SECU-3 Ignition control system

Keskustelu muista moottorinohjausjärjestelmistä ja viritysprojekteista. Kaikki muut aiheet tullaan poistamaan.

Moderator: Masi_K

kamski
Megajumala
Posts: 689
Joined: Thu Feb 01, 2007 22:35
Location: Tamperee nääs Jämsä city

Post by kamski »

Joo, niin kuin saippuasarjassa kaksi viikkoa seuramatta, kärryiltä putoamatta :D

Ilmeisesti yritän liian nopeasti päästä kysymyksissä ja vastauksissa asian ytimeen.
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
Jasu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 281
Joined: Tue Sep 04, 2007 16:28
Location: Korpilahti
Contact:

Post by Jasu »

Joo, tämä on jännä miten ei suoria vastauksia saa, vaikka suoraan kysyy. Hienosti kierrellen tulee, käytännössä kysymyksiä mukaillen, ja myös muiden vastauksia...

Se on tullut huomattua että tämä(kin) palsta on hiljalleen alkanut näivettyä, kun eräs/eräät kommentoi (ähes) joka asiaan, välillä jopa täysin asiasta irrallaan olevilla kommenteilla..! Kummallisen hiljainen on tuo Vems -porukan palstakin, ja kun katsoo kuka/ketkä siellä on vastaillut lähes kaikkeen, niin ei ole vaikea vetää johtopäätöksiä...

Selkeästi täällä ei saisi olla minkäänlaisia muita mielipiteitä/kokemuksia kuin ne mitä on tuolta Riihimäen suunnalta tullut, ne ovat "ainoita, oikeita" ja niitä on syytä noudattaa... :lol:

********************************

TimoS:n ongelmaan on pitänyt tarkastella tuosta käytössä olevasta 2-pyttysestä ilmajäähypelistä, missä vaiheessa se alkaisi kipinää tarjoilla, mutta on vaan jäänyt tarkastamatta. Uskoisin kyllä ettei se ihan heti ennenkuin pari-kolme kierrosta on pyöritetty antaisi, tähän perustaisin menneen kesän kokemuksen kaverin turbotetun Rättärin käyntiintyöntämisen yrityksen perusteella->eipä onnistunut kun kipinää ei saatu aikaan...
Älä tee sitä tänään minkä voit huomenna teettää jollain muulla..!
kamski
Megajumala
Posts: 689
Joined: Thu Feb 01, 2007 22:35
Location: Tamperee nääs Jämsä city

Post by kamski »

TimoS wrote:No kun ei pääse jos siellä jo on se 0
Oliko jakajassa kärjet? Mitä tapahtuu jos polkaiset kerran hiljaa virrat päällä, ja sitten kunnon polkkaissu.
Mutta toisaalta mega saa kierros signaalin kun suuttimet ruiskutta .. eli onko asetuksissa jotain häikkää ja logista apua?
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
TimoS
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 139
Joined: Sun Apr 05, 2009 15:26
Location: Helsinki

Post by TimoS »

Vr anturi ja pöydällä testaamassa porakoneella pyörittämällä, pyörähän lähtee hienosti potkaisemalla käyntiin, kun megaa ei viellä ole kiinni. Eihän sitä kannata siihen laittaa jos ei se toimi kunnolla edes simuloimalla. Polttoaine pumpun rele myös lähtee heti ekasta triggauksesta päälle. Luulen vaan että siinä koodissa on joku viive alkustartissa. Kun on saanut ne 3 triggausta ja lopettaa pyörittämisen hetkeksi ja jatkaa sitten niin alkaa heti antamaan kipinää. Heti jos tulee pidempi tauko niin taas saa odottaa sen pari triggausta. Kunnon polkaisulla pitäis sitten vaan saada tarpeeksi kierroksia että alkaa sytyttämään. On vaan 750 kuutioinen mutta onneksi puristukset aika alhaiset. Pitää sitten kokeilla vaan pyörässä kun toi ajokausi loppuu, vai loppuuko se ollenkaan täällä etelä Suomessa. Ja starttia en meinaa laittaa ihan periaatteesta, pitäähän se 42 vuotta vanha pyörä polkasta käyntiin.
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Post by Vauhtivaunu »

TimoS wrote:Vr anturi ja pöydällä testaamassa porakoneella pyörittämällä
Minkäslaisia hampaita tuo vr-anturi lukee? kuinka monta ja minkä kokoisia?

Onko käytössä "wheel decoder" vai joku muu?
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Post by ArttuH »

TimoS wrote:Foorumia vähän aikaa seuranneena huomioinut että yksinkertaisesta asiasta yleensä tulee juupas eipäs väittely johon riittää asiantuntioita, mutta kun kysyy jotain ratkaisua ongelmaansa, niin vastauksia ei tule, esim kun on jakajasytytys ja MS1 extra 29y4 koodilla ,2 sylinterinen 4-tahtikone vielä polkukäynnistyksellä ja pitäis saada kipinä heti ekasta triggauksesta, nyt testaillessa ihan pöydällä tarttee muutaman kierroksen pyörähtaa ennenkuin saa ekan kipinän. Koodinvääntäjiä jos löytyis. Olen yrittänyt etsiä koodista viiveelle syytä ja kokeillut eri viiveiden poistoa,muuten vielä löytänyt oikeaa kohtaa. Siis ruiskutukset tulee heti ekasta triggauksesta mutta kipinä antaa odotuttaa noin kolmanteen triggaukseen. Ja komponentit on ihan löytynyt kulutuselektroniikka laitteista, paitsi prossu joka on pintaliitosversio.
No tällaistahan se tuppaa useimmilla keskustelufoorumeilla monesti olemaan. Tällaisiin yleisiin lätinöihin on aina helppo osallistua jos vaan on mielipide aiheesta, mutta tuollaiseen yksityiskohtaisempaan kysymykseen on hankalampi vastata mitään jos ei ole sattunut itse testaamaan juuri kyseistä juttua.

Tuohon ongelmaan ehdottaisin kokeilemaan erilaisia triggerijärjestelyitä. Puuttuvan hampaan tunnistus taitaa vaatia joitain kierroksia ennen kuin kipinää tulee. Sen sijaan 2nd triggeriä käyttämällä saattaisi saada nopeammin kipinää. Ainakin tuollainen ratkaisu on tehty yhteen käyntiin potkittavaan koneeseen ja tietääkseni se toimi käynnistyksissä ongelmitta. Toinen vaihtoehto voisi olla "jakajamoodin" käyttö, jos konetta voi käyttää hukkakipinällä.

Mutta tätä ongelmanratkomista voidaan varmaan jatkaa muualla, että tämä ketju pysyisi edes jotenkin etäisesti aiheessa ;)
Arttu
GSX1100 -85
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

ArttuH wrote:vaihtoehto voisi olla "jakajamoodin" käyttö, jos konetta voi käyttää hukkakipinällä.
jep, eikös tuolla tule kipinä aina kun liipaisukin... ei tarvitse odotella mitään puuttuvaa hammasta, että laskenta alkaa...

puhuttais mielummin vaikka tästä, niin olis jotain ymmärrettävää ja järkevääkin keskustelua tässäkin ketjussa :wink:

tuossa on nyt taas puhuttu 2 sivua taas sellaisesta asiasta, josta minä ainakaan en ymmärrä yhtään mitään :shock: on puhuttu skemoista, FPGA (mikä vittu tuokin mahtaa olla :? ) jne.

eikö koodi huorien olisi paras pysyä siellä koodi huorien sivuilla ja antaa meidän normaali kuolevaisten rakennella mitä me osataan ja aivan kuinka me halutaan... en minäkään mene autoaiheisille sivuille puhumaan mistään siivouksesta, maalaamisesta, kukkien kasvattamisesta ym.
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Post by Benkku »

TimoS wrote:...mutta kun kysyy jotain ratkaisua ongelmaansa, niin vastauksia ei tule, esim kun on jakajasytytys ja MS1 extra 29y4 koodilla ,2 sylinterinen 4-tahtikone vielä polkukäynnistyksellä ja pitäis saada kipinä heti ekasta triggauksesta, nyt testaillessa ihan pöydällä tarttee muutaman kierroksen pyörähtaa ennenkuin saa ekan kipinän. Koodinvääntäjiä jos löytyis. Olen yrittänyt etsiä koodista viiveelle syytä ja kokeillut eri viiveiden poistoa,muuten vielä löytänyt oikeaa kohtaa.
Pikaisesti vilkaisin hr10g koodia, tuota mainitsemaasi silmälläpitäen. Todennäköisesti syy on käyttämäsi triggaus (kärjillä), jolloin pulsseja ei tule tarpeeksi kierroslaskentaa varten. Tarvitaan siis kaksi laskuriarvoa, kolmannella saadaan kierrosnopeus. Katso koodia kohdasta computation of rpm. Polkaistaessa ilmeisesti moottorisi ei kuitenkaan stallaa tällöin laskurit ylivuotavat, pyörintänopeuden ollessa liian matala.
Last edited by Benkku on Tue Nov 09, 2010 16:35, edited 1 time in total.
kamski
Megajumala
Posts: 689
Joined: Thu Feb 01, 2007 22:35
Location: Tamperee nääs Jämsä city

Post by kamski »

TimoS wrote:Vr anturi ja pöydällä testaamassa porakoneella pyörittämällä, pyörähän lähtee hienosti potkaisemalla käyntiin, kun megaa ei viellä ole kiinni. Eihän sitä kannata siihen laittaa jos ei se toimi kunnolla edes simuloimalla. Polttoaine pumpun rele myös lähtee heti ekasta triggauksesta päälle. Luulen vaan että siinä koodissa on joku viive alkustartissa. Kun on saanut ne 3 triggausta ja lopettaa pyörittämisen hetkeksi ja jatkaa sitten niin alkaa heti antamaan kipinää. Heti jos tulee pidempi tauko niin taas saa odottaa sen pari triggausta. Kunnon polkaisulla pitäis sitten vaan saada tarpeeksi kierroksia että alkaa sytyttämään. On vaan 750 kuutioinen mutta onneksi puristukset aika alhaiset. Pitää sitten kokeilla vaan pyörässä kun toi ajokausi loppuu, vai loppuuko se ollenkaan täällä etelä Suomessa. Ja starttia en meinaa laittaa ihan periaatteesta, pitäähän se 42 vuotta vanha pyörä polkasta käyntiin.
Ainakin kuvien perustella on 2 liipaisua. Eli jakaja asetuksilla kokeilemaan. Johan rätki kipinän ja joka kerta. Ellei tuosta jäänyt muuta ihmellistä huomamatta.
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
TimoS
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 139
Joined: Sun Apr 05, 2009 15:26
Location: Helsinki

Post by TimoS »

Kyllä se on jakaja-asetuksilla, 2 tappia nokka-akselilla käytössä venäläisen kärjettömän alkuperäinen VR-anturi ja kokeiltu myös Boschin VR-anturilla. Ja hukkakipinäpuola tulisi käyttöön.
Täytyypä vilkuilla tota Benkun ehdottamaa koodinpätkää.
tty
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 138
Joined: Fri Mar 25, 2005 21:37
Location: Kurikka

Post by tty »

Tuolla min. kierroksista:
http://www.microsquirt.com/viewtopic.ph ... 1&p=148897

eli pitäisi olla min 50 rpm niille 3:lle pulssille.
it will kill drop synch if it goes below 50 rpm. The reason for this isn't arbitrary, it has to do with the size of the computer word used to hold the timing and the resolution of the timing. You want high resolutuion at high rpm but want to also handle long time periods, so 50 rpm was a compromise. You also need an rpm that indicates stall so you can try to resynch as soon as possible.
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Post by Benkku »

TimoS wrote:Kyllä se on jakaja-asetuksilla, 2 tappia nokka-akselilla käytössä venäläisen kärjettömän alkuperäinen VR-anturi ja kokeiltu myös Boschin VR-anturilla. Ja hukkakipinäpuola tulisi käyttöön.
Täytyypä vilkuilla tota Benkun ehdottamaa koodinpätkää.
No ei se koodin vilkuilu auta. Triggeriä pitää muuttaa siis lisätä pulssien määrää, jotta ensimmäisellä kierroksella saadaan kierrosnopeuden laskenta käyntiin. Toisella kieroksella saadaan sitten jo kipinääkin. Kahdella pulssilla pelatessa kipinä saadaan vasta kolmannella kierroksella.

Tuossa vielä kun triggeri nokalla, niin tuplaa kampikierrokset laskennan alkamiseen eli siirrä triggaus kampi-akselille, jos mahdollista.
TimoS
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 139
Joined: Sun Apr 05, 2009 15:26
Location: Helsinki

Post by TimoS »

Ihmetyttäävaan miksi se vaan virran kytkemisen jälkeen tartee laskea eri lailla kierrokset.Eli kun se kipinä on saatu tulemaan ja pysäytän hetkeksi pyörittämisen ja alan uudelleen niin kipinä tulee heti ekalla. Samalla tavallahan ne kierrokset lasketaan.
TimoS
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 139
Joined: Sun Apr 05, 2009 15:26
Location: Helsinki

Post by TimoS »

Benkku wrote: Tuossa vielä kun triggeri nokalla, niin tuplaa kampikierrokset laskennan alkamiseen eli siirrä triggaus kampi-akselille, jos mahdollista.
2 tappia nokalla tai yksi kampiakselilla, eikö se ole sama asia?
kamski
Megajumala
Posts: 689
Joined: Thu Feb 01, 2007 22:35
Location: Tamperee nääs Jämsä city

Post by kamski »

TimoS wrote:Ihmetyttäävaan miksi se vaan virran kytkemisen jälkeen tartee laskea eri lailla kierrokset.Eli kun se kipinä on saatu tulemaan ja pysäytän hetkeksi pyörittämisen ja alan uudelleen niin kipinä tulee heti ekalla. Samalla tavallahan ne kierrokset lasketaan.
Olisiko tästä moduulista taas jollekin apua! Nimittäin käytän kyseistä mokkula monta vuotta joka on suunniteltu V 8 moottoreihin ja on käytetty myös USA:n kuorma-autoissa! Eli on luja laatua jos ottaa alkuperäisenä. Itse käytän 40€ tarvike mallia joka on pelannut varsin moitetta normi koodissa ja sitten H-R koodeissa. GM HEI 8 pin ja 7 pin moduulissa on kaikki mitä tarvitset käytettäessä VR anturin. Kipinä tulee aina kun saa liipaisun. Joskus jopa laitettaessa virrat päälle tule kipinä jos liipaisu sattu sopivasti kohdalleen. Kytkentä on helppo mutta en ole sata varma että käykö se kuinka helposti sinun tekemän levylle.

http://www.msextra.com/doc/ms1extra/MS_ ... .htm#gmhei
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
TimoS
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 139
Joined: Sun Apr 05, 2009 15:26
Location: Helsinki

Post by TimoS »

Eikös tota käytetä VR-muunninpiirinä joka mulla on LM1815 levyllä ja samaan nastaanhan se menee prosulle se triggaus eli IRQ nastaan. Noissahan on myös se pääteaste sisällä. Mutta ei kai se suoraan anna kuitenkaan kipinää ilman megan ohjausta ?
TimoS
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 139
Joined: Sun Apr 05, 2009 15:26
Location: Helsinki

Post by TimoS »

Kun tarkemmin lukee niin tossahan on toi linkuta kotiin mode että toimii ilman ohjausta megalta., vai ymärsinkö väärin. "The module provides VR sensor signal conditioning and a coil driver in one compact unit with a "next cylinder" scheme of operation that gives a "limp home" base timing if the computer is disconnected"
kamski
Megajumala
Posts: 689
Joined: Thu Feb 01, 2007 22:35
Location: Tamperee nääs Jämsä city

Post by kamski »

TimoS wrote:Kun tarkemmin lukee niin tossahan on toi linkuta kotiin mode että toimii ilman ohjausta megalta., vai ymärsinkö väärin. "The module provides VR sensor signal conditioning and a coil driver in one compact unit with a "next cylinder" scheme of operation that gives a "limp home" base timing if the computer is disconnected"
Brr.. taas tämä elektroniikka hyi. . Kyll.. Lainaus MS II Extralta.
GM HEI/DIS to GM Bypass on D16 (This means that D16 will give a 5V signal out on D16 when the engine is in RUN mode, so the module controls cranking spark angle)= eli led D16 kytketään B pinni GM palikassa kiinteä ennkko ja E pinni ohjataan ennakkoa Megalla. R pinni onkin Tach signal Megalle (valmis kantti aallot)

Ja sen takia tämä GM HEI 8 tai 7 pin. onkin mielestäni sopiva vaihtoehto. Aika metka mokkula eikö!

Tässä onkin vähän parempi selostus asiasta.
http://www.msextra.com/doc/ms2extra/MS2-Extra_HEI.htm
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Post by Benkku »

TimoS wrote:
Benkku wrote: Tuossa vielä kun triggeri nokalla, niin tuplaa kampikierrokset laskennan alkamiseen eli siirrä triggaus kampi-akselille, jos mahdollista.
2 tappia nokalla tai yksi kampiakselilla, eikö se ole sama asia?
Juu on, eli unohda tuo 'tuplaa kampikierrokset' juttu. Koodia silmäillessäni unohdin kyseisen 'pikkuseikan'.
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Post by Benkku »

TimoS wrote:Ihmetyttäävaan miksi se vaan virran kytkemisen jälkeen tartee laskea eri lailla kierrokset.Eli kun se kipinä on saatu tulemaan ja pysäytän hetkeksi pyörittämisen ja alan uudelleen niin kipinä tulee heti ekalla. Samalla tavallahan ne kierrokset lasketaan.
Ohjaimen inittiä ei tuossa välissä enää tehdä, laskurissa siis jokin arvo, vaikka teknisesti ottaen onkin ajoituksen kannalta väärin. Eilisen pikavilkaisun perusteella siis ensimmäinen kipinä 'stallauksen jälkeen' ei välttämättä kampikulman suhteen ole ihan kohdillaan.
Post Reply