Esimerkki: Wheel Decoder ja hukkakipinä

Sytysennakon ohjaaminen Megasquirtilla

Moderator: Masi_K

teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Volkkarijermu wrote:Mutta turha virtojen lorottelu ei tietenkään oo hyvästä. Toi vastus kannattaa ihan setupin mukaan mitottaa.
Koitas nyt ymmärtää, että HONEYWELLIN anturille tuon vastuksen PITÄÄ olla pienempi. Mitää turhaa "lorottelua" se ei ole. Lue sen anturin speksit, lasket vähän R=U/I, niin kyllä se siitä aukeaa. ;)
Volkkarijermu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 458
Joined: Tue Jun 14, 2005 21:59
Location: Kangasala
Contact:

Post by Volkkarijermu »

Kyllä mää rui:t ja muut kaavat osaan turha niitä mulle on tuputtaa :D Eikä välttämättä tartte olla pienempi. Jossakin setupissa ehkä. Itte en rupee toimivaa ruuttaani muuttamaan eikä moni muukaan. Kyllä se siittä aukeaa.
www.modificars.fi Vogtland, Bastuck, Greddy, D2, FK, JOM, Bilstein, Eibach, Koni, KW, Dbilas, Lumma-tuning
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
tonnor
Megasquirt aloittelija
Posts: 19
Joined: Wed Feb 08, 2006 21:44
Location: Kouvola

Post by tonnor »

mistäköhän mahtaa johtua kun megatune näyttää startatessa n.1600rpm,kone ei lähde käyntiin ja potkii miten sattuu,

kokoonpano topicin ekan viestin mukaan tehty,turtanan levy,12-1 triggeripyörä,honeywell hall-anturi, koodi joku 025......ja valikot pitäisi olla oikein asetettu

pitäisikö suorittaa koodin päivitys vai mistä tuo kierrosluku ongelma johtuu??

sama aivolaatikko ohjannu ennen "tyhjän"jakajan kautta syttyä,kaks nastaisella triggeröinnilla,samalla hall-anturilla

Kiitos jo etukäteen
Jasen2624
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 375
Joined: Thu Aug 24, 2006 10:10
Location: Suomussalmi

Post by Jasen2624 »

Wheeldekoder asetukset? Jos et oo muuttanu niitä niin ei varmaankaa toimi.
Hullulla hullun mieli!!
Honda c-rv -08 2.0i
Skoda octavia -07 1.6 fsi
tonnor
Megasquirt aloittelija
Posts: 19
Joined: Wed Feb 08, 2006 21:44
Location: Kouvola

Post by tonnor »

hammasluvut on muutettu,mutta mitä muuta pitää muuttaa??
valikko on hieman erinäköinen kun tuossa topicin alussa olevassa esimerkissä??
Jasen2624
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 375
Joined: Thu Aug 24, 2006 10:10
Location: Suomussalmi

Post by Jasen2624 »

Muuttuko sulla muuta ku rikkeripyörä? Hukkakipinäksi yms..?
Kannattaa se suoraan vaihtaa kyllä uudempaan koodiinki.
Hullulla hullun mieli!!
Honda c-rv -08 2.0i
Skoda octavia -07 1.6 fsi
tonnor
Megasquirt aloittelija
Posts: 19
Joined: Wed Feb 08, 2006 21:44
Location: Kouvola

Post by tonnor »

triggeripyörä,puola(2x2),sytkäkivi muuttu,ei muuta

eli siis ennen oli normi puola,sytkäkivi,tyhjä jakaja, kaks nastanen triggeripyörä

nyt siis 2x2suorasytkä puola,sytkäkivi vaihdettu tollaseks "204", 12-1 triggeri
Jasen2624
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 375
Joined: Thu Aug 24, 2006 10:10
Location: Suomussalmi

Post by Jasen2624 »

Laita syttötähöt led17 ja led19 toimintaan.. Sillo pitäs toimia.
Hullulla hullun mieli!!
Honda c-rv -08 2.0i
Skoda octavia -07 1.6 fsi
tonnor
Megasquirt aloittelija
Posts: 19
Joined: Wed Feb 08, 2006 21:44
Location: Kouvola

Post by tonnor »

Jasen2624 wrote:Laita syttötähöt led17 ja led19 toimintaan.. Sillo pitäs toimia.
nuokin on laitettu!!
Jasen2624
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 375
Joined: Thu Aug 24, 2006 10:10
Location: Suomussalmi

Post by Jasen2624 »

Saatko lähetettyä asetuksia niin vois kattoa löytyykö sieltä mitää ihmeellistä?
Hullulla hullun mieli!!
Honda c-rv -08 2.0i
Skoda octavia -07 1.6 fsi
tonnor
Megasquirt aloittelija
Posts: 19
Joined: Wed Feb 08, 2006 21:44
Location: Kouvola

Post by tonnor »

juu laitan tänään illalla jos ei saada pelittämään......
tonnor
Megasquirt aloittelija
Posts: 19
Joined: Wed Feb 08, 2006 21:44
Location: Kouvola

Post by tonnor »

tonnor wrote:juu laitan tänään illalla jos ei saada pelittämään......
no eipähän tuo toimi,kone hörähtelee mutta ei lähde käyntiin, ja startatessa megatune näyttää kierroslukua mikä on ajoittain 3000rpm, mahdollisesti koodissa pugi
Jasen2624
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 375
Joined: Thu Aug 24, 2006 10:10
Location: Suomussalmi

Post by Jasen2624 »

Siltä vaikuttaa. Ei älttämättä bugi jos on sekasin. Itellä ei oo tartatessa kierokset ku jotaki 200-300 luokkaa ja vanhuksessa alle 200..
Hullulla hullun mieli!!
Honda c-rv -08 2.0i
Skoda octavia -07 1.6 fsi
harrastaja
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 225
Joined: Mon Feb 28, 2005 11:49
Location: Riihimäki

Post by harrastaja »

paw wrote: Ja jos ei tuo sun "turhan suuri"vastus perustu mitattuun tietoon, niin ei kannata mainita.

330ohmin LED- lähtöjen ylösvetuvastuksilla saadaan 10mA kantavirta sytkämodulille. Tämä ei aiheuta Boschin speksejä suurempia häviöitä, itseasiassa häviöt ovat olemattomat.

Mutta sun mainitsemalla sytkälähdön 100ohmin ylösvetovastuksella saadaan 33mA kantavirta modulille, joka on reilusti yli Boschin speksin 22mA max kantavirta.

Tässä sulle mielenkiinnoksi 330ohm ylösvetovastuksilla eilen mitattu Boschin modulin saturaatiojännite. (Auto käynnissä, Boschin 3x2 wasted spark puola)
Boschin speksi 5A latausvirralla on alle 3V saturaatiojännite ja maksimilatausvirralla alle 9V saturaatiojännite.
Mitattu tulos on maksimissaan 2,2V saturaatiojännite 4ms dwellillä, joka vastaa n. 8A latausvirtaa.
Ja yllätysyllätys, kyseinen moduli ei edes lämmennyt.
Onko tuo 8A arvo mitattu vai "oletettu"?
Löytyykö Bosch:in speksit jostain? Mistä mahdollisesti?

Kuvissa seuraavaa...
Ch2 (vihreä) = toisiovirta 50mA/ruutu
Ch1 (kelt) = ensiövirta 5A/ruutu
Ch3 (sin) = toisiojännite 500V/ruutu (energianmittauskuorma 1000V)
Ch4 (pun) = puolan miinus 5V/ruutu (siis modulin "häviö")

Puola oli Rellun suorasytytysmalli.

330ohm/5V
100ohm/5V
33ohm/5V


edit... Kuvathan on siis peräkkäin tuolla Picasassa....
JaniM
Megajumala
Posts: 1390
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
Contact:

Post by JaniM »

http://www.elensrl.it/english/sensori-low-cost.pdf

Mikäs tälle pitäis olla sen ylösvedon 5v? Näitäkin kun on käytössä monella.
Vai kannattaako laittaa 12v?
Aatu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 137
Joined: Sun Aug 21, 2005 12:50

Post by Aatu »

Mites onnistuiskos tälläinen tun tuli vastaan selaillessa.
Tällä hetkellä käytössä 200 loppuinen ohjain ja 2x2 hukkakipinä puola. Mites jos puolan tilalle vaihtaisi 4xpuolaa.
HembalanD
Megasquirttaaja
Posts: 74
Joined: Sun Nov 15, 2009 21:46
Location: Hankasalmi

vastukset

Post by HembalanD »

Mitkä ne nyt oli lopputulokset ja "oikeat" arvot spark out ja hall-input ylösvetovastuksille?


Kuvissa on hallille 166ohm ja 390ohm
Ja spark outiin 330ohm ja 100ohm

Minkälaisia ostellaan?

4cyl kone, boschin puola ja mega-efin moduuli olisko ollu se -200 päätteinen.
Volvo B200MS turbo prokkis..
tapi0
Megasquirt aloittelija
Posts: 7
Joined: Sun Sep 19, 2010 21:13
Location: Vahto

Post by tapi0 »

paw wrote:Tässä hukkakipinäsytkylle toinen variaatio kytkennästä, 4-8 cyl koneille. Toimii moitteettomasti myös 36-1 triggeripyörällä.

Syy ylempänä olevan kytkennän ongelmiin 36-1 pyörällä on liian suuri ylösvetovastus optoerottimelle. Tämä yhdistettynä 36-1 triggeripyörän pulssitaajuuteen aiheuttaa signaalin sekoamisen noin 2500rpm jälkeen koska opton ledvirta on kilon ylösvedolla liian pieni. Ne jotka ovat saaneet kys. kytkennän toimimaan 12-1 pyörällä ovat itseasiassa vaan harventaneet pulssitaajuutta, joka on nostanut sekoamispisteen 3x korkeammalle kierrokselle (noin 7500rpm:ään)

Allaoleva kytkentä on testattu 6cyl koneessa 36-1 triggerillä ilman ongelmia. Kytkennässä olevalla 166ohm ylösvetovastuksella saadaan 30mA virta optoerottimelle joka korjaa ongelmat ylempään kytkentään verrattuna.
Kys. 30mA optovirrassa on pelivaraa ja se ei ole liikaa Honeywellin triggerin opencollector trankkuun (jonka max speksi on 40mA)

Testauksen eri vaiheissa huomasi selkeästi, kuinka max kierrosalue 36-1 triggerillä nousi sen mukaan kun pienensi ylösvetovastusta ylempänä olevan kuvan 1kohm arvosta 500ohm arvon kautta lopulliseen 166ohmiin.]
Eli olisiko nuo oikeat komponentit ko. kytkentään?

Image
Projekti: -94 Fiat Uno 1.1 i.e -> 1.3/1.4 T.i.e
HembalanD
Megasquirttaaja
Posts: 74
Joined: Sun Nov 15, 2009 21:46
Location: Hankasalmi

Post by HembalanD »

tapi0 wrote:
paw wrote:Tässä hukkakipinäsytkylle toinen variaatio kytkennästä, 4-8 cyl koneille. Toimii moitteettomasti myös 36-1 triggeripyörällä.

Syy ylempänä olevan kytkennän ongelmiin 36-1 pyörällä on liian suuri ylösvetovastus optoerottimelle. Tämä yhdistettynä 36-1 triggeripyörän pulssitaajuuteen aiheuttaa signaalin sekoamisen noin 2500rpm jälkeen koska opton ledvirta on kilon ylösvedolla liian pieni. Ne jotka ovat saaneet kys. kytkennän toimimaan 12-1 pyörällä ovat itseasiassa vaan harventaneet pulssitaajuutta, joka on nostanut sekoamispisteen 3x korkeammalle kierrokselle (noin 7500rpm:ään)

Allaoleva kytkentä on testattu 6cyl koneessa 36-1 triggerillä ilman ongelmia. Kytkennässä olevalla 166ohm ylösvetovastuksella saadaan 30mA virta optoerottimelle joka korjaa ongelmat ylempään kytkentään verrattuna.
Kys. 30mA optovirrassa on pelivaraa ja se ei ole liikaa Honeywellin triggerin opencollector trankkuun (jonka max speksi on 40mA)

Testauksen eri vaiheissa huomasi selkeästi, kuinka max kierrosalue 36-1 triggerillä nousi sen mukaan kun pienensi ylösvetovastusta ylempänä olevan kuvan 1kohm arvosta 500ohm arvon kautta lopulliseen 166ohmiin.]
Eli olisiko nuo oikeat komponentit ko. kytkentään?

[url=http://tapi0.1g.fi/kuvat/Sekalaiset/huk ... t.jpg/full][img]http://tapi0.1g.fi/kuvat/Sekalaiset/huk ... _small.jpg[/img[/url
Joo mutta et tarvitse kuin nuo vastukset koska megassa on jo itsessään nuo kaikki muut, oliko tuo elko tarkoitettu tuohon puolan virtajohtoon? Sen tarvitset myös jos aiot sen siihen laittaa.

Partcolta en nuita tilaisi, hölmöt eivät osaa myydä kirjekuoressa pienillä postimaksuilla vaan ottavat sen mitä.. kympin verran?
Volvo B200MS turbo prokkis..
Ears
Megasquirttaaja
Posts: 26
Joined: Wed Oct 28, 2009 18:03
Location: Oulunseutu

Re: Esimerkki: Wheel Decoder ja hukkakipinä

Post by Ears »

.
Makeh
Megasquirttaaja
Posts: 26
Joined: Sun Sep 23, 2012 21:43
Location: Hyvinkää

Re: Esimerkki: Wheel Decoder ja hukkakipinä

Post by Makeh »

Hakua käytetty ja lähes kaikki missä käsitellään wheel decoderia yms. niin luettu läpi ja tuon eka postissa olevan kuvan olen ymmärtänyt mutta sitä en että mitä noihin Trig pos ja Trig Return arvoihin laitetaan? Eli mitkä on vaikkapa esim. kuvan Trig pos A, Trig return pos A, Trig return B ja Trig return pos B arvot?

Käsittääkseni 12-1 trikkeri pyörällä ei voi käyttää startatessa trigger return asetutusta kun ei riitä hampaat laskemiseen vai? Jolloinka nuo pos arvoihin voi laittaa nolliksi?

Olen ladannut koneelle sen wheel decoder:n excelin laskuohjelman mutta mitä niihin arvoihin tarttee syöttää? Nämä arvot on siis epäselviä mitä laitetaan?

- Tooth number aligned with sensor at TDC? Hammasnumero hall-sensorin kohalla kun kone YKK?
- Crank angle when missing tooth at sensor? Kampuran asteet puuttuvan hampaan kohalla.?
- Angle between events?
- Desired trigger return (Cranking angle)? ilmeisesti starttaus ennakko?
- Crank angle when missing tooth aligns with sensor?


Megamanuaaliakin olen lukenut mutta on englannin kielinen joten en siitä ymmärrä hölkäsen pöläystä :(

Trikkeri pyörää mulla ei vielä ole kun se on keskitettävänä hihnapyörään mutta ois hyvä jo etukäteen selvitellä tarvittavat arvot :P

Aikaisemmin olevalla 12-1 trikkeripyörällä kone ollut jo käynnissä jolloinka oli megan kasaajan asettamat arvot siellä ja toimihan tuo mutta kiinnostais tietää miten nuo arvot lasketaan :roll:

Jos joku viittisi amatööriä auttaa :oops: :lol:
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Re: Esimerkki: Wheel Decoder ja hukkakipinä

Post by Benkku »

Angle between events = nelitahtisissa tasavälein sytyttävissä (even fire) moottoreissa 720 / sylinteriluku eli esim 4 sylinterisessä 180 astetta.

Crank angle when missing tooth aligns with sensor -> mitattava kulma-asteet tai laskettava montako hammasta on yläkuolokohtaan, kerrottava yhden hampaan kulmapituus hammasmäärällä** ja lopuksi ajoituslampulla hienosäätö.

** esim. 360/12 = 30 ja jos YKK:hon on 2 hammasta - huom. myös puuttuva(t) hampaat lasketaan - niin kulma olisi 60 astetta.

Kts. linkin kuvaa ajatuksella...
viewtopic.php?p=45451#p45451
Makeh
Megasquirttaaja
Posts: 26
Joined: Sun Sep 23, 2012 21:43
Location: Hyvinkää

Re: Esimerkki: Wheel Decoder ja hukkakipinä

Post by Makeh »

Joo täytyy vielä illallla katsoa, nyt vasta heränneenä ei viiti alkaa tihrustaan :lol: Joo ajotuslampulla trigger anglen tarkistushomma onkin hallussa, sentään :D

Kiitos, enköhän mä nyt osaa tuota laskenta taulukkoa käyttää tai ainakin luulisin osaavani 8)
Masi_K
Megajumala
Posts: 1981
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Esimerkki: Wheel Decoder ja hukkakipinä

Post by Masi_K »

Jos ja kun ms1 wheeldecoder asetukset tuntuvat atsteekkien kuvakirjoituksilta. Niin käyttäkää tätä excel taulukkoa. Se kertoo normaaleille ihmisille oikeat arvot. Tuo on suoraan msextran ohjeesta.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Jalamari
Megasquirttaaja
Posts: 57
Joined: Sun Dec 08, 2013 14:35

Re: Esimerkki: Wheel Decoder ja hukkakipinä

Post by Jalamari »

Dodii. viittiskö joku tarkastaa kalkuloinnin.

6sylinterinen kone. Kun kone YKKssa niin Halli Triggerillä tasan toisen ja kolmannen hampaan välissä(laskettuna hampaita, puuttuvalta hampaalta vastapäivään).

Image

http://i118.photobucket.com/albums/o84/ ... 9fc382.jpg
Post Reply