc/min
eli 8 kpl audin suuttimia tuottais silloin 3 bar paineella 700 cc/min.
edit2: saabin suuttimilla sais sitten kikkailtua tuon tuoton jo aika hyvin kohdalleen, kun saabin kylmäkäynnistys suuttimen tuotoksi ilmoitetaan 89 cc/min (tod.näk. sillä 5 bar. paineella) jolloin tuotoksi jää 3 bar paineella n.69 cc/min. eli 7*87.5 cc/min = 612.5 + 69 cc/min = 681.5 cc/min (ja tietysti säädettävällä paineensäätimellä onnistuu myös tuo hienosäätö)

toimiiko nuo bosch:n polttoainepumput vesi/vesimetanoli pumppuina vai meneekö oikoseen

k-jetin kylmäkäynnistys suuttimia olen suunnitellut suuttimiksi (audin suuttimis tuotto olis 113 cc/min, niitä sitten tarpeen mukaan riittävä määrä) etuna olis helppo kiinnitettävyys, banjolla liemi sisään ja 2 ruuvilla kiinni toisesta päästä... jäis turha näprääminen pois.


ja 15% vesiruiskutus määrälläkö vesiruiskun suuttimien koko olis se 15% polttoaine suuttimien koosta



edit: jos tuo 113 cc/min on 5 bar paineella, niin eikös tuotto 3 bar paineella ole silloin 87.5 cc/min

edit2: saabin suuttimilla sais sitten kikkailtua tuon tuoton jo aika hyvin kohdalleen, kun saabin kylmäkäynnistys suuttimen tuotoksi ilmoitetaan 89 cc/min (tod.näk. sillä 5 bar. paineella) jolloin tuotoksi jää 3 bar paineella n.69 cc/min. eli 7*87.5 cc/min = 612.5 + 69 cc/min = 681.5 cc/min (ja tietysti säädettävällä paineensäätimellä onnistuu myös tuo hienosäätö)
-
- Megajumala
- Posts: 1390
- Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
- Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
- Contact:
voishan sitä koittaa ajaa jotain 2-t öljyllä piristettyä bensaa järjestelmän läpi läpi, kun jättää auton huilaamaanWesq wrote:Jep!
Mutta muista rasvata pumppu ja suuttimet hyvin käytön jälkeen, ruastuu muuten jumiin.


rupesin sitten kehittelemään lisää tätä omaa vesiruisku asiaa...
jos laittais toisen megasquirtin ohjaamaan pelkästään vesiruiskua, silloin sais ainakin helpommin ja tarkemmin säädettyä tuota vesiruiskutusta, sehän toimii normaalisti lineaarisesti ruiskutetun polttoaineen määrän mukaan
mutta sitten heräs parikin eri kysymystä... saako siltä megalta joka ohjaa ruiskutusta ja sytytystä otettua kierroluku signaalin tälle "vesiruisku megalle", ettei se ensimmäinen sekoa?
imuilman lämpötila tieto ei luulis olevan kauhean tärkeä tälle vesiruisku boksille, eli ilman sitä ainakin tulis toimeen VE kartan mukanaan tuoma säätömahdollisuus luulis jo riittävän
vesiruiskutus olis vissiin pois päältä, niin kauan, kun VE taulukossa olis arvona 0, siitä vois sitten lähteä paineiden ja kierrosten mukaan lisäämään vettä tai vesi/alkoholi seosta...ja vaikka moottorijarrutuksen ajaksi ym. niin ja sais otettua samanaikaiset tai vahtelevat ruiskutukset käyttöön ja montako ruiskutusta/työtahti, eli ihan samat, kuin normaali polttoaineen syötössä...
menishän tuo ehkä tarpeettomaksi hienosteluksi, mutta olis ainakin erikoinen
oma kotelo on jo niin täynnä tavaraa, ettei sinne saa enää vaihdettua MS2 prossua, poistamatta vesiruiskun lisälevyä... (jos joskus kokeilis vaikka MS2 hienouksia
) samalla vois uhrata yhden 200 € lisää tähän projektiin (vesiruiskua ohjaava mega ei käsittääkseni tarvitse mitään lisälähtöjen rakentelua, vaan menis ihan vakio kokoonpanolla
)
ja kuinka monella tuo megan oma vesiruisku on yleensä käytössä/onko kokemuksia sen toimivuudesta? se tuntuis omas projektis olevan aika tärkeä ominaisuus, että sais tehot mitä haetaan ja koneen kestämään ne...
jos laittais toisen megasquirtin ohjaamaan pelkästään vesiruiskua, silloin sais ainakin helpommin ja tarkemmin säädettyä tuota vesiruiskutusta, sehän toimii normaalisti lineaarisesti ruiskutetun polttoaineen määrän mukaan

mutta sitten heräs parikin eri kysymystä... saako siltä megalta joka ohjaa ruiskutusta ja sytytystä otettua kierroluku signaalin tälle "vesiruisku megalle", ettei se ensimmäinen sekoa?
imuilman lämpötila tieto ei luulis olevan kauhean tärkeä tälle vesiruisku boksille, eli ilman sitä ainakin tulis toimeen VE kartan mukanaan tuoma säätömahdollisuus luulis jo riittävän

vesiruiskutus olis vissiin pois päältä, niin kauan, kun VE taulukossa olis arvona 0, siitä vois sitten lähteä paineiden ja kierrosten mukaan lisäämään vettä tai vesi/alkoholi seosta...ja vaikka moottorijarrutuksen ajaksi ym. niin ja sais otettua samanaikaiset tai vahtelevat ruiskutukset käyttöön ja montako ruiskutusta/työtahti, eli ihan samat, kuin normaali polttoaineen syötössä...
menishän tuo ehkä tarpeettomaksi hienosteluksi, mutta olis ainakin erikoinen

oma kotelo on jo niin täynnä tavaraa, ettei sinne saa enää vaihdettua MS2 prossua, poistamatta vesiruiskun lisälevyä... (jos joskus kokeilis vaikka MS2 hienouksia


ja kuinka monella tuo megan oma vesiruisku on yleensä käytössä/onko kokemuksia sen toimivuudesta? se tuntuis omas projektis olevan aika tärkeä ominaisuus, että sais tehot mitä haetaan ja koneen kestämään ne...
Toimisihan se noinkin. Vesiruiskua ohjaavalle Megalle ei varmaan tarvittaisi juuri muita tietoja kuin MAP ja kierrosluku. Paitsi jos sitten haluaa alkaa hienostelemaan ja säätämään veden määrää imuilman, EGT:n tai jonkun vastaavan perusteella. Kierrosluvun nyt saat vaikka mistä, jos ei muualta niin vaikka varsinaisten suuttimien ohjaukselta. Muita vaihtoehtoja olisi 1. Megan tacho out, sytkäpuola, 1. Megan kampuran anturin signaali jne. Riippuu kokoonpanosta mikä on tarkoituksenmukaisin.
Megan vesiruiskua ei ole vielä tullut testattua, mutta periaatteessa sillä pitäisi saada aika hyvä säätö. Siis mikäli käyttää jotain pulssiohjattavaa venttiiliä, esim sopivaa bensasuutinta. Megan vesiruiskulähtö seuraa 2. suutinpankin pulssinleveyksiä, eli normaalilla suutinjärjestelyllä vesimäärä muuttuu lineaarisesti bensan määrän mukaan, kuten periaatteessa pitääkin. Sitten kun tekee vesijärjestelmään säädettävän paineen tai muuten säädettävän suuttimen tuoton, niin pääsee säätämään bensan ja veden suhteen haluamakseen. Tämän pitäisi riittää melko pitkälle, tietysti äärimmilleen viedyissä virityksissä saattaa tulla tarvetta vieläkin hienostuneemmalle säädölle.
Megan vesiruiskua ei ole vielä tullut testattua, mutta periaatteessa sillä pitäisi saada aika hyvä säätö. Siis mikäli käyttää jotain pulssiohjattavaa venttiiliä, esim sopivaa bensasuutinta. Megan vesiruiskulähtö seuraa 2. suutinpankin pulssinleveyksiä, eli normaalilla suutinjärjestelyllä vesimäärä muuttuu lineaarisesti bensan määrän mukaan, kuten periaatteessa pitääkin. Sitten kun tekee vesijärjestelmään säädettävän paineen tai muuten säädettävän suuttimen tuoton, niin pääsee säätämään bensan ja veden suhteen haluamakseen. Tämän pitäisi riittää melko pitkälle, tietysti äärimmilleen viedyissä virityksissä saattaa tulla tarvetta vieläkin hienostuneemmalle säädölle.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
Tervehdys
Kiinnostava aihe...
Ohjaus nyt on aivan helppoa jos käytät sähköllä aukeavia suuttimia.
Sitten se iso mutta.
Ne polttoaine suuttimet ei hajoita sitä pelkkää vesisumua tarpeeksi hienoksi edes 6bar. paineella.
Jos käyttää pelkkiä öljypolttimen suuttimia homma ei toimi koska vesimäärät on mitä sattuu ja sehän on homman osittainen juju että annostelu on oikea.
Miten on saako jostain noiden aquamist ym. vesiruutta laitteiden solenoidi venttiilejä erikseen ja edullisesti vielä
.

Kiinnostava aihe...

Ohjaus nyt on aivan helppoa jos käytät sähköllä aukeavia suuttimia.
Sitten se iso mutta.
Ne polttoaine suuttimet ei hajoita sitä pelkkää vesisumua tarpeeksi hienoksi edes 6bar. paineella.
Jos käyttää pelkkiä öljypolttimen suuttimia homma ei toimi koska vesimäärät on mitä sattuu ja sehän on homman osittainen juju että annostelu on oikea.
Miten on saako jostain noiden aquamist ym. vesiruutta laitteiden solenoidi venttiilejä erikseen ja edullisesti vielä

Heikkoa tahtoo olla jos käytät noita vanhan mallisia bossin suuttimia,
(saabin keltainen n. 195cc.)
Kylmäkäynnistys suutinta en ole testannut, voisi olla parempi.
Muutaman valmistajan suuttimilla homma on ihan ok. koska suutin on rakenteeltaan veden sumuttamiselle sopivampi.
Millaiseen laitteeseen Höylä suunnitellut asentaa vesi ruikkaa
Yrittänyt itse löytää tuollaiseen tarkoitettuja suuttimia/solenoideja ettei tarvitse huolestua korroosiosta.
Ei löydy irto osille halukkaita myyjiä, (
mistäs aquamistiin saa sitten varaosia jos hajoaa
)
(saabin keltainen n. 195cc.)
Kylmäkäynnistys suutinta en ole testannut, voisi olla parempi.
Muutaman valmistajan suuttimilla homma on ihan ok. koska suutin on rakenteeltaan veden sumuttamiselle sopivampi.
Millaiseen laitteeseen Höylä suunnitellut asentaa vesi ruikkaa

Yrittänyt itse löytää tuollaiseen tarkoitettuja suuttimia/solenoideja ettei tarvitse huolestua korroosiosta.
Ei löydy irto osille halukkaita myyjiä, (


mitsun 3 litraiseen 24 venttiilisen V6 koneeseen (tyyppi 6g72) olis tarkoitus kokeilla... tulee siihen kyllä iso coolerikin vielä, ettei se ihan vesiruiskun varassa ole...aino wrote:Heikkoa tahtoo olla jos käytät noita vanhan mallisia bossin suuttimia,
(saabin keltainen n. 195cc.)
Kylmäkäynnistys suutinta en ole testannut, voisi olla parempi.
Muutaman valmistajan suuttimilla homma on ihan ok. koska suutin on rakenteeltaan veden sumuttamiselle sopivampi.
Millaiseen laitteeseen Höylä suunnitellut asentaa vesi ruikkaa![]()
kone on vaparin 10:1 puristeisilla männillä ja tarkoitus olis 1 bar ahtoja sinne puskea

eikä tule kadulle...
Sporttiauto myy aquamistin komponentteja. HSV suurnopeusventtiili oli vähän liian hintava mulle.aino wrote: Ei löydy irto osille halukkaita myyjiä, (mistäs aquamistiin saa sitten varaosia jos hajoaa
)
Pumppuja kannattanee ehkä katsoa shurflown valikoimasta, löytyy tuohon käyttöön sopivia ja tekevät mm. coolingmistin ja snow performancen käyttämät pumput. Ellei sitten halua patentoida ja koettaa jotain pissapojan tai muun pumppua.
Jenkeistä noita voisi saada edullisemminkin. Coolingmistin solenoidi olisi 170 taalan luokkaa esim täällä ja pumppu satasen. Samaa pumppua tai vastaavaa saa varmaan suomestakin mutta hintaa taitaa tulla enemmän?
Ohjauksessa voisi tietty koettaa säästää ja olla ostamatta tuota venttiiliä ja säädellä pumpun pyörimisnopeutta PWM:llä mutta onhan se nyt selvästi hitaampi ja epätarkempi tapa vrt. tuollaiseen venttiiliin, mutta kuinka paljon sillä on käytännössä merkitystä?
Nyt ymmärtää miksi laitat vesitruutta systeemiä.Höylä wrote:kone on vaparin 10:1 puristeisilla männillä ja tarkoitus olis 1 bar ahtoja sinne puskeaajattelin, että vesiruisku tois hieman lisävarmuutta...

Tuohon mitsun moottoriin en ole perehtynyt.
Mutta yleisesti ottaen pentroofpalotila kestää korkeillakin puristuksilla ahtoja hyvin...
10:1 ja 1bar. tosin kuulostaa hurjalta mutta sitäkin sitten mielenkiintoisemmalta

Taas sanon mutta

Yleinen uskomus on että vettä ei saisi suihkuttaa alle +42asteiseen ilmaan.
Varma en ole nyt tuosta lämpötilasta

Eli jos kone nakuttaa ja ahtoilma on jo tuon +42 alle...no kokeilemalla tuo selviää.
Myös parempia "lisäaineita" toki löytyy kuin sinol...
Kiitos tiedosta, pitää katsoa kestääkö takapuolen farkkukangas.Ellei sitten halua patentoida ja koettaa jotain pissapojan tai muun pumppua.
Sporttiauto myy aquamistin komponentteja. HSV suurnopeusventtiili oli vähän liian hintava mulle.
Pumppuja kannattanee ehkä katsoa shurflown valikoimasta, löytyy tuohon käyttöön sopivia ja tekevät mm. coolingmistin ja snow performancen käyttämät pumput

Pissapojan ym. vastaavat pumput jos ottavat ja hajoavat sopivassa paikassa säästöä ei sitten syntynytkään

aino wrote:
Nyt ymmärtää miksi laitat vesitruutta systeemiä..
Tuohon mitsun moottoriin en ole perehtynyt.
Mutta yleisesti ottaen pentroofpalotila kestää korkeillakin puristuksilla ahtoja hyvin...
10:1 ja 1bar. tosin kuulostaa hurjalta mutta sitäkin sitten mielenkiintoisemmalta
jenkit käyttää ihan "yleisesti" noissa koneissa 1 bar (15 psi) ahtoja, jotku on kokeillut jopa 19 psi ja ylikin, mutta sitten alkaa männät antamaan periksi renkaiden välistä...
joskus sitten myöhemmin on kyllä tarkoitus vaihtaa 8,3:1 takomännät koneeseen ja sitten ahtoja +2 bar, jos on tarvetta...
no, kokeilu asteella tuossa koneessa on paljon muutakinaino wrote:
Taas sanon mutta, isolle välijäähylle.
Yleinen uskomus on että vettä ei saisi suihkuttaa alle +42asteiseen ilmaan.
Varma en ole nyt tuosta lämpötilasta![]()
Eli jos kone nakuttaa ja ahtoilma on jo tuon +42 alle...no kokeilemalla tuo selviää.
Myös parempia "lisäaineita" toki löytyy kuin sinol...

sinoli olis kuitenkin helposti ja halvalla saatavissa, eikä olis niin myrkyllistä, kuin metanoli itselle...
eikä se vesiruisku pelkästään sen nakutuksen takia ole, se on liian riskialtis tapa hoitaa sitä oiretta mun mielestä

Mitsussahan taitaakin olla huonosti virtaava kansiHöylä wrote: jenkit käyttää ihan "yleisesti" noissa koneissa 1 bar (15 psi) ahtoja,
joskus sitten myöhemmin on kyllä tarkoitus vaihtaa 8,3:1 takomännät koneeseen ja sitten ahtoja +2 bar, jos on tarvetta...


Vai että muutakin jekkua mielessäHöylä wrote:
no, kokeilu asteella tuossa koneessa on paljon muutakin![]()
sinoli olis kuitenkin helposti ja halvalla saatavissa, eikä olis niin myrkyllistä, kuin metanoli itselle...

Metanoli vaikuttaa melkein samoin kuin etanoli sumuuntumiseen, puristuskestävyys on sitten parempi. mahtaisko tuossa olla syy miksi jenkkilässä ahdetaan abaut kilolla.
Miten vesi muuten mielestäsi vaikuttaisi palotapahtuman kulkuun kuin alentamalla poltettavan seoksen alkulämpötilaa ja sitäkautta alentamalla palolämpötilaaHöylä wrote:
eikä se vesiruisku pelkästään sen nakutuksen takia ole, se on liian riskialtis tapa hoitaa sitä oiretta mun mielestä

-"Tasaamalla" jotenkin palotapahtumaa.
-Tai edellä esitetty oktaanin kohotus.
-
-
Nakutus on kuitenkin se mikä oikeasti hajoittaa ne männänrengas välit, saa männät sulamaan jne. herkkua.
kyllä tuo kansi pitäis olla ihan hyvin virtaava
holset hx 40 super on turbona...16 cm2 pakopesällä.
jenkit ei käytä kaikissa koneissa vesiruiskua, luottavat pelkästään cooleriin...
ja vesiruiskua ajattelin ihan mielenkiinnosta kokeilla, kun sellaista ei ole ikinä ollut mulla käytössä missään koneessa

holset hx 40 super on turbona...16 cm2 pakopesällä.
jenkit ei käytä kaikissa koneissa vesiruiskua, luottavat pelkästään cooleriin...
ja vesiruiskua ajattelin ihan mielenkiinnosta kokeilla, kun sellaista ei ole ikinä ollut mulla käytössä missään koneessa

-
- Megasquirt aloittelija
- Posts: 16
- Joined: Sat May 27, 2006 1:35
- Location: K:pää
Tuossa olisi vähän aiemmin käytyä keskustelua pumpuista: viewtopic.php?t=2984
Luotettavia vaihtoehtoja olisisvat Aquamist ja Shurflo. Aquamistin huonoin puoli on hinta, tuottokin saattaa olla vähän niukka tehokkaimmille koneille (+500hv). Shurflon pumput on vähän järjellisemmän hintaisia ja valikoimaa riittää erilaisille tuotoille ja paineille. Harjoitustehtäväksi jätetään sopivan mallin etsiminen valikoimasta
Shurflon pumppujen saatavuus voi myös olla vähän satunnaista täällä päin, mutta ainahan voi tilata ulkomailtakin. Vuosi sitten noita kastellessa jotain sopivia malleja löytyi jostain karavaanarikaupasta, noita kun käytetään juomaveden pumppaukseen asuntovaunuissa ja veneissä. Löysin myös merkin enemmän tai vähemmän virallisen edustajan, mutta heidän kauttaan ei tuntunut olevan kovin helppoa eikä halpaa saada yhtä kappaletta haluttua mallia.
Luotettavia vaihtoehtoja olisisvat Aquamist ja Shurflo. Aquamistin huonoin puoli on hinta, tuottokin saattaa olla vähän niukka tehokkaimmille koneille (+500hv). Shurflon pumput on vähän järjellisemmän hintaisia ja valikoimaa riittää erilaisille tuotoille ja paineille. Harjoitustehtäväksi jätetään sopivan mallin etsiminen valikoimasta

Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
Karavaanarit ei vuosi takaperin ainakaan tienneet lainkaan saavatko enää tähän tarvittavaa isompituottosta pumppua varastooon vaikka ko kapistus nettikuvastossa komeilikin.
Tiara Kit Car - MsnS-E
Caravaanareilla näyttää olevan kyllä sopivia pumppuja tarkoitukseen esim. täällä:
http://www.caravanpalvelu.com/1st/html/ ... owmain&s=1
Tässä itse tilaamastani vaihtoehdosta 8000 543 238 tietoa:
http://www.salvarani.com/img_db/schedet ... 43-238.pdf
Luulisi tuon ~3,5l/min tuotto 7bar paineella riittävän useimmille vesiruisku virityksille. Näyttäspä vielä sille, että 7bar painetta on vielä varaa nostaa ennen kuin tuotto loppuu. Tarvittaessa 8000 sarjasta löytyy kyllä tehokkaampiakin vaihtoehtoja.
Oletteko löytäneet parempia vaihtoehtoja?
http://www.caravanpalvelu.com/1st/html/ ... owmain&s=1
Tässä itse tilaamastani vaihtoehdosta 8000 543 238 tietoa:
http://www.salvarani.com/img_db/schedet ... 43-238.pdf
Luulisi tuon ~3,5l/min tuotto 7bar paineella riittävän useimmille vesiruisku virityksille. Näyttäspä vielä sille, että 7bar painetta on vielä varaa nostaa ennen kuin tuotto loppuu. Tarvittaessa 8000 sarjasta löytyy kyllä tehokkaampiakin vaihtoehtoja.
Oletteko löytäneet parempia vaihtoehtoja?
Niin kuin aiemmin on ollut keskustelua niin bensa suutin tiedolla olisi kätevä säätää veden määrää imuilmaan.
Oisko tästä aiheesta kellään heittää hyviä rakennus ideoita?
-Jos kontrolloisi veden määrää pulssittamalla magneettiventtiiliä kuten esim. Aquamist:
Olisiko jollakulla tiedossa vaihtoehtoa Aquamistin kalliille HSV:lle (High Speed Valve)?
-Jos lähtee käyttämään bensa suuttimen PWM signaalia pumpun kierrosnopeuden säätöön:
Olisiko tarjota lisä informaatiota signaalin vahvistamisesta tai komponentti vaihtoehtoja aiheesta? (Menee nämä transistoripiirit ja niitten sivuvaikutukset aika vaikeaksi)
...muitakin ideoita kuulisin mielellään.
Oisko tästä aiheesta kellään heittää hyviä rakennus ideoita?
-Jos kontrolloisi veden määrää pulssittamalla magneettiventtiiliä kuten esim. Aquamist:
Olisiko jollakulla tiedossa vaihtoehtoa Aquamistin kalliille HSV:lle (High Speed Valve)?
-Jos lähtee käyttämään bensa suuttimen PWM signaalia pumpun kierrosnopeuden säätöön:
Olisiko tarjota lisä informaatiota signaalin vahvistamisesta tai komponentti vaihtoehtoja aiheesta? (Menee nämä transistoripiirit ja niitten sivuvaikutukset aika vaikeaksi)
...muitakin ideoita kuulisin mielellään.
Miten olis jos käyttäis megasquirtissa olevaa boost controllia siihen? Sillehän voisi tehdä taulukon millaisella dutyllä ohjaisi milloinkin ja silloin voisi kaiketi käyttää perus FETtiä virranohjaukseen...janiK wrote: -Jos lähtee käyttämään bensa suuttimen PWM signaalia pumpun kierrosnopeuden säätöön:
Olisiko tarjota lisä informaatiota signaalin vahvistamisesta tai komponentti vaihtoehtoja aiheesta? (Menee nämä transistoripiirit ja niitten sivuvaikutukset aika vaikeaksi)
...muitakin ideoita kuulisin mielellään.
Mega ohjannut sytkää ja bensaa:
Tojota Cämry -88 2.0 GLi
Peugeot 405 MI16 (Sähkövikasimulaattori)
Viat Croma 2.0 TwinCam
Tojota Cämry -88 2.0 GLi
Peugeot 405 MI16 (Sähkövikasimulaattori)
Viat Croma 2.0 TwinCam
onko kukaan koittanu hommata jostakin suurnopeus solenoidi venttiiliä tarkoitukseen?
Löysin series 9 pulssi venttiili malliston parker hannifieldiltä joka pystyy 2ms toiminta nopeuteen. Ottakaa mukaan linkin loppuosa, muuten ei toimi:
http://flow-control.globalspec.com/Spec ... 6664c4933f}
Tosta löytyy enemmänkin optioita ja tietoa netistä, mut just nyt en löytäny parempaa linkkiä.
Eikös 2ms reaktiolla oleva venttiili olisi yhtä nopea kuin bensiini suutin?
Silloinhan se olisi just hyvä.
Onko jollakin heittää parempia vaihtoehtoja?
Haluaisin toteuttaa järjestelmän niin, että vettä ruiskutetaan aina ilmaan samassa suhteessa bensiiniin nähden eli ohjaus polttoaine suuttimien toiminta tiedolla. Veden määrän hienosäädön aion toteuttaa veden paineella ja suutinten koolla. Haluan myös käyttää tarkoitukseen hienommaksi sumuttavaa suutinta kuin bensiini suuttimet.
Pelkään, että jos käytän yhtä magneettiventtiiliä ja yhtä suutinta ohjattuna yhden bensiini suuttimen tiedolla niin vesisumua tulee sylintereille eri määrät varsinkin kun käytetään sekventaali ruiskutusta,
...niinpä olen ajatellut seuraavaa:
1.Laittaa jokaiselle imutorvelle oma suutin magneettiventtiileineen ja ohjaus suoraan ko. sylinterin bensiini suuttimen käyttösignaalista vahvistin piirillä. (kallis ratkaisu, vaatii 4kpl venttiilejä)
2. Laittaa välijäähdyttimen ja läppärungon väliin 2 suutinta ja 2 venttiiliä monimutkaisemmalla ohjauksella.
Toinen suutin sumuttaisi aina kun edes yksi bensiini suutin sumuttaa.
Toinen suutin sumuttaa ainoastaan kun kaikki bensiini suuttimet sumuttavat. (vaatii 4x nopeammat magneettiventtiilit)
Lisäksi järjestelmä on tarkoitus käynnistää vasta kun imulämpö on yli 40asteista, kierrokset yli 3000 ja ahtopaineet määrä X.
Löysin series 9 pulssi venttiili malliston parker hannifieldiltä joka pystyy 2ms toiminta nopeuteen. Ottakaa mukaan linkin loppuosa, muuten ei toimi:
http://flow-control.globalspec.com/Spec ... 6664c4933f}
Tosta löytyy enemmänkin optioita ja tietoa netistä, mut just nyt en löytäny parempaa linkkiä.
Eikös 2ms reaktiolla oleva venttiili olisi yhtä nopea kuin bensiini suutin?
Silloinhan se olisi just hyvä.
Onko jollakin heittää parempia vaihtoehtoja?
Haluaisin toteuttaa järjestelmän niin, että vettä ruiskutetaan aina ilmaan samassa suhteessa bensiiniin nähden eli ohjaus polttoaine suuttimien toiminta tiedolla. Veden määrän hienosäädön aion toteuttaa veden paineella ja suutinten koolla. Haluan myös käyttää tarkoitukseen hienommaksi sumuttavaa suutinta kuin bensiini suuttimet.
Pelkään, että jos käytän yhtä magneettiventtiiliä ja yhtä suutinta ohjattuna yhden bensiini suuttimen tiedolla niin vesisumua tulee sylintereille eri määrät varsinkin kun käytetään sekventaali ruiskutusta,
...niinpä olen ajatellut seuraavaa:
1.Laittaa jokaiselle imutorvelle oma suutin magneettiventtiileineen ja ohjaus suoraan ko. sylinterin bensiini suuttimen käyttösignaalista vahvistin piirillä. (kallis ratkaisu, vaatii 4kpl venttiilejä)
2. Laittaa välijäähdyttimen ja läppärungon väliin 2 suutinta ja 2 venttiiliä monimutkaisemmalla ohjauksella.
Toinen suutin sumuttaisi aina kun edes yksi bensiini suutin sumuttaa.
Toinen suutin sumuttaa ainoastaan kun kaikki bensiini suuttimet sumuttavat. (vaatii 4x nopeammat magneettiventtiilit)
Lisäksi järjestelmä on tarkoitus käynnistää vasta kun imulämpö on yli 40asteista, kierrokset yli 3000 ja ahtopaineet määrä X.
Ajattelin taas niin päin että anturin pitää olla ennen vesiruiskua.Höylä wrote:missä sun imuilmanlämpötila anturi on? tuota 1. vaihtoehtoa ajatellen sen kai pitäis olla vasta vesiruiskun suuttimien jälkeen![]()
muuten varmaan ihan toimiva, mutta "hieman"kallis systeemi
On joo kallis, mutta teoriassa tarkempi kuin yksikään markkinoilla oleva.