SECU-3 Ignition control system
Moderator: Masi_K
SECU-3 Ignition control system
Eli Venäjän maalta:
http://secu-3.narod.ru/index-en.html
Ainakin kohtuu simppelin oloinen. Tarkemmat faktat vaan Venäjäks niin tulee kielimuuri vastaan. Mutta äkkiäkös tosta näppärä kaveri vääntää Suomiversion?
http://secu-3.narod.ru/index-en.html
Ainakin kohtuu simppelin oloinen. Tarkemmat faktat vaan Venäjäks niin tulee kielimuuri vastaan. Mutta äkkiäkös tosta näppärä kaveri vääntää Suomiversion?
Re: SECU-3 Ignition control system
Nää on käynyt avaruudessakin joten kai ne tällaisenkin osaa vääntää. Ja onhan MekaKikkelssikin olemassaObi-Lan wrote:Eli Venäjän maalta

Eniwei, looginen jatko olisi myös bensansyötön ohjaaminen jne. Kun olisivat valinneet paremman liittimen niin olisi jees. Kuitenkin, tuollaiseen palaa niin paljon aika ja vaivaa että jos menisi vaikka oikeisiin töihin niin pystyisi ostamaan jo jonkun valmiin ratkaisun ja ei tarvitsisi pelätä että koodissa olisi jotain kummallisuuksia ja mörköjä että pannu hajoaa sen takia. Jotkut kaupalliset firmat kun ovat jalostaneet laitteitaan jo yli 20 vuotta (Bosch, EFI Tech, GEMS, MoTeC, Pectel jne) niin sille tasolle pääseminen ei ole kovin helppoa, siis koodin laadussa ja luotettavuudessa.
Nooh, kunhan nyt tällaista yleistä pohdintaa. Ei hernehiä kellekään...
PQ
Re: SECU-3 Ignition control system
No, eivät nuo tuohon valitut päätteetkään nyt ihan vakuuta.PQatPIT wrote:..Kun olisivat valinneet paremman liittimen niin olisi jees...
Näin olin myös ymmärtävinäni pikavilkaisulla.PQatPIT wrote:Ööösiis, mä ymmärsin että käytetään ulkopuolisia pääteastita puolien ajoon. Siis tästä purkista lähtee signaalia ulos vaikkapa -203 tai -211-päätekivelle. Öh?
Vähän täytyy kuitenkin kommentoida tuohon heittoon omien viritelmien kehittelyn järkevyydestä kaupallisiin ratkaisuihin verrattuna

Useimmissa tapauksissa tilanne on kyllä se, että jos haluaa vaan toimivan ratkaisun johonkin ongelmaan, kuten moottorinohjaukseen, niin on helpompaa ja halvempaa vaan ostaa valmiiksi kehitetty kaupallinen tuote kuin alkaa kehittämään omaa ratkaisuaan. Tosin joissain tapauksissa kaupallinen tarjonta on niin niukasti kilpailtua ja suolaisesti hinnoiteltua, että itse alusta alkaen tekeminen saattaa olla jopa taloudellisesti kannattavaa ihan yksittäiskappaleellekin.
Olisin sitä mieltä, että Megasquirt ja muut harrastajapohjaiset moottorinohjausprojektit ovat hyödyttäneet kaikkia jälkiasennettavia ohjainratkaisuja käyttäviä moottoriharrastajia. Näillä nimittäin alkaa olemaan sen verran käyttäjäkuntaa, että (enemmän) kaupalliset toimijatkin joutuvat miettimään vähän tarkemmin tuotteidensa hinnoittelua ja ominaisuuksia. Näppituntumalta väittäisin, että tällä hetkellä tarjolla on huomattavasti enemmän kohtuuhintaisia ruiskunohjaimia kuin vaikka viisi vuotta sitten.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
Juu, ei siitä olekaan kysymys, vaan siitä onko kytkinkomponentti soveltuva suojauksiltaan. Kytkeähän voi vaikka piensignaalitransistorilla, mutta kauanko mahdollisissa sytytyshäiriötilanteissa pelaa...PQatPIT wrote:Ööösiis, mä ymmärsin että käytetään ulkopuolisia pääteastita puolien ajoon. Siis tästä purkista lähtee signaalia ulos vaikkapa -203 tai -211-päätekivelle. Öh?
https://ec.irf.com/v6/en/US/adirect/ir? ... umRecs=999
esim.
http://www.irf.com/product-info/datashe ... fl014n.pdf
vrt.
http://www.irf.com/product-info/datashe ... f1404z.pdf
Tottakai kaupallisten ohjaimen kehitys on mennyt eteenpäin, mutta nähdäkseni pää-asiassa niiden kaupallisten ohjaimien lisääntymisen myötä. DIY miehet (pulttaa ohjain ja vedä piuhat) ja full DIY miehet (väkerrä korttitasolta alkaen) ovat kuitenkin 'vähän eri' asiakasryhmää. Jälkimmäiset harvemmin mihinkään 'normi' sovellukseen '13 tusinassa' perus kaupallisia ohjaimia alkavat hankkimaan. Vaativammissa ratkaisuissa taas 'mega' tason ohjainten ominaisuudet loppuvat täysin kesken.ArttuH wrote:Olisin sitä mieltä, että Megasquirt ja muut harrastajapohjaiset moottorinohjausprojektit ovat hyödyttäneet kaikkia jälkiasennettavia ohjainratkaisuja käyttäviä moottoriharrastajia. Näillä nimittäin alkaa olemaan sen verran käyttäjäkuntaa, että (enemmän) kaupalliset toimijatkin joutuvat miettimään vähän tarkemmin tuotteidensa hinnoittelua ja ominaisuuksia. Näppituntumalta väittäisin, että tällä hetkellä tarjolla on huomattavasti enemmän kohtuuhintaisia ruiskunohjaimia kuin vaikka viisi vuotta sitten.
Vertaa vaikka itse - mitä tahansa Megan taikka Vemsin versiota esim. Syvecsin S6GP ohjaimeen.
http://www.syvecs.co.uk/s6gp.php
http://www.syvecs.co.uk/downloads/Syvecsfeatures.pdf
Tilanne siis, about 1500 rahalla, saat jo oikean ohjaimen, jonka ominaisuudet eivät 'heti' lopu kesken. 'Vähänkään vaativampaan/ammattimaisempaan käyttöön' (lue kilvanajo), ei mielestäni/nykyään (ainakaan vielä) mikään mega-luokan ohjain ole järkevä vaithtoehto.
Eikä edes niihin '500+ yksikköisiin' katuvessoihinkaan, jos moottoriin on yhtään investoitu.
Mikäs megasta sellaisen tekee, etteikö se soveltuisi kilpa-ajoon? Nimittäin hyvinkin monessa kilpa-autossa moinen on, eikä megasta aiheutuvia ongelmia ole ollut.
Ennemminkin uudempiin katuautoihin mega ei sovellu, koska tarve olisi kytkeä ehkä CAN väylään, ohjailla muutakin kuin pelkkää voimansiirtoa, OBD-liitäntää yms.
Ennemminkin uudempiin katuautoihin mega ei sovellu, koska tarve olisi kytkeä ehkä CAN väylään, ohjailla muutakin kuin pelkkää voimansiirtoa, OBD-liitäntää yms.
Tuota noin, mä en nyt ole ihan varma pysyinkö oikein kärryillä... Meinaatko siis, että ulkoisen sytkäpäätteen ohjaukseen käytettävää logiikkatason signaalia pitäisi pätkiä tuollaisella useamman kymmenen ampeerin tehofetillä siksi, että se kestäisi paremmin mahdollisia virhekytkentöjä ja muita vikatilanteita? Onhan se tuokin tietty yksi lähestymistapa ongelmaan, mutta mielestäni vähän "venäläistyylinen". Yleensä tällaisissa paikoissa tavataan laittaa vähän oheikomponentteja kytkinkomponentin ja ulkomaailman väliin, niin ettei kaikki paha pääse herkkää trankkua kiusaamaan. Näin pääsee yleensä pienempään ja edullisempaan, monesti myös robustimpaan, lopputulokseen kuin järjettömästi ylimitoittamalla.Benkku wrote: Juu, ei siitä olekaan kysymys, vaan siitä onko kytkinkomponentti soveltuva suojauksiltaan. Kytkeähän voi vaikka piensignaalitransistorilla, mutta kauanko mahdollisissa sytytyshäiriötilanteissa pelaa...
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
No joo, sitä on tietty hankala sanoa varmaksi onko hinta- ja muu kehitys ollut pelkästään kaupallisen kilpailun ansiota vai onko näillä harrastepuolen virityksillä ollut asiaan myös vaikutusta. Tokihan asiakasryhmät on jossain määrin erit DIY-rakennelmille ja kaupallisille tuotteille, etenkin jos ääripäitä katsoo. Mutta käytännössä asiakasryhmät menee aika laajalti päällekkäin hinta- ja vaatimustason alemmassa puoliskossa. Moottorinohjauksen asentaminen on kuitenkin jossain määrin DIY-puuhaa joka tapauksessa, oli ohjain mikä tahansa. Jos vaikkapa itse rakennellun turbokoneen sieluksi on hankittavissa vaikka 3000e maksava Joku-tec tai sitten vähän enemmän omaa työtä vaativa harrasteviritelmä, joka kuitenkin täyttää kaikki suunnitelmissa olevat tarpeet, hintaan 300e, niin kyllä siinä monet miettii kahteen kertaan. Osalla kalliimpi vaihtoehto ei mahdu missään tapauksessa budjettiin, osa taas ei osaa/halua tehdä halvemman vaihtoehdon vaatimaa lisätyötä. Loput sitten miettivät haluavatko investoida tähän kohtaan enemmän vai vähemmän ja kummassa vaihtoehdossa saavat investoinnilleen paremman vastineen. Ja jos kaupalliset valmistajat haluavat saada osansa tästä viimeisestä ryhmästä, niin ominaisuuksien ja hinnan on oltava jossain suhteessa harrasteviritelmiin.Benkku wrote: Tottakai kaupallisten ohjaimen kehitys on mennyt eteenpäin, mutta nähdäkseni pää-asiassa niiden kaupallisten ohjaimien lisääntymisen myötä. DIY miehet (pulttaa ohjain ja vedä piuhat) ja full DIY miehet (väkerrä korttitasolta alkaen) ovat kuitenkin 'vähän eri' asiakasryhmää. Jälkimmäiset harvemmin mihinkään 'normi' sovellukseen '13 tusinassa' perus kaupallisia ohjaimia alkavat hankkimaan. Vaativammissa ratkaisuissa taas 'mega' tason ohjainten ominaisuudet loppuvat täysin kesken.
Mitään faktaa mulla ei tietenkään ole aiheesta, mutta olettaisin eri Megasquirt-versioilla olevan tällä hetkellä aika ison osuuden maailmalla käytössä olevista jälkiasennetuista moottorinohjauksista. Päälle sitten VEMS ja muut vielä enemmän DIY-henkiset rakennelmat. Ja olen aika varma, että näiden käyttäjistä löytyy aika paljon muitakin kuin DIY-propellihattuja, jotka eivät "kaupallisiin" vaihtoehtoihin koskisi missään tapauksessa.
Toki aina löytyy sovelluksia, joihin vaan vaikkapa Megasquirtin ominaisuudet eivät yksinkertaisesti riitä. Sitten pitää vaan kaivaa kuvetta sen verran, että saa ne tarvittavat ominaisuudet. Mutta mun mielestä rajaa ei määrittele mitenkään kilpakäyttö tai koneen teho. Eri Megan versioissakin riittää ominaisuudet aika monenlaiseen käyttöön ihan käytännössä todistetusti. Vaativampi käyttö vaan asettaa enemmän vaatimuksia asentajalle, pitää olla asiantuntemusta, että pystyy tekemään riittävän luotettavan asennuksen ja hahmottamaan mitä rajoitteita tehtyihin valintoihin liittyy. Tässä suhteessa kaupallisilla tuotteilla pääsee helpommalla.Vertaa vaikka itse - mitä tahansa Megan taikka Vemsin versiota esim. Syvecsin S6GP ohjaimeen.
http://www.syvecs.co.uk/s6gp.php
http://www.syvecs.co.uk/downloads/Syvecsfeatures.pdf
Tilanne siis, about 1500 rahalla, saat jo oikean ohjaimen, jonka ominaisuudet eivät 'heti' lopu kesken. 'Vähänkään vaativampaan/ammattimaisempaan käyttöön' (lue kilvanajo), ei mielestäni/nykyään (ainakaan vielä) mikään mega-luokan ohjain ole järkevä vaithtoehto.
Eikä edes niihin '500+ yksikköisiin' katuvessoihinkaan, jos moottoriin on yhtään investoitu.
Tosin ei se aina taida olla ihan niin auvoista eloa jonkun kalliin ohjaiboksin hankinnan jälkeenkään. Aina silloin tällöin kuulee/näkee miten joku enemmän tai vähemmän tunnettu purkki ei olekaan toiminut ihan niin hyvin ja luotettavasti kuin pitäisi. Ja varsinkin jonkun vähän pienemmän valmistajan kanssa voi tukikin olla pahimmillaan vähän sitä sun tätä.
Tuossa Syvecsissä muuten näyttää olevan ominaisuudet ja hinta aika kilpailukykyisellä tasolla. Siis jos tarvitsee noita ominaisuuksia. Ja jos tuo kaikki listattu tosiaan tulee mukaan tuohon hintaan. Aika monestihan näissä hinnat-alkaen purkeissa on karsittu aika rankalla kädellä ominaisuuksia ja niitä saa sitten sopivasti hinnoiteltuina lisäoptioina.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
Eikös toikin Syvecs ole niihin katuvessoihinBenkku wrote:
Vertaa vaikka itse - mitä tahansa Megan taikka Vemsin versiota esim. Syvecsin S6GP ohjaimeen.
http://www.syvecs.co.uk/s6gp.php
http://www.syvecs.co.uk/downloads/Syvecsfeatures.pdf
. 'Vähänkään vaativampaan/ammattimaisempaan käyttöön' (lue kilvanajo), ei mielestäni/nykyään (ainakaan vielä) mikään mega-luokan ohjain ole järkevä vaithtoehto.
Eikä edes niihin '500+ yksikköisiin' katuvessoihinkaan, jos moottoriin on yhtään investoitu.
"An ECU which has been custom developed for Road cars"
Ei taida olla kilpakäyttöön kuin liitin

Yritin vain sinulta kysyä hiukan perusteluita väittämillesi, koska itse en ole vielä kilpa-autoilussa törmännyt megan rajoituksiin. Ainakaan näissä kansallisissa lajeissa se on riittänyt hyvin.Benkku wrote:Varmaan juu on, mutta vertaa noita ominaisuuksia ja pohdi niiden merkitystä, ynnä kysy vasta sitten 'mikä tekee'.teg wrote:Mikäs megasta sellaisen tekee, etteikö se soveltuisi kilpa-ajoon? Nimittäin hyvinkin monessa kilpa-autossa moinen on...
-
- Megajumala
- Posts: 1390
- Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
- Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
- Contact:
Ite en äkkiseltään löytänyt sellasta fiittiä, mitä MS3 esimerkiksi tarjoaa.
Eikä tuossa ollut kerrottu taasen kartoista tai muusta tarkkuudesta
Yksi oli sutimisen esto, mitä megassa vielä ole oikein.
Kaikki muu melkeinpä olikin mitä osasin kaivata. Mutta enpä kyllä harrastakkaan mitään huippuautourheilua, ainoastaan 6h edullista endurancea ahdetulla ilmajäähyvehkeellä. Mutta tuo tekniikkakin perustuu alunperin 40-luvun tekniikkaan.
Itellä ainakin vielä suuri kynnys laittaa tonni extraa ohjaimesta, jossei kuitenkaan niin paljon hyötyä saa.
Mutta kuten aikasemminkin on tullut ilmi, kukin tavallaan harrastaa. Ite ainakin haluan "askarrella" autoa nippuun ja kaikki on plussaa, jos se jopa toimii ja kestää.
Eipä se pelkkä ohjain autuaaksi tee pelkästään.
Mut mitä on ne todella tärkeät ominaisuudet, mitä mega ei tarjoa?
Itseäni ainakin kiinnostaa tietää mistä jään patsi.
Eikä tuossa ollut kerrottu taasen kartoista tai muusta tarkkuudesta

Yksi oli sutimisen esto, mitä megassa vielä ole oikein.
Kaikki muu melkeinpä olikin mitä osasin kaivata. Mutta enpä kyllä harrastakkaan mitään huippuautourheilua, ainoastaan 6h edullista endurancea ahdetulla ilmajäähyvehkeellä. Mutta tuo tekniikkakin perustuu alunperin 40-luvun tekniikkaan.
Itellä ainakin vielä suuri kynnys laittaa tonni extraa ohjaimesta, jossei kuitenkaan niin paljon hyötyä saa.
Mutta kuten aikasemminkin on tullut ilmi, kukin tavallaan harrastaa. Ite ainakin haluan "askarrella" autoa nippuun ja kaikki on plussaa, jos se jopa toimii ja kestää.
Eipä se pelkkä ohjain autuaaksi tee pelkästään.
Mut mitä on ne todella tärkeät ominaisuudet, mitä mega ei tarjoa?
Itseäni ainakin kiinnostaa tietää mistä jään patsi.
En - vaan sitä, että noissa automotive määritteisissä yleensäkin esim. jännitearvot ovat rankemmat. Tokihan sinne yhtälailla voi laittaa esim. optonkin ennen kytkinkomponenttia, ynnä muutakin suojausta.ArttuH wrote:Meinaatko siis, että ulkoisen sytkäpäätteen ohjaukseen käytettävää logiikkatason signaalia pitäisi pätkiä tuollaisella useamman kymmenen ampeerin tehofetillä siksi, että se kestäisi paremmin mahdollisia virhekytkentöjä ja muita vikatilanteita?
Sehän tietty riippuu mm. moottorista ahdettu vaiko vh, ynnä mitä suojauksia ohjaintasolla haluat (jos ylipäätään tunnistat tämän/tällaisten tarpeellisuuden) moottorin keston suhteen rakentaa. Vilkaise tuota features pdf dokkaria, niin ehkä ymmärrät pointtini.JaniM wrote:Mut mitä on ne todella tärkeät ominaisuudet, mitä mega ei tarjoa?
Itseäni ainakin kiinnostaa tietää mistä jään patsi.
Kyse ei ole siitä etteikö osata, vaan siitä, että limitillä moottoria ja voimansiirtoa rasitettaessa, noilla teknisesti halvoilla ominaisuuksiltaan rajoittuneila ohjaimilla voit rikkoa vehkeesi ennen kuin kissaa ehdit sanoa.Höylä wrote:voi hy-hy-hyvänen aika... eihän se sitä tarkoita, että jos Benkku/tai sen kaverit ei osaa (käyttää megasquirttia kilpailukäytössä...), että kukaan muukaan ei osaisi
Toinen juttu on sitten, että ne viimeisetkin kilowatit saat ulos luotettavammin yms.
Ymmärrän toki pointtisi, olethan maininnut ykkösmegan extrakoodilla riittävän projekteihisi. Jos ei paremmasta tiedä jne...
Lataapa tuo, asenna koneellesi ja tutustu...JaniM wrote:Ite en äkkiseltään löytänyt sellasta fiittiä, mitä MS3 esimerkiksi tarjoaa.
Eikä tuossa ollut kerrottu taasen kartoista tai muusta tarkkuudesta
http://www.syvecs.com/downloads/SyvecsS ... -08-05.exe
No se liitin nyt varsinkaan 'isojen poikien mittarilla' ei ole kilpakäyttöön (siksi ehkäpä mieltävät for road use), muut ominaisuudet ovat esim. piirilevyn kalustuksesta, piiritason kytkennöistä yms. perusasioista lähtien. Tuohon on tuotu ominaisuuksia kilpa-ohjaimesta (Life-Racing 88)sekä lisätty myös katukäytössä tarvittavia ominaisuuksia.TimoS wrote:Eikös toikin Syvecs ole niihin katuvessoihin
"An ECU which has been custom developed for Road cars"
Ei taida olla kilpakäyttöön kuin liitin
Last edited by Benkku on Mon Nov 08, 2010 18:43, edited 1 time in total.
Voisitko linkittää ohjaimen skeman niin voitaisiin vähän katsoa noita "kilpakäyttötason" kytkentöjä?Benkku wrote:No se liitin nyt varsinkaan ei ole kilpakäyttöön, muut ominaisuudet ovat esim. piirilevyn kalustuksesta, piiritason kytkennöistä yms. perusasioista lähtien. Tuohon on tuotu ominaisuuksia kilpa-ohjaimesta (Life-Racing 88)sekä lisätty myös katukäytössä tarvittavia ominaisuuksia.TimoS wrote:Eikös toikin Syvecs ole niihin katuvessoihin
"An ECU which has been custom developed for Road cars"
Ei taida olla kilpakäyttöön kuin liitin
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 281
- Joined: Tue Sep 04, 2007 16:28
- Location: Korpilahti
- Contact:
Ja hinta £1299 +verot...Benkku wrote:http://www.syvecs.co.uk/s6gp.php
Mega onkin enenpi harrastevärkki, tuo taitaa olla sellasille tarkotettu kellä "perse kestää" ostaa valmista..? Jos ymmärrät pointin...
Onhan tuossa ominaisuuksia, ei sitä kieltää voi, vaan entäpä jos Megan ominaisuudetkin riittää..?
Kumma juttu että tämäkin ketju meni "yllättäen" tällaiseksi vääntämiseksi, ja varsin pian...

Älä tee sitä tänään minkä voit huomenna teettää jollain muulla..!
-
- Megajumala
- Posts: 1390
- Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
- Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
- Contact:
Onhan tuossa kyllä tosiaankin ominaisuuksia aika hyvin hintaan nähden.
Ilmeisesti säätöohjelmisto kuului kans samaan rahaan. Monessa sekin on useamman satasen lisää.
Onkos noissa jotakin Megalogwieverin tai autotunen tapaista ominaisuutta?
Mut täytyy myöntää et aika hyvä vaihtoehto jo vakampaan kilvanajoon varten, jos kaikki tulee tohon.
Tuo bypass control oli todella kiinnostava ominaisuus, kun sellasen tarttis kans väkertää.
OT: tuosta tuli mieleen, onko kellään hajua solenoidesta, joissa olisi joku 50 mm liikerata 12v ja voimaakin sais olla kaasuläpän väännön verran?
Tietty edullisuus olis plussaa.
Ilmeisesti säätöohjelmisto kuului kans samaan rahaan. Monessa sekin on useamman satasen lisää.
Onkos noissa jotakin Megalogwieverin tai autotunen tapaista ominaisuutta?
Mut täytyy myöntää et aika hyvä vaihtoehto jo vakampaan kilvanajoon varten, jos kaikki tulee tohon.
Tuo bypass control oli todella kiinnostava ominaisuus, kun sellasen tarttis kans väkertää.
OT: tuosta tuli mieleen, onko kellään hajua solenoidesta, joissa olisi joku 50 mm liikerata 12v ja voimaakin sais olla kaasuläpän väännön verran?
Tietty edullisuus olis plussaa.
En. Koska kaupallisena eivät niitä julkaise, mutta jotta uteliaisuutesi tyydytyy laitetaan komponenttilistaa..._P_ wrote:Voisitko linkittää ohjaimen skeman niin voitaisiin vähän katsoa noita "kilpakäyttötason" kytkentöjä?
Prosessori Motorola MPC565 - vertaapa tämän ominaisuuksia esim. Vemsin AVR:ään taikka Megan käytämiin Motorolan prossuihin. Sitten kortilta löytyy Actelin ProAsic APA300, Motorolan MC33394 , tarvittavine oheiskomponentteineen (jännitevakavoinnitkin siis jossainmäärin kunnossa

http://www.freescale.com/webapp/sps/sit ... ode=MPC565
http://www.actel.com/products/proasicplus/
http://www.freescale.com/files/analog/d ... C33394.pdf
http://focus.ti.com/docs/prod/folders/p ... c8101.html
Nyt varmaan mietit, mitä esim. FPGA piirillä moottorinohjaimessa on käyttöä - esim. tuollaisia 'pikku' juttuja.
http://www.embeddedstar.com/press/conte ... 11419.html
http://www.design-reuse.com/news/6629/a ... units.html
http://www.dataweek.co.za/news.aspx?pklnewsid=15632
http://sine.ni.com/cs/app/doc/p/id/cs-538
Last edited by Benkku on Mon Nov 08, 2010 19:33, edited 1 time in total.
Totta - harrastekäytössä ajaa täysin paikkansa, kunhan 'sen kanssa ei yritä kurkottaa kuuta taivaalta'. Kustannuspointtisi ymmärrän kyllä täysin, omassanikin on, mutta vakavasti pohdin kyllä mainitun värkin hankkimista omaan harrastevehkeeseen - kun moottorin mekaniikan yms. suhteen panokset kovenevat.Jasu wrote:Mega onkin enenpi harrastevärkki, tuo taitaa olla sellasille tarkotettu kellä "perse kestää" ostaa valmista..? Jos ymmärrät pointin...
Tiedäthän vanhan sananlaskun että ei se koko vaan kuinka sitä käyttää. Sama mielestäni pätee näihinkin.Benkku wrote:En. Koska kaupallisena eivät niitä julkaise, mutta jotta uteliaisuutesi tyydytyy laitetaan komponenttilistaa..._P_ wrote:Voisitko linkittää ohjaimen skeman niin voitaisiin vähän katsoa noita "kilpakäyttötason" kytkentöjä?
Jokaiseen noista mitä mainitsit liittyy vielä kovasti elektroniikkaa jolla laite kytketään ulkomaailmaan - ja nämä luonnollisesti vaikuttavat erittäin paljon laitteen toimintaan. Pelkkä FPGA, olkoon miten älykästä koodia sisältävä tahansa, ei yksinään tee yhtään mitään.
Toki ymmärrän ettei tuollaisesta skemoja jaeta, kunhan kokeilin.
Btw, liittyen tuohon nakutustunnistus IC:hen. Olet varmaan lukenut muistaakseni Saabille tehdyn lopputyön aiheesta?
Throttle jack käyttöönkö ajattelit, mielestäni siinä ei tarvita 50 mm:n liikettä. Käynnistimen solenoidit eivät paljoa kustanna, teho riittää (taatusti) ja varmasti liikematkakin, vaikka mekaniikka ei olisikaan loppuun saakka mietitty. Tietty haukkaavat kyllä virtaa, jos on/off tyyliin ohjaa...JaniM wrote:OT: tuosta tuli mieleen, onko kellään hajua solenoidesta, joissa olisi joku 50 mm liikerata 12v ja voimaakin sais olla kaasuläpän väännön verran?
Toistaiseksi kukaan ei ole vielä esittänyt mitään puutetta mikä estäisi, tai heikentäisi sen mahdollisuuksia, megan käyttämisen kilpa-ajoneuvossa. Luistonestoahan ei taida, ainakaan kansillisella tasolla, saada käyttää Suomessa.
V3:ssa johtuvien häiriöiden suojaksetkin ovat jo paljon paremmat. EMC suojaukset ovat sitten mitä ovat, mutta niin ovat myös monessa paljon kalliimmassakin. Sekään ei estä kilpailemasta vaan pakottaa myös miettimään muun sähköjärjestelmän sunnittelua.
Tietenkin hyvillä suojauksilla varustettu ecu sallii suuretkin virheet muussa järjestelmässä, mutta eihän varsinkaan kilpa-autoilussa hutiloimalla tehdä.
Jos jollain olisi jokin puute esittää, niin mielelläni haluaisin sen kuulla jotta sen puutteeseen osaisi jatkossa varautua?
V3:ssa johtuvien häiriöiden suojaksetkin ovat jo paljon paremmat. EMC suojaukset ovat sitten mitä ovat, mutta niin ovat myös monessa paljon kalliimmassakin. Sekään ei estä kilpailemasta vaan pakottaa myös miettimään muun sähköjärjestelmän sunnittelua.
Tietenkin hyvillä suojauksilla varustettu ecu sallii suuretkin virheet muussa järjestelmässä, mutta eihän varsinkaan kilpa-autoilussa hutiloimalla tehdä.
Jos jollain olisi jokin puute esittää, niin mielelläni haluaisin sen kuulla jotta sen puutteeseen osaisi jatkossa varautua?