TRC pruutta 1puolinen pcb
Moderator: Masi_K
-
- Megajumala
- Posts: 1390
- Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
- Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
- Contact:
-
- Megajumala
- Posts: 1390
- Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
- Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
- Contact:
Kyse lähinnä siitä ettei 1kohm läpi mene tarpeeksi virtaa +5v jännitteellä. Mitä pienempi vastus sitä enemmän virtaa ja samalla myös enemmän tehoa hukkuu vastukseen silloin kun transistori maattaa päätteelle menevän ohjaussignaalin. Samasta syystä kannattaa välttää oikein pieniä arvoja. Ylösveto +12v vois auttaa tohon tilanteeseen myös.
Tiara Kit Car - MsnS-E
100 ylösvedolla +5v linjaan 2 sytkälähdöllä ecu syö noin 160mA joten ei ongelmia käytännössä ollenkaan.
itse olen käyttänyt +5v linjaa reguloinnin takia jolloin akkujännite ei vaikuta puolan ohjaukseen toisin kuin se tekisi +12v linjasta otettuna esim startatessa jännite tippuu ja samoin ohjausvirta modulille.
tämän takia +5v linjasta.
itse olen käyttänyt +5v linjaa reguloinnin takia jolloin akkujännite ei vaikuta puolan ohjaukseen toisin kuin se tekisi +12v linjasta otettuna esim startatessa jännite tippuu ja samoin ohjausvirta modulille.
tämän takia +5v linjasta.
Ihan kaikki päätteet ei välttämättä kestä 12v jos ovat suunniteltu 5v hallille. Ne mitä omissa nurkissa pyörineet on toiminu ihan hyvin noin. Ja 12v on vissiin extranki dokumenteissa ollu. Jos taas normisti pääte on saanu 12v kanttia sisään niin 5v ylösveto 1kohm vastuksella ei välttämättä riitä.
Voit ton eron itsekin laskea. Jännite vastuksen yli on käytännössä sama kuin ylösvedolla. I=U/R.
12v/1000ohm=0,012A kun 5v/1000ohm=0,005A
Voit ton eron itsekin laskea. Jännite vastuksen yli on käytännössä sama kuin ylösvedolla. I=U/R.
12v/1000ohm=0,012A kun 5v/1000ohm=0,005A
Tiara Kit Car - MsnS-E
Ok. Homma harvinaisen selvä.
Toinen asia mikä jäi vielä mietityttämään on noiden sytkätrankkujen "asento".
Eikös ne toimi samalla periaatteella, kuin b-pumpun trankku, eli maadottaa?
Siis jos oikein trankun toiminnan ymmärsin, niin tuossa sytkäpuolessa q8 ja q9 trankkujen "suunta" on maihin, kun taas q15 trankussa se menee b-pumpun releelle?
Olikohan tarpeeks vaikeesti selitetty?

Toinen asia mikä jäi vielä mietityttämään on noiden sytkätrankkujen "asento".
Eikös ne toimi samalla periaatteella, kuin b-pumpun trankku, eli maadottaa?
Siis jos oikein trankun toiminnan ymmärsin, niin tuossa sytkäpuolessa q8 ja q9 trankkujen "suunta" on maihin, kun taas q15 trankussa se menee b-pumpun releelle?
Olikohan tarpeeks vaikeesti selitetty?


-
- Megajumala
- Posts: 1390
- Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
- Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
- Contact:
Ei sen koko ajan maata kuulu saada, et sitten kokeillut inverted yes-asetusta?
Tiara Kit Car - MsnS-E
Ei herää ei..
Onko toi 100ohm ylösveto +12v liian pieni, jos kokeilen sillä?
Kuin paljon toi sytkäyksikkö kestää tuota ohjausvirtaa?
Kumma ongelma, kun toimivaan systeemiin on vaihdettu ainoastaan uusi piirilevy ja johtosarjaan lisätty tuo akulle menevä "virtapiikkipiuha".
Sytkän komponentitkin on samat.
Prossu -->1k vastus -->2n2222 -->ylösveto (+5v?) -->sytkäyksikkö.
Yleismittari näytti prossun ulostuloissa jotain elämää, kun spark invertediä muutin no --> yes ja toisin päin.
Onko toi 100ohm ylösveto +12v liian pieni, jos kokeilen sillä?
Kuin paljon toi sytkäyksikkö kestää tuota ohjausvirtaa?
Kumma ongelma, kun toimivaan systeemiin on vaihdettu ainoastaan uusi piirilevy ja johtosarjaan lisätty tuo akulle menevä "virtapiikkipiuha".
Sytkän komponentitkin on samat.
Prossu -->1k vastus -->2n2222 -->ylösveto (+5v?) -->sytkäyksikkö.
Yleismittari näytti prossun ulostuloissa jotain elämää, kun spark invertediä muutin no --> yes ja toisin päin.
Ei sinne tietenkään jatkuva 5v enää startatessa mene koska mega maattaa jatkuvalla syötöllä signaalia. Silloin kun sytkäpulssia ei mene niin linjassa näkyy 5v, kun konetta pyörittää niin linja pomppii koko ajan 0v-5v väliä.
Ylösvetovastus = vastus joka vetää jännitteen "ylös" silloin kun signaaliin ei kytketä mitään. Megan sytkätrankut ainoastaan kytkee signaalia maihin joten ylösvedolla saadaan ulosmenevä signaali kanttiaaltomaiseen muotoon.
Ylösvetovastus = vastus joka vetää jännitteen "ylös" silloin kun signaaliin ei kytketä mitään. Megan sytkätrankut ainoastaan kytkee signaalia maihin joten ylösvedolla saadaan ulosmenevä signaali kanttiaaltomaiseen muotoon.
Tiara Kit Car - MsnS-E
Ei kyllä mulla pompi 0v-5v:n väliä vaan aika tasaisesti tuota ~2-2.5v.risu wrote: ...kun konetta pyörittää niin linja pomppii koko ajan 0v-5v väliä.
Valokynä näyttää, että päätteelle menee pulssia, eli valo vilkkuu, mutta päätteen jälkeen ei vilku enää, vaan palaa kokoajan.
Olen kokeillut toisella päätteellä myös, mutta sama tulos.
Tosiaan startatessa tulee hetken kipinää, eli juuri silloin kuin yleismittari näyttää, että käy 5voltissa.
Pitäisiköhän kokeilla ylösvetoa +12v??
V***u, et alkaa menee hermot.
Kokeilin nyt 1k vastuksella +12v linjasta, mutta sama homma kuin aiemmin.
Lupaa aluksi, mut ei.
Tosin nyt sytkäyksikkö lämpeää selkeästi enemmän.
Kummastuttaa erityisesti tuo, että tulpassa käy kipinä pari kertaa ja sit häviää johonkin.
Voisko rikkinäinen puola tehdä tollasia temppuja?

Kokeilin nyt 1k vastuksella +12v linjasta, mutta sama homma kuin aiemmin.
Lupaa aluksi, mut ei.
Tosin nyt sytkäyksikkö lämpeää selkeästi enemmän.
Kummastuttaa erityisesti tuo, että tulpassa käy kipinä pari kertaa ja sit häviää johonkin.
Voisko rikkinäinen puola tehdä tollasia temppuja?
No voisihan se olla teoriassa mahdollista.. puolan toinen ensiökäämi esim. menee oikosulkuun vähän lämmettyään ja sekoittaa sytkävahvistimen..?
Koita toimintaa normaalilla puolalla kytkemällä se ensin vahvistimen toiseen kanavaan ja sitten toiseen.
Edit: itsellä 200 pääte ja 160 ohmin veto 5 volttiin ilman ongelmia.
aluksi oli kilonen 12 volttiin ja ilman ongelmia sekin toimi
Jos mittasit ihan yleismittarilla tuota megalta lähtevää linjaa, niin mittari ei
välttämättä kerkea antaa todellista lukemaa.
Tavallinen polttimolla oleva virtakynä taas toimii ylösvetovastuksena ja
ei toimi välttämättä sekään.
Koita toimintaa normaalilla puolalla kytkemällä se ensin vahvistimen toiseen kanavaan ja sitten toiseen.
Edit: itsellä 200 pääte ja 160 ohmin veto 5 volttiin ilman ongelmia.
aluksi oli kilonen 12 volttiin ja ilman ongelmia sekin toimi
Jos mittasit ihan yleismittarilla tuota megalta lähtevää linjaa, niin mittari ei
välttämättä kerkea antaa todellista lukemaa.
Tavallinen polttimolla oleva virtakynä taas toimii ylösvetovastuksena ja
ei toimi välttämättä sekään.
Nyt se heräs henkiin!
Uusi (käytetty) puola sai elämää kaikkiin pyttihin ja suuttimetkin rupesi toimimaan, kun juotti 10R (10ohm) vastuksen paikalleen.
Vastuksesta oli ensimmäisellä sivulla puhetta.
Kiitokset kaikille, jotka kärsivällisesti yrittivät ymmärtää kummallisia diagnooseja ja jaksoivat vielä auttaa.
Uusi (käytetty) puola sai elämää kaikkiin pyttihin ja suuttimetkin rupesi toimimaan, kun juotti 10R (10ohm) vastuksen paikalleen.
Vastuksesta oli ensimmäisellä sivulla puhetta.
Kiitokset kaikille, jotka kärsivällisesti yrittivät ymmärtää kummallisia diagnooseja ja jaksoivat vielä auttaa.

-
- Megajumala
- Posts: 1390
- Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
- Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
- Contact:
-
- Megajumala
- Posts: 1390
- Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
- Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
- Contact:
-
- Megajumala
- Posts: 1390
- Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
- Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
- Contact: