TRC pruutta 1puolinen pcb

Keskustelu piirilevyistä, niiden ominaisuuksista, kokoamisesta ja testaamisesta.

Moderator: Masi_K

Turtana
Professional
Posts: 240
Joined: Sat Feb 26, 2005 23:43

Post by Turtana »

Trc levyllä oleva perus vr muunnin on pommin varma, kunhan on oikein kasattu.

200 pääte vaatii 100 Ohm ylösvedon +5v linjaan
Jaska
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 158
Joined: Sun Aug 28, 2005 16:40
Location: Helsinki

Post by Jaska »

Turtana wrote:Trc levyllä oleva perus vr muunnin on pommin varma, kunhan on oikein kasattu.

200 pääte vaatii 100 Ohm ylösvedon +5v linjaan
Ohjeen mukaan mä sen kasasin, mutta mitään tolkkua en siihen saanu..
:oops:

Onko 100 Ohm nyt eri kuin 1kOhm?
JaniM
Megajumala
Posts: 1390
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
Contact:

Post by JaniM »

100 ohmi on 100 ohmia ja 1kohm on 1000 ohmia.
Jaska
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 158
Joined: Sun Aug 28, 2005 16:40
Location: Helsinki

Post by Jaska »

JaniM wrote:100 ohmi on 100 ohmia ja 1kohm on 1000 ohmia.
Joo.. eli kilonen ylösveto on liian suuri?
JaniM
Megajumala
Posts: 1390
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
Contact:

Post by JaniM »

No jos satanen pitää olla, niin veikkaisin että on liian suuri. Ei niitä arvoja turhaa ole.
risu
Himopostaaja
Posts: 580
Joined: Wed Sep 28, 2005 12:28
Location: Vantaa

Post by risu »

Kyse lähinnä siitä ettei 1kohm läpi mene tarpeeksi virtaa +5v jännitteellä. Mitä pienempi vastus sitä enemmän virtaa ja samalla myös enemmän tehoa hukkuu vastukseen silloin kun transistori maattaa päätteelle menevän ohjaussignaalin. Samasta syystä kannattaa välttää oikein pieniä arvoja. Ylösveto +12v vois auttaa tohon tilanteeseen myös.
Tiara Kit Car - MsnS-E
Jaska
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 158
Joined: Sun Aug 28, 2005 16:40
Location: Helsinki

Post by Jaska »

risu wrote: Ylösveto +12v vois auttaa tohon tilanteeseen myös.
Eli siis periaatteessa ei ole väliä onko +5v tai +12v?
Turtana
Professional
Posts: 240
Joined: Sat Feb 26, 2005 23:43

Post by Turtana »

100 ylösvedolla +5v linjaan 2 sytkälähdöllä ecu syö noin 160mA joten ei ongelmia käytännössä ollenkaan.

itse olen käyttänyt +5v linjaa reguloinnin takia jolloin akkujännite ei vaikuta puolan ohjaukseen toisin kuin se tekisi +12v linjasta otettuna esim startatessa jännite tippuu ja samoin ohjausvirta modulille.

tämän takia +5v linjasta.
risu
Himopostaaja
Posts: 580
Joined: Wed Sep 28, 2005 12:28
Location: Vantaa

Post by risu »

Ihan kaikki päätteet ei välttämättä kestä 12v jos ovat suunniteltu 5v hallille. Ne mitä omissa nurkissa pyörineet on toiminu ihan hyvin noin. Ja 12v on vissiin extranki dokumenteissa ollu. Jos taas normisti pääte on saanu 12v kanttia sisään niin 5v ylösveto 1kohm vastuksella ei välttämättä riitä.

Voit ton eron itsekin laskea. Jännite vastuksen yli on käytännössä sama kuin ylösvedolla. I=U/R.

12v/1000ohm=0,012A kun 5v/1000ohm=0,005A
Tiara Kit Car - MsnS-E
Jaska
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 158
Joined: Sun Aug 28, 2005 16:40
Location: Helsinki

Post by Jaska »

Ok. Homma harvinaisen selvä.

Toinen asia mikä jäi vielä mietityttämään on noiden sytkätrankkujen "asento".
Eikös ne toimi samalla periaatteella, kuin b-pumpun trankku, eli maadottaa?

Siis jos oikein trankun toiminnan ymmärsin, niin tuossa sytkäpuolessa q8 ja q9 trankkujen "suunta" on maihin, kun taas q15 trankussa se menee b-pumpun releelle?

Olikohan tarpeeks vaikeesti selitetty? :D :shock:
JaniM
Megajumala
Posts: 1390
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
Contact:

Post by JaniM »

Mites toi kuormavastuksen mittaus? Foordin vr-anturille kellään toimivaa?
Tietäis mistä lähtis kokeileen vai miten ton vasteen pystyy mittaamaan kotikonstein?
Jaska
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 158
Joined: Sun Aug 28, 2005 16:40
Location: Helsinki

Post by Jaska »

Nyt on ylösvedot vaihdettu, mutta sytkä pysyy mykkänä.
Trankutkin vaihdoin varmuuden vuoksi.

Sytkäyksikkö saa virrat päällä maita kokoajan, onko normaalia?
Samalla lämpenee myös, kun pitää virtoja päällä.
Spark inverted on NO.

Meinaa ruveta huumori loppumaan pikkuhiljaa.. :twisted:
risu
Himopostaaja
Posts: 580
Joined: Wed Sep 28, 2005 12:28
Location: Vantaa

Post by risu »

Ei sen koko ajan maata kuulu saada, et sitten kokeillut inverted yes-asetusta?
Tiara Kit Car - MsnS-E
Jaska
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 158
Joined: Sun Aug 28, 2005 16:40
Location: Helsinki

Post by Jaska »

risu wrote:Ei sen koko ajan maata kuulu saada, et sitten kokeillut inverted yes-asetusta?
En ole kokeillut. Toi inverted YES kuulemma polttaa "tyhmän" sytkäyksikön.

Eikös tuo 0 227 100 200 ole juurikin sellainen?
Jaska
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 158
Joined: Sun Aug 28, 2005 16:40
Location: Helsinki

Post by Jaska »

Voi per...

Tuli näköjään mittailtua mitä sattuu.. :oops:

Tällasia tuloksia sain: virrat päällä vb-nastoista inverted no n. 2.5V ja inverted yes antaa 4.9V.
Sanooko noi viisaammille mitään?
Jaska
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 158
Joined: Sun Aug 28, 2005 16:40
Location: Helsinki

Post by Jaska »

Ei herää ei..

Onko toi 100ohm ylösveto +12v liian pieni, jos kokeilen sillä?
Kuin paljon toi sytkäyksikkö kestää tuota ohjausvirtaa?

Kumma ongelma, kun toimivaan systeemiin on vaihdettu ainoastaan uusi piirilevy ja johtosarjaan lisätty tuo akulle menevä "virtapiikkipiuha".

Sytkän komponentitkin on samat.
Prossu -->1k vastus -->2n2222 -->ylösveto (+5v?) -->sytkäyksikkö.

Yleismittari näytti prossun ulostuloissa jotain elämää, kun spark invertediä muutin no --> yes ja toisin päin.
Jaska
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 158
Joined: Sun Aug 28, 2005 16:40
Location: Helsinki

Post by Jaska »

Noniin..

Pikkasen on taas tutkittu..
Eli startatessa ykköspuolaan tulee kipinä hetken aikaa ja katoaa sitten.
Ja kakkonen on pimeenä kokoajan.
Jaska
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 158
Joined: Sun Aug 28, 2005 16:40
Location: Helsinki

Post by Jaska »

Kuin paljon jännitettä tuonne sytkäyksikölle pitäisi mennä?

Nyt startatessa käväsee 5voltissa, mutta putoaa jonnekkin 2-2.5 voltin tienoille ja ilmeisesti ei riitä sytkäyksikölle?
Eikös tuolla 100ohmin ylösvedolla pitäisi juuri tulla tuo +5v?
risu
Himopostaaja
Posts: 580
Joined: Wed Sep 28, 2005 12:28
Location: Vantaa

Post by risu »

Ei sinne tietenkään jatkuva 5v enää startatessa mene koska mega maattaa jatkuvalla syötöllä signaalia. Silloin kun sytkäpulssia ei mene niin linjassa näkyy 5v, kun konetta pyörittää niin linja pomppii koko ajan 0v-5v väliä.

Ylösvetovastus = vastus joka vetää jännitteen "ylös" silloin kun signaaliin ei kytketä mitään. Megan sytkätrankut ainoastaan kytkee signaalia maihin joten ylösvedolla saadaan ulosmenevä signaali kanttiaaltomaiseen muotoon.
Tiara Kit Car - MsnS-E
Jaska
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 158
Joined: Sun Aug 28, 2005 16:40
Location: Helsinki

Post by Jaska »

risu wrote: ...kun konetta pyörittää niin linja pomppii koko ajan 0v-5v väliä.
Ei kyllä mulla pompi 0v-5v:n väliä vaan aika tasaisesti tuota ~2-2.5v.

Valokynä näyttää, että päätteelle menee pulssia, eli valo vilkkuu, mutta päätteen jälkeen ei vilku enää, vaan palaa kokoajan.

Olen kokeillut toisella päätteellä myös, mutta sama tulos.

Tosiaan startatessa tulee hetken kipinää, eli juuri silloin kuin yleismittari näyttää, että käy 5voltissa.

Pitäisiköhän kokeilla ylösvetoa +12v??
Jaska
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 158
Joined: Sun Aug 28, 2005 16:40
Location: Helsinki

Post by Jaska »

Pystyykö tuota kanttiaaltoa mittamaan muulla kuin oskilloskoopilla?
Jaska
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 158
Joined: Sun Aug 28, 2005 16:40
Location: Helsinki

Post by Jaska »

V***u, et alkaa menee hermot. :twisted:

Kokeilin nyt 1k vastuksella +12v linjasta, mutta sama homma kuin aiemmin.
Lupaa aluksi, mut ei.
Tosin nyt sytkäyksikkö lämpeää selkeästi enemmän.

Kummastuttaa erityisesti tuo, että tulpassa käy kipinä pari kertaa ja sit häviää johonkin.

Voisko rikkinäinen puola tehdä tollasia temppuja?
LH..
Megasquirt aloittelija
Posts: 13
Joined: Wed Jun 01, 2005 22:06
Location: nastola

Post by LH.. »

No voisihan se olla teoriassa mahdollista.. puolan toinen ensiökäämi esim. menee oikosulkuun vähän lämmettyään ja sekoittaa sytkävahvistimen..?
Koita toimintaa normaalilla puolalla kytkemällä se ensin vahvistimen toiseen kanavaan ja sitten toiseen.

Edit: itsellä 200 pääte ja 160 ohmin veto 5 volttiin ilman ongelmia.
aluksi oli kilonen 12 volttiin ja ilman ongelmia sekin toimi

Jos mittasit ihan yleismittarilla tuota megalta lähtevää linjaa, niin mittari ei
välttämättä kerkea antaa todellista lukemaa.
Tavallinen polttimolla oleva virtakynä taas toimii ylösvetovastuksena ja
ei toimi välttämättä sekään.
Jaska
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 158
Joined: Sun Aug 28, 2005 16:40
Location: Helsinki

Post by Jaska »

Täytynee kokeilla toisella puolalla..

Toi "valokynä" on kylläkin Steinelin ledikynä ja sillä kyllä näkyy selvästi vilkkumista.
Jaska
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 158
Joined: Sun Aug 28, 2005 16:40
Location: Helsinki

Post by Jaska »

No nyt alkaa valjeta..

Puolasta on yksi "piippu" pimeenä, joka tässä tapauksessa on kolmospytty.

Ja ilmeisesti fetti-ohjain on hajalla, kun suuttimille ei tule maita ollenkaan.
Prossu toimii kuitenkin, kun jalasta mittaa.
Jaska
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 158
Joined: Sun Aug 28, 2005 16:40
Location: Helsinki

Post by Jaska »

Nyt se heräs henkiin!

Uusi (käytetty) puola sai elämää kaikkiin pyttihin ja suuttimetkin rupesi toimimaan, kun juotti 10R (10ohm) vastuksen paikalleen.

Vastuksesta oli ensimmäisellä sivulla puhetta.

Kiitokset kaikille, jotka kärsivällisesti yrittivät ymmärtää kummallisia diagnooseja ja jaksoivat vielä auttaa. :lol:
JaniM
Megajumala
Posts: 1390
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
Contact:

Post by JaniM »

Mites toi kuormavastus vr-anturille, eiks kellään oo käytössä? Vao onks kaikilla halleja vaan?
Jaska
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 158
Joined: Sun Aug 28, 2005 16:40
Location: Helsinki

Post by Jaska »

JaniM wrote:Mites toi kuormavastus vr-anturille, eiks kellään oo käytössä? Vao onks kaikilla halleja vaan?
Itse kokeilin tuolla säätövastus virityksellä huonoin tuloksin ja korvasin sen sitten lm1815 piirillä, kun tuosta vr-anturimuuntimesa ei tuntunu kenelläkään olevan mitään hajua.
JaniM
Megajumala
Posts: 1390
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
Contact:

Post by JaniM »

No niin sain futamaan laudan VR-anturilla. Kuormaksi jäi 2k ja silloin kävi hyvin. Motonetin uus Vr-anturin kanssa tuo. Nyt alkaa säätö ja logien otto, ku saa eka läppärin skulaan.
JaniM
Megajumala
Posts: 1390
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
Contact:

Post by JaniM »

Eli optossa on 10nF konkka ja 4k7 vastus. Piikkejä lyö 2500 rpm paikkeilla ja pomppaa tuplaksi.
220nf konkan ku vaihto niin piikit tippui alemmas eli ei oikein käynyt.
Eli mitäs nyt?
Mitenkä tuo kuormavastus oikein vaikuttaa sitten tuohon opton elämään?
Mitä pitäis hakea?
Post Reply