
Ilmeisesti yritän liian nopeasti päästä kysymyksissä ja vastauksissa asian ytimeen.
Moderator: Masi_K
Oliko jakajassa kärjet? Mitä tapahtuu jos polkaiset kerran hiljaa virrat päällä, ja sitten kunnon polkkaissu.TimoS wrote:No kun ei pääse jos siellä jo on se 0
No tällaistahan se tuppaa useimmilla keskustelufoorumeilla monesti olemaan. Tällaisiin yleisiin lätinöihin on aina helppo osallistua jos vaan on mielipide aiheesta, mutta tuollaiseen yksityiskohtaisempaan kysymykseen on hankalampi vastata mitään jos ei ole sattunut itse testaamaan juuri kyseistä juttua.TimoS wrote:Foorumia vähän aikaa seuranneena huomioinut että yksinkertaisesta asiasta yleensä tulee juupas eipäs väittely johon riittää asiantuntioita, mutta kun kysyy jotain ratkaisua ongelmaansa, niin vastauksia ei tule, esim kun on jakajasytytys ja MS1 extra 29y4 koodilla ,2 sylinterinen 4-tahtikone vielä polkukäynnistyksellä ja pitäis saada kipinä heti ekasta triggauksesta, nyt testaillessa ihan pöydällä tarttee muutaman kierroksen pyörähtaa ennenkuin saa ekan kipinän. Koodinvääntäjiä jos löytyis. Olen yrittänyt etsiä koodista viiveelle syytä ja kokeillut eri viiveiden poistoa,muuten vielä löytänyt oikeaa kohtaa. Siis ruiskutukset tulee heti ekasta triggauksesta mutta kipinä antaa odotuttaa noin kolmanteen triggaukseen. Ja komponentit on ihan löytynyt kulutuselektroniikka laitteista, paitsi prossu joka on pintaliitosversio.
jep, eikös tuolla tule kipinä aina kun liipaisukin... ei tarvitse odotella mitään puuttuvaa hammasta, että laskenta alkaa...ArttuH wrote:vaihtoehto voisi olla "jakajamoodin" käyttö, jos konetta voi käyttää hukkakipinällä.
Pikaisesti vilkaisin hr10g koodia, tuota mainitsemaasi silmälläpitäen. Todennäköisesti syy on käyttämäsi triggaus (kärjillä), jolloin pulsseja ei tule tarpeeksi kierroslaskentaa varten. Tarvitaan siis kaksi laskuriarvoa, kolmannella saadaan kierrosnopeus. Katso koodia kohdasta computation of rpm. Polkaistaessa ilmeisesti moottorisi ei kuitenkaan stallaa tällöin laskurit ylivuotavat, pyörintänopeuden ollessa liian matala.TimoS wrote:...mutta kun kysyy jotain ratkaisua ongelmaansa, niin vastauksia ei tule, esim kun on jakajasytytys ja MS1 extra 29y4 koodilla ,2 sylinterinen 4-tahtikone vielä polkukäynnistyksellä ja pitäis saada kipinä heti ekasta triggauksesta, nyt testaillessa ihan pöydällä tarttee muutaman kierroksen pyörähtaa ennenkuin saa ekan kipinän. Koodinvääntäjiä jos löytyis. Olen yrittänyt etsiä koodista viiveelle syytä ja kokeillut eri viiveiden poistoa,muuten vielä löytänyt oikeaa kohtaa.
Ainakin kuvien perustella on 2 liipaisua. Eli jakaja asetuksilla kokeilemaan. Johan rätki kipinän ja joka kerta. Ellei tuosta jäänyt muuta ihmellistä huomamatta.TimoS wrote:Vr anturi ja pöydällä testaamassa porakoneella pyörittämällä, pyörähän lähtee hienosti potkaisemalla käyntiin, kun megaa ei viellä ole kiinni. Eihän sitä kannata siihen laittaa jos ei se toimi kunnolla edes simuloimalla. Polttoaine pumpun rele myös lähtee heti ekasta triggauksesta päälle. Luulen vaan että siinä koodissa on joku viive alkustartissa. Kun on saanut ne 3 triggausta ja lopettaa pyörittämisen hetkeksi ja jatkaa sitten niin alkaa heti antamaan kipinää. Heti jos tulee pidempi tauko niin taas saa odottaa sen pari triggausta. Kunnon polkaisulla pitäis sitten vaan saada tarpeeksi kierroksia että alkaa sytyttämään. On vaan 750 kuutioinen mutta onneksi puristukset aika alhaiset. Pitää sitten kokeilla vaan pyörässä kun toi ajokausi loppuu, vai loppuuko se ollenkaan täällä etelä Suomessa. Ja starttia en meinaa laittaa ihan periaatteesta, pitäähän se 42 vuotta vanha pyörä polkasta käyntiin.
it will kill drop synch if it goes below 50 rpm. The reason for this isn't arbitrary, it has to do with the size of the computer word used to hold the timing and the resolution of the timing. You want high resolutuion at high rpm but want to also handle long time periods, so 50 rpm was a compromise. You also need an rpm that indicates stall so you can try to resynch as soon as possible.
No ei se koodin vilkuilu auta. Triggeriä pitää muuttaa siis lisätä pulssien määrää, jotta ensimmäisellä kierroksella saadaan kierrosnopeuden laskenta käyntiin. Toisella kieroksella saadaan sitten jo kipinääkin. Kahdella pulssilla pelatessa kipinä saadaan vasta kolmannella kierroksella.TimoS wrote:Kyllä se on jakaja-asetuksilla, 2 tappia nokka-akselilla käytössä venäläisen kärjettömän alkuperäinen VR-anturi ja kokeiltu myös Boschin VR-anturilla. Ja hukkakipinäpuola tulisi käyttöön.
Täytyypä vilkuilla tota Benkun ehdottamaa koodinpätkää.
Olisiko tästä moduulista taas jollekin apua! Nimittäin käytän kyseistä mokkula monta vuotta joka on suunniteltu V 8 moottoreihin ja on käytetty myös USA:n kuorma-autoissa! Eli on luja laatua jos ottaa alkuperäisenä. Itse käytän 40€ tarvike mallia joka on pelannut varsin moitetta normi koodissa ja sitten H-R koodeissa. GM HEI 8 pin ja 7 pin moduulissa on kaikki mitä tarvitset käytettäessä VR anturin. Kipinä tulee aina kun saa liipaisun. Joskus jopa laitettaessa virrat päälle tule kipinä jos liipaisu sattu sopivasti kohdalleen. Kytkentä on helppo mutta en ole sata varma että käykö se kuinka helposti sinun tekemän levylle.TimoS wrote:Ihmetyttäävaan miksi se vaan virran kytkemisen jälkeen tartee laskea eri lailla kierrokset.Eli kun se kipinä on saatu tulemaan ja pysäytän hetkeksi pyörittämisen ja alan uudelleen niin kipinä tulee heti ekalla. Samalla tavallahan ne kierrokset lasketaan.
Brr.. taas tämä elektroniikka hyi. . Kyll.. Lainaus MS II Extralta.TimoS wrote:Kun tarkemmin lukee niin tossahan on toi linkuta kotiin mode että toimii ilman ohjausta megalta., vai ymärsinkö väärin. "The module provides VR sensor signal conditioning and a coil driver in one compact unit with a "next cylinder" scheme of operation that gives a "limp home" base timing if the computer is disconnected"
Juu on, eli unohda tuo 'tuplaa kampikierrokset' juttu. Koodia silmäillessäni unohdin kyseisen 'pikkuseikan'.TimoS wrote:2 tappia nokalla tai yksi kampiakselilla, eikö se ole sama asia?Benkku wrote: Tuossa vielä kun triggeri nokalla, niin tuplaa kampikierrokset laskennan alkamiseen eli siirrä triggaus kampi-akselille, jos mahdollista.
Ohjaimen inittiä ei tuossa välissä enää tehdä, laskurissa siis jokin arvo, vaikka teknisesti ottaen onkin ajoituksen kannalta väärin. Eilisen pikavilkaisun perusteella siis ensimmäinen kipinä 'stallauksen jälkeen' ei välttämättä kampikulman suhteen ole ihan kohdillaan.TimoS wrote:Ihmetyttäävaan miksi se vaan virran kytkemisen jälkeen tartee laskea eri lailla kierrokset.Eli kun se kipinä on saatu tulemaan ja pysäytän hetkeksi pyörittämisen ja alan uudelleen niin kipinä tulee heti ekalla. Samalla tavallahan ne kierrokset lasketaan.